RecyCopter építés 1. rész:
folytatásMiután elkészültünk a jelöléssel, vágjuk ki az alkatrészeket. Erre egy jó minőségű ollót használjunk, a PET anyag nem adja könnyen magát. Mielőtt kivágnánk az alkatrészeket érdemes feljelölni mégegy garnitúrát, mert ezt még kényelmesen kiadja az alapanyag, és ha szétvágtuk a flakont, akkor már nagyon nehéz lenne feljelölni. Egy Apenta-s flakonból így két RecyCopter hozható ki (7. kép.)
A kivágott alkatrészeket érdemes alkohollal (denaturált szesz) letörölgetni, ha rendelkezésre áll ilyesmi, hogy a szerkesztési vonalak maradványait eltüntessük róluk.
7. kép.
Miután kivágtuk és letörölgettük a rotorlapátokat és a farokrészt a farokrészt illesszük a rajzra és másoljuk át a farokrotor imitációt rá. Ennek csak esztétikai szerepe van, akármi mást is felfesthetünk rá díszítésnek, de hagyhatjuk festetlenül is. (8. kép.) A rotorlapátokat fektessük egymásra, és ellenőrizzük, hogy teljesen egyformák-e! Ha nem akkor "szabjuk-össze" őket, az egymást nem fedő részeket vágjuk le, de ügyelve, hogy a lapát alakja ettől ne változzon nagyon meg!!!
8. kép.
Tegyük félre a rotorlapátokat és a farokrészt. Vegyük elő a 3 db. gemkapcsot. ezekből alakítjuk ki a mechanika további elemeit. A gemkapcsokat először hajtogassuk ki. Teljesen egyenesnek kell lenniük! Első lépésben lapos-fogóval munkáljuk, hajtogassuk a drótdarabokat! (9. kép.) Már ezzel is majdnem teljesen egyenesre lehet alakítani őket, de iazán jó eredményt akkor érhetünk el, ha egyengető lapon (nehéz, sík vaslap, vagy keményfa-lap) egyengető gumikalapáccsal (Semmiképpen nem fém kalapáccsal !!! A fém kalapács károsítja az alkatrészt az egyengetéskor.) a drótdarabot lassan forgatva egyenesre kalapáljuk. (10. kép.)
9. kép.
10. kép.
Itt jeyezném meg, hogy a rutinosabb Modellező Kollégáknak néhol kicsit körülményesnek, "szájbarágósnak" fog hatni a leírás, de kérem vegyétek figyelembe, hogy ez egy gyerekeknek tervezet, kezdő modell! Sok olyan alapfogás van, amit a Fiatal ollégák nem ismernek, és ezt a lehetőséget ragadom meg a "képzésükre".Az egyengetést követően eljutottunk a drótból készült alkatrészek kiinduló nyersanyagához. Ha gondosan, egyesre munkáltuk meg a drót-darabokat a későbbiekben könnyen ki tudjuk alakítani a megfelelő formákat és az alkatrészek jól fognak működni, ha türelmetlenül elkapkodtuk ezt a munkafázist az a jövőben nagyon meg fogja bosszulni magát, a kis helikopter rosszul, vagy sehogy nem fog működni !
Hajtogassuk meg a drót-alkatrészeket.
Először a "Motortengely"-el kezdjük, ennek csak a felső "L" alakban hajlított részét készítsük el, a többi az összeraksi fázisban következik majd. (11. kép.)
Ezt követi a "Rotortartó" (12. kép.). Először a hajlításokat készítsük el (laposfogóval), majd ezt követően ellenőrizzük a hajlítások derékszögűségét, és vágjuk pontos méretre a végeket.
11. kép.
12. kép.
Vegyük elő a vékony sodrott eres, réz elektromos vezetéket és egy 15-20 cm-es darabon csupaszítsuk le a szigetelést róla. (13. kép.) Vágjunk ki egy szálat a kötegből, ezzel fogjuk összekötni a "Motortengely"-t, a "Rotortartó"-val.
13. kép.
Illesszük össze a "Motortengely"-t és a "Rotortartó"-t, oly módon, hogy a "Motortengely" "L"-alakban meghajlított része a "rotortartó" összeköző része alá essen és a réz vezetékkel kössü, bandázsoljuk össze. Arra különösen ügyeljünk, hogy a "Motortengely" a "Rotortartó" keresztrúdjának pontosan a felélnél illeszkedjen. (14. kép.)
14. kép.
Állítsuk a két összekötözött alkatrészt egy síklapra, úgy, hogy a "rotortartó" kerüljön alulra, ezen feküdjön fel az egész, és súlyokkal, vagy ragasztószalaggal rögzítsük le a 15. kép szerinti pozícióban. Ezt követően a "Motortengely"-t úgy igazítsuk, hogy a siklapra derékszögben álljon. A bandázsolás ekkor még megengedi, hogy mozgassuk a "Motortengely"-t.
15. kép.
Forrasztóvízzel kenjük be a bandázsolást és forró páka segítségével ónnal futtassuk be azt. Először a pákával melegítsük fel a forrasztandó helyet, vegyünk kis ónt a pákacsúcsra és az olvadt ónt rakjuk a forrasztási helyre. Ha jól csináltunk mindent az ósz szétfut az alkatrészenek összekötve azokat. Ezt követően várjunk pár percet, míg kihülnek az alkatrészek. A szabad levegőn, lassan kell kihülniük, a hülést gyorsítani nem szabad.
A forrasztás után tűreszelővel, vagy csiszolófával megigazíthatjuk, csinosíthatjuk a forrasztott kötést.(16. kép)
16. kép.
Ha nincs a forrasztáshoz megfelelő felszerelésünk, akkor a "Motortengely"-t és a "rotortartó"-t ragasztással is összeköthetjük. Ekkor vékony varrócérnával kössük össze az alkatrészeket, majd a kötést itassuk át pillanatragasztóval (azonos eljárás ez mint amit a fa alkatrészeknél fogunk alkalmazni)
A ragasztott kötés is megfelelő, de az igazán jó a forrasztás, így ha van rá lehetőségünk ezt alaklmazzuk.
folyt. köv....