Főtengely.
Ez a motor legnehezebben elkészíthető része, mivel nagyon sok darabból kell, 1 db, egy tengelyen futó sonkasort készíteni.
A tengely készítését több technológiai ötlet összekovácsolásával készítettem el, ezáltal minimálisra csökkentve az excentrikusságot. Még mielőtt kérdezitek, NINCS róla terv! Csak úgy jött és csináltam.
Először is elkészítettem a 6 db tárcsát melyek 25 mm átmérőjűek és 5 mm szélesek voltak.

Ezt követően körasztalon egyenként elkészítettem rajta
1 gyengítő furatot 2mm
2 tengely furatot 4mm
3 csap furatot 3 mm
Azért készült a marógépen, mert így egy fogással egy vonalon egymással párhuzamosan készíthetőek a furatok, EZ NAGYON FONTOS!!!!!
A furatok előfúrása CSÚCSFÉSZEK FÚRÓVAL TÖRTÉNIK. A fúrási folyamatot már korábban leírtam és ezért későbbiekben nem kívánom ismételni.


Miután késszen voltak a furatok, összefogtam a 6 db tárcsát és a sonkaformát kimartam.


Az élére állított tárcsát a 3 db furat mentén 1 mm vastag fémvágó tárcsával végigvágtam, majd a 3-4 furat között M2 menetet készítettem a lapban az alsó félben, a felsőben 2,2mm D átmérőjű furatot. Ennek a funkciója a sonka rögzítése a tengelyen.



Miután így elkészültek a sonkák az esztergapadban 4mm es tengelyt tettem mellyen a sonkákat egyenként feltettem és mind palást mind a kerületi oldalt felszabályoztam, így 4 mm vastag és 24 mm átmérőjű lett.


Az így immár késznek mondott sonkákat megrögzítjük a tengelyen és elfordulás ellen 1,5 mm es rugós csapokkal megrögzítjük. Nem írom le a folyamatát a képek magukért, beszélnek.



A tömszelence csavarok 5-ös hatszög anyagból készülnek. 5 mm hosszúak. 2,00 ás átmenő furattal vannak ellátva. A palást oldalon 3,6 mm hosszú M4-es menet készül.

A két dugattyú házat két oldalon rugó szorítja a szelep testhez. Fontos, hogy a két rugó azonos legyen, mert a motorházakat ferdére húzza a palásthoz képest és meg fognak feszülni!


A kész motor. ÉS FOROG befőttes gumival való próba üzemnél 0,4 bárnál már elindult, rugófeszítésnél 0,6-0,8 bárnál indult el. Ment, mint a raketta, 2 bárnál már lefogni se lehetett a tengelyt!!!







ÍMMÁRON a motor elkészült (mind a kettő)
Az, hogy ezután minek álok neki? Kazán, irányváltó, olajzó, olajleválasztó, égő, gáztartály…….
Zárszó: a motorhoz megfelelő gépparkkal (nem CNC) a két motor 30 munkaóra alatt készül el (3 hétvége), megfelelő tapasztalattal.
A legelső motrom kb. 1 hét alatt készült el (50-55 óra) plusz két hét edzés mire életet vertem bele. A mostani félkész állapotban is forgott. ;D ;D
