SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 ápr. 26. - 18:17

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 134 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: FPV
HozzászólásElküldve: 2009 szept. 10. - 14:37 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Zsolt!

Mi lenne ha FPV hajóvá léptetnéd elő?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2009 szept. 10. - 15:55 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ez agép sajnos kicsi FPV hajónak, még az is gond, hogy hova a bánatba
tegyem benne az akkumulátorát, annyira szűkös a hely.

Viszont az FPV hajó elképzelés már nagyon érik, van rá két jelöltem is.
A ROBBE San Remo yacht-om
Kép
Ennek vektoros kormányzása van, irtó gyors, jól mutat és jól mozog a
vizen és elég nagy hajó, 68 cm hosszúságú, széles hajótest.
Így megy:
http://www.youtube.com/watch?v=4KMwtpBxu0w
Az enyén nagyon nem így néz ki (főleg, hogy még darbokban van),
sokkal szolídabb, elegánsabb hajó.

A másik egy igazi technikai kuriózum, egy Graupner Commodore yacht.
Ez a hajó a 60-as évekből származik, kétmotoros hatalamas hajó.
70 cm hosszú 25 cm széles. Akkora beltere van mint egy lavór.
Ebben minden elfér kényelmesen. Egy gondom van vele, hogy
szintén a 60-as évekből származó R/C berendezésem van hozzá, egy
Graupner/Blaupunkt Variofpon, tip-tip rendszerű 10 csatornás cucc, ez
is igazi technikatörténeti erekje.
Ez a hajó (ez sem az enyém, mert a sajátom még restaurálásra vár):
Kép

Ez meg az R/C cucc:
Kép

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 01. - 23:34 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Megvolt a szárnyashajó modell első futása :roll: :D :D :D
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10379937

A helyszín a Városligeti tó. Motor Multiplex 400-as, fogalmam nincs
milyen hajócsavar, de sebességi csavar az biztos. Jeti JES 020
szabályzó, Jeti Rex 5 vevő, 3 cella 1000 mAh LiPo akku. Sajnos
hátramenet az nem volt, így ésszel kellett manöverezni, de volt kéznél
3 tolóhajó is így azért annyira nem voltam megijedve.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10379939
A hordszárnyakat a szerkesztett-számított beállításon hagytam, akkut
beraktam a törzs közepébe, ahová számoltam és hajrá irány a víz.
Jó orrnehéz volt. A végén, amikor már felment siklásba az akku a
fartükörig hátra volt tolva. A tanulság az az, hogy a repülőgépeknél
ismert súlypontbecslési módszerek a szárnyashajóknál annyit érnek
mint döglött lónak a mobiltelefon.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10379940
Amikor már szárnyakon futott először is nagyon boldog voltam,
másodszor a kezdeti eufória elmúltával észre kellett vegyen a
hiányosságokat is.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10379941
Az első szembetűnő probléma a hajócsavar precessziója. Kegyetlenül
bedönti a hajót balra, erre valamit ki kell találni, mert nem lesz jó!
Vagy egy pici trimm uszony kerül a csavar mögé, vagy nagyobb
kormánylapát kell, amibe a csavar okozta örvényspirál beleütközik és a
precesszióval ellentétes nyomatékot fejt ki.

...
..
.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára sry 2010 márc. 01. - 23:47-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 01. - 23:44 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10379942
A második gond, hogy az első szárnytartó lábak elég magasak, a hajót
szépen a víz fölé emelik, csak éppen eléggé szélérzékeny lesz ettől a
hajó. A magasan lévő súlypont miatt az oldalszelet rosszul
viseli. Különösebb gond, borulás, kóválygás nincs, csak néha erősen
billegni kezd.

Érdekes, hogy a hajó nagyon érzékeny a lebegő szennyeződésre. Egy
hordszárnyra akadt leváldarab, úszó gallyacska és kész a baj. Ha
keresztben akad rá akkor fékezi a hajót ezerrel és akkora hullámokat
kelt, mint egy óceánjáró. Ha ferdén akad fel, akkor meg kvázi plusz
szárnyként működik, és mint egy csűrőkormány emeli, vagy
sűlyeszti azt az oldalt, emire felakadt. Sima hátrázással egyébként
egyből leválik a kosz a hordszárnyról, csak hát mint írtam még nincs
hátramenet a hajóban :? :?

A végére hagytam a legrosszabbat :? :? A hajó elég kis sebességnél
felmegy siklásba (ez a videón is látható .... merthogy van videó is :twisted: )
tovább gyorsítva viszont egy pontnál "ugrik egy hasast" a vízbe.
Egyszerűen beletoccsan a vízbe mintha eltűntek volna alóla a szárnyak.
Így aztán igazán gyorsan nem is sikerült futni vele. Hogy ennek mi oka
lehet fogalmam nincs, de valami áramlási gubanc lehet , ez lesz a nagy
feladat a jövőben, amit meg kell oldalni.

És végül a fentebb ígérgetett VIDEO

http://www.youtube.com/watch?v=YCqBji5pjGg

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 02. - 11:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
GRATULÁLOK ÉS MINDENT ÜNNEPÉLYESEN " VISSZAVONOK "
Mégis sikerült és ez a lényeg!!!
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 02. - 19:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia SRY!

Nagyon ügyes hajó ez :) Még fejleszés alatt van, de már nagyon jó. Nekem így a 'lassan de szárnyon' menet jobban tetszik, mint a nagy vágta, de nem vagyunk egyformák. A kacsa viszont jól meglepődött :) nem ilyen hajókat szokott meg :D

Gratula!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 08. - 9:10 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Köszönet MINDENKINEK a dícsérő szavakért!

De nincs ám vége ezzel a történetnek !!! SŐT MOST KEZDŐDIK:

FRISSÍTÉS

 Új rovat és ebben egy újjabb hosszú, és hiánypótlónak szánt sorozat
indul a www.sry.atw.hu -n !
[size=16pt]MAGYAR SZÁRNYASHAJÓK / SZÁRNYASHAJÓK MAGYARORSZÁGON [/size]
címmel.

Kép

Kezdésnek két cikk került fel az új rovatba:
Beledi Dezső : Szárnyra kap a motorcsónak
Tóth György: Fecske száll a vizek felett


Ezeket további kb. 14 cikk, rengeteg érdekes fotó, leírás, és
természetesen modellek is követik. Remélem sikerül többek
érdeklődését felkelteni a téma iránt, és sokan legalább annyira
megkedvelik ezeket a különleges hajókat, mint én.

Nézzétek meg a:
www.sry.atw.hu -n.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 08. - 10:15 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Gratulálunk az új könyvedhez!Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 09. - 9:07 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Köszönöm Antikos Kollégának, de ezzel még sok munka van! A végcél
kettős: egyrészt feldolgozni a hazai szárnyashajózás történetét és ezzel
emléket állítani a hajóknak és az azokat megalkotó zseniális embereknek,
másrészt kidolgozni a szárnyashajó modellek elméletét és gyakorlati
megvalósítását.

NA de vannak ám fejlemények modellügyben is:

A tapasztalt hibák okainak kiderítésére az izgalmas futáspróbák után a
kevésbé izgalmas, de legalább hosszadalmas "laborvizsgálatot"
választottam.

Minden vizsgálat alapja a status-quo felvétele:
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10451519
Elvégeztem a súlypontmérést, hogy milliméter pontosan tudjam hol a
hajó súlypontja. Ilyen pontosság eléréséhez nem alkalmas a "billegtetem
az újjaimon" módszer, ehez minimum gramm pontosságú mérlegek,
tolómérők és "némi" számolgatás kell.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10451520
Aztán jött a trimmszögek mérése, ez megint lézeres segítséggel. Nem
győzöm hangsúlyozni: ezek a lézeres ketyerék pár ezer forintba kerülnek
és hihetetlenül nagy mértékben meg tudják könnyíteni a modellező
életét. Csak ajánlani tudom beszerzésüket.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10451521
Aztán a beszerzett adatok felhasználásával egy jó adag számítás és
szerkesztés jött (ezt most nem részletezem) és itt a végeredmény. Ezek az
új beállítási adatok.

Mi volt a hiba oka?
A szárnyashajót úgy terveztem, mintha repülőgép lenne. Ez egészen jól
működik, amíg a szárnyak víz alatt vannak. Hátul 0 fok, elől 3 fok
állásszög. Csakhogy a szárnyashajó nem repülőgép (váratlan fordulat :twisted: )
A lényegi eltérés az, hogy a hajó közeghatáron fut. A szárnyak nem
tudnak a víz fölé emelkedni, így amikor mindkét szárny a vízszint
közelébe jut minden megváltozik! Az egész rendszer nem
repülőgépszerűen, hanem sokkal inkább sikóhajószerűen viselkedik.

Tehát amikor az első szárny a vízszínre felfut, az tovább emelkedni már
nem tud. Ekkor a hátsó szárny még mélyen a víz alatt van , lásd kép:
Kép
Ha a gép tovább gyorsul a hátsó szárny is tovább emelkedik, de az
egész hajó ekkor már nem emelkedik tovább, hanem elkezd előre
billenni :!: :!: :!: :!:

A bilenés egyszer csal aléri azt a pontot, hogy az első szárny állásszöge
0 fok lesz, majd átmegy negatívba :!: :!: :!: és hopp lerántja a
hajót a vízre. A mérések és számítások szerint amikor a hátsó szárny a
vízfelszínre ér, az első szárny -0,39 fokba áll. Ezt csak számítással
lehetett meghatározni, nincs ember aki ezt látta volna szabad szemmel.

Viszont amikor az első szárny állásszöge még ilyen kicsiny fokban is
negatívba megy át, beindul egy lavinaszerű folyamat. A lefele ható erő
lehúzza a hajó orrát, és ezzel tovább növekszik negatív irányban az
első szárny állásszöge, így mégnagyobb lehúzó erő keletkezik. Ezért lesz
olyan rohamos a folyamat. Az egész csak akkor áll meg, amikor a hajótest
a vízbe toccsan és annak nagy statikus felhajtóereje meggátolja a
további lefele mozgást.

Ezen adatok és eredmények ismeretében új beállítási szögeket
határoztam meg és ennek megfelelően átalakítottam a szárnyakat is.
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10451522
...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 09. - 9:15 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

A nagy fúrás-faragás-állítgatás során nyilvánvaló lett, hogy a
szárnyashajó modell esetében a hajótartó állvány nem valami úri
huncuttság, hanem szükséges kellék! Ugyanis a beállítás során a
szárnyak még nem fixáltak a hajó lerakárakor simán elállítódik minden.
Ezért mindenképpen kell egy állvány. Ha másként nem, gyorsan
összefércelve hullámkartonból, mint a jelen esetben is.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10451523

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10451524

Egy ilyet pillatatok alatt egy sniccerrel és egy hőragasztó pisztollyal
össze lehet hozni. Nem a legszebb, de sok bosszúságtól menti meg
az embert.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum2.hu/ ... d/10451525

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 10. - 19:34 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
!! FRISSÍTÉS A SZÁRNYASHAJÓS OLDALON !!

Két új cikk került fel:

Beledi Dezső : Emlékezés a "Fecskére" az első magyar szárnyashajóra
Ez egy nagyon jó összefoglaló cikk a lehető leghitelesebb forrásból.

Kemény Sándor, Bognár Jenő: Az ellenállás csökkentésére kidolgozott módszerek
Ez utóbbi írás egy Hajóépítéstan jegyzetből származik és némiképp túlmutat a szárnyashajózáson. Először nagy dilemmám volt, hogy mekkora "kerettel" dolgozzak a téma körül, és arra jutottam, hogy érdemes kicsit szélesebbre venni a dolgot, hogy látható legyen milyen motivációk, műszaki, gazdasági megfontolások vezettek a szárnyashajózás kialakulásához.
Viszont ez azzal a járulékos "haszonnal" is jár, hogy sok érdekes és hasznos információ kerül fel az oldalamra a Légpárnás-hajókról, és siklóhajókról. Akiket ezek a hajófajták (is) érdekelnek találhat sok hasznos információt.


Nézzétek meg a:
www.sry.atw.hu -n.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 14. - 10:30 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv.: Mindenkinek!

Folytatódik a szárnyashajózásunkat feldolgozó sorozat az oldalamon. A
mai bővítmények:

Marczis Ervin : Harminc év óta szárnyakon is
Összefoglaló írás a szárnyashajózás hazai történetéről, külön
érdekessége a szárnyashajó balesetek boncolgatása.

Murányi József : Repül a szárnyas csónak
Ez az újságcikk a hazai szárnyashajó kísérletek hőskorából származik, és
ebben látható egy fotó (igaz rossz minőségű, de fotó) az SZH2 típusú
kísérleti hajóról! Ez az SZH2 egy igazi regényes hajó, mert ezen
próbálták ki a majdani "FECSKE" 60 személyes szárnyashajó
szárnyrendszerét, de ezzel nem volt vége a történetnek, mert ez a hajó
később VH1 néven kerül elő a Magyar Hajózástörténetben és ez volt a
kísérleti járműve Beledi Dezső vízsugárhajtásos kutatásainak, aminek az
egyik eredménye a 316-os típusú vízibusz lett (na a 316-ost se nagyon
keressétek a neten meg a szakirodalomban, az is egy méltatlanul
"elfeledett" hajó)

Nézzétek meg a:
www.sry.atw.hu -n.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 17. - 13:37 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Színesedik a SZÁRNYASHAJÓZÁS témakör. A hazai
szárnyashajózás taglalása mellett az oldalon nyitottam egy új rovatot
Szárnyashajó típusok, szárnyashajó modellek címmel. Így lesz
egy kis kitekintés a nálunk teljesen ismeretlen típusok, technikák
irányában is.

Az új oldal első cikke:

Az "ARANY NYÍL"

Címet viseli és ebben bemutatom a "FRECCIA D'ORO" nevű
szárnyashajókat (merthogy két ilyen nevű hajó is volt). Az egyik, a PT 10
típusú hajó, ami egy igazi hajózástörténeti különlegesség, hiszen ez volt
az első személyforgalomba állított szárnyashajó a világon. A másik a PT
50 típusú közepes utashajó, aminek a rajzait is megtaláljátok a mai
frissítésben!

Kép

Nézzétek meg a:
www.sry.atw.hu -n.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 17. - 19:41 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok!

Szia SRY!
Nagyon jó ez a sorozat! Élvezettel olvastam az eddigi részeket és várom a következőket. Ez a modell pedig több mint érdekes ;)

Üdv!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 márc. 17. - 19:53 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Örülök ha tetszik!

Nem kell félni lesz még mit olvasni bőven! A fennlévőkön kívül kb. 13
db cikk van már 95%-os állapotban kész. Ezek hamarosan felkerülnek.

Van még rengeteg archív fotóm a témában, igazi egyedi
különlegességek, meg még egy-két szárnyashajó dokumentációm is.

A ezer darab feletti saját fotóról már nem is beszélve.

Szóval lehet ezt a témát még folytatni "egy darabig" ! :twisted: :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 134 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség