|
Maga az elsõ
látásra bonyolult mechanizmus
két jól elkülönülõ részre szedhetõ
szét: a kronográfmodulra és az automata, mikrorotoros
alapszerkezetre. Kettõjük között a kapcsolatot egy
billenõ fogastengely biztosítja (a képen 8086).
Ha megnézzük
az alapszerkezetet, akkor látszik, hogy felépítésében
valóban megegyezik a 1281 -gyel. Csak a képen nem látszik,
hogy azt egy kb. 1:1,1 -es nagyítóba tették. :)
(A cal. 11 mérete:
13,75", a Buren 1281 -é 12,5", tehát több
mint egy lénia különbség van a csapágylemezek
átmérõje között. És mint a képen
látszik, nem csak az alaplemez nagyobb, de a teljes felépítmény
is).
|
|
Az alapszerkezet jellegzetes
mikrorotoros
elrendezésû, emiatt behatárolt billegõmérettel.
Szimpla lapos Nivarox spirál, glucydur billegõ, a pontosság
elfogadható.
Az automatika külön
hidat kapott, a jellegzetes planétarotor kettõs rubincsapágyazást.
Az irányváltást egy bolygókerék végzi,
mely egy tengellyel nem rendelkezõ, de középen egy
peremes magasítással ellátott, finom fogazású
acél kerék (a képen 1500). Kétoldalt hatalmas,
lapos rubin kövek alatt mozog.
Érdekesség
még, hogy középen a stopper másodpercmutatója
van, ezért hasznos volt, hogy maga az alapszerkezet indirekt másodperc
kihajtású. Az alapszerkezeten így nincs is másodpercmutató.
|
|
Az automatika hídjai
aranyozottak, valószínûleg egy pótlás
eredményeképp.
Legalább a képen jól látszik, mi, hová
tartozik. :)
Érdemes megfigyelni
középen fent a stoppermechanizmus kihajtását
(billegõtõl 45 fokban fent).
A kilincskerék
ezen a szerkezeten valószínûleg beázás
miatt "mintás", szerencsére más probléma
nem volt vele. Érdekes a felhúzószerkezet kapcsolódása
(fent): csak kézi felhúzáskor kapcsol be, így
automata üzemmódban nem akadályoza a felhúzást.
Ez hasznos opció, mivel a kis rotor nyomatéka minden trükk
ellenére sem túlzottan sok.
|
|
Maga a rotor egyszerû,
tengellyel ellátott acél súly.
Finom fogazású fogakerék csatlakozik rá alul,
ami a középen látható jókora rubin alatt
levõ bolygókereket mozgatja.
A bolygókerekes
mechanizmusban a fogaskerékre ható fordító
erõ elõször eltolja a kereket, és amikor az
a határolóba ütközik, kezd el forogni. A mechanizmus
egyszerû, de aránylag nagy a kapcsolási és
hajtási veszteség, fõleg gyakori kapcsolásoknál
(kis elmozdulások). Cserében kis helyen is elhelyezhetõ,
itt a magasságon spóroltak vele rengeteget. Ezért
is kapott rubin megvezetést, hogy a veszteségeket minimalizálják.
Az automatika egyébként nem kõcsapágyazott.
|
|
Az automata átviteli
kerékrendszert látjuk, felsõ hídjukat eltávolítva.
A két egyforma fogaskerék kapcsolódik a bolygókerékhez.
Egyikükhöz (jobbra) az automatika kilincse, mindkettõjükhöz
pedig egy köztes kerék. Utóbbi a kézi felhúzás
esetén az automatika leválasztását végzi.
Ekkor a látható rugalmas, három karú tulajdonképpeni
egyenirányító acélrugó a kerék
lyukain elcsúszik, a fogastengely ui. elforoghat a fogaskerékben.
Automata húzáskor viszont a lyukakba beakad, és továbbítja
a nyomatékot. A fent látható réz-acél
kerék már a rugóház kilincskerekéhez
kapcsolódik (a képen eltávolítva).
|
|
Itt látszik
a két automata kerék és a bolygókerék
a rubincsapágy alatt. A finom fogazás mérsékli
a kapcsolási veszteségeket, és az automatika kilincse
is szinte azonnal tud zárni. A pici rotor minden mozdulatát
igyekeztek hasznosítani. A gyakorlatban ez megfelelõ, az
óra (akár a lapos Buren automaták valamennyien) alkalmas
akár irodai viseletre is.
|
|
Egy kis öszehasonlítás:
balról a cal.11, jobbról a Buren 1280 azonos funkciójú
automata kerekei.
Nos, méretükben is eltérnek, nem csak külsejükben.
Cáfolnám tehát az elterjedt nézetet, miszerint
az alapszerkezet megegyezik a Buren sorozatszerkezetével - sajnos
nem. Minden mérete nagyobb, nincsen csereszabatos alkatrészük!
|
|
A Buren 1280 automata
hídja a három jellegzetes fogaskerékkel. Itt a híd
végig csapágyazott - egyrészt az ultralapos kialakítás
miatt, másrészt még valószínûleg
kevésbé kellett takarékoskodni...
A robosztusabb cal. 11 esetében sejtésem szerint a projekt
költségeit próbálták az egyszerû
kivitelezéssel megfogni.
|
|
Végül
visszatérve a cal. 11 azonos elemeihez, elvében
a két szerkezet megegyezik, azonban akár a híd kivitele,
az anyagok vastagsága, illetve a fogaskerekek eltérnek.
Összességében
a közös fejlesztés ötletes megoldás volt,
bár a bonyolult kronográfmodul és a takarékosnak
szánt, de egyedisége miatt valószínûleg
drága alapszerkezet nem bizonyult életképesnek. Aránylag
gyors megjelenése sem tudott a relatív olcsó kvarcdömping
elõestéjén elegendõen nagy elõnyt biztosítani
a nég vállalatnak. A Hamilton és a Heuer a Swatch
Group elõdjébe (ASUAG ill. SSIH) olvadt, a Breitling is
fillérekért cserélt gazdát, ma szintén
a Swatch Group tagja. Vigaszuk lehet, hogy nagy konkurensüket, a
Zenith El Primerot is hasonló sorsra juttatta az átalakuló
piac. Azonban a harmadik vállalat, aki ekkoriban az automata kronográfok
piacára belépett, busásan profitált mindkét
szegmensben - a Seiko ügyesen aknázta ki lehetõségeit.
|