Szegény 8-as út!
Szegény 8-as út! - sóhajthatunk fel a meghatottságtól és a sajnálattól. Mindkét érzés teljesen érthető, hiszen a Székesfehérvártól Rábafüzesig vezető út viszontagságai igazán fel sem sorolhatóak. Kevesen tudják, hogy az utat olyan 70 évvel ezelőtt a németek építtették, háborús terveikhez volt szükségük egy kelet-nyugat irányú, jó minőségű vonalra, amelynek az utánpótlás biztosításának szerepét szánták. Az eredményt mindenki ismeri, de tény, hogy már akkor is "külföldi tőkét vontak be a beruházásba". A háború után aztán a vasfüggöny felhúzásával jelentősen lecsökkent a forgalom a 8-ason. E sorok írója pontosan emlékszik arra, hogy a 80-as évek elején Körmend és Csákánydoroszló között minden autót megállítottak a határőrök, Rábafüzesnél pedig olyan sorompó volt állandóan lezárva, amit állítólag még egy harckocsi sem tudott volna áttörni. Az évtized végének politikai nyitása aztán elsöpörte a sorompót, a forgalom miatt ma már szinte életveszélyes az úton közlekedni. Az állandó súlyterhelés az útburkolaton is meglátszik, nem tudunk úgy végigautózni Veszprémig, hogy valahol ne legyen "részleges felújítás". Az illetékesek már régen felismerték, hogy valamit tenni kell, de komolyabb érdemi dolgok csak néhány éve jelentkeztek. Az utóbbi időszak viszontagságai már nem annyira az utat, hanem a mellette élő embereket sújtják. Arról van szó, hogy az aktuálpolitika rátelepedett az ügyre, az elmúlt két hónapban szinte minden másnap járhattunk a sajtótájékoztatókra, ahol hallottunk egy tervet, két nap múlva az ellenkezőjét, aztán megint, és így tovább… Persze, kampány van, és mi sem egyszerűbb, mint csuda dolgokat ígérni. De talán most elindul valami, elsőként a körmendi elkerülő szakasszal. A dolognak viszont van egy kis pikantériája. A tervezett fejlesztések költségeit döntő részben az Európai Unió fedezi, amelynek legnagyobb befizetője Németország. És ez rendben is van. Ha már egyszer megépítették, akkor tartsák is karban. Igor |