![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pedagógiai program
1.
Az
óvoda adatai az Alapító Okirat szerint
2.
Bevezető
2.1.
A katolikus óvoda küldetése
3.
Isten gyermekei, katolikus óvodakép
3.1.
Gyermekkép
3.2.
Óvodakép
4.
Az óvodai élet megszervezésének elvei
4.1.
Személyi feltételek
4.2.
Tárgyi feltételek
4.3.
Az óvodai élet megszervezése
5.
Katolikus óvodai nevelés általános
feladatai
5.1.
Az egészséges életmód kialakítása
5.2.
Az érzelmi nevelés és szocializáció biztosítása
5.3.
A hitre nevelés
5.4.
Óvodai nevelés feladatai az anyanyelvi nevelés tükrében
5.5.
Az értelmi nevelés, differenciált fejlesztés megvalósítása
6.
Az óvoda tevékenység formái
6.1.
Hitre nevelés
6.2.
Játék
6.3.
Velünk élő néphagyományok
6.5.
Vizuális nevelés
6.6.
Mozgás
6.7.
A külső világ tevékeny megismerése
6.8.
Munkajellegű tevékenységek
6.9.
A tanulás
6.10.
A fejlődés jellemzői az óvódás kor végére
8.
Szülők,
gyermekek és óvodapedagógusok együttműködése
1.
Az óvoda adatai az Alapító Okirat szerint
1.1.
Az intézmény neve: Szent Anna Katolikus Óvoda
1.2.
Az intézmény székhelye: 1047
Budapest, Liszt Ferenc u. 18.
1.3.
Az intézmény típusa: Napköziotthonos óvoda
(3 óvodás csoport, 3-7 éves korúak, max. engedélyezett létszám: 60 fő)
1.4.
Az intézmény alapításának helye és ideje: 1014 Budapest, Úri u. 62. 2002. szeptember 1.
1.5.
Az intézményben a nevelő-oktató munka megkezdésének
ideje: 2002.szeptember 15.
1.6.
Az intézmény alapítója: Az
Esztergom-Budapesti Főegyházmegye, az Újpesti Szent István Plébánia közreműködésével
1.7.
Az intézmény fenntartója: Az
Esztergom-Budapesti Főegyházmegye (1014 Bp.Úri u.62.). A fenntartói jogokat
az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye megbízásából az Esztergom-Budapesti
Főegyházmegye Katolikus Iskolai Főhatósága (továbbiakban EKIF) gyakorolja.
1.8.
Az intézmény felügyeleti szerve: A
szakmai felügyeletet az EKIF, a törvényességi felügyeletet a Budapest
Főváros IV.kerület Újpest Önkormányzat jegyzője gyakorolja.
1.9.
Az intézmény jogállása: A
Magyar Katolikus Egyházon belül működő önálló jogi személy. Képviseletére
az intézmény vezetője jogosult
1.10.
Az intézmény alap és kiegészítő tevékenysége: Alaptevékenység:
Budapest IV. kerületének lakossági igényeit figyelembe véve a kerület
egyházközségeihez tartozó gyerekek keresztény szellemű óvodai nevelése-oktatása,
napközi otthonos ellátásuk, ált. iskolára történő előkészítésük.
1.11.
Az intézmény gazdálkodási jogköre: Az EKIF által megállapított költségvetés alapján önálló gazdálkodási
jogkörrel rendelkezik.
1.12.
Az intézmény feladatainak ellátását szolgáló
vagyon: A Budapest Főváros IV.ker. Önkormányzat kizárólagos tulajdonát
képező, 1047.Bp.Liszt F.u.18.szám
alatti ingatlan melyet az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye bérleményként az Intézmény elhelyezésére
használ. Az
intézmény működéséhez szükséges ingóságok, melyek az Intézménybe 2002.szept.1-je
után az EKIF által kerülnek beszerzésre és elhelyezésre, az Intézmény
tulajdonát képezik. Az intézmény vagyona
feletti rendelkezési jog: A Budapest Főváros IV. kerületi Önkormányzat illetékesének
és az EKIF igazgatójának a jogköre. Az Intézmény vezetőjének
kinevezési rendje: Az óvoda vezetőjét a fenntartó nevezi ki. Felette a munkáltatói
jogokat az EKIF igazgatója gyakorolja.
-
A vezető kinevezése során az Újpesti Szent István
Plébánia plébánosának véleményezési joga van. A keresztény nevelés alapja a Biblia, amelyben Isten szólt: „Teremtsünk embert képünkre és hasonlatosságunkra…” TER.1.26. Ez
az Isten végtelen szeretete és lehetősége a fejlődő embernek. Az ember
nyitott a végtelenre, egyszeri
és megismételhetetlen személy. Képes megismerni és alakítani önmagát
és a világot, Istentől rendelt feladata, hogy kibontsa azokat a lehetőségeket,
amelyeket Isten a teremtéskor neki ajándékozott. Az
ember élete kezdetétől különböző fejlődési szakaszain keresztül felmutatja
azokat a fejlődési szakaszokat, érvényesülni akaró képességeket, amelyek
lassan öntudatra ébresztik. Fejlődése során tapasztalja meg önmagát, a
többi embert, természeti környezetét. Fokozatos öntudatra ébredése során
fedezi fel személyi szabadságát, s az ezzel járó felelősségvállalást.
Testi, lelki, szellemi fejlődése tárja fel léte, élete értelmét és célját:
egyéni, Istentől kapott ajándékainak kifejlesztését embertársai javára,
s ez által Isten szeretetének felragyogtatását a teremtett világ számára. Óvodánk
Budapest IV. kerületében, Újpest központjában helyezkedik el. 2002-ben
az önkormányzat egy bezárásra ítélt óvodaépületet ajándékozott az egyháznak,
hogy abban katolikus óvodát létesítsen. A keresztény közösség nagy örömmel
kezdett az óvoda megszervezéséhez. 2002. szeptemberében a közösség tagjainak
gyermekeivel az óvodapedagógusok, a szülők és az óvodát fenntartó Esztergom-Budapest
Főegyházmegye Katolikus Iskolák Igazgatóságának segítségével megnyílt
az első csoport. 2003. szeptemberében a harmadik csoportban is elkezdhették
a gyermekek az óvodai életet. Óvodánk három csoporttal működik, a létszám
maximum 60 fő. A gyermekekkel óvodapedagógusok foglalkoznak, csoportonként
2 fő, az óvónénik munkáját csoportos dadusnénik segítik. A gyermekek étkeztetését
a Junior cég segítségével oldjuk meg. A melegítőkonyhában egy konyhai
dolgozó látja el a tálalás és mosogatás feladatait. Óvodánkat
Szent Annáról, Szűz Mária édesanyjáról neveztük el. Szent
Annát keleten már a 4. századtól tisztelték, nyugaton pedig a 10. században
kezdett kialakulni kultusza. 500-ban Konstantinápolyban ugyanis templomot
épített tiszteletére Jusztinián császár, de XIII. Gergely pápa tette általánossá
1584-ben az ünnepet. Szent Anna a bányászok, hajósok, anyák, szülő anyák
védőszentje. Szent Anna Szent Joakimmal együtt a házastársak védőszentje
és segítője. Példája:
Az Isten iránti végtelen szeretet adta Máriát és Jézust a világnak! Óvodai
nevelésünk célja, hogy ez a végtelen szeretet épüljön a gyermekek és általuk
szüleik lelkébe is.
2.1.
A katolikus óvoda küldetése „Menjetek tehát, tegyetek tanítványommá minden
népet”. (Máté 28,19) A
katolikus óvoda küldetése a társadalom felé: Az
Egyház Krisztustól kapott parancsa a misszionálás. Az emberek Isten felé
vezetése, üdvösségre segítése alapvető magatartása, lelkisége kell, hogy
legyen a Krisztust követő embernek. Bár az Egyház 2000 éves, ezt a feladatot
minden embernél újra kell kezdeni. Az Egyház küldetése, hogy hirdesse
az evangéliumot. Jézus Krisztus evangéliumában egészen
meg van az igény, hogy belegyökerezzék a hívek lelkébe és életébe. Éppen
ez a célja a katolikus óvodai nevelésnek. A katolikus közoktatás tudatosan arra kötelezi el magát, hogy az egész
ember kifejlesztésén munkálkodjék. A misszionálás egyik eszköze a katolikus
óvoda, melyben a nevelés és a tanulás megalapozása folyik. A
katolikus óvoda a gyermek 3 éves korától a tankötelezettségig nevelő intézmény.
A gyermek, ha eléri az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget, legkorábban
abban a naptári évben, amelyben a hatodik, legkésőbb, amelyben a nyolcadik
életévét betölti tankötelessé válik. (LXXIX.tv.6§., 24§. 2.ill 1.bek.) Korunk
nélkülözi a stabil értékrendet. Az egyházi óvoda a krisztusi tanítás fényében
felismerve az ember alapvető küldetését, az egészséges személyiség és
a hit alapjait egyszerre kívánja megvetni. A családokkal való kapcsolattartás
során az óvoda remélhetőleg egyre több embert segíthet az igaz értékek
megtalálására.
2.1.1.
A katolikus óvoda küldetése a pedagógus felé A
nevelés eszközei közül a krisztushívőknek különösen nagyra kell értékelniük
az óvodákat, amelyek kiemelkedő segítséget nyújtanak a szülőknek a nevelési
feladatuk teljesítésében. A
katolikus óvodában a pedagógusoknak ki kell tűnniük helyes tanításukkal,
és becsületes életükkel. Az óvoda a céljait csak akkor érheti el, ha az
óvodapedagógusokat, sőt az óvoda minden munkatársát is áthatja a katolikus
küldetéstudat. Óvodánk nem csupán keresztény intézmény, hanem katolikus
lelkiséggel és szellemiséggel is kell, hogy rendelkezzék. Kell, hogy legyen katolikus pedagógia is!
2.1.2.
A katolikus óvoda küldetése a gyermek felé: A
Teremtő szellemi, lelki, testi értékeket helyezett el a gyermekben, amelyeket
a neveléssel kell felszínre hozni mindazoknak, akik a gyermekért felelősek.
A gyermeket sem a szülő, sem a pedagógus nem formálhatja „saját képére
és hasonlatosságára”, hanem a mennyei Atya vele kapcsolatos szándékát
kell kifürkésznie és megvalósulásában segíteni. A gyermek fejlődése során
az ismereteket, a tapasztalatokat környezetéből szívja magába. A vele
kapcsolatban lévő felnőtt feladata, hogy olyan környezetet teremtsen a
gyermek köré, amely segíti érdeklődését, mozgatja belső kreativitását,
és utat nyisson Isten szavának. „Törvényemet
belsejükbe helyezem, szívükbe írom be.” (Jeremiás 31,33)
2.1.3.
