Az vagy nekem, mint másnak a Speed
Borsa.hu írta: Megyeri Nikolett
A Tavaszébredés musical alapjául szolgáló dráma száz éve tabudöntögető
alkotásnak számított, ma már azonban nem tűnik megbotránkoztatónak. Kritika.
A musical fiatal szereplőit
tavaly ősszel, többfordulós meghallgatáson válogatták össze. Kerültek a
csapatba tapasztalt, huszonéves musicalszínészek, valamint színinövendékek,
illetve ez idáig a színjátszással csak amatőr szinten foglalkozó tizenévesek
egyaránt. A 14 éves, naiv főszereplő lány, Wendla egyik megformálója, a
pályakezdő Viczina Dalma kevésbé színészi eszközökkel, mindinkább
természetességgel hozza a figurát. Jól játszik, ám alakításából nem lehet
kikövetkeztetni, hogy a karakter találta meg őt, vagy ő a karaktert. A másik
szereposztásban Wendlát - a korát gondosan titkoló, ám egyértelműen
huszonéveiben járó - Vágó Bernadett személyesíti meg. A színésznőnek meglehetősen
nagy rutinja van már tizenéves lányok megformálásában, hiszen az
Operettszínházban ő alakítja többek között a Rómeó és Júlia női főszerepét, az
Abigél Gináját, illetve a Rudolf Vetsera Máriáját is. Az ő Wendlájából ezek a
figurák bújnak elő folyton. Pontos alakításából csupán valami tőle eddig még
nem látott hiányzik, de az nagyon.
lsét, az otthoni bántalmazás
elől egy művésztelepre menekülő, majd ott is kínzás és erőszak áldozatává váló
lányt első szereposztásban Baranyai Annamária alakítja. Szintén huszonéves
színésznőről van szó, és a darab összes szereplője közül ő az, akiről
megjelenése alapján a legkevésbé hihető, hogy szerepe szerint még csak 14 éves.
Az ő Ilséje idejekorán, brutális körülmények között, ép esze árán,
visszafordíthatatlanul nővé érett figura. Váltója, Vágó Zsuzsi Ilséje más: egy
megtépázott hajasbaba, akinek az ép esze szintén odaveszett, ám a kislány
énjéhez még megszállottan keresi a visszautat.
A darab fú főszereplőjét, a 15
éves, szabad szellemben nevelt, kitűnő tanuló Melchiort első szereposztásban a
19 éves Kossuth Gergő játssza. Megjelenésével és gesztusaival egyértelműen a
tinifilmek "gimi sztárja-minden leányálmok tárgya" hőseit idézi, ami
kiindulásként nem is volna rossz. Ám a karakter további árnyalását a darab folyamán
nem viszi túlzásba, egészen a végkifejletig, ahol viszont igyekszik gyorsan
bepótolni a lemaradást. A másik szereposztás Melchiorja a Pesti Broadway
Stúdióban tanuló Angler Balázs. Ha pedig már filmes hasonlat, nos, ő leginkább
a Holt költők társasága stílusban formálja meg a figurát, elsősorban annak
lázadó-felvilágosult mivoltára helyezve a hangsúlyt.
Melchior hektikus lelkületű,
rossz tanuló barátja, Moritz karakterében van a legtöbb
játék(osság)lehetőség a színdarab összes szerepe közül. A figurát mindkét szereposztásban,
tapasztalattal rendelkező, huszonéves színészre bízták, ám külsőre
mindkettejükről simán hihető, hogy kamaszok. Ezen kívül viszont más közös vonás
nem mutatkozik alakításaikban. Az első szereposztás Moritz-a Kerényi Miklós
Máté korrekt iparosmunkát végez: elmondja a szöveget, elénekli a dalokat, és
lejárja a koreográfiát. Ennél többet azonban nem tesz hozzá. Eljátssza az egyik
szerepét a többi közül és ennyi. A másik szereposztásban Moritzot alakító
Pirgel Dávid viszont nagyon is lelkesen beleadja magát a szerepbe. Látható
élvezettel építi fel és teszi igazán szerethetővé a karaktert. Egyfolytában
játszik az arcával, a testével és a hangjával, szüntelenül magán tartva a
figyelmet.
A musical összes felnőtt
szerepét Bajcsay Mária és Szabó P. Szilveszter alakítja, szimbolizálva a
felnőtt társadalom a fiatalok szempontjából egységes ellenségképét. Valahogy
úgy működnek ők ebben a kontextusban, mint a díszletben a fentebb említett
színes kockák: mindig pontosan követhető, hogy éppen miért vannak ott és kit
személyesítenek meg. Bajcsay Mária a legalázatosabb szakmai feladatot teljesíti
a darabban: az általa megformált anyák és tanárnők egytől egyig plasztikus
figurák. Szabó P. Szilveszter pedig iskolaigazgatóként, papként,
apaszerepekben, orvosként illetve angyalcsinálóként egyaránt a musicalekben
védjegyévé vált, sötét tónusú karaktert hozza, ezúttal prózában is
professzionális kivitelben.
Mindent egybevetve a
Tavaszébredés sztorija olyan, mint a gólya hozta gyereké: tudjuk nagyon jól,
hogy mese, és tisztában vagyunk azzal is, hogy miben áll a mögötte megbúvó
valóság. Az a valóság, amely lehet édesebb, de lehet brutálisabb is a mesénél.
Amennyiben tehát úgy döntünk, hogy elmegyünk megnézni a darabot, sőt,
szándékunkban áll valamelyest a hatása alá is kerülni, úgy az előadás idejére a
cinizmust kéretik a ruhatári bilétával együtt a kistáska mélyére süllyeszteni,
és alaposan ráhúzni a cipzárt!
Duncan Sheik - Steven Sater: Tavaszébredés – musical
Főbb szerepekben: Viczina
Dalma, Vágó Bernadett, Kossuth Gergő, Angler Balázs, Baranyai Annamária, Vágó
Zsuzsi, Kerényi Miklós Máté, Pirgel Dávid, Bajcsay Mária, Szabó P. Szilveszter
Magyar szöveg: Kerényi Miklós
Gábor és Somogyi Szilárd
Díszlet és jelmez: Bartha
Andrea
Koreográfus: Tihanyi Ákos
Rendező: Somogyi Szilárd
Bemutató: 2009. február 7.
Nyugati Teátrum (1066 Budapest,
Teréz krt. 62.)