Az vagy nekem, mint másnak a Speed
Borsa.hu írta: Megyeri Nikolett

A Tavaszébredés musical alapjául szolgáló dráma száz éve tabudöntögető alkotásnak számított, ma már azonban nem tűnik megbotránkoztatónak. Kritika.

A musical fiatal szereplőit tavaly ősszel, többfordulós meghallgatáson válogatták össze. Kerültek a csapatba tapasztalt, huszonéves musicalszínészek, valamint színinövendékek, illetve ez idáig a színjátszással csak amatőr szinten foglalkozó tizenévesek egyaránt. A 14 éves, naiv főszereplő lány, Wendla egyik megformálója, a pályakezdő Viczina Dalma kevésbé színészi eszközökkel, mindinkább természetességgel hozza a figurát. Jól játszik, ám alakításából nem lehet kikövetkeztetni, hogy a karakter találta meg őt, vagy ő a karaktert. A másik szereposztásban Wendlát  - a korát gondosan titkoló, ám egyértelműen huszonéveiben járó - Vágó Bernadett személyesíti meg. A színésznőnek meglehetősen nagy rutinja van már tizenéves lányok megformálásában, hiszen az Operettszínházban ő alakítja többek között a Rómeó és Júlia női főszerepét, az Abigél Gináját, illetve a Rudolf Vetsera Máriáját is. Az ő Wendlájából ezek a figurák bújnak elő folyton. Pontos alakításából csupán valami tőle eddig még nem látott hiányzik, de az nagyon.

lsét, az otthoni bántalmazás elől egy művésztelepre menekülő, majd ott is kínzás és erőszak áldozatává váló lányt első szereposztásban Baranyai Annamária alakítja. Szintén huszonéves színésznőről van szó, és a darab összes szereplője közül ő az, akiről megjelenése alapján a legkevésbé hihető, hogy szerepe szerint még csak 14 éves. Az ő Ilséje idejekorán, brutális körülmények között, ép esze árán, visszafordíthatatlanul nővé érett figura. Váltója, Vágó Zsuzsi Ilséje más: egy megtépázott hajasbaba, akinek az ép esze szintén odaveszett, ám a kislány énjéhez még megszállottan keresi a visszautat.

A darab fú főszereplőjét, a 15 éves, szabad szellemben nevelt, kitűnő tanuló Melchiort első szereposztásban a 19 éves Kossuth Gergő játssza. Megjelenésével és gesztusaival egyértelműen a tinifilmek "gimi sztárja-minden leányálmok tárgya" hőseit idézi, ami kiindulásként nem is volna rossz. Ám a karakter további árnyalását a darab folyamán nem viszi túlzásba, egészen a végkifejletig, ahol viszont igyekszik gyorsan bepótolni a lemaradást. A másik szereposztás Melchiorja a Pesti Broadway Stúdióban tanuló Angler Balázs. Ha pedig már filmes hasonlat, nos, ő leginkább a Holt költők társasága stílusban formálja meg a figurát, elsősorban annak lázadó-felvilágosult mivoltára helyezve a hangsúlyt.

Melchior hektikus lelkületű, rossz tanuló barátja, Moritz karakterében van a  legtöbb játék(osság)lehetőség a színdarab összes szerepe közül. A figurát mindkét szereposztásban, tapasztalattal rendelkező, huszonéves színészre bízták, ám külsőre mindkettejükről simán hihető, hogy kamaszok. Ezen kívül viszont más közös vonás nem mutatkozik alakításaikban. Az első szereposztás Moritz-a Kerényi Miklós Máté korrekt iparosmunkát végez: elmondja a szöveget, elénekli a dalokat, és lejárja a koreográfiát. Ennél többet azonban nem tesz hozzá. Eljátssza az egyik szerepét a többi közül és ennyi. A másik szereposztásban Moritzot alakító Pirgel Dávid viszont nagyon is lelkesen beleadja magát a szerepbe. Látható élvezettel építi fel és teszi igazán szerethetővé a karaktert. Egyfolytában játszik az arcával, a testével és a hangjával, szüntelenül magán tartva a figyelmet.

A musical összes felnőtt szerepét Bajcsay Mária és Szabó P. Szilveszter alakítja, szimbolizálva a felnőtt társadalom a fiatalok szempontjából egységes ellenségképét. Valahogy úgy működnek ők ebben a kontextusban, mint a díszletben a fentebb említett színes kockák: mindig pontosan követhető, hogy éppen miért vannak ott és kit személyesítenek meg. Bajcsay Mária a legalázatosabb szakmai feladatot teljesíti a darabban: az általa megformált anyák és tanárnők egytől egyig plasztikus figurák. Szabó P. Szilveszter pedig iskolaigazgatóként, papként, apaszerepekben, orvosként illetve angyalcsinálóként egyaránt a musicalekben védjegyévé vált, sötét tónusú karaktert hozza, ezúttal prózában is professzionális kivitelben.

Mindent egybevetve a Tavaszébredés sztorija olyan, mint a gólya hozta gyereké: tudjuk nagyon jól, hogy mese, és tisztában vagyunk azzal is, hogy miben áll a mögötte megbúvó valóság. Az a valóság, amely lehet édesebb, de lehet brutálisabb is a mesénél. Amennyiben tehát úgy döntünk, hogy elmegyünk megnézni a darabot, sőt, szándékunkban áll valamelyest a hatása alá is kerülni, úgy az előadás idejére a cinizmust kéretik a ruhatári bilétával együtt a kistáska mélyére süllyeszteni, és alaposan ráhúzni a cipzárt!

Duncan Sheik - Steven Sater: Tavaszébredés – musical

Főbb szerepekben: Viczina Dalma, Vágó Bernadett, Kossuth Gergő, Angler Balázs, Baranyai Annamária, Vágó Zsuzsi, Kerényi Miklós Máté, Pirgel Dávid, Bajcsay Mária, Szabó P. Szilveszter
Magyar szöveg: Kerényi Miklós Gábor és Somogyi Szilárd
Díszlet és jelmez: Bartha Andrea
Koreográfus: Tihanyi Ákos
Rendező: Somogyi Szilárd
 

 

Bemutató: 2009. február 7.
Nyugati Teátrum (1066 Budapest, Teréz krt. 62.)

<< Vissza az Extrákhoz | Tovább a Kritikákhoz >>