Az Egyház nevelésre irányuló alapelvei Az
Egyház az emberek üdvösségének szolgálatára irányuló küldetésének megvalósítása
során főként, azokkal az eszközökkel él, amelyeket maga Jézus Krisztus
bízott rá. Fölhasználja azokat az eszközöket is, amelyek különböző korokban,
és különféle kultúrákban alkalmasak arra, hogy természetfölötti céljához
közelebb segítsék, és előmozdítsák az emberi személy kibontakozását. Az
Egyház különleges eszközt lát közoktatási intézményeiben a teljes ember
kiformálására. A
II. Vatikáni Zsinat dokumentumai közül különösen a Gravissium Educationis
Momentum kezdetű leszögezi a katolikus nevelés jelentőségét: „Az
egyháznak is feladata a nevelés sajátos okból: először is azért, mert
el kell ismernie, hogy nevelésre képes közösség. Legfőképpen pedig azért,
mert kötelessége hirdetni az üdvösség útját minden embernek.” A
katolikus óvoda része az Egyház üdvözítő küldetésének, különösen a hitrenevelés
területén. Amikor a katolikus nevelésről szólunk, - Jézus által adott
küldetésről van szó, tehát szükséges megfontolni:
-
a Szentírás tanítását, belőle Jézus tanítói
és nevelői magatartását, az apostoli küldetést
-
az Egyházi Törvénykönyv rendelkezéseit
-
a zsinati dokumentumokat és a pápai megnyilatkozásokat
2.2.
A Szent Anna Katolikus Óvoda nevelési programjának
elkészítésekor figyelembe vettük:
-
a Szentírást
-
az óvodai nevelés országos alapprogramját
-
az Egyházi Törvénykönyv idevonatkozó részeit nemzeti, etnikai kisebbség óvodai nevelésének irányelvét
3.
Isten gyermekei, katolikus óvodakép „A keresztény ember számára a gyermek Isten
ajándéka, az élet folytonosságának
láncszeme. Az Isten adta természet és erkölcs törvényei szerint lép az
életbe, és az Isten adta törvények szerint kell belőle embert fejleszteni.
Érték, mert fejlődő életbimbó, érték, mert Istentől származik, érték,
mert halhatatlan lélek lakik benne.” /dr. Marczell Mihály/ A
gyermek a jövő számára bontakozó élet, melynek egy része jól látható. A
lélek rejtett életerőinek megismerésével a gyermekben lappangó hajlamokat
fel kell kelteni. Ebben a keltegető munkában helye van a magvetésnek és
a gyomlálásnak is. A lélek tökéletes kifejlődése akkor valósul meg, ha
új és új adatokkal gazdagodik, és feltárulnak a gyermek sajátságai. Gyermek
világa fejődésre teremtett világ. A gyermek fejlődése során a dolgok egészét
szintetikusan fogja fel. Minden, ami a környezetében megjelenik, hatással
van rá. Élete elő szakaszában a tapintás, ízlés, szaglás, majd hallás,
látás, s később az ember kritériuma, a beszéd és az alkalmazkodó képesség
segíti megismerő tevékenységében. A
gyermek a pszichikus világot is észleli és érzékeli, átél olyan mélységeket,
melyek szemmel nem láthatók. Ahhoz, hogy éntudata fejlődjön, szüksége
van a környezete reakcióira, a szociális tükörre. Környezetével való kölcsönhatásra
van szüksége ahhoz, hogy tudja, hogy ő van.
Élete
első éveiben a testi és lelki fejlődése szinte párhuzamos. A kívülről
felé áramló elvárás, a szeretet, a figyelem, az öröm, a béke kedvezően
hat a saját ritmusa szerinti fejlődésre. Környezete mintáit, normáit megismeri,
elfogadja, és lassan beépíti saját személyiségébe. A
katolikus óvoda is arra rendeltetett, hogy a teljes ember kiformálásán
munkálkodjék. Ezt a célt a keresztény világszemlélet szerint igyekszik
elérni. Az óvoda azzal válik katolikussá, hogy – bár más-más fokon – az
óvodai közösség minden tagja osztozik a keresztény világszemléletben.
Ezért az evangéliumi elvek válnak nevelési eszménnyé, belső ösztönzővé,
és egyúttal végső céllá. A katolikus óvoda a családias szellemre épít,
módszere a prevenció, melynek belső tartalma a szeretet és a bizalom.
Ezek mind megkívánják a nevelő állandó jelenlétét, mely az együttlét vidám,
bensőséges légkörében biztosítja a gyermekek sokoldalú és harmonikus fejlődését.
Az igazi jelenlét közös tevékenységre, játékra, párbeszédre motivál. Ezeken
keresztül tapasztalja meg a személyére irányuló tiszteletet, elfogadást,
szeretetet, és megbecsülést. A nevelés lehetővé teszi és segíti a gyermek
személyiségfejlődését, a gyermek egyéniségének kibontakoztatását. A
katolikus óvoda épít népének keresztény értékeire, hagyományaira, és átörökíti
azokat a gyermek tárgyi, értelmi, szellemi és lelki világába. A
katolikus óvoda az Egyház kis része. Átlépi saját népének határait, s
mivel minden embert testvérként él meg, segíti a másság, a kisebbségi
önazonosság érvényesülését. A katolikus
óvodai nevelésben kiindulópont: a gyermek a család és a pedagógus számára
Isten ajándéka. Embereszménye: Krisztus mértéke szerinti élet alapozása Nevelési
célok:
-
Istenkép kibontakoztatása a gyermek lelkében
a keresztény pedagógus példája nyomán
-
Feltétel nélküli szeretet
-
A teremtett világhoz való viszony és annak védelme
-
A keresztény hitélet gyakorlásának megalapozása:
o
a keresztény erkölcsi értékek elsajátítása
o
viselkedési formák és a felelősségtudat
o
liturgikus év ünnepei
-
A keresztény állampolgári nevelés Feladatok:
-
a keresztény családi nevelés folytatásaként
a keresztény értékek erősítése
-
és kiterjesztése
-
Isten szeretetének megsejtetése a gyermekekkel
-
a teremtett világra való rácsodálkozás képességének
kialakítása, fejlesztése
-
öröm, hála, megbecsülés, védelem
-
a keresztény élet megtapasztaltatása az óvodai
élet során:
o
felebaráti szeretet
o
keresztény erények,
o
megbocsátás
o
egymás elfogadása
o
ünnepi áhitat
-
a keresztény ember felelősségének bemutatása,
rávezetése, gyakoroltatása Az
óvodánkba járó gyermekek családjai nagyrészt gyakorló keresztények. Nagy
örömmel és bizalommal bízzák ránk
gyermeküket. Jól tudják, hogy gyermekük hitet sugárzó óvónők és dajkák
felügyelete alatt töltik napjaikat. Gyermekeiket
biztonságban tudják, ahol az értékek a szeretet,
a hit, a jóság, az igazság valóságát élhetik meg. Óvodánkban
a nevelést a művészetre nevelés eszközeivel próbáljuk elérni, megvalósítani. Művészeti
nevelésünk célja:
-
az óvodások nyugodt, élménygazdag, harmonikus fejlődésének
elősegítése a magasabb rendű érzelmek kibontakoztatása az életkori és
egyéni sajátosságok figyelembevételével
-
a sokoldalú képességfejlesztéssel a gyermeki személyiség egészére
irányuló fejlődésének biztosítása, elősegítése
-
a gyermekek és a művészetek közötti erős érzelmi kötődés kialakítása A
művészeti nevelésünk feladata: az óvodások testi, lelki szükségleteinek
kielégítésével az:
-
erkölcsi, szociális érzelmek kialakítása
-
esztétikai érzelmek kialakítása
-
intellektuális érzelmek kialakítása Rendszere:
Az
egészséges életmód alakítása: érzelmi
nevelés és társas kapcsolatok néphagyomány ápolás népszokások Gazdag
kapcsolatrendszer: család, iskola,
művészeti alkotók, ifjúsági ház, stb. Tartalma:
-
a gyermekeknek tartott komolyzenei koncertek
– kakaó koncert, mesélő muzsika
-
néphagyomány ápolás, népszokások, népi tánc
oktatása
-
az óvodában ünnepelhető jeles napok
-
ismerkedés a népköltészettel és a népmesével
-
ismertebb művészek alkotásainak megismertetése Tevékenység
formái:
-
játékban integrált tanulás
-
vers, mese, dramatikus játék
-
ének, énekes játékok, zenehallgatás
-
rajzolás, mintázás, festés, kézimunka
-
mozgás, mozgásos játékok
-
munka jellegű tevékenység
4.
Az óvodai élet megszervezésének elvei Óvodai
csoportjaink szervezésekor több tényező befolyásolja a milyenséget: hány
jelentkező van, hány testvér gyermek jelentkezik, hány nagycsoportos marad
vissza. A csoportokat igyekszünk az optimális létszámra kialakítani, mivel
így tudunk eleget tenni a differenciált nevelésnek. Az új gyermekek fogadásakor
pedagógusaink a gyermekek rendelkezésére állnak – bemutatják óvodánk közösségét,
megismertetik a gyermeket az új környezettel, amíg a szülők a beiratkozással
kapcsolatos adminisztrációs feladatokkal vannak elfoglalva. Az új gyermekek
óvodai befogadását minden esetben a szülők és a gyermek igényeit figyelembe
véve végezzük. Lehetőséget adunk a folyamatos, egyénre szabott beszoktatásra.
Az óvodába érkezés idejének megállapításánál figyelembe vesszük a családok
helyzetét. Gondolunk itt a többgyermekes, gyesen lévő édesanyákra. Igyekszünk
a családokkal szorosan együttműködve lebonyolítani az óvodai programokat. Az
egyházi év eseményeit, ünnepeit együtt éljük meg, így mintát adva a keresztény
közösségi életről a ránk bízottaknak. A
katolikus óvoda feladata, hogy az otthon biztonságát adó környezetet megteremtse.
A bútorok, a játékeszközök, az óvoda udvara a gyermekek fejlődését szolgálja.
Mivel minden óvodában dolgozó felnőtt, minden állapotban értékeket közvetít,
példaként kell állnia megjelenésében. Belső igényéből fakadóan jusson
előbbre az emberek szeretetén keresztül az Isten szeretetében. Ezért az
óvodapedagógusokat és az óvodai dolgozókat jellemezze az emberszeretet. Pedagógusképünk: Olyan
ember, aki a keresztény hitét hitelesen éli, jellemző rá a pedagógiai
optimizmus, a szülők tisztelete, a megértő, együttérző, elfogadó, a segítőkészséget
előtérbe helyező gyermekszeretet.
