Február 7-én mutatják be Budapesten a
Tavaszébredés
című musicalt. A Franz Wedekind drámája alapján készült darab a
Budapesti
Operettszínház új játszóhelyén, a Nyugati Teátrumban kerül színre.
A
Tavaszébredés az utóbbi idők
legtöbb Tony-díját - többek között a legjobb musicalnek járót -
érdemelte ki.
Duncan Sheik zeneszerző és Steven Sater szövegíró művét először egy New
York-i
művészeti iskolában mutatták be, innen került az Off-Broadwayre, majd a
hatalmas sikernek köszönhetően a Broadwayre, ahol a 2006-os premier
után 888
alkalommal játszották a darabot. Az egyszerre lírai és felkavaró mű a
fiatalok
felnőtté válásának problémáiról szól: az első szerelem, az elfojtott
érzelmek,
a maradandó sebek kérdéskörét boncolgatja. Duncan Sheik és Steven Sater
dalai
nagyszerűen világítanak rá a kamaszkori problémákra, az illékony
ifjúságra, a
heves fiatalkori szerelmekre, s a lázongó, megalkuvást nem tűrő
kapcsolatra a
felnőttek világával.
A
darab csütörtöki
sajtóbemutatóját Onyutha Judit, a TV2 időjósa nyitotta meg, ezzel is
szemléltetve, hogy valóban közeledik a tavasz ébredése. Kerényi Miklós
Gábor, a
Budapesti Operettszínház igazgatója elmondta, hogy a New York-i
sikerszéria, a
több Tony-díjra érdemesített produkció eredetileg egy külvárosi
színiiskolában
jött létre hat évvel ezelőtt. A darab 2006-ban került a Broadwayre,
ahol
hatalmas sikert aratott.
-
A Tavaszébredés budapesti
verziója az eddigi egyedüli
non-replika, vagyis nem az eredeti darab kópiája. Az alkotók az
engedélyt az
Operettszínház jó híre alapján adták meg; Bécsben, Szöulban, Tokióban,
Torontóban és más világvárosokban várhatóan csak az eredeti másolatát
hagyják
jóvá. A siker titka abban rejtőzhet, hogy a mű nagyon őszintén beszél a
fiatalok
gondjairól. Felhívja mindannyiunk figyelmét, hogy mennyi veszély
leselkedik a
gyerekeinkre és, hogy vigyázni kell rájuk, amikor a kamaszkor kapujába
érkeznek
- mondta Kerényi Miklós Gábor.
-
A szerepekre nyílt meghallgatást
tartottunk, 350 jelentkezőből választottuk ki azt a 18 fiatalt, akik
most itt
lehetnek. Az átlag életkor pedig 19 és fél év - mondta Somogyi Szilárd,
a darab
rendezője. Még két hetünk van a próbákig, addig, remélem, minden
szempontból
összeér a darab. Jó úton vagyunk, az első összpróbánk már meg is volt -
említette büszkén a fiatal rendező.
A
musical középpontjában a
kitűnően tanuló Melchior, nyugtalan barátja, Moritz és a nővé érés
határán álló
fiatal lány, Wendla áll. S habár maga a mű a múltban játszódik, a
zeneszámok,
frissek, modernek, izgalmasak. Nem véletlenül nyert az előadásból
készült lemez
a legjobb musical-album kategóriában az ötvenedik Grammy-gálán.
Az
előadás zenei vezetője
Riederauer Richárd, a díszleteket és a jelmezeket Bartha Andrea
tervezte, a
koreográfus Tihanyi Ákos. A musicalben csupán két felnőtt szereplő -
egy férfi
és egy nő - van, őket Bajcsy Mária és Szabó P. Szilveszter személyesíti
meg. A
fiatalok mellett az Operettszínház három rutinosabb tagja is szerephez
jut:
Kerényi Miklós Máté, Vágó Bernadett és Vágó Zsuzsi.
-
Még csak most jön a neheze. Kész
vagyunk a dalokkal, a jelenetekkel, de össze kell rakni az egészet,
hogy minden
a lehető legjobban működjön. Nagyon jó hangulatban telnek a próbák, a
fiatalok
megfogadják a tanácsainkat - mondta a MIX Online-nak Vágó Bernadett.
A szereplők kiválasztásánál nem csak az énekhangra kellett figyelniük a darab készítőinek, pszichológiai tesztnek is alávetették őket, mert lelkileg is fel kell készülni a műre.
- Már a zene is olyan, hogy elsőre megfogja az embert, nagyon mai mégis érezhető benne a drámaiság. Biztos vagyok benne, hogy lesznek a közönség számára megbotránkoztató dolgok, de ennek ellenére úgy próbáljuk bemutatni a problémákat, hogy az senki érzékenységét ne sértse - tette hozzá Vágó Zsuzsi.