TÁBLÁZATKEZELÉS 1. óra A táblázatkezelés alapjait a Microsoft Excel program használatával sajátítjuk el. A sárga hátterű tananyagot írd le a füzetedbe!
|
||||||||||||||||||||
Mi a táblázatkezelő feladata? A táblázatos alakban elrendezett adatokat hatékonyan és látványosan tudja kezelni. A táblázatkezelő program legfontosabb szolgáltatásai:
Alapfogalmak: Táblázat: adatok sorokból és oszlopokból álló elrendezése |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Cella: egy sor és oszlop metszéspontja. A cella tartalmazhat: - számot - szöveget - képletet |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Cella hivatkozása: A neki megfelelő oszlop és sor koordinátája. (hasonlóképpen, mint a torpedó nevű játékban!) :) A1, B1, .... stb - cellahivatkozások |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Aktív cella: Az a cella, amelybe épp adatokat tudunk bevinni a billentyűzetről. Az aktív cellát vastagabb szegély veszi körül. A táblázatban a kurzormozgató billentyűkkel (jobbra, balra, le, föl nyilakkal) lépkedhetünk, vagy egérrel kattintunk a cellákra. Melyik cella aktív a fenti ábrán? Kijelölés: Ahhoz, hogy a cellákat formázni tudjuk, előbb ki kell őket jelölni, a kijelölésből fogja tudni az Excel, hogy mely cellákat szeretnénk formázni. A kijelölés az egérrel tudjuk megtenni legkönnyebben, a kijelölt cellák kékes háttérrel fognak megjelenni. Az a cella, amelynél a kijelölést elkezdtük, mindig fehér marad, de része lesz a kijelölésnek. A kékes háttéren túl vastag keret is jelzi a kijelölést. |
||||||||||||||||||||
Csak az aláhúzott részeket írd le a füzetedbe! |
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
Feladatok: 1.) Indítsd el az Excel programot (Start menü - minden program - Microsoft Office - Microsoft Excel)!
|
||||||||||||||||||||
2. óra |
||||||||||||||||||||
Egyszerűbb feladatok megoldása Excelben: 1.) Órarend készítés - Készíts hasonló órarendet! Próbáld formázni is! Formázás menete: |
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
2.) Az Excel nagyon sokféle számítást tud elvégezni, ezek közül a legegyszerűbb a számok összeadása (szummázása). A következő egyszerű példán ki tudod próbálni az összegzést. Az A oszlopba gépeld be a hónapok neveit egymás alá, sorban, a december alá írd oda: Éves kiadások. A B oszlopba írd az egyes hónapok kiadásait! (Nem muszáj a példában lévő összegeket írni, lehet hasraütés alapján is!:-) ) Ha végeztél az adatok beírásával, állj a B14-es cellába, ez az Éves kiadás összegének helye. Ebbe a cellába egy képletet fogunk beírni, nem egy konkrét számot! A képletek fő ismertetőjele, hogy egyenlőségjellel (=) kezdődnek! Az összeadás képlet neve: SZUM. A képletben meg kell adnunk, mely számokat szeretnénk összeadni. Ha egy számsorról van szó, mint ebben a példában is, meg kell adnunk a számsor első cellájának nevét, illetve az számsor utolsó cellájának nevét. A mi esetünkben ezek: B2 és B13. Azt, hogy az első cellától az utolsóig össze szeretnénk adni a számokat, úgy tudjuk jelezni az Excelnek, hogy a két cellanév közé kettőspontot (:) teszünk. Tehát a képletünk így fog kinézni: =SZUM(B2:B13) Ha beírod a képletet és ENTER-t nyomsz, az aktuális cellában meg fog jelenni az összes hónap kiadásának összege. |
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||