Házi Piros Paprika Kft.
Házi Piros Paprika Kft. néven 1990 márciusában alakult meg a sükösdi
paprikafeldolgozó üzem. Németh József agrármérnök nagy fába vágta fejszéjét. Az
eltelt tíz év után elmondható a vállalkozásról, hogy valódi sikertörténet. Az
első évben 240 mázsa fűszerpaprika-őrleményt sikerült értékesíteni. Jelenleg a
cégnek 4 telephelye van: Dusnokon, Mezőhéken, Üllésen és Sükösdön. Öszszesen 80
embert foglalkoztat s időnként 1000-1500 termelővel áll üzleti kapcsolatban.
Németh József szavai szerint "kemény dió" a fűszerpaprikával való üzletelés.
Kizárólag a paprikából rendkívül kockázatos a megélhetés. Soha nem lehet tudni,
milyen termést hoz a következő év és milyen árviszonyok alakulnak ki.
Tapasztalta, hiszen 1994-ig a család saját sükösdi földjén fűszerpaprikát
termesztett. Ezért döntött úgy, hogy Házi Arany márkanév alatt öt pillérre
állítja a céget (paprikaőrlemények, alapfűszerek, fűszerkeverékek, szárítmányok,
VITO ételízesítő). A termelési ciklus felöleli a termelést, a termeltetést, a
feldolgozást és a csomagolást. Ez utóbbi kizárólag Sükösdön folyik. Az öt
termékcsoport közül a fűszerpaprika-őrlemény csak az egyik. A másik
termékcsoportba tartoznak az alapfűszerek. Mind a paprikát, mind pedig a
fűszereket zsákolva és ízlésesen kiszerelve forgalmazza. Rendkívül fontos az
esztétikus csomagolás -hangsúlyozza Németh József.
A kereskedelmi hálózatban kapható paprikaőrlemény és fűszerek mellett a korszerű
követelményeknek megfelelően, igényesen csomagolt fűszerkeverékeket is gyárt a
Házi Piros Paprika Kft. Vito ételízesítőként vált ismertté a piacon a
termékcsalád negyedik tagja. Ez az ételízesítő egyedi, saját fejlesztésű recept
szerint készül. Jellemzője, hogy jelentősen több zöldségfélét tartalmaz, mint a
konkurens cégek termékei. A Vito minden alkotó eleme (a só és az ízfokozó
kivételével) saját, házi termény. Ezért olcsóbb. A sükösdi Házi Piros Paprika
Kft. termékeit 1997 óta az ISO 9002 nemzetközi minőségbiztosítási rendszernek
megfelelően állítják elő, csomagolják és forgalmazzák. Tehát eurokonform
termékekről van szó. Jelenleg a cég a Házi Arany termékcsalád teljes
választékának mintegy 30 százalékát exportálja Németországba, Bulgáriába,
Szlovéniába, Horvátországba, Csehországba, Szlovákiába, Romániába, Ausztriába,
valamint a tengerentúlra (Kanadába és Ausztráliába). A fűszer-paprikának mintegy
70 %-a talál vevőre belföldön a kereskedelmi nagyláncok (áruházak) útján. Ez az
öt lábon álló túlélési stratégia meghozta eddig a gyümölcsét.
Petőfi Népe, 2001. március 31.