Louis Garrel,
avagy a XXI. század Doinelje
Jean Cocteau: Rettenetes szülők, Orpheusz testamentuma, A költő vére, Orson Welles: A per, Macbeth, Falstaff, Othello, A gonosz érintése, Aranypolgár, John Cassavetes: New York árnyai, Arcok, Férjek, Egy hatás alatt álló nő, Gloria, Woody Allen: Fogd a pénzt és fuss!, Hatalmas Aphrodité, A jade skorpió átka, Match Point, Kasszandra álma, Vicky Cristina Barcelona, Alfred Hitchcock: Psycho, A gyilkos, Madarak, Luchino Visconti: Rocco és fivérei, Fehér éjszakák, Közöny, Vittorio de Sica: Umberto D. - A sorompók lezárulnak, Biciklitolvajok, Fiúk a rács mögött, A gyerekek figyelnek bennünket, Termini pályaudvar, Roberto Rossellini: Németország 0 év, Stromboli, Itáliai utazás, Pier Paolo Pasolini: Disznóól, A csóró, Teoréma, Federico Fellini: Országúton, Ingmar Bergman: A csend, Úrvacsora, Tükör által homályosan, A hetedik pecsét, A nap vége, Fűrészpor és ragyogás, Arc, Rítus, Szűzforrás, Persona, Jelenetek egy házasságból, Dreyer: Gertrúd, Jean d'Arc, A harag napja, Robert Bresson: Egy szelíd asszony, Zsebtolvaj, Jean d'Arc pere, Egy falusi plébános naplója, Egy halálraítélt megszökött, Mouchette, A pénz, Egy álmodozó négy éjszakája, Simon Staho: Jelenetek két házasságból, Tarkovszkij: Iván gyeremekkora, Andrej Rubljov, Solaris, Sztalker, Tükör, Michelangelo Antonioni: A barátnők, Az éjszaka, A kiáltás, A kaland, Napfogyatkozás, Vörös sivatag, Nagyítás, Zabriskie Point, Foglalkozása: riporter, Egy nő azonosítása, Túl a felhőkön, Elia Kazan: Az Édentől keletre, A rakparton, Nicholas Ray: Ok nélkül lázadó, Don Siegel: A bűn utcája, Howard Hawks: A nagy álom, Egyszer fenn, egyszer lenn, Rio Bravo, El Dorado, Kertész Mihály: Casablanca, Jean-Luc Godard: Kifulladásig, Bolond Pierrot, A kis katona, Charlotte és Veronique, Charlotte és az ő pasija, Árvízi történet, Az asszony, az asszony, Alphaville - Lemmy Caution különös kalandja, Éli az életét - tizenkét képben, Hímnem-nőnem - tizenöt hiteles tény, A megvetés, Week-end - egy kozmoszban elveszett film, Külön banda, Csendőrök, Egy férjes asszony, A kínai lány, Made in U. S. A., 2 vagy 3 dolgot tudok csak róla..., RoGoPaG - Agymosás - Emberi viszonylatok, Szerelem és düh, One plus one - Rokonszenv az ördöggel, Mentse, aki tudja (az életét), Keresztneve: Carmen, Németország kilenc (új) nulla, Francois Truffaut: Négyszáz csapás, Jules és Jim, Húszévesek szerelme, Lopott csókok, Menekülő szerelem, Családi fészek, A két angol lány és a kontinens, Fahrenheit 451°, Amerikai éjszaka, A zöld szoba, Agnes Varda: Cléo 5-től 7-ig, Boldogság, Sem fedél, sem törvény, A nantes-i Jacques, Eric Rohmer: Az Oroszlán-jegyében, Susanne karrierje, A monceau parki péklány, Éjszakám Maud-nál, A férfigyűjtő, Szerelem délután, Claire térde, A jó házasság, A pilóta felesége, Pauline a strandon, Teliholdas éjszakák, A zöld sugár, Barátnőm barátja, Az ősz meséje, A nyár meséje, A tél meséje, A tavasz meséje, Párizsi randevúk, Jacques Rivette: Párizs a miénk, Őrült szerelem, Földi szerelem, A négyek bandája, Duelle - Párbaj (nőnemben), Noroit - Északi szél, Északi híd, Üvöltő szelek, A szép bajkeverő, Titkos védelem, Vigyázat, törékeny!, Ki tudja...+, Marie és Julien története, Ne nyúlj a fejszéhez!, Michel Deville: Titkos utazás, A felolvasónő, Jean Renoir: Játékszabály, Toni, A délvidéki, Andrzej Wajda: Ártatlan varázslók, Csatorna, Hamu és gyémánt, Tájkép csata után, Tony Richardson: Egy csepp méz, Dühöngő ifjúság, A hosszútávfutó magányossága, Alain Resnais: Tavaly Marienbadban, Szőts István: Melyiket a 9 közül?, Emberek a havason, Ének a búzamezőkről, Radványi Géza: Valahol Európában, Huszárik Zoltán: Szindbád, Csontváry, Gaál István: Pályamunkások, Makk Károly: Szerelem, Megszállottak, Elveszett paradicsom, Az utolsó előtti ember, Fehér György: III. Richárd, Nők iskolája, Volpone, Szürkület, Szenvedély, Tarr Béla: Családi tűzfészek, Panelkapcsolat, Szabadgyalog, Őszi almanach, Kárhozat, Sátántangó, A werckmeister-harmóniák, Az utolsó hajó, A londoni férfi, Mundruczó Kornél: Delta, Enyedi Ildikó: Simon mágus, Az én XX. századom, Első szerelem, Hajdu Szabolcs: Macerás ügyek, Tamara, Fehér tenyér, Off-Hollywood, Kocsis Ágnes: Friss levegő, Dorota Kedzierzawska: Varjak, Vagyok / Létezem, Bernardo Berolucci: Dreamers, Davide Ferrario: Éjfél után, Hans Weingartner: Edukators - A bőség évei meg vannak számlálva, Jean Eustache: A mama és a kurva, A Mikulásnak kék szeme van, Philippe Garrel: Veszélyes csókok, Szabályos szeretők, A hajnal határa, Christophe Honoré: Anyámat!, Dans Paris, Szerelmesdalok, A szépség, ...
Hetek óta nem térek magamhoz. Ritka az igazán maradandó filmélmény. (Főleg napjainkban.) Minden megváltozik. Mindenre másképpen tekintünk azután. (Főleg a középszerű filmekre! Kevés dolog van, ami igazán bosszant ilyenkor: a "rossz" film. Sikítani tudnék tőlük. Minek pocsékoljuk az időnket erre!?) Christophe Honoré: Szerelmesdalok (2007) című filmjét szerencsére már többször is volt alkalmam látni a budapesti Művész Moziban, és azóta is állandóan a film zenéjét hallgatom itthon... Emlékezem. Talán így foglalhatnánk össze a filmet egyetlen rövid mondatban: "Truffaut-ba oltott XXI. századi cherbourg-i esernyők (Godard-módra)".
A magyarországi filmforgalmazás és filmes élet zűrzavarában nem csoda, hogy olyan rendező- és színész-zsenik, mint Philippe Garrel és fia, Louis Garrel (és rendezője Christophe Honoré), szinte teljesen ismeretlenek számít. Bernardo Bertolucci: Álmodozók című filmjében tűnt fel először a hazai filmvásznon.
[ Írta: Pentelényi László 2008-ban ]