Nevelőtestületünk
szakmailag jól felkészült, pedagógiai megújulásra, és hitében erősödésre
törekvő. Jellemző rájuk az önképzés, a továbbképzés, ismerik a pedagógiai
dokumentumokat, a különbözőséget, a másságot elfogadják, az egyéni értékek
pozitív irányú megközelítését erősítik. Istentől
kapott tálentumaikkal és szerzett ismereteikkel megajándékozzák az óvoda
közösségét. Személyi
adottságok:
-
pedagógus létszám: 7 fő
-
nevelést segítő dajka: 4 fő
-
gazdasági vezető: 1 fő
-
karbantartó-kertész: 1 fő Ebből
7 fő főiskolát végzett óvónő, 1 fő főiskolát végzett gazdasági vezető. A
pedagógusok közül 1 fő hitoktató végzettségű, 1 fő a Regnum közösség által
szervezett, hajszoló ifjúsági vezetőképző hallgatója. Minden
dolgozó alkalmazása előtt személyesen beszélget az óvodavezetővel és a
plébánossal. A dolgozókkal szemben ez a beszélgetés kitér a pályázó hitéletére,
mert ez elengedhetetlen a gyermekek keresztény nevelésében. Óvodánk
épülete megfelelően szolgálja a gyermekek biztonságos óvodai életét. Fontos,
hogy a környezet rendezettséget, nyugalmat, harmóniát sugározzon. A csoportszobák,
fürdőszobák, az öltözők balesetmentes, otthonos környezetet, családias
hangulatot biztosítsanak. Az udvaron a rögzített, és mobil tárgyak, eszközök
a mozgásfejlődést segítik, sokféle mozgás gyakorlására adnak lehetőséget. A
csoportszobák kialakítása az óvónők személyiségét, a neveléssel kapcsolatos
tudatosságát fejezi ki. A berendezési tárgyak, eszközök természetes anyagokból
készülnek. A színek, a formák harmóniája
az esztétikai igény belsővé válását segítik. A berendezések alakíthatósága
a gyermek kreativitását fejleszti. A játékeszközök a gyermekek fejlődéséhez,
tevékenységéhez igazodnak. Óvodánk
könyvtárát folyamatosan fejlesztjük a megjelenő szakkönyvekkel, vagy hitünket
erősítő kiadványokkal. Technikai
felszereltségünk jó. Az óvoda rendelkezik számítógéppel, másoló géppel,
faxszal, magnós rádiókkal. TV-vel és videomagnóval. A tárgyi feltételek
fejlesztéséhez figyelembe vesszük az eszközfejlesztés adta lehetőségeket,
és figyelemmel kísérjük a pályázati kiírásokat.
4.3.
Az óvodai élet megszervezése
4.3.1.
Óvodánk írásos dokumentumai:
-
Közoktatási törvény
-
óvodai nevelés országos alapprogramja
-
Szent Anna Katolikus Óvoda helyi nevelési programja
-
Szervezeti és működési szabályzat
-
éves munkaterv
-
a gyermekcsoportok nevelési tevékenységi programja
-
az intézmény vezető éves pedagógiai, működési
terve
-
felvételi, mulasztási napló Az
ellenőrzés és értékelés célja a pedagógiai gyakorlat, hitrenevelés fejlesztése,
segítése. Területei:
a nevelő munka feltételeinek ellenőrzése, a helyi nevelési program megvalósulásának
nyomonkövetése, dokumentumok ellenőrzése, elemzése. Munkánkban
fontos az objektív, tényeken alapuló, körültekintő építő értékelés. A
gyakorlati munka elemzése során elsődleges szempont az önálló munka tiszteletben
tartása, a módszertani szabadság biztosítása, a pozitív megerősítés.
4.3.2.
Gyermekvédelmi feladataink Óvodánkban
a családok szociális helyzete kevés kivétellel jónak mondható. A társadalmi
problémák változásait és az évente újonnan érkező gyermekek szociális
helyzetét előre nem ismerve első sorban megelőző feladatokat teljesítünk.
Célunk, hogy a problémák feltárásával mielőbb megtehessük a szükséges
intézkedéseket. Fő
feladatunk tehát a prevenció, a segítségnyújtás, a humánum, a megértés,
a tanácsadás. Ennek érdekében gyermekvédelmi felelősünk továbbképzését
biztosítjuk. Óvodánkban gondosan elkészítjük a szakirányú, gondos szociális
térképet.
4.3.3.
Az óvoda és a család kapcsolata Óvodánk
a családi nevelést kívánja folytatni, és a családdal szorosan együttműködve
a hitre nevelés feladatát ellátni. Ahhoz azonban, hogy az óvoda folytatni
tudja a kisgyermek vallási nevelését, szükséges, hogy az már a családban
elkezdődjék. A vallásos nevelés nem akkor kezdődik, amikor elkezd óvodába
járni a gyermek, sem akkor, amikor mesélni kezdenek neki a Bibliából.
Akkor kezdődik, amikor a gyermek a családján keresztül megismeri, megérzi
Isten gondviselő szeretetét. Nevelésünk ezért függ a családok vallási
életétől. Mi megerősíteni, kiegészíteni tudjuk, vagy annak folyamatába
bekapcsolódni. A mi célunk az, hogy minél színesebben, gazdagabban, hitelesebben
tárjuk a gyermekek elé a világot, hitünket. Vallásos
nevelésünk csak akkor lesz hatékony, ha a nevelés egészére vonatkozik.
Jelen van a mindennapi életben, szokásokban. A vallásunk iránt nyitott
családokat befogadjuk, és örömmel vezetgetjük.
Az óvoda ott működik jól, ahol a családi nevelést egészíti ki.
A
gyermekek egyéni fejlődéséről folyamatosan konzultálunk a szülőkkel. Fontosnak
tartjuk a probléma érzékenységet, a humánumot, az előremutató segítséget,
a megértést, és a kölcsönös bizalmat. A
kapcsolattartás formái:
-
a beiratkozás, mint az első személyes kapcsolatfelvétel
-
beszoktatás, amikor a szülő közelebbről megismeri
az óvodai életet
-
családlátogatások
-
egyéni beszélgetések – fogadóórán, vagy spontán
formában
-
szülői értekezletek
-
közös egyházi és óvodai ünnepek
-
szabadidős tevékenységek – kirándulások, munkadélutánok,
stb.
4.3.4.
Az óvoda és iskola kapcsolata Óvodánk
kapcsolatban van a kerületben működő katolikus általános iskolával. A
tanító nénik részt vesznek a nagycsoportosok szülői értekezletén, ahol
tájékoztatást adnak az iskolában folyó pedagógiai munkáról. Óvodásaink
tavasszal ellátogathatnak az iskolába, ahol betekintést nyerhetnek az
ott folyó munkába. Lehetőségünk
van nyomon követni az iskolába menő gyermekeink életét. Tájékoztatást
adunk egymásnak az intézményeinkben folyó kulturális, sport vagy egyéb
programról.
4.3.5.
Óvodánk egyéb kapcsolatai:
-
Fenntaró – EKIF
-
KPSZTI
-
Kertvárosi Szent István Plébánia
-
Újpesti Keresztény Megújulási Alapítvány
-
Katolikus Kultúrház, Ifjúsági Ház
-
Junior Vendéglátó RT.
-
Szakmai munkát segítő szervezetek:
KPSZTI, Nevelési Tanácsadó, Logopédiai központ, Önkormányzat Művelődési
osztálya,
-
Egészségügyi szervek: Gyermekorvos, Munkaorvos
Kft., ÁNTSZ, gyermekfogászat, védőnő,
4.3.6.
A Szent Anna Katolikus Óvoda napirendje
4.3.7.
Az óvoda hetirendje
4.3.8.
Szeptember 1-től május 31-ig
4.3.9.
Június 1-től augusztus 31-ig
5.
Katolikus óvodai nevelés általános feladatai Az
óvodás korú gyermek testi és lelki szükségleteinek kielégítése. A mai kor gyermeke igen keveset tapasztalhat meg abból az
egészséges miliőből, amelyet a Teremtő szeretetből mellé és köré rendelt.
Az óvoda feladata , hogy az otthon biztonságát adó környezetet megteremtse. Fontos feladatai közé tartozik:
-
az egészséges életmód megalapozása és kialakítása
-
az érzelmi nevelés, és a szocializáció elősegítése,
hitre nevelés elősegítése
-
az értelmi fejlesztés, az egyéni képességek
kibontakoztatása,
-
a szociálisan hátrányos helyzetű gyermekek nevelése Meghatározóak
a testi képességek, ezért a fejlődés érdekében biztosítjuk a gyermek mozgásigényének
kielégítését, valamint az egészséges, és biztonságos környezet feltételeinek
megteremtését.
5.1.
Az egészséges életmód kialakítása Minden
gyermek, aki gazdasági, vagy erkölcsi okok miatt egészen fiatalon kikerül
az Isten által ajándékozott fészek melegből, a családból, fokozott türelmet,
és törődést igényel. A gondozás során fokozatosan alakítjuk ki a higiéniai
szokásokat, a testápolást, valamint a helyes napirend folyamatát, rendszerét.
Testápolás
keretében alapozzuk meg a gyermek
tisztaság igényét, és az egészségügyi szokásait. Ebbe a kategóriába tartozik
a mosakodás, a kéztörlés, a fésülködés, a zsebkendő és WC használata.
A gyermek utánzási hajlama lerövidíti a szokássá válás folyamatát. A szokások
elsajátítása folyamán kialakulnak egészséges életmódbeli készségei, jártasságai.
Testi szükségleteinek felismerése, kielégítése hozzájárul a derűs, félelemmentes
közérzethez. A gyermekek edzettségét változatos tevékenységekkel biztosítjuk.
A folyamatos és rugalmas napirend
kialakításával biztosítjuk a helyes életritmust. A nagycsoportosok rendszeres
úszásoktatásban vesznek részt. Táplálkozás,
étkezés: A
kultúrált étkezési szokások betartása mellett hangsúlyozott a figyelem
az ételek tiszteletére, az érte mondott hálára. Az óvodában töltött idő
során igyekszünk biztosítani a gyermeki szervezet számára azokat a nyomelemeket,
amelyek a test egészséges fejlődéséhez elengedhetetlenül szükségesek.
A szülők segítségével a mindennapi gyümölcsfogyasztást próbáljuk megoldani.
Fontosnak tartjuk a megfelelő mennyiségű folyadék bevitelt, ezért a csoportszobákban
folyamatosan gondoskodunk a friss innivalóról. Igyekszünk ételt megismertetni,
elfogadtatni a gyermekekkel, tiszteletben tartva egyéni szükségleteiket.
Fontos az esztétikus terítés és a kultúrált étkezési szokások betartása. Öltözködés: Megfelelő
ruházat a test védelmét szolgálja az időjárás változásával szemben. A
gyermek önállóságát, ízlésvilágát az öltözködéssel is tudjuk formálni. Réteges öltözködésre szoktatással elkerüljük
a gyermek meghűlését. Életkoruknak megfelelően sajátítsák el az önálló
öltözködést. Óvodánkban váltó cipőt használunk, figyelünk arra, hogy lábukon
tartós, csúszásmentes lábbeli legyen. Korukhoz igazodva tanuljanak meg
önállóan öltözködni. Ruhájukat, szekrényüket tartsák rendben. Mozgás: A
mozgás fejlesztése fontos helyet foglal el az egész személyiség alakításában,
hat a szervezet működésére, meghatározza a vérkeringést, a légzés és emésztőrendszer
tevékenységét, fokozza az anyagcserét, elősegíti a központi idegrendszer
fejlődését. Testi képességeik fejlesztése érdekében sok szervezett mozgást
iktatunk napirendjükbe. A mindennapi testnevelést az időjárástól függően
a szabadban végzik, heti egy alkalommal a nagycsoportosok uszodába mennek.
