SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 márc. 28. - 16:13

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1500 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 96, 97, 98, 99, 100
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 10. - 19:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia dzsakéta!

Természetesen az aktuális vitorlázattól függ az árboc ideális helyzete. A vitorlák mértani súlypontja a laterál súlypont előtt kb. 5-8%-al kell, hogy előrébb legyen....elvileg. A hajó ugyanis nem csak oldal irányból figyelendő meg, hanem pld. hátsó nézőpontból is. Ráadásul szélerőtől függően az árboc és vele a vitorla is folyamatosan változó helyzetet vesz fel, ugyanis a hajó oldalirányban megdől. Ezért csak egy elvi helyet lehet igazán tervezni és a beállítás, nos az egy másik történet.

Az én tapasztalatom szerint a Csibor Palo de Aqua) a szélerősödés hatására inkább felluvol....olyan mint amikor egy repülőnek nagyon hátul van a súlypontja. Erős befújás hatására szélbe fordul, irányítani elég nehéz ilyenkor. Valószínű, hogy ebben nagy szerepe van a hajótest furcsa, hátrafelé eltolt "hasának". Ez persze igazán a saját hajómra igaz....s az meg nem teljesen a tervek szerint épült. Tulajdonképpen semmi sem eredeti.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 11. - 5:35 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Köszönöm a választ. A tegnap óta gondolkodtam én is a dolgon, az jutott eszembe, hogy azon túl, hogy a megdőlés hatására megváltozik úgy a vízvonal alatti felület alakja és mérete, ill. a vitorla függőleges vetülete egy másik dolog is jelentősen befolyásolja a hajó szélbeforduló hajlamát. Mégpedig az, hogy a vitorla nem a teljesen felületén csatlakozik a hajótesthez, hanem néhány ponton az árbocon és kötélzeten keresztül. Szerintem a helyesebb számolás az lenne, ha az ezekre a pontokra eső felületek terheléseit a hozzájuk rendelt erőkarral vizsgálnánk a vízvonal tömegközéppontjához viszonyítva. Azt hiszem egy kicsit még számolgatok :D . Amúgy azt feltételezem, hogy ha a Csibor leegerig lenne, már többen említették volna, hiszen már sokan megépítették.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 11. - 6:58 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A "LEAD" = a hajó vízvonalának a 6-8% értékűen a CLR (laterál súlypont) előtt legyen a CE ( vitorla mértani súlypont).

Az uszony belépőéle essen egybe a CE- ből húzott függőlegessel.

A CG (hajó súlypontjából húzott függőleges max. 40%-ra lehet az uszony mértani közepétől

Kép



........ezek persze csak elvek :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 11. - 7:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A bal alsó kép mutatja a Csibor - Palo de Aqua jellegzetességét.

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 11. - 11:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
dzsakéta írta:
Köszönöm a választ. A tegnap óta gondolkodtam én is a dolgon, az jutott eszembe, hogy azon túl, hogy a megdőlés hatására megváltozik úgy a vízvonal alatti felület alakja és mérete, ill. a vitorla függőleges vetülete egy másik dolog is jelentősen befolyásolja a hajó szélbeforduló hajlamát. Mégpedig az, hogy a vitorla nem a teljesen felületén csatlakozik a hajótesthez, hanem néhány ponton az árbocon és kötélzeten keresztül. Szerintem a helyesebb számolás az lenne, ha az ezekre a pontokra eső felületek terheléseit a hozzájuk rendelt erőkarral vizsgálnánk a vízvonal tömegközéppontjához viszonyítva. Azt hiszem egy kicsit még számolgatok :D . Amúgy azt feltételezem, hogy ha a Csibor leegerig lenne, már többen említették volna, hiszen már sokan megépítették.

Ez nem így van, mert a kötések nem mozdulnak el, tehát egy szilárd rendszerként kell vizsgálni (persze teljesen behúzott állapotban). A súlyponton az árbóc hátrább helyezésével és hátra döntésével módosítani tudsz. Persze nem árt, ha a terv, amiből kiindultál, nagyjából azért jó.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 11. - 12:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Imádok ilyet mondani! :D

..................Tibu-nak tökéletesen igazat kell, hogy adjak!
A lekötési pontoknak nincs jelentősége, hiszen az ellenerő a hajótestet!.... és nem a fedélzeti pontokat éri.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 11. - 13:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Csináltam egy nagyon sematikus rajzot http://csibor.dzsaketa.fotoalbum.hu/viewlarge/pictureid/21157535
Én arra gondoltam, hogy nem mindegy, hogy a baum milyen ponton van rögzítve a hajóhoz, mert ezáltal az erőkar kisebb vagy nagyobb a CLR-hez képest. Egyáltalán nincs kizárva, hogy hiba csúszott a gondolatmenetembe, ezért nagyon szívesen fogadok bármilyen észrevételt.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 11. - 16:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Az erő szorozva a karjával egyenlő a forgatónyomaték.
Azonos forgató nyomaték esetén a kart növelve csökken a karra ható erő, a kart csökkentve nő a ráható erő.

Persze ez egy végtelenül egyszerű megközelítése a dolgoknak.
:)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 11. - 19:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
:oops: Ezt jól benéztem. Teljesen igazatok van. Fejben bontogattam fel magamnak a vektorokat és egy komponens valahol elmaradt. Mikor lerajzoltam megkerült. Bocs, hogy hülyeségekkel tartottalak fenn.
Viszont az oldalfelület szerkesztgetéséből oda jutottam, hogy a lead akkor közelíti meg 8%-ot ha az árboc 325mm-re van tattól. Egyébként 9,5% körül van.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 11. - 19:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Vigyázz,mert ha igy akkarsz számolni,kénytelen leszel 3Dben gondolkodni!!!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 júl. 24. - 6:34 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
közben kész lett az én Csiborom is
http://csibor.dzsaketa.fotoalbum.hu/viewlarge/pictureid/21442405
http://csibor.dzsaketa.fotoalbum.hu/viewlarge/pictureid/21442406
http://csibor.dzsaketa.fotoalbum.hu/viewlarge/pictureid/21442407


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 júl. 24. - 7:12 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
GRATULA!!

Legyen sok örömed benne, és mindíg jó szeled a vitorlákba!

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 júl. 24. - 7:19 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Gratulálok!
Remélem a versenyeken találkozunk!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
HozzászólásElküldve: 2018 jún. 04. - 14:17 
Offline
hajósinas

Csatlakozott: 2018 jún. 03. - 18:56
Hozzászólások: 2
Üdv!
2009-ben kezdtem egy Csíbor építését, de a hajótestnél meg akadt a dolog. Most újra nekiállok.
Érdeklődnék, hogy azóta van-e valami tapasztalat vitorlázat és vitorlamozgatás ügyében, amit hasznosíthatnék? Kicsit túl toltam a dolgot és egy kis látvány pluszot is akartam adni a masinának, ezért lett rá "felépitmény" is. Tudom, versenyhajó nem lesz, de abban kérném a sevítségeteket, hogy milyen vitorlamozgatási megoldást tudnátok ajánlani, aminek nem nagyon zavar be ez a felépítmén?
Előre is köszönöm a segítséget!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
HozzászólásElküldve: 2018 jún. 04. - 14:44 
Offline
hajósinas

Csatlakozott: 2018 jún. 03. - 18:56
Hozzászólások: 2
Így nézne ki:
https://photos.app.goo.gl/ZqXu3ZXDH8QN33Fa2


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 1500 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 96, 97, 98, 99, 100

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség