A Pepsi – Cola története

Nem valószínű, hogy a kis New Bern-i patika pultja mögött állva, Bradham valaha is előre látta volna: az általa alapított piciny vállalkozás egy szép napon a világ egyik legnagyobb élelmiszeripari óriásává növi ki magát.

A Pepsi Cola története 1898-ban kezdődött, amikor Caleb Bradham new bern-i gyógyszerész az Amerikai Egyesült Államok-béli Észak-Karolinából a szénsavas víz, cukor, vanília, kóla olajok és mogyorók különféle vegyítésével kísérletezett, ekkor fedezte fel a Pepsi Colát. Az egyik kombinációt, amely a barátainak leginkább ízlett elnevezte Brad’s Drinknek. 1902-ben nevet változtattak és a Pepsin-ből eredeztették a márkanevet, amellyel utaltak gyógyhatására. A mai napig a gyermekorvosok előszeretettel ajánlják a terméket a hasfájós gyerekeknek. Így kapta Bradham itala a Pepsi Cola nevet. Öt évvel később már hivatalosan is bejegyezték a terméket, emésztést elősegítő termékként reklámozták az újságok.

1905-re a termék iránti kereslet akkorára nőtt, hogy átlépte Bradham gyártási lehetőségeit. A cég ekkor úgy határozott, hogy eladja az engedélyt az első önként jelentkező palackozó üzemnek. Az elkövetkező hat év alatt kétszázötvenre emelkedett a Pepsi gyártók száma.

Tizenhét év siker után a cukorpiac válságba került, s ez Bradhamet a vállalat eladására kényszerítette. 1922 és 1933 között mindössze háromszor ajánlotta fel a Coca Colának megvételre a Pepsit, amit a Coca Cola minden esetben elutasított. Lehet, hogy az nagy hiba volt, mert a Coca és a Pepsi a mai napig komoly vetélytársak a piacon.

Egy pár sikeretlen év után a Luft és Goth vette át a céget, akik eredetileg édességek értékesítésével foglalkoztak, és elhatározták azt, hogy ehhez a tevékenységükhöz kapcsolják a Pepsi Cola forgalmazását. Egy új vállalat jött létre a Pepsi Cola Company és ezzel együtt kezdetét vette a mai napig fennálló Pepsi ital sikere. Az 1930-as évek végére a Company annyira megerősödött, hogy terjeszkedni tudott az Egyesült Államokon kívül is: Kanadába, Mexikóba, sőt eljutott Európába is: Nagy-Britanniába. Valamint ekkor költöztette át központját a New York állambeli Long Island-ra.

1936-tól a Pepsit 12 unciás palackokban kezdték el forgalmazni 5 centes áron, szemben a Coca Cola 6 unciás palackjával. Mivel az amerikai hadsereg a Coca Colát nevezte ki hivatalos üdítőitalának, a Coca megvetette a lábát számos tengerentúli piacon is, éppen ezért kezdett a Pepsi még erőteljesebb növekedésbe.

A Pepsi Cola Company, mint innovatív vállalat, az Amerikai Egyesült Államokban elsőként használta ki reklámcélból az országos rádiót. A negyvenes évek elején jelentek meg az első Pepsi Cola dobozos italok. A második világháború idején, mint egy a szövetségeseket támogató jelzésként változtatott az eddigi logójának a színein és az amerikai lobogó színeit, a pirosat, a fehéret és a kéket öltötte magára.

1950-ben alakult a Pepsi Cola International Ltd, amely már kétszáz gyártóval rendelkezett közel hatvanegy országban. A hatvanas években a cég számára a legjelentősebb lépés az volt, hogy a Szovjetunióba is eljutatta az italt.

1965-ben újabb sikereket könyvelhetett el a vállalat. A Pepsi Cola International Ltd egybeolvadt a sós snack első igazán sikeres szereplőjével, a Frito Lay-el, melynek következtében létrejött a Pepsico. Valamint ebben az évben megnyitották az első kelet-európai gyárat a romániai Konstancában. A marketing tevékenységük az igényes fiatal felnőttekre épült, melynek során a Pepsi azonosult az új generációval. A hetvenes években pedig olyan üzletláncokat vásároltak fel, mint a Pizza Hut, Taco Bell, 1986-ban pedig a KFC-t. A nyolcvanas években Michael Jackson, Tina Turner, David Bowie, MC Hammer, Madonna, Janet Jackson kezdték el reklámozni a Pepsit.

A vállalat üdítőital- és snackmárkái a Föld szinte minden pontján, több mint százkilencvenöt országban jelen van. A Pepsi továbbra is elkötelezett a jó minőségű, a fogyasztók által kedvelt termékek fejlesztésére, előállítására és forgalmazására. Ez a PepsiCo világraszóló sikerének a titka. A vállalat az elmúlt évtizedben sikerekben gazdag éveket tudhat maga mögött. Szárnyalását annak köszönheti, hogy legfőbb riválisánál, a Coca Colánál jóval hamarabb kezdte szélesíteni kínálatát, elsősorban a fogyasztók által egyre inkább preferált, az egészséges életmódhoz illeszkedő termékekből.

A két nagy kólaóriás útja 2000-ben vált látványosan ketté, amikor a PepsiCo megvásárolta a Gatorade sportitalt, és a világ legnépszerűbb sportitalává tette. Az amerikai sportital-fogyasztás nyolcvan százalékát például ez a termék adja. Ugyancsak jelentős előnnyel vezet Tropicana márkája a világ gyümölcslevei között.

A PepsiCo forgalmának ma már csak húsz százaléka származik a kóla, illetve más szénsavas üdítőitalok értékesítéséből, bevételének nyolcvan százalékát ugyanis a vásárlók által egyre jobban keresett egyéb ital- és élelmiszermárkák biztosítják.

Sikeréhez hozzájárul az is, hogy logója megnyeri a vásárlók tetszését, amely az évek során számos változáson esett át, mindig tudott azonosulni az új trendekkel, valamint az új generációkkal.

1962-ig a betűstílus a Coca és a Pepsi márkánál nagyon hasonló volt, bár 1950-ben a Pepsi bevezette a "kupak" imázst az addigi egyszerű felirattal szemben, ahol a márkajelzést az üdítőital kupakját formáló alakzatban helyezte el.

1962-ben aztán elhagyták a Cola feliratot és az óta 2008-ig csupán a PEPSI logó látszik az üvegeken. Teljesen más stílust kapott a felirat, ezzel is próbálták különbözővé, egyedivé varázsolni terméküket, hogy a fogyasztók véletlenül se asszociáljanak a rivális gyártó - a Coca-Cola - italára.

1973-tól a kupakformát felváltotta a szabályos körben megjelenő piros, fehér, kék hullámos ábra közepére írt PEPSI felirat, mely egészen 1991-ig változatlan maradt.

1991-ben a PEPSI szöveg kikerült a körön kívülre és 2008-ig csak a minta design-ját fejlesztették, korszerűsítették a tervezők. Végül 2008-ban a PEPSI felirat eltűnik, azóta csak a háromdimenziós gömböt ábrázoló logó látható a terméken.

Részletesebben is szeretném ismertetni a Pepsi Cola logóját, hiszen maga a logó meghatározó szerepet játszik egy termék sikerében vagy a rosszul kiválasztott logó a termék bukását is okozhatja.

1898-ban Új Bernben történt az első módosítás, ahol Caleb Bradham átkeresztelte a „Brad’s Drink”-jét, a szénsavas kóla keverékét, Pepsi Colára. 1906-ban új szöveg logót hoznak létre, új szlogennel: „The Original Pure Food Drink”. 1940-ben a domborított 12 unciás palack már olyan Pepsi címkével debütál, amit az üvegbe égettek. Egy évvel később, hogy támogassák háborús erőfeszítéseket, a Pepsi palackok piros, fehér és kék szint kapnak. 1943-ra az eredeti logót belefoglalják egy palack kupakba, mely tartalmaz egy feliratot: „Bigger Drink, Better Taste.”. Majd a logó folyamatosan fejlődik, és idővel belekerült egy „dobozba”. 1991-ben dinamikusabbá teszik a logót, megdöntik az egészet, ezzel is a mozgás érzetét keltve. Eltávolítják a Pepsi feliratot a piros-kék hullám közül. Az utolsó változtatásra pedig 1998-ban kerül sor, amikor egy vállalati ünnepség során, a Pepsi felvette a háromdimenziós gömbjét a jég-kék háttérrel, ami egy új Pepsi családnak lett a szimbóluma, ezzel a vezetőség belépett az új évezredbe.

Az utolsó módosítás óta mosolyt formáz a logó a Pepsi-termékeken, a dinamikus-nagybetűs írásmódot pedig retrós kisbetűk váltják. A hagyományos Pepsinél egy sima mosolyra, a Diet Pepsinél egy szűk vigyorra, a Pepsi Maxnál pedig nevetésre áll a fehér rész jelképezte száj.

Az Advertising Age-nek Frank Cooper márkákért felelős elnökhelyettese így nyilatkozott a logóról: "Mindez stratégiai lépés abban, hogy a Pepsi kulturális vezetővé váljon, és átváltoztassa az üdítőital-kategóriát. Ahogy a hagyományos tömegmarketing felől a mai kultúra felé haladunk, visszahozhatjuk a márka emberi oldalát a dizájnban éppúgy, mint a fogyasztók bevonása révén. Az élettelibb és dinamikusabb logó hatalmas lépés a megfelelő irányba."

Magyarországon a PepsiCo zártkörű részvénytársaság néven van jelen: PepsiCo FÁÜ Zrt, melynek filozófiája, hogy fenntartható növekedést mutasson, felelősségteljesen cselekedjen és bizalmat építsen mind a fogyasztók, mind a befektetők körében. A vállalat működésében becsületességre, őszinteségre és korrektségre törekszik, talán ebben rejlik töretlen sikere. Küldetésük pedig az, hogy a világ első számú fogyasztási cikkekkel, azon belül is az alapvető élelmiszerekkel és italokkal foglalkozó társasága legyen. David Withwam, a Whirlpool vezérigazgatója szerint: „Ha arra akarod kérni az embereket, hogy közösen dolgozzanak globális célokért, fel kell rajzolni számukra az elérni kívánt jövőképet és egységesíteni kell a tetteket vezérlő filozófiát.”

Források: http://www.Pepsi.hu/

Philip Kotler-Kevin Lane Keller : Marketingmenedzsment