Az udvaron annyit mozognak, amennyire egyénileg igényük van. Az óvónő
adjon ehhez ötleteket, bíztassa, segítse a gyermekeket. A jól szervezett
séták, kirándulások is a mozgásigény kielégítését szolgálják. Pihenés,
alvás: A
kellemes pihenést a kiszellőztetett, portalanított csoportszobák szolgálják.
A nyugodt alvás biztosítéka a megfelelő fektető. A lefekvés előtti ima,
a halk óvónői ének, csendes zene, mesék nyugalmat biztosítanak. A pihenés,
alvás alatti nyugalmat fenn kell tartani, de nem szabad erőszakolni az
alvást, és a mozdulatlanságot. A nehezen alvó gyermek pihenését szeretettel,
türelemmel kell biztosítanunk. A
gyermek akkor alszik eleget, ha felkeltés nélkül ébred fel, ezért a napirend
összeállításánál figyelembe kell venni a csoport igényét.
5.2.
Az érzelmi nevelés és szocializáció biztosítása
Az
óvodáskorú gyermek személyiségén belül legmeghatározóbban az érzelmek
dominálnak. Az „én” tudat fejlődésének ismerete igen fontos, hogy az agresszív
önérvényesítő magatartástól képesek legyünk eljuttatni a gyermeket az
önmagát a teljesítményen keresztül történő önérvényesítéshez. A kisgyermek
korai életszakaszában szerzett benyomások szeretetteljes támogatások,
védettség élmények a gyermek biztonságérzetét erősítik. A katolikus pedagógia
példája Jézus Krisztus, aki jelenlétével, életének példájával, tetteivel
győzte meg az embert arról, hogy minden állapotában és helyzetében szereti.
Az óvoda feladata annak a légkörnek a megteremtése, amely kielégíti a
gyermek szeretetigényét, elfogadja olyannak, amilyennek a Teremtő alkotta.
A kézen fogott, vezetett gyermek megérzi, hogy ő a fontos, s ezáltal olyan
biztonságot él át, amely érzelmeit erősíti, s nyitottá teszi környezete
számára. „Az
emberben az érzelmek hamarabb fejlődnek, mint az értelem, tehát előbb
szeretünk, mint gondolkodunk. Amilyenek azok az emberek, akiket szeretek
és becsülök, amire ők tanítanak, az leszek én, azt fogom hinni.” (Brunszvik
Teréz) Az
óvodába lépést megelőzően meglátogatjuk a családokat, hogy megismerjük
a gyermeket, és az őt körülvevő környezetet. Az ott szerzett tapasztalatok
átsegítik és megkönnyítik a beszoktatás nehézségeit, és elősegítik a pozitív
töltésű érzelmi kapcsolatok kialakulását. (óvónő-gyermek, gyermek-gyermek).
Az
óvónő elvárásai és a társaktól való visszajelzés együttesen segítik elő
pozitív magatartásformák kialakulását. Rácsodálkoztatjuk a gyermeket a
környezetben rejlő szépségekre, és kialakítjuk ezeknek tiszteletét és
megbecsülését. A katolikus nevelés alapja a közösség. A gyermek óvodába
lépésével egy tágabb közösség kapuját lépi át, melyben jelen vannak társai,
szülei, nagyszülei, a plébánia közösségét alkotó hittestvérek is. Boldog
az a gyermek, aki már ilyen közösségi háttérrel lépte át az óvoda küszöbét.
Ő egészen otthon van, és sok közösségi élménnyel rendelkezik, így a fejlődő
gyermek sokszor tapasztalj a felnőttek egymás iránti önzetlenségét, segítőkészségét,
figyelmességét, kedvességét. A közös élmények, tapasztalatok megalapozzák
kreativitását, gondolatainak megosztását, a másikra figyelés képességét.
Erősítik akaratát, kitartását, másokhoz való alkalmazkodását. A közösségi
együttlétet megélt felnőtt példájával szinte tanítja a gyermeket
a másság elfogadására, s a másért vállalt felelős, tevékeny magatartás
megerősödésére. A
hit Isten ajándéka, a Szentlélek megnyilvánulása bennünk. Fontosnak tartjuk,
hogy olyan légkörben nevelődjenek a gyermekek, amely érzelmi biztonságot
nyújt. Ebben a szerető, elfogadó légkörben éljék meg az összetartozás
élményét, s az iskolába lépés idején fogékonyak legyenek a hit befogadására,
továbbélésére. A vallásos nevelés átszövi az óvodai élet egészét. Megnyilvánul
a gyermekeket körülvevő felnőttek hiteles életében, az étkezés előtti
és utáni imádságban, a játékban, de legfőképpen a mindennapos lelki beszélgetések
során. A
keresztény nevelés alapja a Szentírás, amelyben Isten szólt: „Teremtsünk embert képünkre,
és hasonlatosságunkra” (Ter.1,26) Ez
az Isten végtelen szeretete és lehetősége a fejlődő embernek. Az ember
élete kezdetétől különböző fejlődési szakaszon keresztül tapasztalja meg
önmagát, a többi embert, természeti környezetét. A hitre nevelés folyamán
naponta játékos formában ismerkednek a gyermekek Jézus Krisztus személyével,
tanításával, cselekedeteivel. Szeretnénk elérni, hogy ezek a lelki beszélgetések
segítsék elő az óvodánkba járó gyermekek lélekben való növekedését.
5.4.
Óvodai nevelés feladatai az anyanyelvi nevelés
tükrében Az
anyanyelvi nevelés és a kommunikáció kiemelt jelentőségű a nevelés egész
folyamatában. Sokrétű, árnyalt jelrendszer, amelyet a felnőttekhez és
társaihoz való viszonyának fejlődése során sajátít el a gyermek. A beszéd
elősegíti az esztétikai érzék fejlődését, valamint az irodalmi élmények
kialakulását. Fontos a beszédkapcsolatok elősegítése, amely fenntartja
a beszédkedvet a gyermek meghallgatására, kérdéseik érvényesülésére, és
a válaszok igénylésére törekszik. A beszéd és a gondolkodás egymással
szoros kapcsolatban áll. A beszéd alakulása során gyarapszik a szókincs,
fejlődik az anyanyelv szerkesztési ismerete, használata. Olyan komplex
folyamat, amely megkönnyíti a kudarc nélküli iskolakezdést. Minden gyermek
beszédét meghatározza a nyelvi környezet, ezért fontosnak tartjuk, hogy
a gyermekekkel kapcsolatban álló felnőttek ügyeljenek a modell értékű
beszédre. A
kommunikációs játékok alkalmazásával párbeszédes helyzetek teremtésével
nyílik lehetőség a gyerekek beszédkedvének fokozására. Beszélgetések
kezdeményezésével /pl: a hét első napján meséljék el a hétvégén történt
eseményeket/, élmények meghallgatásával ösztönözzük szóbeli közlésre gyermekek
közötti kommunikációra. A drámajátékok, bábozás, dramatizálás lehetőséget
nyújt a szókincs bővítésre, gazdagítja metakommunikációs ismereteit. Az
óvónők differenciáltan foglalkoznak a nyelvileg hátrányos helyzetű, fejlesztendő,
vagy a kiemelkedően fejlett gyermekekkel.
5.5.
Az értelmi nevelés, differenciált fejlesztés
megvalósítása Az
értelmi nevelés alapja a gondolkodás, és annak anyanyelven történő kifejezése.
A gyermeket segíteni kívánó óvónőnek fontos a beszédkedv fenntartása,
a gyermek meghallgatása, kérdéseire adott válaszban a további motiválás,
a gondolkodás, a megismerés vágyának ébrentartása, a logikai összefüggések
megtapasztalása. Az óvodáskorú gyermeket érő ingerhatások a mozgás és
a játék, a mozgáshoz társított mondókák, a dalok, a körjátékok mind-mind
alapjai a verbális kommunikációnak. A gyermekek érdeklődésére, kívánságára
alapozva változatos tevékenységet biztosítunk. Spontán módon, és irányítottan
szerzett ismeretek megszerzésével, elsajátításával, rendszerezésével segítjük
elő az értelmi képességek fejlődését (érzékelés, észlelés, emlékezet,
figyelem, képzelet, gondolkodás). A differenciált bánásmódot igénylő (tehetséges,
hátrányos helyzetű, képességekben lemaradt) gyermekeket egyéni fejlesztéssel,
illetve szakemberek bevonásával neveljük. Az
óvónők példamutató beszéde, beszélőkedve, gondolat gazdagsága, beszédének
színessége és tartalma mind-mind kihívás a gyermeknek az utánzásra. Ebben
nagy segítség az óvodánkban dolgozó logopédus és pszichológus. A
hívő ember szülő és óvónő öröme a gyermek szüntelen kérdező kedve, mert
tudja, hogy ez a gyermek szellemi fejlődésének jele. A gyermeki beszédre
vagy elbeszélésre egészen odafigyelő óvónő meghallja, amit a gyermek még
szókincs hiányában megosztani kíván vele. A gyermek
beszédében a logikai sorrend és időbeliség még az óvónő segítő,
rávezető beszédével alakul. A felnőtt – gyermek közvetlen, majd később
a szemtől – szembe kapcsolat érzelmi volta a legalkalmasabb arra, hogy
a gyermek megnyíljék. A kellő empátiával rendelkező óvónő tudja, hogy
ezek életre szólóan meghatározzák a gyermeki lélek nyitottságát, megszólaló,
mesélni, beszélni való kedvét – gondolatainak és érzelmeinek kifejezését. A
gyermek az őt szerető felnőttek beszédében ismeri meg azokat a fogalmakat,
melyek a katolikus ember szókincséhez tartoznak, melyek megértése és gyakorlása
során mutatja a gyermek számára a követendő utat az élet értelmének forrásához.
6.
Az óvoda tevékenység formái Mi,
keresztények, akik a keresztségben újjászülettünk vízből és Szentlélekből,
Isten gyermekei vagyunk, Istent Atyánknak szólíthatjuk. Ennek köszönhetően
minden keresztényt testvéri kötelék fűz egymáshoz, amelyet lelki rokonságnak
nevezünk. Hitünk tanítása szerint üdvösségünk és örök életünk egyetlen
alapja Istennek Jézus Krisztusban megjelent és megvalósult ingyenes kegyelme.
