Főmenü

Bejelentkezés

Beköszöntő

Írta: Monoki Attila - Dátum: 2009. 08. 27. 23:21
1927 február 1-én elindult az első menetrend szerinti járat a Szegedi Gazdasági Vasút vonalán. Az ország talán egyetlen kisvasútvonala (az Úttörő-, Gyermek- vasúton kívül), amelyet elsősorban személyszállításra és nem teherszállításra építettek. Szeged területe akkoriban többszöröse volt a mainak. Északi irányban egészen Kistelekig, nyugati irányban (amerre a kisvasút haladt) pedig gyakorlatilag a mai megyehatárig terjedt a város határa. Akkoriban még nem voltak itt települések, csak elszórt tanyák, és egy közigazgatási központ Szeged-Alsóközpont néven a mai Mórahalom területén. Az itt lakó embereknek a tömegközlekedését viszont meg kellett oldani valahogy.
A vasút építését közel negyven évnyi vita előzte meg. Bírálták a vonalvezetést, és állandó vita tárgya volt, hogy keskeny- vagy normál nyomtávú vasútvonalat építsenek-e? Több alternatíva is felmerült, például kis híján megszavazták a trolibusz hálózat kiépítését Alsóközpontig(1923-ban!!) Végül 1926 márciusában végre valahára elindult az építkezés, melyet karácsonyra már be is akartak fejezni. Sajnos az aktuális belpolitikai események és egyéb hátráltató körülmények miatt ezt a határidőt nem sikerült tartani. Kis csúszással január végén adták át a vonalat, melyen február elseján immáron 82 évvel ezelőtt indult el az első menetrend szerinti személyvonat.
A vonal kezdőpontja a Belvárosi híd lábánál, a mai Roosevelt téren volt, ahol akkoriban a napi élelmiszerpiac (akkori nevén Makai-piacz) működött. A kisvasút innen kikanyarodott a Tisza-partra, végighaladt a Klinikák előtt, majd a mai Árvízi emlékmű magasságában áthaladt az akkori vasúti híd egyik pillérje alatt, és a Tisza-pályaudvar melletti Közraktárak mellett(amelyekhez természetesen iparvágányok is vezettek!), érte el az Átrakó-pályaudvart, ahol fűtőház, igazgatósági épület, javítóműhely stb. is volt. Innen a Boszorkány-sziget, majd Szentmihálytelek érintésével jutott Kunhalomra, ahol a vonal kettéágazott.
Az Északi-vonal Domaszék (akkoriban Sárkányhögy), Zákányszék(akkoriban Lengyelkápolna), Rúzsa(akkoriban Pálffy-tanya, majd Csorvás) érintésével Pusztamérgesig haladt. A Déli-vonal Feketeszél, Széksós, Mórahalom (akkoriban Alsóközpont), Kissoron át Ásotthalomig (akkoriban Várostanya) ért. Később 1947-ben bővítették ki a Déli vonalat a Halasteleki Iskoláig. A vonal hosszúsága 78 kilométer volt!!! A vonal rendkívüli jelentőségű volt a szegedi, Szeged- alsótanyai és Csongrád megyei helytörténetben.
A kisvasút állomásai mellett alakultak ki azok a települések, (Domaszék, Mórahalom, Ásotthalom, Ruzsa, Kissor) amelyek később önállósodtak és elszakadtak Szegedtől. Tehát ha nincs ez a kisvasút, akkor ezek a települések sem léteznének ma.
Ezen a vonalon működött az ország sőt a világ első dízel-elekromos mozdonya a Láng Gépgyár által gyártott M1-M4. Jelen vasút tapasztalatait felhasználva épült később a kecskeméti kisvasút, amely a mai napig szolgálja a Kecskemét környéki tanyavilágot.
Sajnos 1975-ben ezt a kisvasutat is elérte a vég, és megszüntették, pedig egyes általa érintett helyeken (Feketeszél)még ma sincs kiépített közút.
Ma már nagyon kevesen élnek a kisvasút egykor utasai, és dolgozói közül. A fiatalok többsége pedig nem is hallott még róla, hogy működött itt egy helytörténeti szempontból is rendkívüli jelentőségű kisvasút.
>Néhány évvel ezelőtt jómagam, és néhány hozzám hasonló fiatal elhatározta, hogy a kisvasút történetét megismerteti a világgal, a jelenleg fellelhető járműveket, épületeket, fényképeket, tárgyi és személyes emlékeket pedig megmenti, megőrzi és felújítja. Hosszú, többévnyi szervezés után (miközben a történeti kutatásaink folytak), végre megalakult az SZGV Egyesület, amely épp a fenti célokat tűzte ki zászlajára. Alakuló ülésünket megtartottuk, Szeged városától a névhasználati engedélyt megszereztük. Több évbe telt, míg végigjártuk bürokrácia utvesztőit, de vére-valahára 2009 nyarára bírósági bejegyzésünk is megtörtént.
Nonprofit jellegű egyesületünk elsőrendű célja egy múzeum létrehozása, a jelenleg fellelhető, sajnos egyre romló állapotú egykori kisvasúti járművek felkutatása és felújítása, helytörténeti, vasúttörténeti kutatás és a kutatások támogatása az egykori Szeged-alsótanyai kisvasúttal kapcsolatban, valamint a kisvasút történetének és helytörténeti jelentőségének megismertetése a nagyközönséggel.
Mindazok, akik szeretnének segíteni nekünk, személyes vagy tárgyi emlékük van a kisvasútról vagy netalán tagjaink szeretnének lenni kérem jelentkezzenek a moati@freemail.hu e-mail címen, vagy a 30/5421073 telefonon.
Hozzászólások: 0 »

Új hozzászólás




Nincs hozzászólás ehhez a hírhez!