Hasznos

GPL 2004 demo

A GPL 2004 demo letöltésével (itt) bárki kipróbálhatja a programot. A demo tartalmazza az összes autót, és egy pályát. Ezen kívül a mai gépekhez és a netes játékhoz szükséges frissítések többségét is tartalmazza. A demóból a pályák bemásolásával (Watkins Glen kivételével) teljes játékot nyerhetünk. Kénytelen vagyok ezt a megoldást javasolni, mivel dobozos, eredeti GPL nagyon nehezen szerezhető be, ha egyáltalán beszerezhető még. Ára ezer forint alatt mozgott, tehát valószínűleg senkit nem fog elrettenteni, ha felfedez egy dobozos példányt.

Miután mindez megvan, és létrehoztunk a játékon belül egy profilt magunknak, kezdjük azzal, hogy az Options-ben kikapcsolunk minden segítséget, ezek úgyis csak a köreinket fogják lassítani. Első köreinkhez talán a Cooper Ferrari Eagle hármas passzol a legjobban, de lehet más autóval is próbálkozni. Pályának szerintem Silverstone, Monza vagy Watkins Glen a legalkalmasabb (Watkins van a demóban is), ezek rövidek és egyszerűek. Miután pár órát eltöltöttünk a programmal, talán már sikerül egy kört menni anélkül, hogy valahol elhagynánk a pályát, kipördülnénk, stb... : ) Aki úgy érzi nagyon nem megy, nem muszáj F1-gyel (Grand Prix) kezdeni, a játékban F2-es (Advanced Trainer) és F3-as (Novice Trainer) autók is vannak. Az F3 már túl gyenge, minimum az F2-t érdemes kiválasztani. A kulcs első köreinkben valószínűleg az lesz, ha kerülünk minden hirtelen mozdulatot, terhelésváltást, csak szép nyugodtan megpróbálunk végigporoszkálni az aszfalton. A legtöbb gond féktávon szokott jelentkezni, ha nagyon mozog az autó hátulja, a fék mellé finom gázadással (főleg visszaváltáskor) stabilizálhatjuk. Ehhez szükséges, hogy a Windows külön tengelyként érzékelje a gáz- és a fékpedált.

Ha már annyira megy a játék, hogy elkezdjük nézni a köridőt, és megpróbáljuk lentebb szorítani, akkor jó úton vagyunk. : ) Elkezdhetünk ismerkedni a Car Setup résszel. A default setup nagyon "defenzív", orrtolós, lassú köröket enged, azonban nagyságrendekkel könnyebb vezetni, mint egy éles setupot.

VROC

Online játékhoz szükséges program a VROC (itt), ezzel lehet szerverek között tallózni és az éppen fent lévő versenyzőkkel chatelni. Alternatívája az iGOR, a modos futamokat általában azon hosztolják. Az iGOR-t legegyszerűbb a GEM+ 2 (itt) programmal együtt beszerezni, ezzel jól lehet kezelni az autókat, pályákat, modokat, beállításokat, a játékon kívülről is.

VROC program használatához egy kis segítség: fentebb említett linkről letöltöd a VROC install fájlt (WinVROCSetup2100.exe), majd miután felinstalláltad, lemented a vrocip.exe-t a VROC könyvtárába (általában C:\Program files\VROC\WinVROC). A VROC első indítása után lépjünk ki belőle, majd futtassuk a vrocip.exe-t. Windows XP és 2000 felhasználók töröljék a riched20.dll fájlt a VROC könyvtárból. A vroc.ini file második sora ezek után: Address=racelist.vroc.net. Ez néha szokott cserélődni, ami azt eredményezi, hogy nem látod a szervereket. Ilyenkor az új racelist IP-t általában kiírják a GPL chat ablak tetejére! Jelenleg a racelist.vroc.net az aktuális. Ha minden szerver piros (nem tudsz csatlakozni), a VROC/Options menüben állítsd be újra a GPL könyvtárat, még akkor is, ha az alapból jól volt megadva. Zöld kocka jelenti azokat a szervereket, amelyekre minden további nélkül lehet csatlakozni, sárgák, amelyekre a ping már nagyon magas, vagy nincs róla információ, illetve már véget ért az edzés, és éppen a versenyre állnak át. A kék szerverek jelszóval védettek, a pirosakra pedig nem tudsz csatlakozni, vagy mert már megy a verseny, vagy mert nincs is meg a pálya. A Vista felhasználók rendszergazdaként indítsák a VROC-ot (jobb gomb a WinVROC.exe-n)!

BW Patch

Egyes szervereken szükséges program a BW (Bandwidth) Patch. Ha kapcsolódáskor a Client/Server Bandwidth mismatch üzenettel nem tudunk belépni, ez a baj. Letölthető innen. Miután kicsomagoltad a GPL könyvtárba, és csináltál biztonsági mentést a gpl.exe-ről:

1. indítsd el a bwpatch.exe-t. A cél, hogy mindkét sor applied legyen:

2. A GPL mappájában a core.ini-ben a [ Communications ] résznél meg kell változtatni pár sor értékét, erre:

net_mdm_client_send_every = 3
net_mdm_client_send_size = 84
net_mdm_server_send_every = 3
net_mdm_server_send_size = 384 ; show 19 cars

3. Ha BW-s szerverre csatlakozunk, a Join ablaknál az Advanced fül alatt válasszuk ki a listáról a Use core.ini settings-et:

core.ini

Ezt a beállítást megtarthatjuk, a nem-BW-s szerverekre is beléphetünk vele!

GPLRank

Ha az összes alap pályán van mért köröd, érdemes regisztrálnod magad a GPLRank (itt) oldalára. Itt a játék készítői által futott szintidőkhöz mérik a te köreidet. Így egy rangsort kapnak, el tudod helyezni magad a többi GPL-es között (jelenleg közel 8 000-en vagyunk regisztrálva). Ez a Rank legfontosabb funkciója. Ezen kívül minden köridőt megjegyez, akár alap pálya, akár nem, így végül egy hatalmas és nagyon sok szempontból kereshető adatbázist kapunk. Összehasonlíthatjuk magunkat más pilótákkal, akiknek a profilját is megnézhetjük, grafikonokat készíttethetünk. Szintén itt érhetjük el az eredeti és még körülbelül 20 kiemelt add-on pálya hivatalos világcsúcsainak (WR) és világcsúcsközeli időinek visszajátszásait. Jól el lehet vele tölteni az időt. : )

Force Feedback

GPL-ben a Force Feedbacket-et (FFB-t) core.ini-ben lehet beállítani és finomhangolni, nálam ez így néz ki:

[ Joy ]
allow_force_feedback = 1 ; Use FF if device has it
force_feedback_latency = 0.0010 ; force feedback latency (secs)
force_feedback_damping = 75.000000 ; force feedback damping coefficient
max_steering_torque = 175.000000 ; steering torque in N*in giving max device force

Első szám mindig 1 = bekapcsolva. Második szám, a Latency jelenti a késést. Elvileg ezzel az értékkel lehetne korrigálni azt a késést (hardverest és szoftverest), ami alatt az erő megjelenik a kormányon. A cél az, hogy egyenesben ha kicsit megmozdítod a kormányt, középre álljon be, ne kezdjen a jobbra-balra táncba. Ezt az értéket igazából lehetetlen tökéletesen beállítani, attól is függ, mi fut éppen a gépen, stb... Kell találni egy jó középértéket, amihez hozzá lehet szokni. Mindig a lehető legkisebb értékre törekedj.

Harmadik és negyedik szám arányának eltalálása szintén fontos. Itt a cél az, hogy érezd vele a füvet, padkát, domborzatot, rendesen elkönnyüljön a kormány bukkanó tetején, stb. Az egész arra jó, hogy kanyarban érezd a tapadási határt. Amikor az első kerekek tapadást vesztenek (például túl gyorsan mész be egy kanyarba, és az autó alulkormányzottá válik), akkor is el kell hogy könnyüljön, csökken a középre térítő erő. Ha az autó túlkormányzott, a kormánynak az ellenkormányzást kell segítenie. A második és harmadik számnál a kisebb értékek nagyobb erőt jelentenek a kormányon, erősebb lesz az FFB.

Logitech kormányoknál (G25-nél és DFP-nél biztosan) érdemes levenni a Wingman Profiler / Gaming Software-ben az Edit menü Specific Game Settings pontjában a Spring és Damper Effect Strength-eket nullára, ezek csak feleslegesen interferálnak a GPL által kalkulált erőkkel. Ezek után (persze csak ha a Profilert futni hagyjuk GPL alatt), talán már egy egész korrekt beállítást sikerül összehoznunk.

Router beállítás

GPL-lel a router mögüli játékindításhoz a következő portokat kell beállítanunk trigger típusúnak: 6970-6971 UDP, valamint szükséges még a 32768-32788 TCP portok engedélyezése.

Egy működő megoldás D-Link DIR 100 típusú routerrel:

Pribluda

A Pribluda (oldal, letöltés) egy hasznos segédprogram, amivel különböző adatokat írathatunk ki a képernyőre. 1.1.1.0-s verzióval 1024x768-as felbontáson és 17"-os monitoron játszom, így a következő konfig fájlokat használom:

Lucida Sans betűtípussal (alap windows-os betűtípus)

Bitstream Vera Sans Mono betűtípussal. Ez egy számomra jobban átlátható betűtípus, itt lehet letölteni.

!!!FONTOS: ha nem ezt a verziójú (1.1.1.0.) Pribludát használod, vagy egyáltalán nem használsz Pribit, akkor mielőtt váltasz, feltétlenül készíts biztonsági mentést a gpl.exe-dről és (ha van,) a régi Pribi konfig fájljáról (pribluda.ini). Bizonyos rendszereken néhány pályán ez a verziójú Pribi komoly FPS eséseket okozhat!!!