Ez azt jelenti, hogy Jézus Krisztus halála és feltámadása által nyerjük
el a megszentelődést és megigazulást. Amikor Jézus eljött a világba, üdvösségünkre
magához vonzott mindenkit. Az evangéliumok bemutatják a gyermekek iránti
szeretetét: „Akkor gyermekeket vittek hozzá, hogy tegye rájuk
a kezét, és imádkozzék fölöttük. A tanítványok elutasították őket, Jézus
azonban így szólt: Hagyjátok csak a gyermekeket, ne akadályozzátok őket, hisz
ilyeneké a Mennyek országa” (Máté 19,13-15) Jézus
feladatokat bízott apostolaira, megbízta őket népének tanításával. Az
apostoloknak szóló parancsban maga az Egyház kapta meg a feladatát és
küldetését, ezért törekszünk mi is ennek a küldetésnek megfelelni. A
3-7 éves korú gyermekek hitoktatása akkor a legeredményesebb, ha az egész
napjára, minden tevékenységére kiterjed. A vallásos nevelést nem helyezzük
a nevelési program fölé, sem alá, hanem mellé illesztjük Jézus szellemiségét
és keresztény erkölcsiségét. Hitünk szerint a természetesre épül rá a
természetfeletti. Mi felnőttek hiteles életünkkel átadhatjuk az istenképet.
Egész magatartásunkkal, egyéniségünkkel arra törekszünk, hogy erő, támasz,
biztonság sugározzék a gyermekek és szüleik felé. Amelyik gyermek biztonságban
érzi magát a családban, az óvodában, az fog bízni önmagában, a világban
és Istenben. Minden nap áhítattal kezdjük a napot. Ilyenkor Jézusra figyelünk,
imádkozásra nevelünk, és rávezetjük a kisgyermekeket az egymás iránti
szeretetre. Hitoktatásunk
módszerét a Jézus Szíve Nővérek által kidolgozottak szerint az 5 pont szemléltető módszer alapján végezzük. A lelki
beszélgetések felépítése a következő módon történik:
1.
az érdeklődés felkeltése
2.
illusztrált magyarázat
3.
kapcsolat az élettel
4.
napi gyakorlat
5.
befejező összefoglelás A
szemléltetéshez használt eszközök:
-
Szentírás és színes gyermek Bibliák
-
az „élő” tábla
-
posztó tábla
-
színes szemléltető eszközök
-
sík és kesztyű bábok
-
szerepjáték kellékei
-
diafilm, vidofilm A napi
vallási nevelés témáit rajzban, szerepjátékban, stb. a nap folyamán tovább
élhetik, az óvónő segítségével tovább mélyíthetik. Az
óvónő írásos felkészülése a vallásos nevelésre:
-
témakörökre osztott éves tervkészítés, mely
követi a liturgikus év
-
ünnepeit
-
az 5 pont módszer szerinti vázlat „Csináljon
bármit, ami nyitogatja szemét és eszét, szaporítja tapasztalatait. Ő azt
hiszi, csak játszik. De mi már tudjuk, mire megy a játék. Arra, hogy a
világban otthonosan mozgó, eleven eszű és tevékeny ember váljék belőle.”
(Varga Domonkos) A
játék a gyermek legfontosabb fejlesztő tevékenysége, így a nevelésünk
leghatékonyabb eszköze. Elemi pszichikus szükségleteket elégítenek ki.
A gyermek elsődleges tevékenysége. A játéknak át kell hatnia a mindennapos
tevékenységeket, mert a játék szervezi eggyé az értelmi érzelmi és társas
folyamatokat. Az első játszótársnak, szülőnek nevelőnek meghatározó szerepe
van. A felnőtt tevékenysége az első élmény a gyermek számára, amelyet
hosszan, elmélyülten, és sokféle szituációban újra és újra lefényképez.
Alkalmanként ezt a fénykép anyagot előveszi, s emlékképek segítségével
újra átéli. Célunk, hogy a játék által a keresztény értékekre fogékony,
kreatív, társaihoz alkalmazkodni tudó, aktív feladatokat értő és megtartó
gyermekeket neveljünk. A játék fejlesztő hatását fokozzák a cselekvést
kísérő pozitív érzelmek, amelyek közlési vágyat ébresztenek. A játék jellemzőit
ismerve lehetőség van arra, hogy az egyes gyermekeknél fölmerülő lemaradásokat
korrigálni tudjuk. Adott céljaink elérése érdekében megfelelő feltételeket
kell biztosítanunk:
-
nyugodt légkör - amelyben
a gyermekek szabadon szervezik játékukat, önállóan választják hozzá a
társat, helyet, eszközt
-
idő – a napirend sajátosságából
fakadóan részben folyamatos, fölöslegesen nem zavarjuk meg a játékidőt.
A gyermekek a délelőtt elkezdődő játékot akár több napon át is játszhatják.
Minél több lehetőséget kell kapniuk a szabadon végezhető játékra.
-
hely – a gyermekek szabad
mozgását biztosítja, játékuk térbeli kibontakoztatását szolgálja. A játék
színtere a csoportszoba és az udvar, ahol a bútorzatot, az eszközöket
maguk is átrendezhetik, ha a játékuk ezt megkívánja.
-
eszközök – olyan játékeszközökre
van szükség, amelyek az elmélyült játék kialakulását elősegítik, s motiváló,
fejlesztő hatást váltanak ki. Legyenek esztétikusak, jó minőségűek, igazodjanak
a gyermek életkorához. Kerüljük az értéktelen, fejlődésüket nem elősegítő
eszközöket. Igyekezzünk a természetes anyagból készült játékszereket a
gyermekek rendelkezésére bocsátani. Az életkoruknak megfelelő játékfajták:
-
gyakorló játék: a gyermekeknek
e játékfajta során lehetőségük nyílik, hogy egyes tevékenységeket begyakoroljanak, amelyeket funkciós öröm
kísér.
-
szerepjáték: ebben a
játékban tapasztalataikat, ismereteiket, elképzeléseiket, és az ezekhez
fűződő érzelmeiket jelenítik meg. és saját élményeiket elképzeléseik szerint
kötetlen módon jelenítsék meg.
-
bábozás, irodalmi dramatizálás: létezik az óvónő bábjátéka, amelyben a gyermek, mint néző
vesz részt, a gyermek bábjátéka, esetleges óvónői segítséggel, és a gyermek
tevékenysége, és önálló játéka az így elkészült bábbal. A bábozáshoz szükséges
hely és nyugodt légkör egész nap biztosított legyen.
-
barkácsolás: A szerepjátékhoz,
bábozáshoz, dramatizáláshoz az óvónővel közösen készítsenek eszközöket. Óvodánkban havonta egyszer családi
kézműves délutánt tartunk, ahol a szülőkkel, testvérekkel együtt ismerkedhetnek
meg a régi népi játékokkal és a mesterségek eszközeivel.
-
építő, konstruáló játék: a gyermekek különböző alkatrészekből, anyagokból építményeket, tárgyakat
hoznak létre. A spontán létrejövő alkotások mellett kapjon helyet a meghatározott
céllal létrejövő eszköz.
-
szabályjáték: Meghatározott szabály
szerint zajlik, önkéntes vállalás alapján. A gyermek önállósága az önkéntes
vállalásban, és nem az önkényes megváltoztatásban fejeződik ki. Segíti
a kudarctűrő képesség fejlődését, és az alá és fölérendeltségi viszonyokhoz
való alkalmazkodást. Alkalmasa helyes magatartás alapvető formáinak kialakítására,
mint pl. szerénység, mértéktartás, egészséges versenyszellem.
o
Fajtái: mozgásos értelmi képességet fejlesztő
6.3.
Velünk élő néphagyományok Vers,
mese: A mesék,
versek, mondókák segítik megalapozni a gyermekek irodalom szeretetét,
későbbi igényét az olvasás iránt. Érzelmi biztonságot adnak, s az anyanyelvi
nevelésnek egyaránt fontos eszközei. A ritmusokkal, mozdulatokkal, a szavak
egységével a gyermekek észlelési, esztétikai élményeket kapnak. Tájékoztatást
ad a gyermekek számára a külvilág és az ember belső világának legfőbb
érzelmi viszonylatairól, a lehetséges megfelelő viselkedésformákról. Feloldást
kínál a gyermek feldolgozatlan indulataira, szorongásaira. A gyermeket
érő élmények hatására befolyásolja a belső képi világ megjelenítését.
Irodalmi, népi, lírai művek, és a magyar költészet gyönyörködtető alkotásaival
ismerkednek meg. A mesék kiválasztásánál előtérbe helyezzük azokat, amelyek
élményt jelentenek a gyerekeknek, és erkölcsi tartalmuk is van. A mese
fordulataiban, stílusában, előadásmódjában az óvónő saját személyisége
nyilvánul meg. Szabad előadásra ajánljuk a népmeséket. Óvodánkban az irodalmi
anyag zömmel a népköltészet tárházából származik. Ezek beépülnek ízlésvilágukba,
megalapozzák kulturális anyanyelvüket. Fontos szerepet szánunk a bibliai
történeteknek is, amelyeket feldolgozunk a gyermekek életkori sajátosságainak
figyelembevételével. Érdeklődésüktől, élményeiktől, a liturgikus évtől
függően választunk történeteket. A versek az óvodás korban lehetőleg mozgásos,
fantázia, vagy énekes játékhoz kapcsolódjanak. A ritmus, a hangzás legyen
elsődleges. Az irodalmi élmény befogadása mellett a könyvek megbecsülésére,
gyűjtésére is neveljük őket. Népünk hagyományaiból a jeles napok szokásait
őrző versekből válogatunk különböző nyelvtörőket, népi mondókákat, találós
kérdéseket, és a katolikus egyházi ünnepekhez kapcsolódó verseket. Vershallgatásra
a gyerekeket legtöbbször az őket körülvevő környezet jelenségei, a természet
változásai, az évszakok körforgása és a mindennapi élmények motiválják.
Éppen ezért szólnak verseink a családról, az évszakokról, állatokról,
növényekről, stb. Minden óvónőnek kell, hogy legyen „saját” verse, meséje,
különösen szeretett bibliai története, amit a gyermekek csak tőle hallanak.
