SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 21. - 16:50

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1500 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92 ... 100  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 19. - 8:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Elkészültek a főbb alkatrészek a hajómhoz.
Kép

Az uszony rögzítését úgy oldottam meg, hogy egy M3*20-as csavar fejét párhuzamosan elreszeltem és 12mm mélyen fúrtam az uszonyba egy 6mm-es furatot. A csavar helyét én tűreszelővel készítettem el. A csavart pedig Uverapid ragasztóval fixáltam.
Kép Kép

A kormánylapnál a módszer hasonló volt. Egy 65 mm hosszú 3,2mm-es acélpálcát leszabtam és a pálca végét lapátszerűre ellapítottam. Mivel a lap vastagsága csak 2,1mm a tengelyem pedig 3,2mm-es, ezért a tengely kormánylapba nyúló 30mm-es részét párhuzamosan elreszeltem.
A tengely elfordulását szintén ezzel a módival oldottam meg, vagyis 2,5mmes párhuzamosra reszeltem. Már csak egy 4mm-es furatot kellett fúrnom az ellapított résznek. Ezt a tengelyt szintén Uverapiddal beragasztottam.
Kép Kép Kép
Biztonsági okból még a két oldalra egy egy vékony üvegszálas lemezt is ragasztottam. Talán ez nem lenne fontos.....
A kormány tönkcsöve egyszerű 4*3-as rézcsőből van kialakítva. 20mm hosszú és 3,2-es fúróval van a tengely méretére felfúrva.
A mozgatókar egy modellhungáriás 2,5mm-es tengelyfuratú mozgatókar. 390 Forint 2 darab.

A szervóm is megérkezett. A régebben rendelt 13kg/cm-es szervóm 20mm átmérőjű dobját már átalakítottam. A most érkezett dobja viszont 25mm-es. Maradok a kisebb dobnál. Inkább csak azért írtam le, hogy ha valaki esetleg hasonló módon szervózná a hajóját, erre figyelni kell a szervótartó elkészítésénél.
Kép Kép


Azt gondolom SRY olyan jó dokumentációt készített, hogy a hajó építés a könnyebbik rész. :)


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_540 2012 aug. 09. - 9:48-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 19. - 19:16 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ejha van itt innovácoó bőséggel :-)

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 20. - 9:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
batali írta:
Az alba húzórésze pedig az általam kedvelt hússzúrótűből lett megoldva. A feszítő balmenetes részét kis darabon beragasztottam, átfúrtam. A tű végét visszahajlítottam és egy kis darabot meghagyva kész is lett. Egyszerű és már bevált.



Ezt nem értem! Mi tartja a tűt, és mi biztosítja annak elforgását? Készítenél egy rajzot?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 20. - 10:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szerintem batali elütötte a végét, meg valamivel megvastagította, mondjuk egy rézcsővel. Így már felül a spannerben. A sailsetc-s spanner legalábbis így van megoldva, a saválló drótot melegen elütik, és lesz rajta egy gubó.
Edit:
Bocsesz, közben elolvastam még egyszer, azt írja, hogy csak el van hajtva a vége egy kis darabon, a spanner meg beragasztva (gondolom epoxy-val) és újrafúrva.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 20. - 10:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Én kihasználtam mindkét menetet, a jobbosat menetes rúdra cserélve:

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 22. - 6:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
mamut írta:
Ezt nem értem! Mi tartja a tűt, és mi biztosítja annak elforgását? Készítenél egy rajzot?


Az alba feszítőjét egy kábelfeszítőből
http://www.origomodell.hu/feszito-mpj-2 ... -1194.html
úgy készítettem, hogy a balmenetes részt pár mm hosszan pillanatragasztóval bekentem, majd gyorsan 4-5 menetnyit behajtottam a feszítőbe. Amikor már jól megkötött a ragasztó, a csavar kiálló részét, tőben levágtam. Ezután a beragasztott részt átfúrtam 1,5mm-es fúróval.

A hússzúrótű egyik végét 180 fokban visszahajlítottam és 3 mm-es részt meghagyva levágtam és tűreszelővel megigazítottam.

Kép Kép Kép

A jobbmenetes rész felől a tűt átdugtam, majd fúrógépbe fogva a tűt jól bejárattam , megforgattam. Ezután a tű végét 45 fokban visszahajlítottam.

A vitorlarúdba három 1,5mm-es furatot készítettem. A furatokat kb. oda fúrtam, hogy a vitorlarúd 90 fokba álljon az árbochoz képest, amikor a feszítőt összeszereltem és a jobbmenetes részt szinte teljesen betekertem. Több furatot készítve nagyobb lehetőség van a későbbi változtatásra.

