9970 SZENTGOTTHÁRD, KOSSUTH
LAJOS U. 16.
A gyermek születése csodálatos esemény a családban, amely megmozgatja az érzelmeket, a környezetük figyelmét feléjük irányítja. A kisgyerek számára a család tudja biztosítani a legfontosabbat: a szeretetet és védelmet.
A családban bekövetkezett változások miatt, tudjuk
mik azok, vetődik fel a gyerek bölcsődébe adásának gondolata. Döntés előtt áll a család. Viaskodik
egymással a lelkiismeret, a szülői szeretet, a kényszerítő körülmény, az anya
önérvényesítése. Nem könnyű dönteni, hiszen a gyermek bölcsődébe adása az egész
család életében változásokat hozó esemény.
Milyen jó lenne segítséget kapni!
Milyen is egy bölcsőde? Kik fogják ott gondozni a
gyermekemet? Szeretni fogják-e? Mit várnak tőle és tőlem? Megvigasztalják-e, ha
sírni fog? Milyen játékok vannak ott? Van-e kert, ahol játszani lehet? Vajon
jól választunk-e, ha igénybe vesszük a bölcsődét? Bizonytalanná tehet bárkit,
ha keveset tud a bölcsődéről, pedig fontos, hogy döntéskor ne legyen kétely,
érezze, hogy megalapozottan, jól választott.
Ezzel az ismertetővel szeretnék segíteni Önöknek, a
családnak. Bemutatni, hogyan tudjuk a szülőkkel együtt szolgálni a célt, hogy
gyerekeink zavartalanul, testileg – lelkileg kiegyensúlyozottan fejlődjenek
mindenki örömére.
A bölcsőde ez első intézmény, amelyik a családdal
kapcsolatba kerül. A bölcsödét társadalmi szükséglet hozta létre 2002-ben
ünnepeltük fennállásának 150. évfordulóját, a szentgotthárdi bölcsőde 50 éves
évfordulóját. Itt a bölcsőde feladata: jót és jól játszani.
„Játék közben őszintébben
nyilatkozik meg a jellem.”
BÖLCSŐDE A CSALÁDDAL A
KISGYERMEKÉRT
A CSALÁDBARÁT BÖLCSŐDE
§
0-3
éves korú (óvodás kor előtti) családban nevelkedő gyerekek szakszerű gondozását
– nevelését, napközbeni ellátását végző szociális, gyermekjóléti, alapellátó
intézmény. Az 1993. évi szociális törvény, majd az 1997. évi XXXI.
gyermekvédelmi törvény és kapcsolódó rendelkezései világos, jogszabályi
hátteret biztosítanak a bölcsőde működéséhez.
§
A
gondozás – nevelés felelősségét megosztja a szülővel.
Településünkön egy bölcsőde működik, nincs
választási lehetősége a szülőknek.
Fenntartója: Tótágas
Közalapítvány
5 kuratóriumi tag
3 felügyelő-bizottsági tag
20 hetes kortól 3 éves korig vesszük fel a
gyerekeket. Ha a gyermek 3. életévét betöltötte, de testi és szellemi
fejlettségi szintje alapján még nem érett az óvodai nevelésre, a 4. évének
betöltését követő augusztus 31-ig nevelhető és gondozható a bölcsődében.
A gyerekek felvétele folyamatos az év folyamán, ha
szülő igényt tart az ellátásra és van szabad férőhely.
A bölcsőde fogyatékos gyerekek korai habitációs és
rehabilitációs célú nevelését és gondozását is végezheti. (megfelelő szakember)
Ki veheti igénybe a bölcsődét?
§
elsősorban
a munkát vállaló szülők (teljes vagy részmunkaidő)
§
beteg,
tanuló, gyermekét egyedül nevelő
§
szociális
indok
§
egyéb
ok
(GYED-en levők nem)
Mit kell tenni a szülőnek, ha bölcsődébe kívánja
adni a gyermekét?
§
szülő
döntése után bölcsődevezető felkeresése
§
felvételi
igény bejelentése
§
tájékoztatás
kérése a szükséges iratok beszerzéséről
Bölcsődevezető megismerteti: helyi
szokásokkal
a
házirenddel
A családlátogatás és a beszoktatás kezdetének, ill.
menetének megbeszélése.
Helyes, ha erre az első találkozásra legalább 1-2
hónappal a beszoktatás kezdete előtt kerül sor, hogy legyen idő a gyermeket
felkészíteni a várható eseményekre és az anya is felvehesse a munkahelyével a
kapcsolatot.
Beiratkozás előtt megtekinthető a bölcsőde
felszereltsége, személyzete, benyomások szerzése. A szülőtársunk tapasztalatai,
véleménye is lehet meghatározó.
Kik dolgoznak a bölcsődében?
§
szakdolgozók:
gondozónők, élelmezésvezető
§
technikai
dolgozók: takarítónő, mosónő, szakácsnő, konyhalányok
§
gyermekorvos
A szakmai munka színvonalát jelentős mértékben a
bölcsődevezető ellenőrzései, elvárásai, szakmai elhivatottsága határozza meg.
A gondozónői hivatás igen komoly felkészültséget
kíván meg, mert a gondozónő a legérzékenyebb, legtöbb törődést, szeretetet,
dédelgetést igénylő korosztályt neveli. Csecsemő- és gondozónői oklevél
érettségi után. Gondozási ismeretek mellett gyermeknevelési, lélektani,
egészségügyi, zenei felkészültséggel rendelkeznek.
Rendszeres továbbképzés: tanfolyamok, tréningek,
tanulmányutak, szakmai tanácskozások. Szakmai tudás folyamatos karbantartása,
frissítése, bővítése, fogadókészen a változásokra, másodfokú képzéssel nagyobb
szaktudásra tehetnek szert.
Milyen a bölcsőde?
§
családbarát,
nyitott
§
a
gyermek második otthona, barátságos, biztonságos, szeretetteljes légkörű
§
minden
a gyermekeket szolgálja, figyelembe veszi a gyermek egyéniségét, elfogadja
másságát
Az első három év nagyon jelentős a kisgyermek
életében. Testi fejlődése, ismereteinek bővítése, önállósodása csak közvetlen
környezetének segítségével biztosíthatjuk. Ezt a segítő környezetet a család és
a bölcsőde közösen nyújtja. Fontos a családdal való szoros együttműködés, az
otthoni nevelés pozitívumainak megerősítése. A gyereknek lehetősége van a
társas kapcsolatok kialakítására.
Biztosítjuk:
§
állandóság
(személyi, tárgyi, hely, csoport)
§
saját
gondozónő (etetni, gondozni, öltözteti)
§
szobák
berendezése (mozgás-, játékigény)
§
a
játszókertet (homokozó, beépített eszközök)
§
alvás
Gondoskodunk:
§
a
biztonságról (mindent kipróbál, kíváncsi, minél kevesebb tiltás, ha megfelelő
eszközök veszik körül)
§
bútorok
rögzítése
A szakszerűen megtervezett környezetben, biztonságban érzik magukat és békésen játszanak ismert társaikkal.
BESZOKTATÁS A BÖLCSŐDÉBE
FOKOZATOSAN ELSZAKADNI
Szülővel történő fokozatos beszoktatás felkínálása, hogy ne hirtelen, minden átmenet nélkül találja szembe magát egy új nehezen kiismerhető környezettel. A gyermek nem rendelkezik a felnőtt előrelátó képességeivel. A család meghitt környezetében élt, jól tudott tájékozódni, megértették igényeit, kéréseit.
§ el kell viselnie az anyától való napi elválást
§ új személyeket kell elfogadni, kapcsolatokat kell kialakítania felnőttekkel és gyerekekkel egyaránt
§ meg kell barátkozni egy új ismeretlen környezettel
§ egy új életritmust kell megszoknia
§ be kell illeszkednie a gyermekcsoport életébe, fokozatosan barátkozni új környezetével.
§ A beszoktatás első lépése a családlátogatás, a gondozónő otthonában keresi fel a családot, a szülők jelenlétében ismerkednek.
§ A találkozás módot ad arra, hogy:
A gondozónő megismerje a gyermek eddigi életét, szokásait, egyéniségét, információt adjon a bölcsőde életéről, beszéljen a beszoktatás menetéről. Viszontlátogatásra hívás a bölcsődébe.
Az első napok a bölcsődébe:
Szülő fontos szerepe: biztonságot nyújt
segítséget nyújt
A szülő segítséget nyújt a gondozónő, a gyerekek és az új környezet elfogadásában. Fontos, hogy ugyanaz a személy szoktassa. Fokozatos átadása a gondozónőnek. Az első nap egy óra. A következő napokon fokozatosan emelik, az első hét végén már az egész napot. (A szülő végzi a gondozási műveletet, a gondozónő „ellesi”. A második hét felében már egész napra a bölcsődében hagyni a gyereket.
Miért olyan fontos, hogy a szülő jelen legyen?
A jelenléte védelmet, biztonságot, fészekmeleget jelent. Testi közelségre, biztonságra vágyik. (fél, szorong, bizonytalan).
§ bármilyen sérelem éri, azonnal menedéket keres.
§ ha sír, szomorú a megszokott személyről fogadja el a vigasztalást, átölelést.
§ könnyebb a barátkozás, ha közben odaszaladnak a szülőhöz.
A szülő előtt zajlik a bölcsődei élet, látja gyermeke tevékenységét, érdeklődését. Közös élmény – beszélgetésre adhat alkalmat otthon, segítheti a feszültség levezetését.