Biztos, hogy ezek mélyen beépülnek majd a gyermekek tudatvilágába. Mint
például: Móra Ferenc: Este
van, este van Este van, este van, Édesapa fáradt, Aranyhajú lányom Te bonts nekem ágyat Szelíden te simítsd Puhára a vánkost, Ágyam szélére is Te ülj ide már most Homlokomon a bú Nagyon elborongott, Kicsi száddal róla leheld le a gondot. Virágfejecskédet hajtsd szíved föléje, nevess éjszakára csillagot beléje. Népi tánc: Az utóbbi évtizedekben egyre szélesebb érdeklődés nyilvánul
meg a néptánc, a népzene, a népművészet és általában a hagyományos kultúrák
iránt. A hagyományos táncok művelése nem múló divat, hanem mai életünk
részévé tudott válni. A népművészet még sok kiaknázatlan értéket rejt a táncművészet
számára. A tánc az egyik legközérthetőbb művészet, a néptánc pedig a népek
legösztönösebb, legőszintébb megmutatkozási formája. Az emberiség kultúrájának
sokszínűségét gyarapító sajátos nemzeti vonások a néptáncban mindenki
számára közérthetőek, és ezáltal egymás megismerését is szolgálják. Berzsenyi Dániel: A táncok című versében a néptánc kifejező
erejét fogalmazza meg. „Nézd a tánc nemeit, mint festik játszi ecsettel A népek lelkét, s nemzetek ízleteit” „Titkos törvényeit mesterség nem szedi rendbe Csak maga szab törvényt, s lelkesedése határt” A néptánc értékei még ma is hozzájárulhatnak a nemzeti táncművészet
megújhodásához. Óvodánk a haza ősi kultúrájából ajándékozza meg a gyermekeket,
és a bőség kosarából merít, amikor a népi anyanyelv kincseit mutatja fel,
hogy megszólítson, vonzzon, és egészen hatalmába kerítsen. Az óvónő pedig
egészen tudatosan használja a népe által hagyományozott, a gyermeki lélekhez
közelálló kincseket. Szorosan hozzátartozik a népi hangszerekkel való
ismerkedés, amelyeket a gyermekeke is használhatnak. Arany János: Öldöklő angyal „Száz pár mozog egyszerre mind lesz véghetetlen labirint, egy összenőtt – font tömkeleg. Megfoghatatlan egyveleg. Melyben – ahány pár – annyiféle A tánc alakjai szeszélye Mégis ugyanegy zenemérték Kormányozza mindenki léptét” A
Kodály életműből sugárzó hit arra szeretne minket tanítani, hogy játékot,
zenét, örömet csakis tiszta forrásból szabad meríteni, és
átadni. „Ha
nem ültetjük el a zene szép magját a legzsengébb korban, később hiába
próbálkozunk vele, ellepte a lelkeket a gyom. Van e szebb hivatás, mint
új kertbe az első jó magot vetni?” (Kodály Zoltán) Az
óvodai zenei nevelés feladata, hogy minden gyermeket önmagához
képest fejlesztve, eljusson a zenei képességek megfelelő szintjére az
éneklési, ritmikai, hallási és zenehallgatási készségek területén, valamint
alapozza meg zenei anyanyelvüket, alakítsa ízlésüket.
Óvodánkban a gyermekek számára biztosítjuk a kicsinyeknek szóló
koncerteken való részvételt. Ilyen például a Zeneakadémián a Mesélő muzsika
című előadás sorozat, vagy Fischer Ádám Kakaókoncertjei. Célja pedig a zenei képességek fejlesztésén túl, a zenét értő,
és szerető egészséges lelkű, kultúrált boldog emberré nevelés. Az óvodánkban
folyó anyanyelvi és zenei nevelésnek a népi hagyományaink részét képező
szöveges és énekelt mondókák, énekes gyermekjátékok képezték az alapját.
Forrai Katalin módszertani könyve kiváló anyagot adott a kezünkbe a nevelő
munkánkhoz. A katolikus óvodában az éneknek, a zenei nevelésnek mindenütt
helye van a hétköznapokon és az ünnepeken is. Az
óvodai énektanítás anyaga:
-
mondókák
-
énekes gyermekjáték
-
gyermekdalok
-
népdalok
-
vallási témájú énekek
-
hallás és ritmus fejlesztés A zenehallgatáshoz
kiválasztott dalok illeszkednek az évszakokhoz, a liturgikus évhez, az
énekfoglalkozás zenei célkitűzéseihez. A
zenei nevelés fejlesztési lehetőségei:
-
a dalos játékok eljátszása közben a gyermekek
érzékelik a magyar dal, tánc, és játék nyelvet
-
megtanulják, gyakorolják a játékszabályokat,
összpontosítják figyelmüket
-
mozgásuk egyre rendezettebb, harmonikusabb lesz
-
fejlődik zenei hallásuk, ritmusérzékük
-
alakul társas kapcsolatuk, kommunikációs készségük
-
új szavakat, népi kifejezéseket tanulnak meg,
így bővül szókincsük A
magyar nép ajkán megszólaló dalok között bőséggel akad olyan, amelyben
felismerhető a lélek Istenhez emelkedettsége, vagy az Istennel való párbeszéde.
Ezek alkothatják az énekhallgatás anyagát. A zenei nevelés szerves részét
képezik a hangszerek, melyeket a gyermekek használnak. Az óvónő legalább
egy hangszeren jól, és biztonságosan játsszék. Ám az óvodában a zenei
élmény nyújtásnak legszebb eszköze az emberi hang. A
vizuális nevelés összetett, sokszínű nevelési terület, az óvodai nevelés
egészében érvényesülő folyamat. Beépül a mindennapos tevékenységbe, és
nem pusztán egy foglalkozási ágra szűkül le. Meg kell tanítani a gyermeket
a látás művészetére. Minél több és változatosabb látványélményhez kell
juttatni a gyermekeket – az egyszerű odafordulástól az ámuló rácsodálkozásig,
a rácsodálkozástól a vizsgálódásig – ahhoz, hogy képesek legyenek a befogadásra
és az alkotó hozzáállásra. A vizuális észlelés fejlődése az óvodás korban
a legintenzívebb. A gyermek ábrázoló tevékenységében alkotóan tükrözi
vissza a valóságot és ahhoz való viszonyát. Az anyagok kiválasztásakor
nagy szerepet kapnak a természet által adott tárgyú eszközök, amelyekből
képek, nyomatok, domborművek készülnek. A tárgyi népművészet anyagai forma-
és színvilága ma is követendő modell lehet az alkotó ember számára. A
vizuális nevelés lehetőségei a hagyományőrző tevékenységek, népi kismesterségek
által gazdagodnak. A népi kismesterségekkel való megismerkedés olyan ismeretekhez
juttatja a gyermeket, amelyből megtudja, hogyan készíthetők el környezetük
tárgyai, eszközei (szőttesek, kelmefestés, agyagedények, mézeskalács,
vesszőből font kosarak stb.). A
katolikus óvoda vizuális nevelésében jelen vannak a művészi alkotások
is, melyek a gyermek esztétikai bontakozását alapozzák. A közös múzeumlátogatásoknál
egy-egy kép elmélyült figyelése, a képen sűrűsödő gondolat és kifejezés
gazdagsága, egy-egy szobor plasztikai képe mind-mind beépülnek a gyermek
vizuális állományába. Az
ünnepkörök többféle feldolgozása a művészi alkotásokban többféle látásmódot
mutat meg a gyermeknek. Ezáltal ábrázoló kedvét motiválja a különböző
anyagok, eszközök próbálgatása. A
vizuális nevelés a művészeti nevelés szerves része. Az esztétikai neveléssel
a célja, hogy a szépség fogalmát megalapozza, és az alkotás örömére
rávezesse a gyermekeket. Célunk még a művészeti alkotások megszerettetése,
a gyermek megismertetése az ábrázolás különféle eszközeinek használatával.
Feladatunk, hogy a gyermeknek lehetősége nyíljék az egyéni elgondolásokra,
az önkifejezés megvalósítására, esztétikai érzékfejlesztés. Alapozódjék
a művészi látás képessége. Keresztény szimbólumok megjelenése a vizuális
nevelésben (kereszt, gyertya, bárány, liturgikus színek, szőlő stb.). Az
alkotásban elmerült gyermek számára egy világ bontakozik, melynek formálásában
egész pszichéjével részt vesz, s addig munkálja, míg megvalósítja azt
az elképzelését, amelyre kimondja „hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott.”
(Ter 1,31), és örömét leli benne. Minden
tevékenységnek alapja a mozgás. Ez a sokoldalú cselekvés az egész óvodai
életet átszövi, és kiegészíti az egészséges életmódra nevelést. A testnevelés
az óvodai nevelés folyamatában a gyermekek egészséges testi és mozgásfejlesztése
útján szolgálja személyiségük fejlődését. A testnevelés fejleszti a gyermekek
természetes mozgását: járást, futást, támaszt, függést, egyensúlyozást,
ugrást, dobást. Megismerteti velük a gimnasztikát, s néhány talajtorna
elemet, labdagyakorlatokat és sokszínű, változatos testnevelési játékokat. Tevékenységek:
a nagymozgások fejlesztése célzott testmozgásokkal történik, melyeknél
a mozgás ritmusa, iránya változó. A finommotorikus mozgást az egész napi
tevékenység során fejlesztjük. Gyurmázás, építőjátékok (összerakás, konstruálás,
szétszedés, kirakás), papírhajtogatás, gyöngyfűzés, vágás, cipőfűzés stb. A
mozgásfejlesztés célja és feladata:
-
a gyermek természetes mozgáskedvének megőrzése,
a mozgás megszerettetése
-
a testi képességek, fizikai erőnlét fejlesztése
-
mozgáselemek beépülésének segítése a természetes
mozgások sorába
-
differenciált terheléssel az egyensúlyérzék,
ritmusérzék, a motorikus képességek, a testséma és a helyes testtartás
alakítása, a térbeli-időbeli tájékozódás fejlesztése. A testnevelés szervezetten három formában van jelen az óvodánkban:
-
mindennapos testnevelés 10-15 percben sok játékkal,
pergő ritmusú, frissítő mozgással
-
a testnevelés-foglalkozásokon heti egy alkalommal,
kötelező jelleggel
-
úszásoktatás a nagycsoportos korú gyermekek
részére heti egy alkalommal Óvodánk
nem rendelkezik tornaszobával illetve tornateremmel, de a kertkapcsolattal
elérhető katolikus kultúrház felajánlott használatra egy testnevelés-foglalkozásra
alkalmas termet. Itt biztosítani tudjuk a gyermekek részére a testnevelés-foglalkozáshoz
szükséges eszközöket is. Óvodaudvarunk is jó lehetőséget biztosít a mozgásformák
gyakorlására, ami által a gyermek természetes mozgásigénye sokrétűen kielégül.
Fontos egymás testi épségének megóvása, a balesetmentes helyszínek, eszközök
megválasztása. Feladataink:
-
a tiszta környezet megteremtése (portalanított
padló, helybiztosítás)
-
tartsuk szem előtt, hogy minél többször a szabadban
végezzék a foglalkozásokat
-
a mozgás megszerettetése
6.7.
A külső világ tevékeny megismerése Az
emberiség régen szinte együtt lélegzett a környezetével. A legfontosabb
törvényszerűségeket a természetből merítette. Tudása nem elvont tények,
hanem gyakorlati tapasztalatok és a hozzájuk tapadt szokások, szertartások
formájában őrződött meg. Gyermekeink jövője, léte függ attól, hogy milyen
szemlélettel, értékrenddel, viselkedéskultúrával rendelkeznek,
hogyan viszonyulnak természeti és társadalmi környezetükhöz. Nevelésünk
tudatosan épít a gyermek életkori jellemzőire, a természetben gyökerező
tevékenységek érzelemfokozó hatásaira. A külső világ, azaz a környezet
megismerése iránti vágy a gyermekben születése pillanatától működik. A
gyermeki jellemzők – a rácsodálkozás, az erős közlési vágy, a kommunikációra
való nyitottság, az érzelmi fogékonyság a természet szépségeire, az élőlények
jelenségeire, a személyes kipróbálási vágy – mind-mind kedveznek a tevékenységeken
keresztül történő tapasztalatszerzésnek. Matematikai
nevelés: A
környezettel való ismerkedés során a gyermekek tapasztalatokat szereznek
az őket körülvevő tárgyak, jelenségek formai és mennyiségi jellemzőiről.
Minden tevékenységükben megjelenik a matematika. Például játékukban párosítanak,
halmazokat képeznek, matematikai műveleteket használnak. Összehasonlító
méréseket végeznek, sorba rendezik egymást és a tárgyakat adott szabályosságok
szerint. Tapasztalatokat szereznek síkbeli, térbeli alakzatokról. A tükörrel
való játék során figyelik tükörképük mozgását, utánozzák egymás tükörképét.
Gyakorolják a térben és síkban történő tájékozódást. Az óvónő feladata
a nevelés és fejlődés optimális feltételeinek biztosítása. Ennek alapja,
hogy építsen a gyermek természetes kíváncsiságára és önálló problémamegoldás
iránti igényére. Fejlessze egyéni megismerő erőiket, problémalátásukat,
problémamegoldó-képességüket, összehangolva a csoport egészének fejlesztésével. Környezeti
nevelés: A környezettel
való ismerkedés az óvodai nevelés egészében érvényesülő folyamat. Általa
a gyermekek az őket közvetlenül körülvevő és tágabb természeti és társadalmi
környezetről olyan tapasztalatokat szereznek, amelyek az életkoruknak
megfelelő biztonságos eligazodáshoz, tájékozódáshoz nélkülözhetetlenek.
A cél a nemzeti kultúra értékeit védő, a környezetéhez alkalmazkodni tudó
ember nevelésének megalapozása a természetfeletti és emberi értékek figyelembevételével.
A gyermekek a hagyományos óvodai ismeretanyagot – a család, az óvodai
környezet, az emberi foglalkozások, a közlekedés, az emberi test, a napszakok,
az évszakok, az állatok, a növények stb. – egy sajátos hatásrendszerben
szerzi meg. Az
ember, a természet, a hagyomány, az ünnepek szoros kapcsolatban vannak.
Környezeti nevelésünk éves tematikájában szereplő témakörök kibontása
függ az évszakok váltakozásától és a liturgikus ünnepekhez kapcsolódó
hagyományoktól, szimbólumoktól. Óvodánk esztendőkörös ünnepei
Az
óvodában alkalmazható hagyományos ünnepek kalendarisztikus rendje: Szeptember
– Szent Mihály hava
-
Veni Sancte
-
Kisboldogasszony ünnepe (szept. 8.) November
– Szent András hava
-
Mindenszentek, Halottak napja (nov. 1-2.)
-
Szent Márton katona, püspök (lampionos felvonulás)
(nov. 11.)
-
Árpádházi Szent Erzsébet (nov. 19.) December
– Karácsony hava
-
Szent Miklós püspök (dec. 6.)
-
Adventi időszak, Karácsony vigiliája Január
– Boldogasszony hava
-
Vízkereszt (jan. 6.) Február
– Böjtelő hava
-
Gyertyaszentelő Boldogasszony (febr. 2.)
-
Szent Balázs püspök (febr. 3.)
-
Farsang Március
– Böjtmás hava
-
Hamvazószerda, Nagyböjti időszak, Húsvét vigiliája
-
Gyümölcsoltó Boldogasszony (március 25.) Május
– Pünkösd hava
-
Anyák napja
-
Pünkösd Június
– Szent Jakab hava
-
Te Deum A
katolikus óvoda, mint kis, helyi közösség az egyházban vezeti a gyermeket
az imádság lelkülete felé. Segíti őt a helyi közösségbe való begyökerezésbe.
A néphagyományt és hitet erősítő közösség védettséget jelent a gyermeknek,
szülőnek, ahol nyugalmat, békét, megértést talál. A közösségi asztal a
családban vagy óvodában, akár tágabb környezetben legyen is, az összetartozást
és a közösségi érzést erősíti. Olyan alkalmak ezek, ahol a gyermek szocializálódása
folyamatosan és sok örömet jelentve valósul meg. Óvodán
kívüli szervezett programok:
-
közös családi kirándulások
-
közös keresztútjárás Vácott
-
múzeum- és tárlatlátogatások
-
skanzenlátogatás
-
gyermekkoncertek a Zeneakadémián
-
az Ifjúsági Ház programjai
6.8.
Munkajellegű tevékenységek A
munkára nevelés is az óvodai élet egészében érvényesülő folyamat, amely
áthatja mindennapjaikat. A munka önként végzett, játékos jellegű tevékenység,
amely segíti az önállóság fejlődését, valamint a közösségi kapcsolatok
alakulását. Munka végzése közben a gyerekek megfigyeléseket végeznek,
tapasztalatokat, ismereteket szereznek természeti, társadalmi környezetükről.
Legtöbbször külső irányítással folyik, a gyermektől fegyelmet és kötelezettséget
igényel. Ahogy a munkavégzés egyre önállóbbá válik, úgy a gyermek egyre
magasabb fokú együttműködését követeli. Közben alakul szociális magatartásuk,
társaikhoz való viszonyuk. Feladatunk, hogy ráébresszük a gyermeket, hogyan
segítsünk önmagán. Munkavégzés közben formálódnak, egyre pontosabbá válnak
a munkához szükséges készségek. A munkafolyamat türelmes megmutatása és
értékelése növeli a kitartást, az önállóság felé törekvést. A
gyermekmunka tartalma:
-
az önkiszolgálással kapcsolatos munkák: testápolás,
étkezés, öltözködés
-
közösségért végzett munka: naposság, megbízásos
munkák, alkalmi feladatok, a környezet rendjének megóvása, egyéni megbízatások A
munkára nevelés alapvető feltételei:
-
elegendő munkalehetőség
-
megfelelő munkaeszköz
-
a munkavégzés mozzanatainak megismertetése
-
elegendő idő a munka elvégzésére
-
megfelelő hely; az adott feladatokat kényelmesen,
egymást ne akadályozva végezhessék el
-
nyugodt légkör, hogy békés hangulatban tevékenykedjenek Az
óvónőknek modellszerepe van a munkavégzésben. A munkafeladat mindig jutalom,
kitüntetés, egyfajta bizalom legyen a gyermek felé. Az elismerés különböző
fokozatait alkalmazva ösztönözni lehet a kevésbé dolgos gyermekeket is.
Mindez növeli a gyermek kitartását, önállóság felé törekvését, miközben
hozzászokik, hogy az apró munkákat, feladatokat szépen, pontosan végezze.
A gyermek sokszor magától is rájön arra, hogy a többiekkel végzett tevékenységnek,
munkának hamarabb mutatkoznak eredményei, örömei, ezért képes másokkal
együtt dolgozni egy feladaton, vagy éppen az örömszerzésért elvállalni
egy feladatot. Az a gyermek, amelyik a felnőtt segítségével látja, megtapasztalja
munkája értelmét és eredményét, tudatos emberré válik. „Semmi
sem teszi a gyermeket boldogabbá, mint a haladás tudata, a legyőzött nehézségek
felett érzett öröm, és az a munka, mely sohasem lankad és sohasem rombol.” (Brunszvik Teréz eml., 83.) A
gyermekek az óvodában spontán, önkéntelen módon tanulnak. Ezért az óvónő
a gyermekek megismerési vágyára, érzelmi beállítottságára, önkéntelen
figyelmére támaszkodva irányítja a tapasztalat és az ismeretszerzés folyamatát.
Azok a tapasztalatok, amelyeket közvetlenül vagy közvetve szereznek, elősegítik
a világ megismerését. A gyermekek tanulási tevékenységeinek tere, szervezeti
keretformája a játék, amelynek nevelési alapelve és módszere a játékosság.
A játékosság forrása lehet az eszköz, az eljárás a módszer. A gyermekekben
az óvodán kívül is nagy mennyiségű spontán tapasztalat, élmény halmozódik
fel. Ezeknek jelentős részét a családban, a felnőttek tevékenységének
megfigyelése révén szerzi. Érdemes építeni ezekre a megfigyelésekre, mert
a spontán és irányított tapasztalat és ismeretszerzés szoros kölcsönhatásban
állnak egymással. A kötött és kötetlen foglalkozások kapcsán tapasztalják,
hogy az óvónőtől kapott feladatok megoldása érdekében szükséges alkalmazkodniuk
egymáshoz és az óvónő kéréseihez. A tanulás a gyermekek világképének alakulását
is befolyásolja, hatására a gyermekek tapasztalatai rendeződnek. Pontosabbá
válik érzékelésük, észlelésük, megfigyelőképességük, tartósabb lesz figyelmük,
emlékezetük, gazdagodik fantáziájuk, fejlődik beszédük és gondolkodásuk,
képessé válnak problémák felismerésére és megoldására.
6.10.
A fejlődés jellemzői az óvódás kor végére Az
egészséges életmód kialakítása terén:
-
testápolás – önállóan mosakodnak, tisztálkodnak, felszólítás
nélkül használják a WC-papírt, zsebkendőjüket használják
-
étkezés – az asztalt esztétikusan megterítik, önállóan szednek
az ételből, kulturáltan, csukott szájjal étkeznek
-
öltözködés – önállóan öltöznek, vetkőznek, ruhájukat rendben
tartják a szekrényben, ha melegük van, vagy ha fáznak, segítenek magukon
-
önkiszolgálás – önállóan tevékenykednek, észreveszik, ha segítségre
szorul társuk vagy egy felnőtt
-
a környezet rendben tartása – ügyelnek saját személyük és
környezetük rendben tartására, gondozzák a teremben és a kertben lévő
növényeket Érzelmi
nevelés, szocializáció terén:
-
szeretettel kötőd6nek társaikhoz, nevelőikhez, és ezt ki is
tudják mutatni
-
életük természetes része a felebaráti szeretet
-
ismerik és alkalmazzák a katolikus nevelési módot: „Dicsértessék
a Jézus Krisztus! – Mindörökké, Amen.”