A Tibu módszere az eredeti, a vitorláknak karos szervóval történő mozgatásakor előnyös - amikor a jobb- és a balmenetes rész is használva van. Ezzel a megoldással egész közel van a forgásponthoz a vitorlarúd megfogása.

Kép

Viszont én egy kicsinyített F5-E (egyméteres) hajót készítenék, gondolva arra, hogy aki esetleg "átülne" majd a F5-E kategóriába, annak minden ismerős legyen már. Ezért törekszem arra, minél olcsóbban elkészíthető legyen a vitorlázat, de lehetőleg minden olyan legyen mint az egymétereseknél. Az egyméteres hajók jóval nagyobb vitorlafelülete miatt nagyságrendileg nagyobb erők hatnak. Ezért a vitorlarudat az árboctól távolabb fogják meg, csökkentve az albára és a rúdra ható erőket.

Az árboctartó az esetlegesen szükségessé válható, gyors vitorlázat csere miatt van így megoldva. Az 1m-es széncső árbocot nem kell majd toldani, viszont így is majdnem teljesen kihasználhatom a 110cm-es maximális árbocmagasságot. Az árboc, a rá szerelt nagyvitorlával és fock vitorlával együtt, egyszerűen csak a 8 mm-es *65*mm hosszú alu.csőbe dugható *45*mm hosszon. Ezen a ponton egy alulról beragasztott 6mm átmérőjű *20*mm hosszú alucső tartja meg az árbocot.

Javítva : !!!! *.,*

Kép Kép

A vitorlázat cseréjekor az alba marad, az árboc cserélendő csak.

Természetesen ez a karos megoldású vitorla mozgatáskor így nem jó, mert ott nagyon rövid a rendelkezésre álló behúzó zsinór hossz. Ezért a rudat az árbochoz közel kell megfogni, hiszen a karos szervó csak ezt engedi.
Egy rövidebbre vágott tűvel, persze már működik a dolog. A vitorlarudat széncsőből készítve a furatokat, (pld kis csőszegeccsel, zsinór rátekerésével és ragasztóval bekenésével, stb) meg kellene erősíteni, mert a széncső az ilyen hosszanti irányú terhelést nem bírja és bereped.



A költségeket azzal is lehet csökkenteni ha nem csak egy hajót készít valaki, hanem többen összeállnak. Pld. a 100cm-es 8mm-es alu.csőből hajónként csak 10cm kell. Stb.


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára user_540 2012 aug. 04. - 10:05-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 24. - 15:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A vitorlák mozgatása. Mivel a tervek szerint kb. 50 mm árboc-állítási lehetőséget kellene biztosítani, bizony nem egyszerű megoldani. Ugyanis minden mindennel összefügg. Az árboc mozdításával a behúzó zsinórok is máshova kell, hogy kerüljenek. Mivel a csörlős megoldással nagyobb a mozgási lehetőség( 3 fordulat a csörlőn cirka 180 mm zsinór mozgást enged) , ezért a karos vitorlamozgatáshoz képest jelentős mértékű változtatást lehet elkövetni.
Kép Kép

Az elképzelésem szerint a hátrafeszítő zsinór a hajó végén 1 pontban lesz lekötve, vagyis nem osztom 2 irányba, mint az eredeti megoldáson. Ehhez a ponthoz közel egy fordító csigát kötök. A csörlőről jövő zsinór ezt megkerüli, és ez húzza majd be az élvitorlát és a nagyvitorlát. A feszesen tartást egy "pecás gumi" fogja megoldani. A gumi másik vége a jobboldali vantni tartójához lesz kikötve.
A fedélzet szintjében, a besüllyesztés felett a fedélzet tovább lesz engedve. Erre majd valami kötélvezetőt készítek.
Az élvitorla behúzózsinórja a nagyvitorla behúzózsinórjával párhuzamosan lesz vezetve, és az árbocot, a fedélzetbe erősített 2 drót hurok segít majd kikerülni. A fock 3 behúzópontja is drót hurokkal lesz kialakítva.

Mivel az árboctartót a hátrafeszítő, oldalfeszítők és az előrefeszítő nem rögzíti elfordulás ellen, ezért az árboctalp jobb oldali fele fel van hajlítva.


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára user_540 2012 aug. 09. - 6:00-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 27. - 9:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kialakulni látszik a vitorlamozgatási rendszer.
Kép Kép

.... az élvitorla behúzóját mégsem vezetem ki a hajó oldalához, inkább egy fordító csigát iktatok be.

