SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 szept. 24. - 12:41

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 90 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: STRONGBOW oldaltlapátkerekes gőzhajó
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 19. - 14:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Előszó:
Lehet, hogy lesznek a leírásban ill. az ismertetésben már látott részek mivel az RC modell. hu. honlapon is irva van . De jelenleg nem üzemel és mivel úgy informálódtam, hogy vannak akiket érdekli ill, végigkisérik a model építését ne keljen bizonytalan ideig várna az építés folyamatát ezért itt is írni fogok-om.
Első nekifutásra sorsított eljárással fogom felrakni az anyagot aztán amint utolérem magam reál time -ba fogom ismertetni.

Karácsony elötti hétvégen kezdtem el az új gőzős elkészítését.
A terveket a http://www.mo-na-ko.net/plans/plany_c.htm honlapról töltöttem le mely kinyomtatva 52 A4-es lap volt. Ha elkészül vmk így fog kinézni a szinezés viszont a terv szerinti lesz.
Kép

A model 1:50-es léptékbe készül. Így kb 80 cm hosszú és 30 cm széles lesz. Pontos méret az elkészülést követően lesz!!
A hajtás 2-3 hengeres gőzmotor a tervezett (3cm3) irányváltós plussz a két lapátkerék irányváltás is tervezet. A kéthengeres szelepes motor, amit korábban csináltam egy kissé nagyra sikeredett :cry:

A hajó belseje melybe a gőz technika belefér 14x20-30cm és 8 cm magas + a felépítménybe elrejthető lángcsöves kazántest.
Ebbe a méretben kell megépítenem, hogy a kapukba kényelmessen elférjen!

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Tegnap a palástot bevontam 1 réteg szövettel+ epoxi gyantával, elről is rövidessen lessz fent kép.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2009 dec. 29. - 13:21-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 19. - 15:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kép

Kép

Kép

Kép

A lapátkerékház:
A sík felületeket műgyanta lapokból készítettem el az íves részeket hungarocelből kicsiszoltam, majd eszt követően üvegszövet+ műgyanta keverékével bevontam. A gyanta száradást követően. a hungarocelt acetonnal kioldottam, majd a felületet csiszoltam- gitteltem-csiszoltam. és kész is lett

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép


A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2009 dec. 29. - 13:41-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 20. - 12:02 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A törzsre 1 réteg üvegszövet + gyanta borítás került.
Miután megkötött a bordákat kiszedtem a belső palástott megcsiszoltam, majd két rétegben gyantával kikentem. Ezt követöen a fedélzetet tartó néhány bordát visszaragasztottam.

A lapátkerékből egy darab vázat körasztalon maró gépen kimartam, és ezt mint sablon használtam, a többi váz elkészítésénél (3 db).
Időközben elkészült a lapátkerék, mozgató mechanikával együtt. A mozgatása a lapátoknak megegyezik a Graupner Glasgow lapátkerekes modeljével.
A lapátkerék mozgató rudazatokat lecseréltem rézre (2mm)-re, a képeken még acélból voltak.
A lapátkerék felfüggesztését két darab - 1 külső-1 belső- csapágyházzal oldottam meg.
Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2009 dec. 29. - 14:02-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 21. - 9:49 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Az elkészült lapátkerékház:

Kép

Kép

Kép
A kormánylap kormánytönkcsővel, falsó támasztó füllel készre szerelve:
Kép

És a részben elkészült kajüt, a fa berakás Mahagóni lécből készült nem rajz imitáció.:
Kép

Kép

Kép


A hozzászólást 3 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2009 dec. 29. - 14:12-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 22. - 13:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Lapátkerékház palást oldali dekoráció:

Kép

A részben elkészült fedélzet:
Kép


Kép

A teljes fedélzet palánkolásra került, melyet 4 fő elemre bontottam, a belső részek, szerelvények, könnyű szerelhetősége végett.
-Rádió fedél 1 db
- gőz technikának 3 db
Kép

Kép
Kép
Kép
Kép
Kép
A rádiótér leválasztó fal:


Kép

Kép


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2009 dec. 29. - 14:27-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 29. - 15:49 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A hajó vízvonal alatti része le lett fújva a tervnek megfelelően zöld színre.
Kép

GŐZMOTOR KÉSZÍTÉSE:
Gondolom ez a téma a gépészek számára egy kissé izgalmasabb lesz mint maga a hajó gyártás.
Előfordul, hogy olyan részek is lesznek melyek mások által ismert lesz de bízom ezzel a kortás bütykölőket nem fogom untatni.

A tervek egy része melyek nem én termékem nem teszem fel, de a készítés folyamatát fel leírom.

1, A gőzmotor munkahengere:
Első lépésben néhány paraméter
A munkahenger 15x15mm-es sárgaréz rúdból készül. A felfúrása négypofás esztergatokmánnyal történik. ( a munkadarab megfogása). Először csúcsfészek fúró utána 8,5mm-es fúrószár, utána furatkéssel 9,85 mm-re felesztergályozom majd 10,0mm dörzsárral a kívánt méretre simítom. Tehát maga dugattyú ház 10 mm-es lesz.

Kép

Kép

A dugattyú ház hossza 26 mm-es lesz.
Mind két végnek merőlegesnek kell lennie a furatra, ezért célszerű leszúró léssel darabolni!
Miután így elkészült a ház elkészítjük a gőz ki-be menő furatokat és a ház tengely furatot.
A gőz ki-be menő furatok 1,5 mm átmérőjűek a tengely középtől 10 mm-re vannak fent és lent is, a két furat egymástól 20 mm-re vannak. Figyelem a házon belül ezeket a furatokat a ház vége felé 1,5 mm-rel felnyitjuk, mivel a lökethossz 16 mm lesz. Rövid indok a furatok közti táv 20 mm, a lökethossz 16 mm + 5 mm a dugattyú ez összesen 21 mm-er tehát alsó ill. felső holt ponton részben zárva lenne a szelep furat a dugó részéről.

A tengely 3 mm es sr pálca melynek végén 1 db 2 mm hosszú M 3-as menet van, ez a pálca kerül a henger ház közepébe
Kép
Kép
Kép

Kép

A dugattyú :
Anyaga sárgaréz
9,98mm átmérőjű.
A hossza 5 mm
A közepébe 1 db M2-es menet készül. Miután elkészült az egyik oldalt sűjesztéket készítünk 8mm-es újmaróval 2,5mm mélyen, hogy a kontrázást szolgáló anya a dugó síkjánál ne lógjon ki.
Kép

Kép

Kép
A tömszelence:
15x15mm-es sárgaréz rúdból készül
Lépései a nyilak helyén gondolatjel lesz.
-1,5-ös csúcsfészek fúróval megfúrom-1,8-as fúróval átfúrom-2 mm-es dörzsárral készre simítom-3,5mm mélyen 3,3-as furatot készítek majd menetet vágok bele M4.
A külső részen a menetes rész felöl nézve a forgácsolás menete:
4 mm hosszan 7 mm-es átmérőt alakítok le. 2 mm vastagságban meghagyom a 15x15 mm-es szelvényt, majd 0,5 mm hosszú 10 mm átmérölyű körszelvényt forgácsolok.
A tömszelence hossza 6,5 mm-er a 2,00 vezető furat 3 mm hosszú.
7 mm-es sugárban 4 db 2,2 furat készül a rögzítéshez a sarkoknál
Kép

A tető:
15x15mm-es sárgaréz rúdból készül
7 mm-es sugárban 4 db 2,2 furat készül a rögzítéshez a sarkoknál.
Anyag vastagsága 2 mm

A rögzítő csavarok M2 x 6 mm sárgaréz. Ezeket is magam készítettem 4-es sr pálcából. Bár a végére már kissé untam a csavar gyártást (kb 60 db lesz a teljes mennyiség)
Kép

A dugattyú szár :
2 mm es acél pálcából készül. Egyik végén 5 mm a másik végén 3,5 mm hosszú M 2-es menet van. A teljes hossz 38,5 mm ha jól emlékszem, de utána mérek.
A ráfordított idő kb 2 nap 10-14 óra. Pedig nem az első készült.

Megjegyzés: a tömszelence záróanya nincs elfelejtve jönni fog az is.


Az elkészült négy db munkahenger dugattyúval, ezután jöhet a szelep ház csapágyazva.
Kép


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2009 dec. 29. - 14:45-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 29. - 19:44 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ha már Antikos kolléga megszakította a leírást, akkor én is bátorkodom
belekotyogni!

Ez nagyon tetszik! Ha jól látom ez oszcillációs gép lesz, ez azért is
tetszik, mert nekem ez a kedvenc gőzgép típusom, másrészt ez kettős
működésű hangerekkel fog menni, így 4 hengeres kivitelben nagyon
sima járású masina lesz.

Kérdezném B Laci Kollégát, hogy van-e rajza a gőzmotorról? Esetleg,
ha megosztaná velünk. Tudom, hogy ez nagyon nagy kérés, hiszen egy
gép fejlesztése, megépítése nagy munka, és mindenkinek a saját
szellemi terméke, de hátha..........Ha erre mégsincs lehetőség, akkor
a fotók is nagyon hasznosak lehetnek annak, aki ilyen gép építésére
adná fejét.

üdvözlettel: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 feb. 29. - 21:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Gratuláció!
(szerintem csalás az egész, csak trükkfelvételeket látunk)

Nem akarom magát az építő Mestert zavarni a kérdéseimmel, de én mint tökéletes antibarkács-műszaki halandó a következőket nem tudom beazonosítani (pedig lehetne, hogy hasznát venném): 1:"csúcsfészek fúró" 2: "furatkés" 3: "dörzsár" 4: "leszúró lés (vagy kés?)" 5:"újmaró".

Ezeket politechnika órán nem mutatták, pedig a nevük alapján olyan célszerszámnak tűnnek, amikre szükségem lehet, mégha nem is építek gőzgépet.

Tudom, ez olyan, mintha azt kérdezném a foci edzőtől, hogy mi az a tizenhatos, de hát az a mentségem, hogy ez a fórum részben az ilyen idióták kedvéért van, mint én.

Ha már fociról szóltam, szurkolók a hajónak. Hol lehet majd látni élőben?

KLaci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 01. - 20:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves B Laci!
Nem mondok semmit, mert nem érek rá... ugyanis a leesett államat keresgetem! :lol:
Nagyon szépet alkotsz, sárgulok az irígységtől, főleg amikor az M2 es menetekről mesélsz. Régebbi hasonló kísérleteim a régi vicc szerint a "gyászmenet" szintet érték el. :lol:

Kedves Rodostó!
Ezek a szakik már csak ilyenek... mással se foglalkoznak, mint leszúrással, meg kiszúrással! :roll: De hát ez van, ilyen az esztergályos zsargon.

Üdv / Feri


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 01. - 21:25 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
:D :D :D

Jó is ez az iparosság :!: :!: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Nekem édesapán esztergályos végzettségű, és amikor gyerek voltam
még dolgozott is a szakmában, na meg otthon is volt mindenféle
szerkentyű, igaz esztergából csak faeszterga volt. Aztán gépipari
technikumban jártam, és ott szakvizsgáztam mindenféle
gépiforgácsolásból is az alapszakmám mellé. Persze akkor már bőszen
modelleztem így nem volt nehéz megszerettetni velem az iparosságot.

Így nekem természetes ez a "műhely-nyelv", de már régebben is volt
egy olyan ötletem, hogy alaposabban ki kellene tárgyalni bizonyos
"mesterfogásokat", mert azért vannak sokan akiknek ezek a
szakkifejezések semmit nem mondanak.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 04. - 12:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
-Köszönöm a dicséreteket ez szerintem minden ember hiuságának jól esik.- :oops:

Az alábbi rövid monolog, melyet az RC forumról raktam át némi ollózást követően. :cry:
Nem szívessen tettem ott, és itt sem szívessen teszem mivel részben nagyképűnek hangzik, részben nekem is rosszul esne , ha ilyet kapnék ezért is bocs akiknek megbántanám az önérzetét. :?

A felmerült kérdések rövidrezárása végett:

Az inditó lapon jeleztem, hogy gőzmotor fogja hajtani, ami két darab kéthengeres kétszeres működésű oszcillációs sormotor.

A kazán két lángcsöves fekvő hengeres tojás formáju valószínű . Ez tervezet mivel élek a tervezői szabadságommal, meg hát nincs róla terv sem.

A későbbiekben bízom benne szűk szavub leszek, remélhetően a képek többet mondanak azok számára is akik inkább nézegetnek mint olvasnak.


Ha kérdése merülne fel valakinek a modell leírásával kapcsolatban privátban vagy élőben szívessen válaszolok!!

UI Helyesírási hibákért elnézést kérek Ha van.
Ez úton is köszönöm, hogy ez irányú fikázással nem rontották a kolegák a topikot
Úgy láttam ez az utolsó mondat késön jött (l betü lett a k helyett a klaviaturán ez a két billentyű egymás mellett van! elütöttem)
Üdv:Laci!

Akiknek tudtam pü ment.

A felmerült szerszámkérdést majd képekkel illusztrálom, bár ha valaki gépi forgácsolás címszóval keres a neten nagymennyíségű anyagat talál magyar nyelven!!! Még iskolai is van word formátumban CSAK keresni kell.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 04. - 13:29 
Látva a munkádat az járt bennem,mit is írjak mert valahogy nem találtam a szavakat. Eszméletlen jó és szép amit építesz. Ne fogd magad visza.csak irkálj nyugodtan. Annak meg külön örülök,hogy ez a fórum létezik és én a részese lehetek ennek a sok szép és értelmes dolognak ami itt látható. Amit itt látunk az a MODELLEZÉS!


Vissza a tetejére
  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 04. - 19:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves Laci!

Sajnos a fórum egyik "hátránya", hogy akkor is kizökkenthetlek a munkádból, amikor te nem akarod, de végül is ez ellen lehet védekezni.

Szerintem egy pillanatig se érezd úgy, hogy bárki itt a fórumon okoskodni, leszólni, vagy megbántani akarna, ahogy ismerem a társakat, mindenki szépen önmagában elintézi azt az érzést, hogy MEGÜT A GUTA, HOGY EZT MIÉRT NEM ÉN CSINÁLOM!...
Szóval az egyetlen negatív érzés az irigység, de az is inkább afelé hajlik, hogy átmegy drukkolásba, mert akik itt vannak, tudják, hogy mi van emögött a hatalmas munka mögött.
Na de, hogy ne beszéljek fölöslegesen, csak azt akartam írni, hogy ne fogd vissza a képek mellé fűzött szöveges információidat, mert abban van a lényeg! Pont ez az, ami rányitja az ilyen halandók szemét, mint én arra, hogy mi van a világon. Én csak azért írtam ezekről a szakkifejezésekről, mert hiába volt apám gépészmérnök, aki esztergálni is tudott, én soha nem hallottam róluk. Tehát nálam fordítva van a dolog: nem tudok rákeresni valaminek a leírására a neten, amiről azt sem tudom, hogy létezik. Most már fogok tudni, de ehhez az kellett, hogy ilyen segítséget (!!!) kapjak.
Úgyhogy a magam részéről arra kérlek, ezután is úgy írj le mindent, ahogy csinálod, és ahogy gondolod, hogy másoknak érthető, én meg majd veszem a fáradságot és utána nézek. Úgyhogy hajrá, irány Május!!!

Őszinte tisztelettel
Katona László


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 05. - 11:03 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szerszámok:
Újmaró:

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


Csúcsfészek fúró:
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Dörzsár
A bal oldali fix dörzsár a baloldali állítható dörzsár állíthatósága a rajta megadott érték tartomány között lehetséges jelen esetben 10-11-ig ezt használtam a csapágyház 10,98 mm es furatpontosság kialakítására.

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
Eszterga kések:

A bal oldalon láthatóak az átmenő furatoknál használatos furatkések a fenti kb 3-8 mm ig a befogott 5-12 mm átmérőig használatos részemről

A jobb oldalon a leszúró kések vannak.
A fenti párhuzamos kialakítású gyorsacél 3 mm vastag kés
A befogott keményfémlapkás forrasztott 2,54 mm széles leszúró kés.

Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 márc. 05. - 11:16 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A kitérők után térjünk vissza a motor gyártáshoz!!!!!!!!

A dugattyú házon belül történő 1,5mm átmérőjű furatok felnyitása a fedél irányába 1,5 mm hosszan:
Kép


Gőzmotor ház- vezérlő furatokkal:

Maga a ház 9 x 15 mm keresztmetszet és 75 mm hosszú két oldalán köszörűlt a végén 360-as vízpapírral polírozva.
Kép

A furatok:
A tetejétől a dugattyúház forgáspontja 5 + 15 mm-re (20 mm) van, az átmérője 3,00 mm átmenő furat.

A vezérlő furatok (1,5 mm átmérőjűek) 4 db a dugattyúház forgásponttól 10mm sugarú íven van a középső tengely vonaltól viszont 2,1 mm re. jobbra és balra. Mind az alsó mind a felső szelepnyílások egymás közti távolsága 4,2 mm a furatok jellege átmenő.:
Kép

A csapágy tengelypontja a dugattyúház forgásponttól 38,5 mm az átmérője csapágyfüggő!!!! Ez nálam 11 mm volt. A csapágy 11 x 4 2z.:
Kép
Kép

A fent felsorolt műveleteket, a munkadarab felköszörülését követően 1 fogással kell csinálni, hogy az átmenő furatok is párhuzamosak legyenek, mivel a háznak mindkét oldalán egymással szembe lesznek a dugattyúk.
-Nagyon fontos a csúcsfészek fúróval történő előfúrás ( én 0,9 mm-es hegyűt használtam), hogy a fúrószár ne másszon jobbra- balra.-

A test aljába 2 db M3 x 8 mm menet kerül a rögzítés végett.

A tetejébe M4 menet kerül, egymástól 8mm- re lesznek ez a gőz ki-be vándorlására, szolgál.
Kép
Kép
A test oldalán a gőzjáratok kialakítását szolgáló furatok készülnek. 2mm átmérőjűek. Ezekről csinálok rajzot, hogy érthető legyen. Ezeket palást oldalon 2mm-es rézdugóval lezártam majd ipari ezüsttel beforrasztottam.:

Kép

Forrasztás előtt és után szerkezet késszen összerakva a motor. Lassan mükszik!!
Kép
Kép
Kép

Kép
Kép
Kép

Így összerakva az egyik dugattyú szárat húzogatva a szemben lévő vele együtt mozgott tehát a furatok és az illesztések első próbálgatás alkalmával tökéletesnek mondható.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_168 2009 dec. 29. - 15:04-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 90 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5, 6  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség