Tavaszébredés
bemutató
Virtus.hu 2009.02.10. írta: Lobmayer Erika
Nagy várakozások után bemutatták
az Operettszínház és a Nyugati Teátrum közös produkcióját.
Nagy várakozások után bemutatták az
Operettszínház és a
Nyugati Teátrum közös produkcióját, Wedekind A tavasz ébredése című
drámájából
Steven Sater által átírt musicalt, Duncan Sheik zenéjével, a 8
Tony-díjas - köztük
a legjobb musicalnek járó- Broadway darabot, ami már több mint 800
előadást
megélt, és Magyarországra kuriózumként érkezett, megelőzve az összes
többi
országot a kontinensen.
Wedekind eredeti darabját még a XX.
század elején mutatták
be, ami akkor teljes felháborodást keltett, aztán a zenés változatot
2006-ban,
és ennek non-copy változatát élvezheti a hazai közönség.
Hallhattunk az előadásról jó néhány
dolgot, hogy a
szereplőket 300 jelentkező közül választották ki, és hogy szinte
mindenki
pályakezdő közülük, bár néhány ismert nevet is találunk a
szereposztásban, hogy
a darab korhatáros, és hogy szexuális vonalon mozog. Anapokban lehetett
olvasni
- tanult kollégáim tollából-, hogy a Tavaszébredés fő témája a
szexuális
felvilágosítás, hát ez határozottan nem igaz, mégegyszer hangsúlyozom,
a
darabnak nem a szexuális felvilágosítás a fő témája, aki mégis így
érezné, az
erősen téved.
A Tavaszébredés fő témája a
gyerekek felnőtté válásának
határmezsgyéjén bekövetkező fájdalmas tépelődések, a szárnyalni vágyás
okozta
súlyos zuhanások, a szülői kényszer, kiszolgáltatottság, erőszak,
megfelelni
vágyás, bizonytalanság, a gyerekek közötti kegyetlenség, és persze
mindezekbe
beleszőve a szex és a szerelem, ahogy az az élet minden területén jelen
van,
csak itt egy kicsit koncentráltabban kapjuk.
Az eredeti darab mivel több mint
100 éves, a történet
itt-ott kicsit idejét múlt, viszont a zene ami kíséri, teljesen
újszerű,
Grammy-díjas, ahogy azt az Operettben megszoktuk fülbemászó, a
visszatérő
dallamoknak már előre örvendünk. Ám a Nyugati Teátrum nagy színpadának
zsebkendőnyi területén nem fogad minket díszlet, ahogy azt várnánk,
minden ami
a szemünknek felkínáltatik, néhány plexiből hajtogatott kocka, amikre
fel-és
leülnek, - állnak, és –f ekszenek. De ez csak egy momentum a darab több
abszurd
tulajdonsága közül. Már ha a címet megvizsgáljuk is érzünk benne egy
csavart,
ami előrevetíti a gyanútlan nézőnek a kissé szokatlan látványt. A mű
eredeti címe
Spring Awakening, aminek szószerinti fordítása a tavasz ébredése, na
ebből lett
a Tavaszébredés, ami valóban jobban illik a darab stílusához.
A darab két felnőtt szereplője
Bajcsay Mária és Szabó P.
Szilveszter, akik ketten együtt nehéz összeadni hány karaktert
formálnak meg,
de érdemes számolni, viszont cincálni nem, magabiztos, színpad
gyakorlott
előadás, kiváló játék jellemzi őket
Az iskolás gyerekeket alakító
színészek közül Kerényi
Miklós Máté torony magasan emelkedik ki, ami a többiek nagyrészéből még
hiányzik, azzal a Moritz-ot formáló színész már bír, kiforrott játék,
határozott, képzett énekhang. Baranyai Annamária szintén jót játszik. A
fiatalok nagy részéből még hiányzik a magabiztosság, a gyakorlottság,
bár mivel
még kezdők, ez érthető is. Nem ritka a remegő vagy elcsukló hang, de
munkájukat
egy négy fős külső énekkar is segíti.
Somogyi Szilárd egy nagyon mélyen
szántó, húsbavágó témájú
darabot rendezett, érdekes, újszerű stílusban, minden gondolata
elmélkedésre
sarkall, hátha el is éri célját.
A jelmezeket és a díszletet (?)
Bartha Andrea tervezte,
igazából a jelmezek egyszerű korhű öltözékek. A koreográfus pedig,
megannyi
sikermusical táncalkotója, Tihanyi Ákos, most sajnos nem bontakozhatott
ki
annyira amennyire tudott volna.
Aki az időjárás jelentés előtti
beharangozó hangulatát
várja a darabtól, csalódni fog, a Tavaszébredés egy egészen súlyos,
nehezen
feldolgozható rock-musical, első felvonásban még nevettető, másodikban
már
könnyfakasztó, sok problémát felvető, de még több értéket hordozó
musical.
Érdemes elgondolkodni rajta.
A
darab korhatáros, 14 éven aluliaknak nem ajánlott, a
szexuális tartalom hiába „izlésesen tálalt”, a ruhájától megszabaduló
színész
látványát sem nélkülözi, valóban nem gyerekeknek való, márcsak a
gondolati tartalma
miatt sem.