Tavaszébredés Budapesten

Mixonline.hu - 2008.11.25.

Február 7-én mutatják be Budapesten a Tavaszébredés című musicalt. A Franz Wedekind drámája alapján készült darab a Budapesti Operettszínház új játszóhelyén, a Nyugati Teátrumban kerül színre.

A Tavaszébredés az utóbbi idők legtöbb Tony-díját - többek között a legjobb musicalnek járót - érdemelte ki. 
Duncan Sheik zeneszerző és Steven Sater szövegíró művét először egy New York-i művészeti iskolában mutatták be, innen került az Off-Broadwayre, majd a hatalmas sikernek köszönhetően a Broadwayre, ahol a 2006-os premier után 888 alkalommal játszották a darabot. Az egyszerre lírai és felkavaró mű a fiatalok felnőtté válásának problémáiról szól: az első szerelem, az elfojtott érzelmek, a maradandó sebek kérdéskörét boncolgatja. Duncan Sheik és Steven Sater dalai nagyszerűen világítanak rá a kamaszkori problémákra, az illékony ifjúságra, a heves fiatalkori szerelmekre, s a lázongó, megalkuvást nem tűrő kapcsolatra a felnőttek világával.

A darab csütörtöki sajtóbemutatóját Onyutha Judit, a TV2 időjósa nyitotta meg, ezzel is szemléltetve, hogy valóban közeledik a tavasz ébredése. Kerényi Miklós Gábor, a Budapesti Operettszínház igazgatója elmondta, hogy a New York-i sikerszéria, a több Tony-díjra érdemesített produkció eredetileg egy külvárosi színiiskolában jött létre hat évvel ezelőtt. A darab 2006-ban került a Broadwayre, ahol hatalmas sikert aratott.

- A Tavaszébredés budapesti verziója az eddigi egyedüli non-replika, vagyis nem az eredeti darab kópiája. Az alkotók az engedélyt az Operettszínház jó híre alapján adták meg; Bécsben, Szöulban, Tokióban, Torontóban és más világvárosokban várhatóan csak az eredeti másolatát hagyják jóvá. A siker titka abban rejtőzhet, hogy a mű nagyon őszintén beszél a fiatalok gondjairól. Felhívja mindannyiunk figyelmét, hogy mennyi veszély leselkedik a gyerekeinkre és, hogy vigyázni kell rájuk, amikor a kamaszkor kapujába érkeznek - mondta Kerényi Miklós Gábor.

- A szerepekre nyílt meghallgatást tartottunk, 350 jelentkezőből választottuk ki azt a 18 fiatalt, akik most itt lehetnek. Az átlag életkor pedig 19 és fél év - mondta Somogyi Szilárd, a darab rendezője. Még két hetünk van a próbákig, addig, remélem, minden szempontból összeér a darab. Jó úton vagyunk, az első összpróbánk már meg is volt - említette büszkén a fiatal rendező.

A musical középpontjában a kitűnően tanuló Melchior, nyugtalan barátja, Moritz és a nővé érés határán álló fiatal lány, Wendla áll. S habár maga a mű a múltban játszódik, a zeneszámok, frissek, modernek, izgalmasak. Nem véletlenül nyert az előadásból készült lemez a legjobb musical-album kategóriában az ötvenedik Grammy-gálán.

Az előadás zenei vezetője Riederauer Richárd, a díszleteket és a jelmezeket Bartha Andrea tervezte, a koreográfus Tihanyi Ákos. A musicalben csupán két felnőtt szereplő - egy férfi és egy nő - van, őket Bajcsy Mária és Szabó P. Szilveszter személyesíti meg. A fiatalok mellett az Operettszínház három rutinosabb tagja is szerephez jut: Kerényi Miklós Máté, Vágó Bernadett és Vágó Zsuzsi.

- Még csak most jön a neheze. Kész vagyunk a dalokkal, a jelenetekkel, de össze kell rakni az egészet, hogy minden a lehető legjobban működjön. Nagyon jó hangulatban telnek a próbák, a fiatalok megfogadják a tanácsainkat - mondta a MIX Online-nak Vágó Bernadett.

A szereplők kiválasztásánál nem csak az énekhangra kellett figyelniük a darab készítőinek, pszichológiai tesztnek is alávetették őket, mert lelkileg is fel kell készülni a műre.

- Már a zene is olyan, hogy elsőre megfogja az embert, nagyon mai mégis érezhető benne a drámaiság. Biztos vagyok benne, hogy lesznek a közönség számára megbotránkoztató dolgok, de ennek ellenére úgy próbáljuk bemutatni a problémákat, hogy az senki érzékenységét ne sértse - tette hozzá Vágó Zsuzsi.


<< Vissza az Extrákhoz | Tovább a Cikkekhez >>