SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 17. - 0:58

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 3 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 12. - 17:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

A leírás egy komplett hajóépítési topic egy fejezete lenne. Úgy gondoltam azonban, hogy a Műhelygyakorlatok topicban is megosztom veletek a műveletet, hiszen más hasonló hajó estében is alkalmazható. Ráadásul így nem kell éveket várni mig a komplett hajó elkészül, és önálló topicot kap. :lol: :lol:

Amit a hajóról tudni kell:

Egy Asheville class-ba tartozó "gunship" az USS CROCKETT a modell. Ami a mi szempontunkból most lényeges az az, hogy két propelleres, két kormánylapátos a konstrukció. Ami kissé egyedivé teszi az, hogy a kihajtótengely vezetése nem végig tönkcsőben futó. A tönkcső a hajó fenéknél végződik, majd a tengely szabadon fut a vízben, és egy "A-strut" - támaszóperselyen átvezetve szerelik rá a hajócsavart.

Kép

A hajót eredeti "Ámerikai" rajzok alapján építem. Gyakorlatilag az építési idő 50%-t eddig az tette ki, hogy a neten megkeressem azokat a leírásokat, képeket ami alapján kiderül mi nem úgy van a valódi hajón mint a rajzon. Ennek ellenére a rajz jól használható arra, hogy az alapján a főbb méretek levehetőek legyenek. Mindössze talán annyi még hogy inch-ben van méretezve :oops: , úgyhogy folyamatos az átszámolás.

A hajótest hátsó részenek kialakítása szerencsés, mert egy relatíve sík alsó részen kell dolgoznunk. A két rajzrészlet ami alapján elkezdhetünk dolgozni:

Kép
Kép

A második rajzon jól látható "egylábú strut" is egy ilyen elnagyolás! Természetesen én kétlábút gyártottam a hajóhoz. Tanulmányozzuk a tönkcső kilépési pontok elhelyezkedését illetve a két hátsó borda pozicióját. Ezek alapján a hanyattfektetett hajóra rajzoljuk fel az alábbi hálót:

Kép

A szerkesztés lépései:

1., hajótest elfelezése
2. jobbra - balra 1 11/16 inch-re :oops: tönkcső vonalának szerkesztése
3., A tat felöl bejelölve a hajó belsejében lévő kormánytönkcső tartó blokkok vonala, majd a kormánytönkcső furatának vonala
4., A "12-es" borda vonala, ahhoz képest a tatfelé a "strut" lábának vonala
5., A "11"-es borda vonala, ahhoz képest a tönkcső '"belépésenek" vonala

Tekintettel arra, hogy a rajzon lévő - nem élethű - alkatrészek helyett másik kerül beépítésre, ezt követően nekiállunk "sakkozni" az alkatrészekkel, hogy optimálisan kerüljenek beépítésre.

folyt köv
Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 12. - 17:28 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Indul a sakkozás. A végleges négytollú propeller még nincs meg, de azonos átmérőjü háromtolluak a dublőrők, akik segítenek az elhelyezésben. Rápakolom a hajótestre az alkatrészeket és megnézem egymáshoz képest, hogy is kéne őket elhelyezni, lehetőleg a megrajzolt rácson belül. 8)

Kép
Kép

Ez alapján pontosítom a méretvonalakat a hajótesten.

Berajzolom a tönkcső szélességét, majd kifurom a "behatolási" nyilás elejét és végét. Ismerve a palánkolás vastagságát, és a körülbelüli szöget ez számolható, de célszerű kicsit nagyobbra hagyni. A beragasztásnál (microballonos epoxi) így masszivabb blokk alakulhat ki a tönkcső körül.

Kép

Ezt követően műszerész fűrészlappal sliccelünk!

Kép

Most már a tönkcsövek behelyezhetőek, és a beillesztett tengellyel meghatározható a propeller középvonalának szükséges mérete a tartónál, és ebből kiszámolom, hogy a két "A-strut'" lábait, hol kell párhuzamosra meghajlítani. Majd a meghajlitott lábaknak szükséges lyukak helyét felrajzolom véglegesen.

Kép

1,5 mm-es fúróval lyukak fúrása, tűreszelővel igazítás, és máris majdnem végleges az összeállítás.

Kép

Ami nagyon fontos:

A VÉGLEGES beállítás egy külön procedúra, most csak ELHELYEZZÜK az alkatrészeket.

folyt. köv.
Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 12. - 17:46 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Eddig csak tologattuk a dolgokat, innentől véresen komolyan kell mérni és dolgozni!

Bejelöljük a vizvonalat a taton és az orron.

Kép
Kép

Készítünk egy "tapintót" és beállítjuk az orron látható jelöléshez.

Kép

Majd alátétekkel a fart megemeljük, amit a tapintóval mérünk.

Kép

Mi is a szerepe ennek? Az, hogy a kormánylapát tengelye a vízvonalra merőleges legyen! Fogunk egy oszlopos fúrót, kifordítjuk és 4mm-es fafúróval kifúrjuk a kormánytönkcsövek helyét.

Kép

Kipróbáljuk, így fog kinézni.

Kép

A lyukak megvannak, kb. passzol is minden mindenhez. Nekiláthatunk a végleges beigazitásnak. Ehhez levágunk egy kb 10cm-es darabot a kormánytönkcső anyagából, és ráerősítünk két szoritó gyűrüt a képen láható módon.

Kép

A felső gyűrüt olyan magasan rögzitsük, hogy a hozzáérő tengely "propeller" magasságban fusson a megfelelő helyen. És most láthatunk neki a tönkcső furatok pontos méretre alakításához, iletve a két tartó pontos magasságának beállításához.

folyt. köv
Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 3 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 2 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség