Házi Piros Paprika Kft.

Házi Piros Paprika Kft. néven 1990 márciusában alakult meg a sükösdi paprikafeldolgozó üzem. Németh József agrármérnök nagy fába vágta fejszéjét. Az eltelt tíz év után elmondható a vállalkozásról, hogy valódi sikertörténet. Az első évben 240 mázsa fűszerpaprika-őrleményt sikerült értékesíteni. Jelenleg a cégnek 4 telephelye van: Dusnokon, Mezőhéken, Üllésen és Sükösdön. Öszszesen 80 embert foglalkoztat s időnként 1000-1500 termelővel áll üzleti kapcsolatban.
Németh József szavai szerint "kemény dió" a fűszerpaprikával való üzletelés. Kizárólag a paprikából rendkívül kockázatos a megélhetés. Soha nem lehet tudni, milyen termést hoz a következő év és milyen árviszonyok alakulnak ki. Tapasztalta, hiszen 1994-ig a család saját sükösdi földjén fűszerpaprikát termesztett. Ezért döntött úgy, hogy Házi Arany márkanév alatt öt pillérre állítja a céget (paprikaőrlemények, alapfűszerek, fűszerkeverékek, szárítmányok, VITO ételízesítő). A termelési ciklus felöleli a termelést, a termeltetést, a feldolgozást és a csomagolást. Ez utóbbi kizárólag Sükösdön folyik. Az öt termékcsoport közül a fűszerpaprika-őrlemény csak az egyik. A másik termékcsoportba tartoznak az alapfűszerek. Mind a paprikát, mind pedig a fűszereket zsákolva és ízlésesen kiszerelve forgalmazza. Rendkívül fontos az esztétikus csomagolás -hangsúlyozza Németh József.
A kereskedelmi hálózatban kapható paprikaőrlemény és fűszerek mellett a korszerű követelményeknek megfelelően, igényesen csomagolt fűszerkeverékeket is gyárt a Házi Piros Paprika Kft. Vito ételízesítőként vált ismertté a piacon a termékcsalád negyedik tagja. Ez az ételízesítő egyedi, saját fejlesztésű recept szerint készül. Jellemzője, hogy jelentősen több zöldségfélét tartalmaz, mint a konkurens cégek termékei. A Vito minden alkotó eleme (a só és az ízfokozó kivételével) saját, házi termény. Ezért olcsóbb. A sükösdi Házi Piros Paprika Kft. termékeit 1997 óta az ISO 9002 nemzetközi minőségbiztosítási rendszernek megfelelően állítják elő, csomagolják és forgalmazzák. Tehát eurokonform termékekről van szó. Jelenleg a cég a Házi Arany termékcsalád teljes választékának mintegy 30 százalékát exportálja Németországba, Bulgáriába, Szlovéniába, Horvátországba, Csehországba, Szlovákiába, Romániába, Ausztriába, valamint a tengerentúlra (Kanadába és Ausztráliába). A fűszer-paprikának mintegy 70 %-a talál vevőre belföldön a kereskedelmi nagyláncok (áruházak) útján. Ez az öt lábon álló túlélési stratégia meghozta eddig a gyümölcsét.


Petőfi Népe, 2001. március 31.