TÁBLÁZATKEZELÉS

1. óra

A táblázatkezelés alapjait a Microsoft Excel program használatával sajátítjuk el.

A sárga hátterű tananyagot írd le a füzetedbe!

 

Mi a táblázatkezelő feladata?

A táblázatos alakban elrendezett adatokat hatékonyan és látványosan tudja kezelni.

A táblázatkezelő program legfontosabb szolgáltatásai:

  • adatok táblázatba való beírása, módosítása, elrendezése,
  • a táblázat fájlba mentése, betöltése, nyomtatása,
  • adatmódosítás esetén a táblázat automatikus újrarendezése,
  • a táblázat formázása (szegély, színezés, stb.),
  • különféle számítások elvégzése képletek alapján,
  • adatok bemutatása diagramok segítségével,
  • a diagram automatikus módosítása adatmódosítás esetén
  • matematikai problémák megoldása (egyenletek, egyenletrendszerek, szorzótábla, függvényábrázolás, stb.)

Alapfogalmak:

Táblázat: adatok sorokból és oszlopokból álló elrendezése

A
B
C
D
1
Név
Cím
Anyja neve
Kor
2
Kiss Béla
Budapest, Fő út 2.
Nagy Jolán
14
3
Nagy Irén
Szolnok, Petőfi út 1.
Kovács Mária
15
Cella: egy sor és oszlop metszéspontja.
A cella tartalmazhat:
- számot
- szöveget
- képletet
A
B
C
D
1
       
2
 
ez itt egy cella
   
3
       
Cella hivatkozása: A neki megfelelő oszlop és sor koordinátája. (hasonlóképpen, mint a torpedó nevű játékban!) :)
A1, B1, .... stb - cellahivatkozások
A
B
C
D
1
A1
B1
C1
D1
2
A2
B2
C2
D2
3
A3
B3
C3
D3

Aktív cella: Az a cella, amelybe épp adatokat tudunk bevinni a billentyűzetről. Az aktív cellát vastagabb szegély veszi körül. A táblázatban a kurzormozgató billentyűkkel (jobbra, balra, le, föl nyilakkal) lépkedhetünk, vagy egérrel kattintunk a cellákra.

Melyik cella aktív a fenti ábrán?

Kijelölés: Ahhoz, hogy a cellákat formázni tudjuk, előbb ki kell őket jelölni, a kijelölésből fogja tudni az Excel, hogy mely cellákat szeretnénk formázni. A kijelölés az egérrel tudjuk megtenni legkönnyebben, a kijelölt cellák kékes háttérrel fognak megjelenni. Az a cella, amelynél a kijelölést elkezdtük, mindig fehér marad, de része lesz a kijelölésnek. A kékes háttéren túl vastag keret is jelzi a kijelölést.

Csak az aláhúzott részeket írd le a füzetedbe!
Munkafüzet:
az a fájl, amely a táblázatunkat és a hozzá tartozó egyéb részeket (pl. diagramokat) tartalmazza.
A fájl kiterjesztése: .XLS.

A munkafüzet lapokból áll, amelyek a Munka1, Munka2, ... stb. neveket kapták alapértelmezésben, de bármelyiket átnevezhetjük. Ha nyitunk egy új munkafüzetet, 3 munkalapot fog tartalmazni alapból, de a lapok számát növelhetjük, csökkenthetjük. Bármelyik lap törölhető és áthelyezhető vagy másolható, akár másik munkafüzetbe is. Ezeket a lehetőségeket a jobb egérgombbal hívhatjuk elő, a munkalap nevén állva.

Feladatok:

1.) Indítsd el az Excel programot (Start menü - minden program - Microsoft Office - Microsoft Excel)!
2.) Próbáld ki a cellák közötti mozgást a billentyűzeten lévő kurzorvezérlő billentyűkkel (nyilakkal)!
3.) Keresd me a következő cellákat: A1, B9, D6, C5 és írd a cellákba: "Megtaláltam"!
4.) Jelöld ki a B3 és D7 cellák által behatárolt területet!
5.) Nevezd át a Munka1 munkalapot "Adatok"-ra.
6.) Ennyi elég is mára, bezárhatod az Excelt! :-)

 

2. óra

Egyszerűbb feladatok megoldása Excelben:

1.) Órarend készítés - Készíts hasonló órarendet! Próbáld formázni is!

Formázás menete:
- formázandó terület kijelölése
- jobb gomb - cellaformázás (igazítás, betűtípus, szegély, mintázat)

2.) Az Excel nagyon sokféle számítást tud elvégezni, ezek közül a legegyszerűbb a számok összeadása (szummázása).
Figyelmesen olvasd végig a feladatot, mielőtt elkezdenéd megoldani!

A következő egyszerű példán ki tudod próbálni az összegzést. Az A oszlopba gépeld be a hónapok neveit egymás alá, sorban, a december alá írd oda: Éves kiadások. A B oszlopba írd az egyes hónapok kiadásait! (Nem muszáj a példában lévő összegeket írni, lehet hasraütés alapján is!:-) )

Ha végeztél az adatok beírásával, állj a B14-es cellába, ez az Éves kiadás összegének helye. Ebbe a cellába egy képletet fogunk beírni, nem egy konkrét számot! A képletek fő ismertetőjele, hogy egyenlőségjellel (=) kezdődnek! Az összeadás képlet neve: SZUM. A képletben meg kell adnunk, mely számokat szeretnénk összeadni. Ha egy számsorról van szó, mint ebben a példában is, meg kell adnunk a számsor első cellájának nevét, illetve az számsor utolsó cellájának nevét. A mi esetünkben ezek: B2 és B13. Azt, hogy az első cellától az utolsóig össze szeretnénk adni a számokat, úgy tudjuk jelezni az Excelnek, hogy a két cellanév közé kettőspontot (:) teszünk.

Tehát a képletünk így fog kinézni: =SZUM(B2:B13)

Ha beírod a képletet és ENTER-t nyomsz, az aktuális cellában meg fog jelenni az összes hónap kiadásának összege.