Musicalt vegyenek!
Nol.hu 2008.02.07.
A londoni Westend-premierrel egy időben, szombaton mutatta be az
Operettszínház a nyolc Tony-díjas musicalt, a Tavaszébredést a Nyugati
Teátrumban. Az előadás finanszírozása sajátos: félig állami, félig privát.
Miként lehet ma magánprodukciókat létrehozni?
Az elmúlt két év egyik
legsikeresebb zenés darabja a Broadwayn a Tavaszébredés című musical, amelyet
szombat este mutat be az Operettszínház a Nyugati Teátrumban. A Somogyi Szilárd rendezte
előadásnak nemcsak az az érdekessége, hogy erre a darabra válogatott fiatalok
játsszák, hanem az is, hogy félig magánprodukcióként készült.
A szerzői jogokkal foglalkozó Róna András vitte a
darabötletet Kerényi
Miklós Gábor igazgatónak. Mivel sokszereplős darabról van szó, és az
Operettszínház egyedül nem tudta volna kihozni, Róna produceri szerepet
vállalt, és szponzor helyett befektetőt keresett. Így találta a Nyugati
Teátrumot működtető Music Box Kft.-t, amely nemcsak a helyet adta az
előadáshoz, hanem pénzt is. Úgy számolja, megfelelő látogatottság esetén -
mondjuk száz előadás után - akár nyereséges is lehet a Tavaszébredés.
Londonban vagy New Yorkban,
ahol rengeteg magánprodukció készül, ez úgy működik, mint a részvény. Elkészül
az üzleti terv a megtérülési mutatókkal, majd meghirdetik: be lehet fektetni
pénzt ebbe és ebbe a darabba - mondja Róna. Például aki a nyolcvanas évek
elején akár csak száz fontot áldozott a Macskák című musicalre, még ma is veszi
fel az osztalékot. Ilyen kereskedelmi alapon nyilván csak bizonyos műfajok
működnek: a zenés és a bulvárdarabok.