Musicalt vegyenek!
Nol.hu 2008.02.07.

A londoni Westend-premierrel egy időben, szombaton mutatta be az Operettszínház a nyolc Tony-díjas musicalt, a Tavaszébredést a Nyugati Teátrumban. Az előadás finanszírozása sajátos: félig állami, félig privát. Miként lehet ma magánprodukciókat létrehozni?

Az elmúlt két év egyik legsikeresebb zenés darabja a Broadwayn a Tavaszébredés című musical, amelyet szombat este mutat be az Operettszínház a Nyugati Teátrumban. A Somogyi Szilárd rendezte előadásnak nemcsak az az érdekessége, hogy erre a darabra válogatott fiatalok játsszák, hanem az is, hogy félig magánprodukcióként készült.

A szerzői jogokkal foglalkozó Róna András vitte a darabötletet Kerényi Miklós Gábor igazgatónak. Mivel sokszereplős darabról van szó, és az Operettszínház egyedül nem tudta volna kihozni, Róna produceri szerepet vállalt, és szponzor helyett befektetőt keresett. Így találta a Nyugati Teátrumot működtető Music Box Kft.-t, amely nemcsak a helyet adta az előadáshoz, hanem pénzt is. Úgy számolja, megfelelő látogatottság esetén - mondjuk száz előadás után - akár nyereséges is lehet a Tavaszébredés.

Londonban vagy New Yorkban, ahol rengeteg magánprodukció készül, ez úgy működik, mint a részvény. Elkészül az üzleti terv a megtérülési mutatókkal, majd meghirdetik: be lehet fektetni pénzt ebbe és ebbe a darabba - mondja Róna. Például aki a nyolcvanas évek elején akár csak száz fontot áldozott a Macskák című musicalre, még ma is veszi fel az osztalékot. Ilyen kereskedelmi alapon nyilván csak bizonyos műfajok működnek: a zenés és a bulvárdarabok.

<< Vissza az Extrákhoz | Tovább a Cikkekhez >>