....ez már nem érvényes. :wink:


A hozzászólást 3 alkalommal szerkesztették, utoljára user_540 2012 aug. 09. - 6:02-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 27. - 13:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ha hátrafelé vezeted el a forstág lekötést, akkor a kampós megoldás nem jó, mert bele fog akadni a fockschott.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 27. - 18:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
tibu írta:
Ha hátrafelé vezeted el a forstág lekötést, akkor a kampós megoldás nem jó, mert bele fog akadni a fockschott.


Hopps! Ebben teljesen igazad van! Amibe a shoot beleakadhat abba bizony tuti-fúró, hogy bele is fog akadni!

:wink:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 31. - 6:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tibu és Kalpir meggyőzött, hogy másképp készítsem a vitorla behúzást.

[KépKép KépKép

Az élvitorla shoot fordulópontját az árbocról a fedélzetre szerelem. Két 2mmes alu. lap van összeragasztva és M3-as menetekkel ellátva. A kerékrögzítőbe beragasztott M3-as csavart 7mm-t meghagyva levágtam. Rácsavartam egy anyát és betekertem a tartórészbe. Az anya kontrázásával lehet majd rögzíteni a jó pozícióba. A nem használt furatokon keresztül pedig a fedélzethez lehet rögzíteni kis csavarral.
Az árboc kikerülését, két a fedélzetbe ragasztott kis drót hurkokkal oldom meg.
Az élvitorla vitorlarúdjának csapágya egy 40kg-ra méretezett minőségi forgókapocs. Egy 5mm-es fúrószárra ráhajlítottam egy 8mm széles 1mm vastag alu.lemezt. Átfúrtam 2 es fúróval és az ide becsavart 2mm-es csavar tartja a kapocs felső részét. Az alsó részt pedig egy hússzúrótűből készített kis kapocsnak a 7 pozíciós tartóba való beakasztásával tudom állítani.
A shoot állításának további lehetősége a rúd hátsó részén elhelyezett alkatrész előre vagy hátra csúsztatásával lehetséges. Ez az alkatrészt egy 5mm vastag alu. lécből fúrtam, reszeltem. Egy M2-es menetbe hajtott kis csavarral lehet rögzíteni.
Természetesen a shoot hosszát is lehet majd állítani a rúdon fúrt sok sok kis furatba dugott kapoccsal vagy másik megoldásként egy feszítővel fokozatmentesen.

Közben a hajó is készül. Az üveg-gyanta lemezre ráragasztott rajzokat ollóval körbevágtam.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 31. - 10:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
tibu írta:
Én ezt raktam be csörlőnek:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=18744
Ezt tudom javasolni. A másikat kicsit gyengének tartom. A gumis megoldás nekem is bevált.


A gumis megoldásnál is van egy olyan lehetőség, hogy az alsó dobrészről lecsévélt szálat húzza a gumi. Eddig semmi extra.
Viszont, ha a felső és nem használt dobrészre ellenkező forgásirányban feltekert másik gumiszálat is használnánk, akkor amikor a húzóágat és a feszesen tartó gumiszálat épp a szél ellenében húzza a szervó, a másik gumiszál amolyan szervó rásegítőként segítene.

Tudom, a mai világban vegyünk egy pont jó szervót.....de azért ötletnek elmegy. :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 01. - 16:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Elkészült az árbocfej.

Kép Kép Kép Kép

Egy 8mm-es alu.csőbe beragasztottam 10mm mélységben egy 6mm-es alu.csövet. A jól megragadása után szintben lefűrészeltem, csiszoltam.
A vágástól mért 5 mm-re fúrtam egy 4 mm átmérőjű átmenő furatot.
Ide beragasztottam egy 4 mm-es széncsövet.....egyelőre 80 mm hosszú darabot. Később ha már tudni lehet milyen hósszú a jó méret akkor a megfelelő helyen elvágom, majd ide beragasztok egy drót hurkot az achterstagnak.
A groszt tartó drót ..naná... hússzúrótűből készült, és pont illeszkedik a 1,5mm -es furatba. persze könnyedén el tud fordulni.
A grosz felső csapágya egy 5mm vastag alu. lécből van kireszelve, fúrva.
Ezt az alkatrészt felragasztottam a 8mm-es csőre.
Ez az árbocfej egyszerűen csak rá van dugva az árboc 6*4-es csövére.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 01. - 16:11 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
ennek már új nevet kell adni lassan : TT65 "CSIBOR" FULL EXTRA :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: vagy valami hasonlót :D :D :D :D

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 02. - 6:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Modjuk "CsibÉsz", Csíbor ésszel! :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1500 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92 ... 100  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség