 |
Egy aránylag
lapos kivitelû automata, érdekes rotor rögzítési
megoldással (az egyik, a rotor közepénél látható
csavar egy kis lemezrugót mozdít, ez a lemezrugó
ül be a tengely vályatába).
Kettõs kilincskerekes
automatika jellemzi, az egyik kilincskerék a billegõhíd
fölé nyúlik.
|
 |
A rotor tehát
a csavar elfordításával levehetõ, alatta az
acél csap látható. Rézben perselyezett acél
rotortengely - nem túl drága, nem érzékeny,
könnyen gyártható konstrukció, megfelelõ
kenéssel kellõen tartós is (pláne vastagabb
csapot alkalmazva, mely nagyobb oldalirányú erõk
esetén is biztosítja a kenõanyagon való futást).
Az automata hídon
látszik, hogy csak három csapágyunk van, a két
kilincskeréken kívül mindössze egy átviteli
kerék segít a fordulatok átadásában.
Az is látszik, hogy az automatika itt nem kövezett (a szerkezet
igényesebb kiviteleiben viszont igen).
|
 |
Maga az automata
kerékrendszere tehát eléggé egyszerû:
két kilincskerék és egy köztes kerék.
Az automatika külön blokk, bár takarékossági
és elhelyezési okokból az átviteli kerék
alsó csapágya az alaplemezen található.
|
 |

|
 |
Az átviteli
kerék fogastengelye nem közvetlenül a rugóház
irányában ad át nyomatékot, de ez itt még
nem látszik.
|
 |
Az automatika teljes
fogaskerék-rendszere. A két kilincskerék egyszerre
kapcsolódik az átviteli kerékhez, de csak egyik irányban
húznak - klasszikus megoldás. A rotor fogaskoszorúja
aránylag nagyméretû, ez jól hasznosítja
a kisebb elmozdulásokat és kíméli a fogakat.
|
 |
Itt látszik
az alaplemezen a kõcsapágyazott hely, ahová az átviteli
kerék tengelye illik. A rugóház alatt egy plusz átviteli
kerék kapott helyet, mely a rugóházhoz alulról
kapcsolódó farkasfogas kereket hajtja meg. Ezzel oldották
meg egyben a kézi felhúzás leválasztását
is.

|
 |

|
 |
Az automatika egy
jól tervezett megoldás, a szerkezet kellõen lapos
lehet, így sok ismert márka is elõszeretettel használta...
|
 |
A kis kilincskerekek
egyszerû alakzáró horgonyos megoldásúak,
érdekes, hogy a horgonyok a kerék egyik oldalára
kerültek, nem szimmetrikusan.
|