TÓTÁGAS KÖZALAPÍTVÁNY BÖLCSŐDE

9970 SZENTGOTTHÁRD, KOSSUTH LAJOS U. 16.

 

 

VEZETŐ: VIDOVICS JÁNOSNÉ

 

 

Kedves Szülők!

 

 

A gyermek születése csodálatos esemény a családban, amely megmozgatja az érzelmeket, a környezetük figyelmét feléjük irányítja. A kisgyerek számára a család tudja biztosítani a legfontosabbat: a szeretetet és védelmet.

A családban bekövetkezett változások miatt, tudjuk mik azok, vetődik fel a gyerek bölcsődébe adásának gondolata.  Döntés előtt áll a család. Viaskodik egymással a lelkiismeret, a szülői szeretet, a kényszerítő körülmény, az anya önérvényesítése. Nem könnyű dönteni, hiszen a gyermek bölcsődébe adása az egész család életében változásokat hozó esemény.

Milyen jó lenne segítséget kapni!

Milyen is egy bölcsőde? Kik fogják ott gondozni a gyermekemet? Szeretni fogják-e? Mit várnak tőle és tőlem? Megvigasztalják-e, ha sírni fog? Milyen játékok vannak ott? Van-e kert, ahol játszani lehet? Vajon jól választunk-e, ha igénybe vesszük a bölcsődét? Bizonytalanná tehet bárkit, ha keveset tud a bölcsődéről, pedig fontos, hogy döntéskor ne legyen kétely, érezze, hogy megalapozottan, jól választott.

Ezzel az ismertetővel szeretnék segíteni Önöknek, a családnak. Bemutatni, hogyan tudjuk a szülőkkel együtt szolgálni a célt, hogy gyerekeink zavartalanul, testileg – lelkileg kiegyensúlyozottan fejlődjenek mindenki örömére.

A bölcsőde ez első intézmény, amelyik a családdal kapcsolatba kerül. A bölcsödét társadalmi szükséglet hozta létre 2002-ben ünnepeltük fennállásának 150. évfordulóját, a szentgotthárdi bölcsőde 50 éves évfordulóját. Itt a bölcsőde feladata: jót és jól játszani.

 

 

 

„Játék közben őszintébben nyilatkozik meg a jellem.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BÖLCSŐDEI ÉLET

 

BÖLCSŐDE A CSALÁDDAL A KISGYERMEKÉRT

 A CSALÁDBARÁT BÖLCSŐDE

 

 

BÖLCSŐDE

§                0-3 éves korú (óvodás kor előtti) családban nevelkedő gyerekek szakszerű gondozását – nevelését, napközbeni ellátását végző szociális, gyermekjóléti, alapellátó intézmény. Az 1993. évi szociális törvény, majd az 1997. évi XXXI. gyermekvédelmi törvény és kapcsolódó rendelkezései világos, jogszabályi hátteret biztosítanak a bölcsőde működéséhez.

§                A gondozás – nevelés felelősségét megosztja a szülővel.

 

Településünkön egy bölcsőde működik, nincs választási lehetősége a szülőknek.

Fenntartója:             Tótágas Közalapítvány 

                        5 kuratóriumi tag

                        3 felügyelő-bizottsági tag

20 hetes kortól 3 éves korig vesszük fel a gyerekeket. Ha a gyermek 3. életévét betöltötte, de testi és szellemi fejlettségi szintje alapján még nem érett az óvodai nevelésre, a 4. évének betöltését követő augusztus 31-ig nevelhető és gondozható a bölcsődében.

A gyerekek felvétele folyamatos az év folyamán, ha szülő igényt tart az ellátásra és van szabad férőhely.

A bölcsőde fogyatékos gyerekek korai habitációs és rehabilitációs célú nevelését és gondozását is végezheti. (megfelelő szakember)

 

Ki veheti igénybe a bölcsődét?

§                elsősorban a munkát vállaló szülők (teljes vagy részmunkaidő)

§                beteg, tanuló, gyermekét egyedül nevelő

§                szociális indok

§                egyéb ok

(GYED-en levők nem)

 

Mit kell tenni a szülőnek, ha bölcsődébe kívánja adni a gyermekét?

§                szülő döntése után bölcsődevezető felkeresése

§                felvételi igény bejelentése

§                tájékoztatás kérése a szükséges iratok beszerzéséről

Bölcsődevezető megismerteti:                helyi szokásokkal

                                                                        a házirenddel

A családlátogatás és a beszoktatás kezdetének, ill. menetének megbeszélése.

Helyes, ha erre az első találkozásra legalább 1-2 hónappal a beszoktatás kezdete előtt kerül sor, hogy legyen idő a gyermeket felkészíteni a várható eseményekre és az anya is felvehesse a munkahelyével a kapcsolatot.

Beiratkozás előtt megtekinthető a bölcsőde felszereltsége, személyzete, benyomások szerzése. A szülőtársunk tapasztalatai, véleménye is lehet meghatározó.

