Automata karórák - Bifora cal. 1160


Az 1900 -ban alapított Bifora (Joseph Bidlingmaier, Schwäbisch Gmünd) gyár az egyik legnagyobb német manufaktúra volt, német automata órák terén ugyancsak úttörõ. Az alkatrészek nagy része is vállalaton belül készült, a hajszálrugók és motorrugók kivételével. Általánosságban elérhetõ árú, de jó minõségû szerkezetek készültek, néhány felsõbb kategóriás kivétellel (pl. B 120).

1900: Joseph Bidlingmaier alapítja meg a vállalatot.
1928: az elsõ német, horgonygátszerkezetes karóraszerkezet.
1951: az elsõ német automata karóra, a Bifora 103 (aut).
1955: Bifora 120, minõsített kronométerek
1970 -es évek: saját kvarcszerkezetek kifejlesztése
1977: a vállalat fizetésképtelen
1978 -tól az új indiai tulajdonos a gyártást is kiviszi, ahol a 91 -es kalibert 2000 -ig gyártják
1983: a gyártás leáll Németországban
2006: Bifora Uhren GmbH. újraalapítása Németországban.

A 1160 egy késõi automata szerkezete a gyárnak, az utolsó a mechanikus szerkezetcsaládjai közül. Automatikája kettõs kilincskerekes megoldású, a kilincskerekek a gyártól megismert módon mûködnek (horgonyos alakzáró mechanizmus).

A szerkezet "modern", hetvenes évekbeli tervezés és kivitel, ez elsõ pillantásra látszik rajta. Kevés, praktikus díszítés, gravírozás helyett festés, sima billegõ (kompenzálás furatokkal alulról), blokkos, oldalra helyezett automatika.

Ennyibõl áll az automatika. Külön blokkot alkot, de alsó hídja az alaplemez, csak a felsõ híd önálló. alatta négy kerék, a rotorról pedig egy külön kerék viszi át a nyomatékot a blokk felé.

Itt jól látszik az átviteli kerék, illetve az automatika külön hídja balra. A rotor acélcsapon forog, mely aránylag nagy átmérõjû, sárgaréz ágyazással.

Az elsõ átviteli kerék egyrészt vertikálisan viszi át a rotor fordulatait, másrészt önmagában egy osztást is megvalósít. Acél dupla fogastengely egy réz csapon, mely az alaplemezbe van ütve.

Itt látjuk a két kis kilincskereket, a márkától megszokott kivitelben. Õk biztosítják, hogy mindkét irányban tudjunk nyomatékot átvinni. (Bõvebben errõla bifora 114 -nél írtam).

A két kis kilincskerék ehhez a harmadikhoz kapcsolódik. Ez csak egyirányban visz át nyomatékot, ha az automatika húz. Kézi felhúzásnál szabadon fut, így a felhúzás nem lesz "kemény". Ezt a korábbi, például a 103 -nál még a racsnis megoldással biztosították.

Végül az utolsó kerék az automatikában, mely a rugóház kilincskerekével van kapcsolatban (felsõ kerék). Szerepe az átvitel, és az utolsó áttétel-módosítás.
A kis kilincskerekek közelebbrõl, minõségi acél, polírozás.
Ötletes, jól tervezett, de nem a legegyszerûbb szerkezet, jó minõségben kivitelezve, középkategóriás órák számára.

©teo