12. RÉSZRossiAz olasz Rossi motorok közel másfél évtizeden keresztül hozzájárultak a magyar szabadon repülő és körrepülő versenyzőink sikereihez, ezért feltétlenül érdemes megemlékezni róluk.
A Rossi testvérek, Ugo és Cesare , a Micromecanika Saturno vállalatnál kezdték pályafutásukat, Garofali irányítása alatt. Ugo Rossi még Super Tigre motorral nyerte a világbajnokságot 1960-ban hazánkban Budaőrsön, 236 km/óra sebességgel.
A két testvér később kivált a vállalatból és új céget alakítottak Bresciaban. A feltételezések szerint főleg Cesare irányította a konstrukciós munkát. Első motorjukat 1967-ben hozták forgalomba
Rossi-15 néven. A 2,5 cm3 -es izzógyertyás motor, tengelyszívású, forgattyútengelye két golyóscsapágyban ágyazott. Külső megjelenését meghatározza a kétoldalt ráöntött átömlő csatorna, a hátrafelé nyúló kipufogó csonk, amely a rezonátor csatlakozáshoz van kialakítva, valamint a hűtőbordázat, amely az átömlő csatornákat is érinti. A következő évi változatnál a hűtőbordázat már körbefutó és módosult a rezonátor csatlakozás is. Az öntöttvas lappolt dugattyú e változatoknál acél hengerperselyben fut.
Forgalomba hozták a motorok dízel változatait is, de ezek hazánkban nem jutottak szerephez. Ugyancsak elkészítették e motorok forgószelepes változatát is, amely
Rossi-15 RV névvel hoztak forgalomba. Ez azonban nem bizonyult jobbnak a tengelyszívásos kivitelnél.
Később a Rossi-15 fokozatosan több módosításon ment keresztül. Vastagították a forgattyúcsapot, valamint két lépcsőben a forgattyútengelyt is. Ez utóbbit nem csak szilárdsági szempontból, hanem a szívási periódus növelése miatt növelték. Idővel a motoron áttértek az ABC rendszerre, amikor a dugattyú alumíniumból készült és krómozott bronz hengerperselyben futott. Később a külseje is változott, a sebességi motort feketére eloxált hengerfejjel hozták forgalomba. E módosított típust is használták versenyzőink.
1980 után Cesare kivált a cégből és fiaival új vállalatot alapított. Motorjaikat
Nova Rossi néven hozzák forgalomba. A modellmotorok mellett nagyobb motorokat is készítenek.
Szabadon repülő F1C kategóriában, Rossi motorokkal versenyzőink nagyon szép eredményeket értek el. Különösen Meczner András járt az élen. 1981-ben megszerezte a világbajnoki címet is, de e mellet kétszer volt a világbajnokság 2. helyezettje és 1985-ben tagja volt a világbajnok magyar csapatnak. 1987-ben Maczkó Oszkár szerzett Európa bajnoki címet. A cég a bajnokokat Rossi motorral jutalmazta.
Az F2A sebességi kategóriában is világraszóló eredményeket értek el versenyzőink. Ezen a téren a gyulai modellezők jártak az élen. Mult József és Szegedi Sándor, a motorok és a sebességi modellek fejlesztésében nagyon eredményesek voltak és az utánpótlásról is gondoskodtak. A gyulaiak az elsők között alkalmazták a sebességi kategóriában az aszimmetrikus modelleket, amelyekkel az ellenállás csökkentését és a sebesség növelését lehetett elérni. Eredményeikhez hozzájárult a motorok tuningolásával és a hozzá hangolt rezonátorok kifejlesztésével elért teljesítmény növelés.
A sok széperedmény közül kiemelkedik 1982-ben Svédországban, Oxelösundban rendezett világbajnokság, amikor a gyulai csapat mindhárom dobogós helyet, így az egyéni és a csapat világbajnoki címet is megszerezte. Szegedi Sándor 275,4 km/óra sebességgel lett világbajnok.
A következő évben Utrechtben az Európa bajnokságon ismét a magyar csapat lett az első és Mult József 282,1 km/ óra sebességgel lett Európa bajnok.
A leglátványosabb eredmény 1984-ben Chicopee-ben, az Egyesült Államokban rendezett világbajnokságon született. Itt is mindhárom dobogós helyet és a csapat világbajnoki címet is, a gyulai csapat szerezte meg. Szegedi Sándor 280,1 km/ óra sebességgel lett világbajnok. A győzelem értékét növelte, hogy a körrepülő modellek szülőhazájában a legfejlettebb technikával rendelkező USA-ban, sikerült az elsőséget elérni.
A mellékelt fényképek Horváth István és J.E. Dunkin gyűjteményéből közöltem.
Somi