Egetverő

Cimbalmos Magyar Népzene

Hungarian Folk Music

    A cimbalom sajátos módon jelent meg a magyar népi kultúrában évszázadokon keresztül. A Kárpát-medence bizonyos területein alig, vagy nem is használták, de néhány faluval odébb már szervesen beépült a helyi közösséget kiszolgáló zenészek együttesébe. Néhol több száz éves udvari tánczenei hagyományt vélünk felfedezni, máshol vitathatatlan a rádió által sugárzott cigányzene hatása. Míg Székelyföldön a virtuóz, dallamorientált játékmód hódított teret, addig Mezőföldön a cimbalmosok visszafogottabb harmóniakísérettel tették teljessé a zenekari hangzást.

 

    A hangszer felépítésétől, sokoldalúságától, egy-egy falusi cigányzenész kvalitásától, találékonyságától függően számos játékmód, "stílus" kialakult. A célom az, hogy a cimbalomjáték e sokszínűségét megőrizve végigkalauzoljam a hallgatót a magyar nyelvterület azon tájegységein, helységein, ahol e hangszernek kiemelkedő szerepe illetve művelője volt. Álljon itt a nevük azoknak a cimbalmosoknak, akik segítségemre voltak az egyes "stílusok" elsajátításában: Tóni Árpád (Marosvécs), Bóné Sándor (Vajdaszentivány), Márton Károly (Rozsály), Berki Sándor (Balassagyarmat), Czankó Károly (Bonchida), Csizmadia Illés (Gyulakuta), Tendl Pál (Körmend), Mészáros László (Perkáta), Horváth Kálmán (Perkáta).

 

    Zenei archívumok mélyén meglapuló viaszhengereken, magnetofonszalagokon, kazettákon megszólaló csengő-bongó cimbalomjáték minden alkalommal meggyönyörködtet, mikor hallom. Egy-egy kiváló cimbalmos, de akár csak egy hangfelvétel meghallgatása is egy lelkiállapotot tükröz, hangulatot közvetít felém. Ehhez hasonló élményt kívánok mindenkinek, aki kezébe veszi ezt a kiadványt!

    Throughout the cimbalom (hammered dulcimer) has been present in a peculiar way in Hungarian folklore. It was hardly ever or never used in certain areas of the Carpathian Basin, however, a few villages away, it was an organic part of the band playing for the local community. In some places the cimbalom can be found in centuries-old court-music tradition, while in others, it has been undoubtedly affected by Gypsy music in radio broadcasts. In Székelyföld a virtuosic, melody-oriented play gained ground, while in Mezőföld cimbalom-players accompanied a band in a more moderate style.

 

    Depending on the construction and the versatility of the instrument, and the skills of some Gypsy musicians in the country, several styles of play have developed. Preserving this versatility, my aim is to guide the listener through the Hungarian-speaking regions and places where the cimbalom had an outstanding role. Let the names of those cimbalom-players stand here that helped me to learn these different styles: Árpád Tóni (Brâncoveneşti), Sándor Bóné (Voivodeni), Károly Márton (Rozsály), Sándor Berki (Balassagyarmat), Károly Czankó (Bonţida), Illés Csizmadia (Făntănele), Pál Tendl (Körmend), László Mészáros (Perkáta), Kálmán Horváth (Perkáta).

 

    It’s always delightful to listen to cimbalom-music on wax rolls, magnetic tapes and cassettes, which are hidden deep in musical archives. A particular mood or a state of mind is conveyed to me through the music of a brilliant cimbalom-player or a single recording. I wish everyone who takes this recording in their hand the same experience!

 

 

 Egetverő

 Cimbalmos Magyar Népzene

 Hungarian Folk Music

 

1.      Pakulár nóta és korcsos (Vajdaszentivány, Felső-Maros mente)                                              5:54

Shepherd’s song and couple dance from Voivodeni (Eastern Transylvania)

2.      Keserves, botoló és cigánytánc (Rozsály, Felső-Tisza vidék)                                                     5:51

Lament and Gypsy dances from Rozsály (Northeastern Hungary)

3.      A balassagyarmati cigányzenekar repertoárjából (Palócföld)                                                    7:03

From the repertoire of the gypsy band from Balassagyarmat (Northern Hungary)

4.      Ritka és sűrű magyar (Bonchida, Kis-Szamos mente)                                                           5:56

Men’s dances from Bonţida (Middle Transylvania)

5.      Bethleni muzsika (Észak-Mezőség)                                                                                          7:03

Melodies from Beclean (Northern Transylvania)

6.      Csizmadia Illés nótái - székely korcsos, csárdás és féloláhos (Gyulakuta –   

Ádámos, Kis-Küküllő mente)                                                                                                 6:00

                Illés Csizmadia’s tunes - couple dances from Făntănele and Adamuş (Eastern Transylvania)

7.      Nyugat-dunántúli dallamok Tendl Pál cimbalmos-prímás repertoárjából                                 6:38

Western Transdanubian melodies from Pál Tendl cimbalom-leader

8.      Verbunk és cigánycsárdás (Vajdaszentivány, Felső-Maros mente)                                           4:54

Men’s dance and fast couple dance from Voivodeni (Eastern Transylvania)

9.      Ugrálós, verbunk és friss (Perkáta - Sárkeresztúr, Mezőföld)                                                 5:43

Dance tunes from Perkáta and Sárkeresztúr (Middle Hungary)

   

 

  Szabó Dániel - cimbalom/cimbalom, ének/voice

                      Közreműködnek/With:

     Szalóki Ági - ének/voice  (2, 6)

     Németh Dénes - hegedű/violin  (2-4, 9)  

     Soós András - hegedű/violin  (3-9)   

     Makó Péter - klarinét/clarinet  (2, 9)

     Kunos Tamás - kontra/three-stringed viola  (1, 5, 6, 8)

      Orsós Tamás - brácsa/four-stringed viola  (2-4, 9)  

     Takács Ádám - hegedűkontra/second violin  (7)

     Ifj. Barcza Zsolt - harmonika/accordion  (8)

     Bartók József - bőgő/double bass   (1-6, 8, 9)

     Nyári Károly - cselló/cello   (7)

 

           Zenei rendező/musical director: Árendás Péter

           Hangmérnök/Sound engineer: Konorót János

           Képek és borítóterv/Photos and design: Gerendy Jenő  

           Fordítás/translation: Preszter Blanka, Szabó Dániel

           Kiadó/Produced by: TIM Produkció

           hangfelvétel a Hagyományok Háza Ethnic Stúdiójában
           készült 2006    októberében.

 

 

További gondolatok a lemez anyagához

 

A lemez zenei anyagának szerkesztésénél szem előtt tartottam, hogy a magyar nyelvterület minden olyan dialektusterülete képviseltesse magát, ahol a cimbalom a hagyományos parasztzenében, vagy a kevésbé hagyományos, de a helyi közösség igényét kielégítő tánczenében kiemelkedő szerephez jutott.

 

  1. Vajdaszentiványon (Felső-Maros mentén) élő két cimbalmos repertoárjából állítottam össze ezt a zeneszámot. Bóné Sándortól és Tóni Árpádtól is volt szerencsém tanulni személyesen. Az összeállításban a Székelyföldön általánosan használt vatta nélküli (csóré) verőt használtam a hangszer megszólaltatásához.
  2. Márton Károly rozsályi cimbalmos azon kevesek közé tartozott a Felső-Tisza vidéki területen, aki rendszeresen szólózott a zenekarban. Az  ő általa játszott cigány dallamokat válogattam össze. Szalóki Ági hanja és a zenekari tagok "vodka-ízű" hupákolása tette teljessé a hangzást.
  3. Ez a balassagyarmati összeállítás erősen kávéházi- cigányzenekari hatású, ami a zenekar részéről tudatos volt. A célom az volt, hogy megmutassam, magyar népzene cigányzenekari köntösben is megszólalt a XX. század folyamán, nem is akárhogyan!
  4. A Mezőségen található Bonchida kifinomult muzsikája össze nem téveszthető semmilyen más zenével. Egy cimbalmos lemezről nem hiányozhat, a cimbalmos Czankó Károly egyedi hangszerkezelése miatt sem.
  5. Az Észek-Mezőségen található Bethlen népzenéje kedvenceim közé tartozik, ezért került fel a lemezre. Főleg zenekari szám (nem elsősorban cimbalmos), ahol a fiatal prímás-tehetség Soós András mutathatja meg tudását. A választott dallamokon enyhe román hatás érezhető, amely az erdélyi zenék szükségszerű velejárója.
  6. Csizmadia Illés a Kis-Küküllő mente jól ismert cimbalmosa volt, aki szülőfalujában Gyulakután, majd későbbi lakhelye Dicsőszentmárton mellett (Ádámos) is muzsikált bandában. Éppen ezért az ő repertoárja kettős. Az összeállítás ezt a kettősséget szem előtt tartva mutatja be a folyómente néhány táncciklusát.
  7. Tendl Pál körmendi születésű, Ausztriában tanult cimbalmos volt, kinek repertoárját Lajtha László gyűjtötte fel a '40-es években.  Az összeállítás kifinomultabb udvari zenei hatású. A felvétel azért egyedülálló, mert megőriztem az eredeti hangszerelést (cimbalom-hegedű-hegedűkontra-cselló), és a kíséretet is kottából és a korabeli felvétel alapján rekonstruáltuk.
  8. Ezt a székelyföldi számot Tóni Árpád (vajdaszentiványi cimbalmos) virtuóz játéka ihlette. A hangszerek között megjelenik a harmonika, mely rendszeresen kiegészítette a szentiványi zenekar hangzását.
  9. Az utolsó összeállítás szűkebb hazámból, Mezőfölről való. Korán polgárosult és gyengén felgyűjtött területről lévén szó, kevés anyagból lehetett válogatni, de megpróbáltam olyan zenei anyagot megszólaltatni, mely kevéssé ismert a Táncházmozgalomban.

                                                                          Szabó Dániel