Nem találtam a témának topickot így úgy döntöttem csinálok egyet.
Ha már van akkor kérlek titeket, hogy mozgassátok át.
Szóval van az elektromos vitorlázásnak egy hazánkban egyre kedveltebb és egyre több versenyzőt megmozgató kategóriája.
F5J 400Az F5J az elektromos vitorlázó mivoltjára utal míg a 400 a motor típusra.
Ez viszont már nem állja meg a helyét. Az első időkben még csak a kefés 400 motor volt engedélyezett.
De a technika fejlődik így helyet kapott a 3fazisú motor is. Hogy ne legyen félre értés a nevet meghagyták.
Általános előírások:
Maximális hordfelület (St) ....................... 150 dm2
Maximális repülő tömeg .............................. 5 kg
Felületi terhelés St-re .......................... 12–75 g/dm2 között
Ezek mellé jön egy adott motor. Itt a motor súlya, átmérője és a mágneshosszok vannak megadva. A versenyzők többsége az
AXI2208/20 motort használja minimum 25A szabályzóval.
Elterjedt szabályzó a JETI SPIN33.
Továbbá adott az akkumulátor is. Maximum 2cella 7,4V LiPo vagy 8cella NiMh(itt van súly korlát is de azt sajnos nem tudom)
És, hogy ne legyen olyan egyszerű, a légcsavar mérete is adott. 10x6.
A versenyen 10perc munkaidő van.
Maximum 1perc motorjárat (tehát minnél kevesebbet motorozol annál több időt tölthetsz fent ha ügyes vagy)
majd 10:00-ra egy kör közepébe kell lent lenned.
Ebből már rögtön látszik, hogy a fent megadott általános előírások jóval meghaladják a hajtáslánc kapacitását. (Egyszóval édes kevés
)
Csak, hogy értsétek miről is van szó. Az idei csúcsmodell a tavaly bemutatkozott a Heinrich cég által gyártott SCORPION.
2320mm fesztáv, 620-650g felszálló súly. hozzávetőleg 15g/ndm felületi terhelés. Szóval pillekönnyű és nagy felület.
(egy szabadon repülő A/2 modell olyan 11-12g/ndm felülei terheléssel repül...
)
http://www.heinrich.sk/pages/scorpion.htmlMivel a modell drága (cirka 370Euró üresen), és egy modellboltos eklézsiája elég szegényes
Úgy döntöttem, hogy építek egy repülőt:
ECLAIREA skorpió sikerein felbuzdulva, kisebb nagyonbb
nehézségek árán sikerült megszerezni PDF formátumban a
gép profilját.
Ehhez egy jól kinéző dupla trapéz szárnyat "szerkesztettem" ki majd az adatokat és a PDF-et átküldtem STYROMAN barátomnak
(ezúton is köszönet neki) és ő bizony szép munkával ki is vágta a szárnyat. A tervezett szárny 2000mm fesztáv
(plusz még a wingletek. még nem tudom mekkorák lesznek.)
Mivel nagyon fontos a stabilitás és a csúszás mentes fordulók, ezért egy dupla polihedrál szárnyat "álmodtam" meg.
A habba belekerült főtartó gyanánt (alulra felülre) 10*0,3-as carbon szál.
(a fültörésnél persze átlapolva) Erre az egészre kerül fel (E za munka folyamat zajlik éppen most) 0,8-as balsa teli torzió.
(ha nincs vakuum akkor legyen jó sok autó akksi)
A törzs Kornél barátunk keze munkája. Nagyon szép darab. Direkt erre a kategóriára lett tervezve. Sajnos (mert mindíg van egy sajnos)
a 400 motorhoz lett még kialakítva az orra így a 3fázisú motor kábeleit kint kell elvezetni. de ennyi igazán belefér.
Hogy könnyű legyen a repülő a DLG-sektől "loptam" az ötlete a vezérsíkokra. Sima 2-es balsa megcsiszolva.
Főtartó gyanánt a vízszintebe belesüllyesztettem egy 2-es carbon szálat. persze itt is spórolván a súllyal csak a közepét erősítettem meg.
A vezérsík a függőleges előtt kapott helyet egy parazolon.
Szóval itt tart most az építés.
Az elektronika már teljesen meg van:
Motor: AXI2208/26
Szabályzó: JETI SPIN33
Szervók a szárnyban: 4x HS-45HB
Szervók a törzsben: HS-56HB, ECO-6
Akku: RAY GOLD 7,4V 1600mAh vagy RAY GOLD 7,4V 1100mAh
(ez még képlékeny)
Ahogy haladok az építéssel megpróbálok fotózni.
Remélem páran kedvet kapnak. Nem muszáj a csúcstechnikát belerakni.
Lehet jó motort 4.690Ft venni szabályzót meg 10.000Ft
környékén.Teljesen jók a hétköznapi átlagos 8g
szervók is. (csak ne a tower pro-t...)
folyt köv
DASCO