|
A szerkezet kifejezetten
igényesen elkészített darab, polírozottak
a hidak élei, a rotoron aranyozott felirat, aranyozott álchatonos
kõfoglalatok. Jobboldalt felül látható a két
határoló rugó, mely a rotort állítja
meg. A rugók valójában egyetlen darabból álló
tekercsbõl készültek, melyet középen a
felettük látható csavar tart pozícióban.
Ez a csavar egy hosszú, hegyes tüskében végzõdik,
ez fúródik be a menetek közé, így tartja
a helyén a rugót.
Látszik egy
lemezrugó is, középen emelkedik ki az automatika síkjából.
Szerepe a rotor ütésbiztosítása. Különösen
hangzik! Nos, mivel mint említettem, a szerkezet van általa
rugalmasan a tokba rakva - ez a hátlapnak támaszkodik -
így nagyobb ütésekre az egész elmozdulhat, hiszen
csupán a felhúzótengely tartja a helyén. Ez
fontos, hiszen a nagy és nehéz rotor (hosszú erõkaron)
felül kõcsapágyazott, mely tartós, de ütésekre
érzékeny megoldás.
|
|
Ha leemeljük
a felsõ automata hidat, elõtûnik az egyszerû
automata futómû. Tulajdonképpen egyetlen kerék,
az excenter kerék (vagy fogasív), mely közvetlenül
a rugóház felhúzó fogaskerekét húzza
(az aranyszínû kerékrõl van szó). Az
excenter kerék alsó felét a rugóháznál
látható kilincs biztosítja a visszaforgás
ellen, errõl majd késõbb még szót ejtünk.
Az óra futómû
hídja az automatika alsó csapágylemezéül
is szolgál, bár a rotor kapott egy külön kis lemez
alsó csapágyat (középen, a kis csavar rögzíti
a hídhoz).
Balra a teljes határoló
rugó látható.
A futómû
csapágyazása itt is szép, aranyozott álchatonos,
a billegõ ütésbiztosított, egészen sajátos
megoldással.
|
|
Az automatika alkatrészei
Az egésznek a lelke az aranyozott excenter kerék, ami egybe
van építve a saját kilincsével és az
alsó ferde fogazású automata felhúzókerékkel.
A ferde fogazású kerék és annak fogastengelye
felett a fogasív excentere elfordulhat (ha a kilincs engedi).
A mûködés
lényege a következõ:
A rotor csak az egyik
irányban húz, a másik irányban szabadon fut
- ekkor a ferde fogazás az excenteren levõ kilincs alatt
elcsúszik. Ilyenkor a fogasív mozog, a ferde fogazású
kerék (és ennek fogastengelye) áll. A húzási
irányban ez a kilincs reteszel, ekkor az excenter kerékkel
együtt a rotor által elfordul, az alul levõ fogastengellyel
húzva magának a rugónak a kilincskerekét.
|
|
Az automatika mûködõ
részei és kapcsolódásuk: a rotor fogastengelye
kapcsolódik az excenter kerék fogasívéhez,
mely a kilincsen keresztül továbbítja a közös
tengelyen levõ ferde fogazású kerékhez a nyomatékot.
Ez pedig az alsó fogastengelyen adja azt tovább a rugó
kilincskerekének... A második kilincs, amirõl a második
képnél szót ejtettünk, a rugó visszaható
erejével szemben biztosít, mivel a rugóház
kilincse nagyobb fogosztáson fog - így a kis mozgások
nem tudnának hasznosulni.
Az excenter kerékrõl
még kettõ kép:
|