Tavaszébredés
- világhírű musical a Nyugati Teátrumban
Infovilág.hu - 2008.11.22.
Toronyi Attila tudósítása. New
York-i, külvárosi színiiskolások vitték
színre hat évvel ezelőtt Frank Wedekind darabjából írt zenés művet,
amelyből
később hatalmas sikerszéria lett a Broadway-n. A világirodalom
remekművéből
készült musicalt, a Tavaszébredést a napokban mutatják be Londonban, és
a West
End-premier után alig két héttél Budapesten, az Operettszínház és a
Nyugati
Teátrum közös produkciójában ismerheti meg a magyar közönség.
Az amerikai siker után a brit
fővárosban és a
kontinentális Európában Budapesten tűzik először műsorra a Wedekind
nyomán
készült zenés darabot, amely számtalan díjat kapott már Amerikában, a
többi
között a legjobb musicalnek járót is. Duncan Sheik zeneszerző és Steven
Sater
szövegíró műve a New York-i művészeti iskola után hamarosan a
Broadway-ra
került, és a 2006. évi premier után csaknem 900 alkalommal adták már
elő.
A
mű középpontjában a kitűnően tanuló Melchior, nyugtalan barátja, Moritz
és a
nővé érés határán álló fiatal lány, Wendla áll. S habár maga a mű a
múltban
játszódik, a zeneszámok, frissek, modernek, izgalmasak. A lírai darab a
felnőtté válás problémáiról szól: az első szerelem, az elfojtott
érzelmek, a
maradandó sebek kérdéskörét boncolgatja. A dalok rávilágítanak a
kamaszkori
problémákra, a tovatűnő ifjúságra, a heves fiatalkori szerelmekre, és a
felnőttek világának fonákságaira.
A
magyarországi premier rendhagyó, hiszen a produkció elsőként a világon
non-replika változatban kerül bemutatásra Budapesten, ami azt jelenti,
hogy a
jogtulajdonosok hozzájárultak az adaptációhoz, tehát nem kell mereven
ragaszkodni az amerikai verzióhoz. A világszerte tapasztalható
érdeklődést
tükrözi, hogy Budapest után Bécstől Szöulig, Tel Avivtól Düsseldorfig,
Dél-Amerikától
Ausztráliáig tucatnál is több színház tűzi műsorára a musicalt, s
ezeket az
előadásokat sikerült megelőznie a Budapesti Operettszínháznak -
együttműködve a
Nyugati Teátrummal.
A
budapesti előadás magyar szövegét a rendező, Somogyi Szilárd és a
művészeti
vezető, Kerényi Miklós Gábor írta. Az előadás zenei vezetője Riederauer
Richárd, a díszleteket és a jelmezeket Bartha Andrea tervezte, a
koreográfus
Tihanyi Ákos. A felnőttek szerepét Bajcsay Mária és Szabó P.
Szilveszter
játssza, a fiatalok között pedig rengeteg, eddig ismeretlen fiatalt
láthatunk,
akik a legtehetségesebbek a háromszáz jelentkező közül, akik a a
szerepekre
kiírt háromfordulós castingon részt vettek.
New
York Times: "Egy bátor musical, ami fordulatai miatt felejthetetlen és
felfelvillanyozó, újraéleszti a rejtély és az izgalom fogalmát, s tüzet
éleszt
mindannyiunk lelkében".