-
képesek reálisan megítélni tetteiket, tudnak egymás sikerének
örülni, mások bánatát átérezni
-
az óvódáskor végére kialakul bennük a vágy az iskolai életre
-
szeretettel tudnak megnyilvánulni a Mennyei Atyáról kötetlen
beszélgetésben, imában
-
szívesen járnak templomba óvodai közösséggel, családdal Az
anyanyelvi nevelés terén:
-
a beszédet mint játékformát is használják a nap folyamán többször
-
beszélgetéseikben kialakul a beszédfegyelem
-
élményeiket összetett mondatokban tudják kifejezni, helyes
artikulációval, hangképzéssel
-
kedvenc irodalmi élményük szavait kötetlen beszélgetésükben
is használják
-
képről folyamatosan tudnak történetet kitalálni
-
tisztán ejtenek minden beszédhangot A
játék terén:
-
elmélyülten, hosszú ideig képesek legyenek együtt játszani,
alkotni, szerepet alakítani
-
a konstruált, barkácsolt játékaikat megőrzik, másnap továbbfejlesztik
-
a barkácsoláshoz szükséges szerszámokat biztonsággal kezelik,
örömmel alkotnak
-
az érzelmileg közel álló irodalmi műveket szívesen és gyakran
eljátsszák, elbábozzák
-
a kötött keretek között végezhető játékok szabályait betartják
-
vigyáznak a játékeszközökre, meghibásodás esetén segítenek
az óvónőnek a kijavításban A
hitre nevelés terén:
-
használják a katolikus köszöntési módot
-
tudnak néhány ismertebb imát: Mi Atyánk, Üdvözlégy, étkezési
imák, esti ima, reggeli ima
-
tudnak keresztet vetni
-
gyakorolják a keresztény szeretetet
-
megismerkednek a gyerekek a történeti Jézus életének főbb
eseményeivel
-
megismerik Jézus Krisztust, mint az Atya küldöttjét, kapcsolódva
a karácsonyi és a húsvéti ünnepkörhöz
-
megismerik a jézusi tanítás sarkalatos elemeit
-
érthetővé, ismerőssé válnak számukra a főbb vallási szimbólumok,
jelek, valamint ezek szerepe a liturgiában
-
megismerkednek az egyházi élet személyeivel, eseményeivel,
kellékeivel
-
érzik, hogy ők is tagjai az egyház közösségének
-
közös áhitatélmények révén képessé válnak a személyes imádságra,
de a közösségben végzett ima liturgikus formáit is gyakorolják A
velünk élő népi hagyományok terén:
-
ismernek 10-12 mondókát, 6-8 verset
-
szívesen és gyakran mondogatják kedvenc versüket, mondókájukat,
és közben használják az irodalmi kifejezéseket
-
több mesét és bibliai történetet el is tudnak dramatizálni
-
szívesen nézegetnek könyveket
-
képekről folyamatosan tudnak mesélni
-
az ismert mesei motívumok bábozása, dramatizálása, rajzolása
kedvelt szórakozásai közé tartozik Az
ének, énekes játék, zene terén:
-
a gyermekek tudják a mondókákat, a hat hang terjedelmű dalokat
-
14-16 dalos játékot tudnak
-
egyszerű dallammotívumokat tisztán énekelnek vissza
-
ismert dalt hallás alapján, szöveg nélkül is tudnak énekelni
-
felismerik és maguk is tudnak mélyebben énekelni
-
felelgetős játékokat két csoportban, folyamatosan, az óvónő
segítsége nélkül is el tudnak énekelni
-
tisztán énekelnek vissza kétszer 2/4-es ütemben változatos
motívumokat
-
ismerik és éneklik a halk és hangos közötti különbséget
-
felismerik a dallamot
-
dúdolásról, hangszerről sajátos kezdő, erősen eltérő vagy
belső záró motívumokról
-
megkülönböztetik az egyenletes lüktetést a dal ritmusától
-
szöveges ritmusmotívumokat visszatapsolnak, esetleg két egységnyit
is
-
összehasonlítják és bemutatják a normáltempónál gyorsabbat
és lassabbat
-
egyöntetűen körbejárnak szép és kicsit oldalt fordított testtartással,
kézfogással
-
az egyszerű játékos, táncos mozgásokat motívumi ismétlődő
szakaszokkal szépen megformálják: dobbantás, koppantás, átbújás, párválasztás,
páros fogás, kifordulás, köralakítás, lépések változatos irányával
-
képesek egyensúlyváltást kiváltó mozgásokra: kilépés, dobbantás,
sarokkoppantás, zárás, forgás egyedül, társsal, egy kézzel, két kézzel
-
térformákat alakítanak: kör, csigavonal, hullámvonal
-
ütőhangszereket használnak: dob, cintányér, koppantó stb.
-
felismerik és megnevezik a szimfonikus zenekar alaphangszereit
-
ismernek 8-10, vallási témájú dalt, amit a templomban is énekelnek A
vizuális nevelés terén:
-
képkialakításuk az egész lapot betölti
-
sok színt használnak
-
az arányokat jól érzékeltetik
-
az ecsettel biztonsággal bánnak
-
ismerik a kevert színeket, létre is tudják hozni
-
a kézimunkázással szívesen foglalkoznak, az eszközöket jól
használják
-
az agyagból megformázott figuráik felismerhetők
-
papír vágásával, hajtogatásával, ragasztással létrehoznak
ajándékokat, játékokat
-
néhány ismertebb művészeti alkotást felismernek, megneveznek A
mozgás terén:
-
a gyermekek szívesen vesznek részt a testnevelés-foglalkozáson,
élvezik a mozgást
-
nagymozgásuk, finommozgásuk, egyensúlyérzékük stabilan kialakul,
a térben biztonsággal tájékozódnak, ismerik az irányokat
-
ütemtartással járnak, a gimnasztikai gyakorlatokat pontosan
végzik
-
labdát feldobnak-elkapnak, vezetnek helyben, egykezes felsődobással
kislabdát hajítanak távolra
-
padmerevítő gerendán egyensúlyoznak
-
6-8 lépés nekifutással akadályt átugranak
-
megértik az egyszerű vezényszavakat A
külső világ tevékeny megismerése terén:
-
Matematika:
§
tudja a mennyiségeket összehasonlítani, a több,
kevesebb, ugyanannyi, semmi fogalmát ismerje
§
tudja a mennyiségeket sorba rendezni tulajdonságaik
szerint
§
keletkeztet halmazokat hozzátevéssel, elvétellel,
és tud egyenlővé tenni
§
számfogalma biztos a tizes számkörben, és el
tud számolni százig
§
tisztában van az irányokkal, és saját testén
is tudja ezt jelezni
§
tud létrehozni és megnevezni egyszerű sík- és
térmértani formákat: téglalap, háromszög, négyzet, körlap; kocka, téglatest,
gúla, gömb
§
másolással vissza tudja adni a motívumokat:
forma, irány, elhelyezkedés, szín
-
Környezeti nevelés:
§
ismerik lakásuk címét, szüleik nevét, foglalkozását
§
gyakorlottak az elemi közlekedési szabályok
betartásában
§
ismerik a főbb közlekedési eszközöket, tudják,
hogy a vízen, a szárazföldön vagy a levegőben közlekednek
§
a testrészeket az emberi test felépítésének
megfelelően felsorolják
§
felismerik a napszakokat
§
különbséget tudnak tenni az évszakok között,
ismerik jellegzetességeiket
§
ismerik a növény szót
§
tudják, hogy a növények fejlődése és az időjárás
között összefüggés van
§
ismernek növényekkel kapcsolatos munkákat
§
az általuk ismert állatokat csoportosítják aszerint,
hol élnek
§
szívesen vesznek részt a családi és egyházi
ünnepeken A
munka terén:
-
a gyermekek szívesen és gyakran vállalnak egyéni és közösségi
munkát is
-
alaposan végzik a naposi teendőket
-
ügyelnek az esztétikus terítésre
-
ügyesek a kertimunkában
-
önként vállalkoznak a kisebbek megsegítésére A
gyermekvédelmi törvény szellemében az óvodapedagógus kötelessége, hogy
közreműködjön a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok ellátásában, a gyermek
fejlődését veszélyeztető körülmények megelőzésében, feltárásában és megszüntetésében.
Biztosítanunk kell a bármilyen okból hátrányos helyzetben lévők felzárkóztatását.
A pedagógus figyeljen föl a családban jelentkező problémákra, ha szükséges,
jelezze az óvoda gyermekvédelmi felelősének. Amennyiben óvodai keretek
között nem tudnak segíteni, a gyermekvédelmi felelős kötelessége a gyermekjóléti
szolgálatot értesíteni. Prevenció
során feltárjuk a tényeket, melyek a gyermekek fejlődését befolyásolhatják,
veszélyeztethetik. A
gyermek családi helyzetének felmérési szempontjai:
-
az intézmény gyermeklétszáma
-
veszélyeztetett gyermekek száma
-
három vagy többgyermekes családok száma
-
csonkacsaládban nevelkedettek száma
-
hátrányos helyzetűek száma
-
fogyatékos gyermekek száma
-
a család szociális helyzetének ismerete A
gyermekek veszélyeztetettségének okait vizsgáló szempontok:
-
a gyermek személyiségét sértő megnyilvánulások
-
nevelési hiányosságok
-
egészségügyi okok
-
rossz lakásviszonyok
-
megromlott családi kapcsolat
-
italozás, kábítószer
-
munkanélküliség
-
pszichiátriai kezelés
-
váltakozó párkapcsolat
-
elhanyagoló nevelés Kapcsolataink
más szervekkel, szervezetekkel:
-
gyermekjóléti szolgálat
-
kerületi nevelési tanácsadó
-
óvodai orvos, védőnő
-
családsegítő szolgálat
8.
Szülők, gyermekek és óvodapedagógusok együttműködése Katolikus
óvodában az optimális együttműködés elengedhetetlen ahhoz, amit a katolikus
óvoda küldetésének céljaként fogalmaztunk meg. Miszerint a Teremtő szellemi,
lelki és testi értékeket helyezett el a gyermekben, amelyeket a neveléssel
kell felszínre hozni. Mégpedig azoknak, akik a gyermekekért felelősek.
Ez az igen nagy feladat megoldhatatlan az együttműködés nélkül. Ahhoz,
hogy nevelésünk eredményes legyen, összhangban kell lennünk. Meg kell
bizonyosodnunk, hogy mindkét fél ugyanazt szeretné a gyermeknek nyújtani,
tehát nevelési elveink egyek kell, hogy legyenek. Ha úgy érezzük, ez még
nem minden esetben van így, a szülők evangelizációjára is gondot
kell fordítanunk. Ennek érdekében Szülők fóruma című előadássorozatot
tartunk kéthavonta az óvodában. A kapcsolat kiépítésében segítségünkre
vannak a családlátogatások. Minden gyermeket egyszer, de ha lehet,
többször is meg kell látogatni otthonában. Lehetőséget kell adni a szülőknek
a fogadóórák igénybevételére, havonta egyszer. Szülői értekezletet
évente kétszer tartunk minden csoportban. Segíteni kell kiépíteni a szülői
szervezeteket. Minden évben kétszer-háromszor játszónapot, kötetlen találkozási
lehetőséget biztosítunk a gyerekeknek és szüleiknek. Havonta kézműves
délutánt szervezünk a szülőknek és a gyermekeknek közösen. Táncházat,
különböző közös kulturális programokat, pl. múzeumlátogatás, gyermekhangversenyek. Szorgalmazzuk
a közös zarándoklatokat, kirándulásokat, azokat megszervezzük. Évente
kétszer, a Veni Sancte és a Te Deum alkalmával közös szentmisén veszünk
részt. Szeretettel invitáljuk az évközi időben is a családokat a templomba.
Számítunk segítségükre a gyermekek előadásainak lebonyolításában, például
betlehemezés, Márton-napi felvonulás, kulturális programokon (ld. Karizmák
ünnepe, Máriaremete) való részvétel. Igényeljük az óvodát népszerűsítő
programokban a szülők kezdeményezését illetve részvételét. Ilyen például
a különböző társadalmi rendezvényeken való bemutatkozás. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A honlapot készítette: ifj. Sergő András - 2006 február | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||