A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) a 2006. december 10-i vasúti menetrendváltással átveszi a Szombathely-Körmend-Szentgotthárd vasútvonal üzemeltetését a MÁV-tól. A GYSEV tájékoztatása szerint a nem villamosított, egyvágányú vonalon jelenleg menetrend szerint naponta 33 személyvonat és 4 tehervonat közlekedik. A GYSEV vonalhálózata az átvétellel 53 kilométerrel nő, így összesen 287 kilométer hosszú lesz. Ács Sándor, a GYSEV vezérigazgató-helyettese az MTI-nek elmondta, hogy szeretnék az 53 kilométeres vonalszakasz felújítása során a felépítményeket úgy megerősíteni, hogy a pálya elbírja a 22,5 tonna tengelynyomást.
Villamosítanak és olyan korszerű biztosító berendezéseket telepítenek, amelyek megfelelnek az Európai Unió egységes rendszerének. Számításaik szerint a 2 éves fejlesztési program 18 milliárd forintba kerül. Mivel Magyarország kiemelt beruházásnak tekinti a projektet, ezért várható, hogy az Európai Unió kohéziós alapja a költségek 85 százalékát finanszírozza. A GYSEV-nél abban is bíznak, hogy a 15 százalékos önrészt az osztrák állam fedezné. Ács Sándor utalt arra, hogy az osztrák állam Szentgotthárd és Graz között villamosít, és a GYSEV fejlesztés révén kialakulna a Bécs-Sopron-Szombathely-Szengotthárd-Graz villamos vonalhálózat. Ez lehetővé tenné a személy- és a teherforgalom bővítését egyaránt. Tervek szerint a GYSEV jelenlegi évi 6,2 millió tonna áruforgalma a fejlesztések révén 2 millió tonnával növekszik, és a személyforgalom is bővül. A GYSEV vezérigazgatója elmondta, számítanak arra is, hogy a Nyugat-Dunántúl régió Burgeland tarománnyal közösen olyan interregionális központtá tud alakulni, amelyben a kötöttpályás közlekedésben cégük jelentős szerepet játszik. Ács Sándor kitért arra, hogy a vasúti vonal átvételének logisztikai fejlesztési célja is volt. A jelenlegi soproni logisztikai központjukat tovább építik, a meglévő 20 ezer négyzetméteres raktár mellé egy 6 ezer négyzeméteres új raktár kerül 2005-2006-ban, 2007-ben 6 ezer négyzetméter alapterületű speciális, hűtőraktárat hoznak létre. A vezérigazgató-helyettes hangsúlyozta: a logisztikai beruházással hozzáadott érték révén értékesebbé teszik szolgáltatásukat. A GYSEV 2005-ben az osztrák és a magyar vonalrészeken összesen mintegy 4 millió utast és 6,2 millió tonna árut szállított. A vállalat konszolidált éves forgalma 28 milliárd forint volt. A GYSEV Zrt. jelenleg 57,4 százalékban a Magyar Köztársaság, az 36,4 százalékban az Osztrák Köztársaság és 6,2 százalékban az osztrák Speditions Holding tulajdonában áll. A MÁV Zrt. az MTI érdeklődésére közölte, hogy a gazdasági és közlekedési miniszter döntése alapján 2006. december 10-étől a Szombathely-Szengtotthárd közötti, 53 kilométer hosszú vasútvonal vagyonkezelői jogait gyakorolja a GYSEV. A Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal a magyar állam tulajdonában van, és mint az országos törzshálózat része, állami tulajdonban is marad. A MÁV tájékoztatása szerint a kezelői jogok átadásának indoka, hogy - mind a személyszállítás, mind az árufuvarozás tekintetében - jelentős belföldi és nemzetközi forgalmat lebonyolító vasútvonal infrastruktúrája felújításra szorul. A szükséges pályafelújításokra a MÁV Zrt-nek, ismert finanszírozási nehézségei miatt a közeljövőben nem lesz módja, ugyanakkor a magyar vasúti közlekedés szempontjából fontos és szükséges felújítások nem odázhatók, amelyhez a források a GYSEV Zrt. rendelkezésére állnak. Az átadás-átvétel a vonal menti ingatlanok és eszközök hasznosításával a MÁV Zrt.-t ugyanakkor bevételhez juttatja. MTI |