A négyütemü Otto és Diesel motor összehasonlítása

Feltaláló

Nikolaus Otto 1876

Rudolf Diesel 1892

Tüzelőanyag

Benzin

Gázolaj

Tüzelőanyag tulajdonsága

nagy kopogásállóság

nagy gyúlékonyság

Keverékképzés

külső keverékképzés

belső keverékképzés

Gyújtás

külső gyújtás

öngyulladás

Fordulatszám

3500..4000 1/min

2000-4000 1/min

Forgatónyomaték

szgk:30..60 Nm

szgk:100..200 Nm

Teljesítménytömeg

4..8 kg/kW

8..13,5 kg/kW

Sűrítési arány

8:1..11:1

14:1..21:1

Maximális nyomás

10..15 bar

30..50 bar

Sűrítés utáni max. hőmérséklet

400..600 celsius fok

700..900 celsius fok

Gyújtási időpont

5..10 o-kl a felső holtpont előtt

-----------------------------------

befecskendezési időpont

------------------------------------

12..25 o-kal a felső holtpont elött

égési csúcshőmérséklet

2000..2500 celsius fok

2000..2500 celsius fok

csúcsnyomás

40..60 bar

60..80 bar

kipufogógáz hőmérséklet

teljes terheléskor

részterheléskor

 

700..1000 celsius fok

300..500 celsius fok

500..600 celsius fok

200..300 celsius fok

Kipufogónyomás

0,2..0,7 bar

0,2..0,5 bar

Kipufogógáz emisszió

alapjáraton CO

részterhelésen CO

teljes terhelésen CO

 

max 4,5%

1..4 %

10..11 %

 

max 0,2 %

0,1 %

5 %

vissza a tartalomjegyzékhez