Üdv. Mindenkinek!
Köszönöm Antikos Kollégának, de ezzel még sok munka van! A végcél
kettős: egyrészt feldolgozni a hazai szárnyashajózás történetét és ezzel
emléket állítani a hajóknak és az azokat megalkotó zseniális embereknek,
másrészt kidolgozni a szárnyashajó modellek elméletét és gyakorlati
megvalósítását.
NA de vannak ám fejlemények modellügyben is:
A tapasztalt hibák okainak kiderítésére az izgalmas futáspróbák után a
kevésbé izgalmas, de legalább hosszadalmas "laborvizsgálatot"
választottam.
Minden vizsgálat alapja a status-quo felvétele:
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10451519 Elvégeztem a súlypontmérést, hogy milliméter pontosan tudjam hol a
hajó súlypontja. Ilyen pontosság eléréséhez nem alkalmas a "billegtetem
az újjaimon" módszer, ehez minimum gramm pontosságú mérlegek,
tolómérők és "némi" számolgatás kell.
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10451520 Aztán jött a trimmszögek mérése, ez megint lézeres segítséggel. Nem
győzöm hangsúlyozni: ezek a lézeres ketyerék pár ezer forintba kerülnek
és hihetetlenül nagy mértékben meg tudják könnyíteni a modellező
életét. Csak ajánlani tudom beszerzésüket.
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10451521 Aztán a beszerzett adatok felhasználásával egy jó adag számítás és
szerkesztés jött (ezt most nem részletezem) és itt a végeredmény. Ezek az
új beállítási adatok.
Mi volt a hiba oka?
A szárnyashajót úgy terveztem, mintha repülőgép lenne. Ez egészen jól
működik, amíg a szárnyak víz alatt vannak. Hátul 0 fok, elől 3 fok
állásszög. Csakhogy a szárnyashajó nem repülőgép (váratlan fordulat
)
A lényegi eltérés az, hogy a hajó közeghatáron fut. A szárnyak nem
tudnak a víz fölé emelkedni, így amikor mindkét szárny a vízszint
közelébe jut minden megváltozik! Az egész rendszer nem
repülőgépszerűen, hanem sokkal inkább sikóhajószerűen viselkedik.
Tehát amikor az első szárny a vízszínre felfut, az tovább emelkedni már
nem tud. Ekkor a hátsó szárny még mélyen a víz alatt van , lásd kép:
Ha a gép tovább gyorsul a hátsó szárny is tovább emelkedik, de az
egész hajó ekkor már nem emelkedik tovább, hanem elkezd előre
billenni
A bilenés egyszer csal aléri azt a pontot, hogy az első szárny állásszöge
0 fok lesz, majd átmegy negatívba
és hopp lerántja a
hajót a vízre. A mérések és számítások szerint amikor a hátsó szárny a
vízfelszínre ér, az első szárny -0,39 fokba áll. Ezt csak számítással
lehetett meghatározni, nincs ember aki ezt látta volna szabad szemmel.
Viszont amikor az első szárny állásszöge még ilyen kicsiny fokban is
negatívba megy át, beindul egy lavinaszerű folyamat. A lefele ható erő
lehúzza a hajó orrát, és ezzel tovább növekszik negatív irányban az
első szárny állásszöge, így mégnagyobb lehúzó erő keletkezik. Ezért lesz
olyan rohamos a folyamat. Az egész csak akkor áll meg, amikor a hajótest
a vízbe toccsan és annak nagy statikus felhajtóereje meggátolja a
további lefele mozgást.
Ezen adatok és eredmények ismeretében új beállítási szögeket
határoztam meg és ennek megfelelően átalakítottam a szárnyakat is.
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10451522...
..
.