Bal felső sarokban szektoridők vannak: Ideal (a legjobb szektoridők, és az ezekből számolt kör), Best (a legjobb, amit sikerült egy körben összerakni), Last (a legutóbbi befejezett kör), Current (a mostani kör). Lag, vagy FPS esés befolyásolhatja az itt kiírt szektor- és köridőket, a hivatalos idő mindig az, amit az RA kiír. Jó kapcsolatnál is szokásos a köridőkben pár százados eltérés.

Player relative: hozzád képest adja meg a többiek távolságát, célvonalon frissül (gyakorlatilag a tábla kiterjesztése).
Leader relative: a versenyt vezetőhöz adja meg a többiek helyzetét, és a versenyt vezető mindig szerepel a listán.
Track position: méterben adja meg a többi versenyző helyzetét, gyakorlatilag folyamatosan frissül.

Lent fehérrel a Display Modifier-t helyettesítő sor van: olajnyomás, olajhőmérséklet, sebesség, sebességfokozat, fordulatszám, üzemanyag szint (deciliter pontossággal), és végül üza. nyomás.

Jobb alsó sarokban vannak a gumihőmérsékletek. A számok jelölik a hőmérsékletet, a bal oldali tömbben azt, amelyikkel az egész gumi jellemezhető, a jobb oldali tömbben pedig az érintkező felület hőmérséklete (PT). Pl. blokkolásos fékezéskor a PT azonnal felszalad, majd a bal oldali tömbben lassabban elkezd emelkedni az adott gumi hőmérséklete. A tapadásba mindkettő beleszámít, valamint a PT jól használható a kerékdőlések belövésére ( egy adott kanyarra jól beállított gumi felületén a kanyarban elvileg egyforma a terhelés, és így a fejlődő hő is -> a PT-n a két szélső hőmérséklet egyforma. Természetesen nem csúszó gumira, mert a csúszás/farolás megváltoztatja a terheléseloszlást.)

A színekkel a tapadás van kódolva. A gumik optimális hőmérséklete 126 fok, ha optimális a nyomás is, akkor 126 fokon sötétzöld szín jelöli, hogy a tapadás a legjobb. Az első képen pl. a Honda BH gumija majd 160 fokos, ez már messze piros lenne, de mivel a setupban 117 kPa van beállítva (hidegen mért) nyomásként (ez nagyon alacsony), a gumi kb. ezen a 158 fokon érte el az optimális nyomást (nem melegebb és nem is hidegebb a közepe), és ezért narancssárga a színkód: van némi tapadás, de messze nem a legjobb. Mivel a túlmelegedés Mexikóban gyakorlatilag kivédhetetlen, ezt kénytelen csinálni az ember. A gumi külső fele a sok T1-es csúszkálás, valamint az utolsó, döntött kanyar miatt melegebb, mint a belső oldal.

A második képen Spa-ban pont fordítva van. A JE nagyon túl van fújva a nagy végsebesség elérése miatt, ezért 126 fokon sötétkék, 127 fokon pedig egyből piros, alig van tapadása az optimális hőmérsékleten. Egyébként ezzel a beállítással 108 fok körül van valami "felfényesedés", világoskékig felmegy a tapadás, majd vissza sötétkékbe, 127 felett pedig piros, és az is marad.

Néhány ismertebb hiba (és megoldásuk)

Rossz, változó hang: ha a hang Shift+R, megállás, gázfröccs, vagy bármi hatására megváltozik, elromlik majd esetleg újra megjavul, vagy a játékban eleve rosszak a hangok (rossz hangszín, fordulatszámot nem követő frekvencia), a megoldást jó eséllyel a hardveres gyorsítás csúszka jelenti. XP alatt a Vezérlőpult / Hangok és audioeszközök / Speciális / Teljesítmény fül alatt érhető el. A csúszka többállású, kevés próbálgatással általában teljesen rendbenjön a hang. Érdemes a lehető legmagasabb állását választani, amelyikkel még jól megy a GPL (néhány rendszer igényli a hardvergyorsítást pl. DVD lejátszásnál).

Nem jelenik meg kép a teljes képernyőn:

kya_bug

ha ehhez hasonló képpel találkozunk, akkor a core.ini-ben a érdemes átírni pár sort erre:

[ Direct3D7 ]
DoubleMirrorResWidth = 0
DoubleMirrorResHeight = 0
DirectMirrorRendering = 0

IP-címes csatlakozás nem elérhető: ha a multiplayer ablakban a Connect via TCP/IP NODE nem választható (ez az IP-címes csatlakozás szerverekhez), akkor a core.ini-ben írjuk át 1-esre a megfelelő sort, így:

[ Communications ]
alternate_ip_addr_lookup = 1 ; Find IP addresses another way

Lap tetejére