Üdv. Mindenkinek!
A
MOD4. verzió adatai (zárójelben az előző verzió azonos jellemzőinek számaival):
A MODELL ADATAI:
Teljes hoss (légcsavarral) : 348,8 (346,8) mm
Teljes hossz (légcsavar nélkül) : 340,7 (333) mm
Fesztáv : 292 ... 310 mm
Magasság (szárny és légcsavar nélkül): 76,33 mm
Magasság (légcsavar nélkül) :100.2 (95,8) mm
Szárnyfelület: 2,07 dm2
Vízszintes vezérsík felülete. 0,65 (0,35) dm2
Teljes hordfelület: 2,63 (2,42) dm2
Sárkányszerkezet tömege motorgumi nélkül: 9,6 gramm
Repképes össztömeg: 11,8 gramm
Felületi terhelés csak szárnyra számolva: 5,7 g/dm2
Felületi terhelés összes hordfelületre számolva: 4,48 (4,87) g/dm2
Gumi kampótávolság: 367,3 (272) mm
Gumimotor tömege: 2,2 gramm (6 szál átmérő 1 mm szürke modelező gumi)
Légcsavar átmérő: 192 mm ( 7,58' )
Légcsavar forgásirány: jobbos
Felcsavarási szám: 200-400 fordulat
( normál gumiállás: 200-220 fordulat = 12-13 sec motorjárat 7,58'-os légcsavarral )
( 1,6x-os előnyújtással: 300-320 fordulat = 16-17 sec motorjárat 7,58'-os légcsavarral )
( 2x-es előnyújtással, pihentetett friss gumimotorral: 400-420 fordulat = 24-25 sec motorjárat 7,58'-os légcsavarral )
Motorlehúzatás: változtatható (3,5°)
Motorelhúzatás: változtatható (2°) jobbra
A törzs adataiban lényegtelen változások történtek, ezek is az új motortartó+csapágy magoldás miatt. A motor el-, és lahúzatása változtatható lett, így a modell pontosan belállíthatóvá vált. Eddig a motor el- és lehúzatása okozta problémák voltak a legnagyobb akadályai a sikeres reptetéseknek és mivel ezek fix elemek voltak, nagyon nehéz volt korrigálni a hibákat. (nem is nagyon sikerült általában)
Lényeges változás, hogy a vízszintes vazérsík felülete másfélszeresére nőtt, ezzel biztosítva a kellő kereszt-tengely körüli stabilitást, amire kölönösen nagy szükség van amikor a motor a kezdeti nagy nyomatékú járásból, az emelkedésből, átvált a kisebb nyomatékú "utazó" szakaszba. Illetva amikor a motor leáll és a gépnek sikládba kéne átmennie.
Ezekben az üzemmódváltásokban eddig ha kibillint a modell az egyensúlyából, akkor gyorsan földet is ért, nem tudta már visszanyerni a stabil állapotát.
További lényeges változás, hogy a szárny és a vízszintes vezérsík is profilos lett (!!). Az eddigi lapszelvényt egy csiszolt nagyon vékony profillal váltottam fel. Nem kell megijedni , semmi extra! Szerkesztettem a szárnyhoz és a vízszintes vezérsíkhoz is egy-egy Jeff-Raskin féle 40% legnagyobb íveltségi helyű, kettős körszelet szelvényt. Lényegében a Motor-Mano MOD4. egy szárnyashajó szárnyszelvénnyel repül
Ennek (és a megnövelt vízszintes vezérsíknak) az is következménye lett, hogy a súlypont lényegesen hátrább került, nagyjából a guminyaláb súlypont fölé, ami gumimotoros modellnél ideális állapot. (ez is volt az egyik fő célja za átalakításnak). Így most ár alkalmazható túlméretes gumimotor is előfeszítéssel, a motor lejárásával nem válik orrkönnyűvé a modell.
A szelvényes szárny természetesen nagyobb felhajtóerőt termel, és kisebb ellenállású mint a lapszárny volt, így a modell is jobban repül, magasabbra emelkedik és a repidő is hoszabb lett. A szárny belépőél elég vékony lett így azt egy felragasztott cellux csík védi a behatásoktól.
Kész vannak a modell rajzai is, most építek egy MOD 4. példányt mert az "eredeti" továbbra sem lett meg, jól elrepült a kis hamis
Üdv.: SRY