 

 

 

 

 

Kik dolgoznak a bölcsődében?

§         szakdolgozók: gondozónők, élelmezésvezető

§         technikai dolgozók: takarítónő, mosónő, szakácsnő, konyhalányok

§         gyermekorvos

A szakmai munka színvonalát jelentős mértékben a bölcsődevezető ellenőrzései, elvárásai, szakmai elhivatottsága határozza meg.

A gondozónői hivatás igen komoly felkészültséget kíván meg, mert a gondozónő a legérzékenyebb, legtöbb törődést, szeretetet, dédelgetést igénylő korosztályt neveli. Csecsemő- és gondozónői oklevél érettségi után. Gondozási ismeretek mellett gyermeknevelési, lélektani, egészségügyi, zenei felkészültséggel rendelkeznek.

Rendszeres továbbképzés: tanfolyamok, tréningek, tanulmányutak, szakmai tanácskozások. Szakmai tudás folyamatos karbantartása, frissítése, bővítése, fogadókészen a változásokra, másodfokú képzéssel nagyobb szaktudásra tehetnek szert.

 

Milyen a bölcsőde?

§                családbarát, nyitott

§                a gyermek második otthona, barátságos, biztonságos, szeretetteljes légkörű

§                minden a gyermekeket szolgálja, figyelembe veszi a gyermek egyéniségét, elfogadja másságát

Az első három év nagyon jelentős a kisgyermek életében. Testi fejlődése, ismereteinek bővítése, önállósodása csak közvetlen környezetének segítségével biztosíthatjuk. Ezt a segítő környezetet a család és a bölcsőde közösen nyújtja. Fontos a családdal való szoros együttműködés, az otthoni nevelés pozitívumainak megerősítése. A gyereknek lehetősége van a társas kapcsolatok kialakítására.

 

Biztosítjuk:

§                állandóság (személyi, tárgyi, hely, csoport)

§                saját gondozónő (etetni, gondozni, öltözteti)

§                szobák berendezése (mozgás-, játékigény)

§                a játszókertet (homokozó, beépített eszközök)

§                alvás

 

Gondoskodunk:

§                a biztonságról (mindent kipróbál, kíváncsi, minél kevesebb tiltás, ha megfelelő eszközök veszik körül)

§                bútorok rögzítése

A szakszerűen megtervezett környezetben, biztonságban érzik magukat és békésen játszanak ismert társaikkal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BESZOKTATÁS A BÖLCSŐDÉBE

FOKOZATOSAN ELSZAKADNI

 

Szülővel történő fokozatos beszoktatás felkínálása, hogy ne hirtelen, minden átmenet nélkül találja szembe magát egy új nehezen kiismerhető környezettel. A gyermek nem rendelkezik a felnőtt előrelátó képességeivel. A család meghitt környezetében élt, jól tudott tájékozódni, megértették igényeit, kéréseit.

§                el kell viselnie az anyától való napi elválást

§                új személyeket kell elfogadni, kapcsolatokat kell kialakítania felnőttekkel és gyerekekkel egyaránt

§                meg kell barátkozni egy új ismeretlen környezettel

§                egy új életritmust kell megszoknia

§                be kell illeszkednie a gyermekcsoport életébe, fokozatosan barátkozni új környezetével.

§                A beszoktatás első lépése a családlátogatás, a gondozónő otthonában keresi fel a családot, a szülők jelenlétében ismerkednek.

§                A találkozás módot ad arra, hogy:

A gondozónő megismerje a gyermek eddigi életét, szokásait, egyéniségét, információt adjon a bölcsőde életéről, beszéljen a beszoktatás menetéről. Viszontlátogatásra hívás a bölcsődébe.

 

Az első napok a bölcsődébe:

Szülő fontos szerepe:                       biztonságot nyújt

                                                segítséget nyújt

A szülő segítséget nyújt a gondozónő, a gyerekek és az új környezet elfogadásában. Fontos, hogy ugyanaz a személy szoktassa. Fokozatos átadása a gondozónőnek. Az első nap egy óra. A következő napokon fokozatosan emelik, az első hét végén már az egész napot. (A szülő végzi a gondozási műveletet, a gondozónő „ellesi”. A második hét felében már egész napra a bölcsődében hagyni a gyereket.

 

Miért olyan fontos, hogy a szülő jelen legyen?

A jelenléte védelmet, biztonságot, fészekmeleget jelent. Testi közelségre, biztonságra vágyik. (fél, szorong, bizonytalan).

§                     bármilyen sérelem éri, azonnal menedéket keres.

§                     ha sír, szomorú a megszokott személyről fogadja el a vigasztalást, átölelést.

§                     könnyebb a barátkozás, ha közben odaszaladnak a szülőhöz.

A szülő előtt zajlik a bölcsődei élet, látja gyermeke tevékenységét, érdeklődését. Közös élmény – beszélgetésre adhat alkalmat otthon, segítheti a feszültség levezetését.

