|
A képen láthatóak
az automatika alkatrészei. Maga az automatika egyben leemelhetõ
a szerkezetrõl, amely ilyenkor egy hagyományos kézifelhúzós
szerkezetként funkcionál.
1.) Az automatika
felsõ hídja, ezen ül a rotor is
2.) Az automatika
alsó hídja, három csapággyal
3.) Az utolsó
átviteli kerék, ez közli a motorrugó kilincskerekével
az energiát
4.) Köztes kerék
(lassító áttétel)
5.) Kilincskerék
(alsó oldal)
6.) Kilincskerék
(alsó oldal)
7.) Az alsó
hidat tartó csavar
8.) Az automatikát
a szerkezethez rögzítõ csavar
|
|
A kilincskerekek
közelebbrõl. Rákattintva nagy méretben megnézhetõ,
ekkor talán jobban látszik a két kilincskerék-fél
között elhelyezkedõ rugalmas-karos lemez, amelynek végei
a lyukakba pattanva reteszelnek. Látható, hogy az utolsó
átviteli kerék felülete berágódott-kopott,
mivel a híd anyagából kialakított csapon forog,
melynek illesztése már kissé laza, így a nyomaték
félrenyomja a kereket. Mûködési hibát egyelõre
nem okoz, fokozott csapkopás esetén akadhatnak csak össze
a kerekek, ehhez viszont rettenetesen sok használatra volna szükség
(a csap a réz hídanyagba beütött acélcsap
vagy krómozott rézcsap - a kerék csapágya pedig
az acél fogastengely belsõ felülete). |
|
A képen jobban
látható a nyíllal is jelölt lyukban a reteszelõ
rugó vége. A rugó a felsõ kisebb fogaskerékkel
együtt szabadon foroghat el a tengelyen. Így reteszeléskor
az alsó felét is magával viszi, szabadon futáskor
pedig elforog.
Látszik az
alsó kilincskeréken a felsõ fogaskerék kisebb
mérete, ugyanis ezek nem kapcsolódhatnak, csak az alsók.
Kissé kopott, ami arra utal, hogy vagy a kilincskerék tengelyén
kopott, vagy a rotor csapágya, ezáltal kissé lebillen,
és súrlódik a hídon vagy a rotoron.
Alább látható
a belsõ szerkezet:
|
|
Remélem, nem
ijed meg senki, színes nyilacskákkal berajzoltam a forgásirányt
a rotor mindkét irányánál. Jól látszik,
hogy bármely forgásiránynál azonos irányban
forgatják az átviteli kerékrendszert.
A kék irányban
forgatva a lenti kilincskerék reteszel, így a meghajtás
a teljes kerékrendszeren áthalad. Ekkor a felsõ kilincskerék
alsó része vesz részt a nyomaték közvetítésében,
a felsõ rész szabdon elforog - ellenkezõ irányban.
A piros irányban a felsõ kilincskerék közli
a rotor nyomatékát, ekkor az alsó kilincskerék
szabadon fut, nyomatékot nem közöl. Ilyenkor csupán
három keréken keresztül jut el az energiaközlés
a motorrugóhoz, az alsó kilincskerék két fele
pedig ellentétes irányban forog.
|
|
Maga
az alapszerkezet képe látható itt, a nyíl az
a lyukat jelzi, ahová az automatika utolsó kerekének
már említett csapja illeszkedik. Ezáltal pozícionálja
is a helyére a kereket. A kerék fogastengelye hajtja meg az
(1) jelölésû motorrugó-kilincskereket (alatta a
híd alatti nagy "fogaskerék" a rugóház).
Látható még a (2) jelölésû felhúzókerék,
mely oválisan kialakított belsõ csapon ágyazódik.
Ezáltal az automatika mûködésekor a motorrugó
kilincskereke kissé odébb tolja ezt a kereket, megvalósítva
a felhúzó elemek kikapcsolását. Ezáltal
nem vész el energia feleslegesen ezek mozgatására.
A kis fogak miatt ez a kikapcsolási energia viszonylag kicsi. A fent
mellette látható kilincs reteszeli a kézi felhúzást
(ez a hagyományos kézifelhúzós darabokon általában
a motorrugó kilincskereke mellett van, azt reteszeli). |
|
Az
automatika hídja felülrõl. (1) és (2) a két
kilincskerék helye, precízen kõben csapágyazva.
Középen látható a rotor csapágyát
tartó csap, belsejében menetes, a rotort tartó csavar
részére. A csap kissé kúpos, ide csupán
a rotor golyóscsapágyának belsõ fele ül
fel, így a felület minõsége sem számít
annyira. Forgás csak a csapágy két fele között
történik, ezen a cspágyon üzemszerûleg nem
jöhet létre. |
|
Ez pedig a rotor.
A csapágy nem látszik a kis rézlemeztõl, de
ott van. A késõbbi megoldásoknál itt nyitott
csapágy található - pl. a mai ETA 2824 -esnél
is. A fogaskoszorú jó minõségû, polírozott
acél, a rotor maga általában rézötvözet,
mely kellõ súlyú, de nem drága anyag. Igen
drága óráknál alkalmaznak nemes nehéz
fémeket, bár ennek jelentõsége nem túl
nagy.
Jól látszik,
hogy a rotor két részbõl áll, a súlyosabb
külsõ ív és a belsõ rész, melybe
a csapágy is préselve van. Jelentõsége valószínûleg
gyártástechnológiai, a belsõ rész egyenes,
pontos kivitele fontos.
|
|
A szerkezet
- immár az automatikával együtt. Ez a kompakt kép
ismerõs lehet mindenki számára... |