Nyíltsággal ébred a Tavasz
Mixonline.hu 2009.02.09. írta: Malina Adrienn
Bemutatták Budapesten az utóbbi idők legsikeresebb,
nyolc Tony-díjat nyert, irodalmi alapú amerikai musicaljét. A Tavaszébredés
című darabot a Budapesti Operettszínház a Nyugati Teátrumban vitte színre.
Ahogy azt várni lehetett, a mű nem marad visszhang nélkül nálunk sem.
Nagy siker és botrány. Ez volt
jellemző Frank Wedekind első darabjára. A német drámaíró 1891-ben írta meg A
tavasz ébredését (Frühlings Erwachen). Wedekind ezzel a
"gyermektragédiával" szenvedélyes támadást intézett a II. Vilmos
császár nevével fémjelzett kor álszent polgári erkölcsei ellen. A szenteskedő,
polgári tisztességben megőszült felnőttek érzéketlensége miatt a serdülők
ébredő szexuális ösztöneiket torz módon élik ki. Az író szerint a nevelés nem
más, mint erőszaktétel a természeten, a gyermeki ösztönök elfojtása, ami
szükségképpen brutalitásba vagy tragédiába torkollik. Leplezetlen nyíltsággal
ábrázolja a serdülőkori szexualitást, a maszturbációtól kezdve a
homoszexualitásig.
Naivság lenne ma azt hinni, hogy
bármely tizenéves gyermek még hisz a "gólya hozza a kisbabát"
mesében. A darab egyik főszereplőjét, Wendlát ezzel hitegeti az anyja. A lány
hiába akarja tudni az igazságot, az anya prűdsége nem engedi, hogy beszéljen.
Majd mégis számon kéri Wendlán, hogy miként fordulhatott elő, hogy teherbe
esett. Talán el sem gondolkozott a saját felelősségén, és talán ma is sok szülő
van, aki nem mer beszélni őszintén a gyerekével.
A Budapesti Operettszínház évek,
évadok óta jár a maga által kijelölt úton: értékes, történelmi vagy irodalmi
alapú műveket mutat be. Nagyszerűen illeszkedik a sorba a világirodalom ezen
remekműve. Duncan Sheik énekes-zeneszerző és Steven Sater szövegíró által
jegyzett, egyszerre élénk és provokatív mű a fiatalok felnőtté válásának
problémáiról szól.
A szókimondása miatt sokszor
meghurcolt darab musicalváltozatát hazánkban Somogyi Szilárd rendezte. Ahogyan
a magyar fordítás is Somogyi és Kerényi Miklós Gábor nevéhez köthető. Hogy
valóban mai legyen a mű - és ne csak a problémák - nem riadtak vissza semmitől.
A cselekmény előrehaladásával nem lepődik meg a néző, az önkielégítést végző
fiúk látták, a szado-mazo szexet idéző képeken, az homoszexuálisukra rádöbbenő
vagy öngyilkosságot elkövető gyerekek láttán sem.
Bartha Andrea műanyag kockákból
álló díszletei pont annyi, amennyire szükség van. A drámaiság néha olyan
mértéket ölt, hogy ha egy szépen berendezett szobát, vagy rideg temetőt
látnánk, már más lenne a lelkünkre irányuló hatás. Bár az ablakot jelképező kép
sokszor megtévesztő, hiszen miért esik a hó, mikor tavasz van és minden a
virágzásról szól? Somogyi Szilárd rendezőnek nem lehetett könnyű dolga, hiszen
jórészt tapasztalatlan, kezdő színészek kerültek a kezei közé. Helyenként ez
látszott, vagy inkább hallatszott is. A mozgást ezúttal is Tihanyi Ákos
koreográfusra bízták. Musicalhez képest a tánc nem kapott akkora hangsúlyt,
vagy csak nem emlékszem? Nem maradt meg bennem semmi látványos újdonság.
Viszont annál több ismert elem.
Viczina Dalma (Wendla), Kossuth
Gergő (Melchior), Kerényi Miklós Máté (Moritz) vagy Baranyai Annamária (Ilse)
teljesítményét nehéz meghatározni. A művel együtt ingadoztak, mintha még ők is
tanulnák a szerelmet, vagy újra átélnék az ifjúkor első megpróbáltatásait.
Valójában csak a párhuzamos szereposztásokkal (Vágó Bernadett, Török Anna,
Angler Balázs, Pásztor Ádám, Pirgel Dávid, Mihálka György, Vágó Zsuzsi, Réder
Nóra) összevetve lehetne megítélni, hogy ki, mit lát a szerep mögött. Két
felnőtt szereplője van a darabnak: Szabó P. Szilveszter és Bajcsay Mária.
Szigorú férj és engedékeny feleség, pedagógus és kolléga, zongoratanárnő és
orvos. Legtöbbször megoldották, hogy elhiggyük az adott karaktert. Egy kivétel
akadt: Bajcsayról sehogy sem jutott eszembe a kihívó nő.
A mű ismerete kötelező, és nem
csak a főiskolák, egyetemek német szakos tanulóinak tenném kötelezővé. Mondanivalója és tartalma valóban
olyan, amire ma is szükség van, és ezt jól látta meg a Budapesti
Operettszínház. A zene segítségével most talán nagyobb rétegekhez tud eljutni.