A fokozatos beszoktatás csökkenti a stressz helyzetet, ezáltal jobb a gyerek alkalmazkodási képessége, készsége, kevésbé rontja az ellenálló képességet, így az első megbetegedés nem a beszoktatás idejére esik.

 

A bölcsődébe kerülés negatív érzelmeket is kiválthat:

§                     nehezen alszik el, éjszaka felriad, agresszív, ellenkezik, dacol.

§                     reggel nem akar jönni, délután nem akar hazamenni.

§                     bünteti a szüleit, mindent fordítva csinál.

Fontos, hogy a szülő elfogadja a gondozónőt, megbízzon benne, nyugodt szívvel bízza rá a gyermekét. Család – bölcsőde kapcsolata.

 

 

 

MIT NYÚJT A GONDOZÓNŐ NAP MINT NAP A GYERMEKEKNEK?

 

A szülők keveset tudnak a gondozónők munkájáról, felkészültségéről. A köztudatban a bölcsődéseket nevelők elnevezés sem ismert igazán dada, dadus, bölcsis néni.

 

Gondozónő:

§         nevel, gondoz, testi, szellemi, szociális fejlődési lehetőségeinek, feltételeinek biztosítása

§         helyettesíti az édesanyát

§         derűs, kiegyensúlyozott, nyílt, őszinte, elfogadó, biztonságot teremtő, szereti a gyermekeket

§         ismeri és tiszteletben tarja a gyermekek egyéniségét

§         bátorít, biztat, jutalmaz, megdicsér, megértő, segítő

§         hagyja az önálló próbálkozásokat

§         beszélget, játszik, énekel, mondókákat mond, mesél, versel

§         fegyelmez, szabályokat állít

 

 

Hogyan nevel a gondozónő

 

Személyre szóló bánásmód: a gyermek egyéni sajátosságaihoz, igényeihez, fejlettségéhez igazodó nevelés és gondozás.

Próbálkozás, kísérletezés időszaka.

Kultúrhigiénés szokások kialakítása (WC használat után, étkezés előtt kézmosás, fogmosás) Esztétikus öltözködés, tiszta étkezés igénye.

Szokáskialakítás:

§         állandó napirend követése

fix pontok az étkezések, az udvari játék, az ebéd utáni alvás, a gondozónők munkabeosztása

§         a veszélyforrások minimálisra csökkentése

§         az együttélés szabályai, viselkedési szabályok

§         tiltás alkalmazása

§         büntetés, dicséret – mindig személyreszóló

§         szociális készség kialakítására a gondozónő példamutatása meghatározó.

 

 

A JÁTÉK

 

§      A gyermekkor legfontosabb tevékenysége.

§      Elősegíti a képzelet, a problémamegoldás és az érzelmek fejlődését. A gyermek megismeri a világot, a tárgyak használatát, szárnyalhat a fantáziája.

 

Miért ilyen fontos a játék? Miben rejlik a varázsa?

Belülről fakadó, spontán tevékenység.

§                elegendő idő kell az elmélyült játékba

§                a játék megfeleljen a gyermek életkori és egyéni sajátosságainak

§                gazdag kínálat, választási lehetőség

§                a fejlődésnek megfelelően bővíteni a játékkészletet

§                mozgásfejlődés elősegítése

A gyermekek azzal játszanak, amivel akarnak. Nincs csoportos foglalkozás. Szabályjáték választás ösztönzése, a játékok nyitott polcon, elérhető helyen vannak elhelyezve. A gyerekek maguk döntik el, hogy mivel játszanak. Szabadon próbálkoznak. A gondozónő nem hagyja magukra őket, segít, ha szükséges. Kérésre bekapcsolódik, ötleteket ad. Nagy élmény a sok játék, a társakkal való együttjátszás. A közös játszás, a szerepek megosztása.

 

 

EGYÜTT NEVELJÜK

 

A család és a bölcsőde között csökkent a távolságtartás. A bölcsőde nyitottsága lehetővé teszi a mindennapi találkozásokat szülő és gondozónő között. A szülőnek alkalma van elmondani az otthon történteket, délután hasonló módon a gondozónő osztja meg a szülővel a napközben tapasztaltakat.  A bizalom őszinte légkört teremt.

Az együttnevelésben a szülő az ismeretét és szeretetét nyújtja gyermeke egyéni és érzelmi világáról, személyiségéről, míg a gondozónő tapasztalatát, szaktudását. Kapcsolatban egyenrangú partnerek, közös céljuk: a gyerekek harmonikus fejlődése.

 

 

 

ÓVODÁSOK LESZÜNK

 

Milyen is egy 3 éves gyerek, aki óvodás lesz?

Az óvodai életről beszélgetnek, meglátogatja az óvodát. A bölcsődében meglátgatja őket a leendő óvónő az utolsó bölcsődei hetekben megismerkedhet az óvodai élettel, elvárásokkal. Egy csoportba járok lehetőség szerint, együtt mennek, a baráti kapcsolatok segítik a beilleszkedést. A jó előkészítés eredményezi a könnyű óvodai alkalmazkodást.