A fokozatos beszoktatás csökkenti a stressz helyzetet, ezáltal jobb a gyerek alkalmazkodási képessége, készsége, kevésbé rontja az ellenálló képességet, így az első megbetegedés nem a beszoktatás idejére esik.
A bölcsődébe kerülés negatív érzelmeket is kiválthat:
§ nehezen alszik el, éjszaka felriad, agresszív, ellenkezik, dacol.
§ reggel nem akar jönni, délután nem akar hazamenni.
§ bünteti a szüleit, mindent fordítva csinál.
Fontos, hogy a szülő elfogadja a gondozónőt, megbízzon benne, nyugodt szívvel bízza rá a gyermekét. Család – bölcsőde kapcsolata.
MIT NYÚJT A GONDOZÓNŐ NAP MINT NAP A GYERMEKEKNEK?
A szülők keveset tudnak a gondozónők munkájáról, felkészültségéről. A köztudatban a bölcsődéseket nevelők elnevezés sem ismert igazán dada, dadus, bölcsis néni.
Gondozónő:
§ nevel, gondoz, testi, szellemi, szociális fejlődési lehetőségeinek, feltételeinek biztosítása
§ helyettesíti az édesanyát
§ derűs, kiegyensúlyozott, nyílt, őszinte, elfogadó, biztonságot teremtő, szereti a gyermekeket
§ ismeri és tiszteletben tarja a gyermekek egyéniségét
§ bátorít, biztat, jutalmaz, megdicsér, megértő, segítő
§ hagyja az önálló próbálkozásokat
§ beszélget, játszik, énekel, mondókákat mond, mesél, versel
§ fegyelmez, szabályokat állít
Hogyan nevel a
gondozónő
Személyre szóló bánásmód: a gyermek egyéni sajátosságaihoz, igényeihez, fejlettségéhez igazodó nevelés és gondozás.
Próbálkozás, kísérletezés időszaka.
Kultúrhigiénés szokások kialakítása (WC használat után, étkezés előtt kézmosás, fogmosás) Esztétikus öltözködés, tiszta étkezés igénye.
Szokáskialakítás:
§ állandó napirend követése
fix pontok az étkezések, az udvari játék, az ebéd utáni alvás, a gondozónők munkabeosztása
§ a veszélyforrások minimálisra csökkentése
§ az együttélés szabályai, viselkedési szabályok
§ tiltás alkalmazása
§ büntetés, dicséret – mindig személyreszóló
§ szociális készség kialakítására a gondozónő példamutatása meghatározó.
A JÁTÉK
§ A gyermekkor legfontosabb tevékenysége.
§ Elősegíti a képzelet, a problémamegoldás és az érzelmek fejlődését. A gyermek megismeri a világot, a tárgyak használatát, szárnyalhat a fantáziája.
Miért ilyen fontos a játék? Miben rejlik a varázsa?
Belülről fakadó, spontán tevékenység.
§ elegendő idő kell az elmélyült játékba
§ a játék megfeleljen a gyermek életkori és egyéni sajátosságainak
§ gazdag kínálat, választási lehetőség
§ a fejlődésnek megfelelően bővíteni a játékkészletet
§ mozgásfejlődés elősegítése
A gyermekek azzal játszanak, amivel akarnak. Nincs csoportos foglalkozás. Szabályjáték választás ösztönzése, a játékok nyitott polcon, elérhető helyen vannak elhelyezve. A gyerekek maguk döntik el, hogy mivel játszanak. Szabadon próbálkoznak. A gondozónő nem hagyja magukra őket, segít, ha szükséges. Kérésre bekapcsolódik, ötleteket ad. Nagy élmény a sok játék, a társakkal való együttjátszás. A közös játszás, a szerepek megosztása.
EGYÜTT NEVELJÜK
A család és a bölcsőde között csökkent a
távolságtartás. A bölcsőde nyitottsága lehetővé teszi a mindennapi
találkozásokat szülő és gondozónő között. A szülőnek alkalma van elmondani az
otthon történteket, délután hasonló módon a gondozónő osztja meg a szülővel a
napközben tapasztaltakat. A bizalom
őszinte légkört teremt.
Az együttnevelésben a szülő az ismeretét és
szeretetét nyújtja gyermeke egyéni és érzelmi világáról, személyiségéről, míg a
gondozónő tapasztalatát, szaktudását. Kapcsolatban egyenrangú partnerek, közös
céljuk: a gyerekek harmonikus fejlődése.
ÓVODÁSOK LESZÜNK
Milyen
is egy 3 éves gyerek, aki óvodás lesz?
Az óvodai életről beszélgetnek, meglátogatja az
óvodát. A bölcsődében meglátgatja őket a leendő óvónő az utolsó bölcsődei
hetekben megismerkedhet az óvodai élettel, elvárásokkal. Egy csoportba járok
lehetőség szerint, együtt mennek, a baráti kapcsolatok segítik a beilleszkedést.
A jó előkészítés eredményezi a könnyű óvodai alkalmazkodást.