|
A szerkezet elsõ
ránézésre is egy hagyományos felépítésû
automata, a szerkezet átmérõjének megfelelõ
méretû rotorral.
a felületkezelések egyszerûek, azonban az anyagminõségek
jók, öszességében a "keleti blokk"
óragyártásából is a jobb minõségûek
közé tartozik.
|
|
A rotor rögzítõcsavarját
meglazítva látjuk, hogy igényes, kõcsapágyazott
kivitelû. A csavar a rotor tengelyére zár, maga a
csapágyazás acél-rubin kapcsolódás,
kopásra nem érzékeny, könnyen, kis súrlódással
forog. Egyetlen hátránya, hogy ütésekre fokozottan
érzékeny, ezért a rotor lemeze rugalmas kialakítású.
Így a rotor karimája elõbb felül a hidakon vagy
a hátlapon erõs ütések esetén. Egyszerû
és olcsó megoldás, hasonlítsuk össze
pl. az IWC megoldással, ahol külön ravasz felfüggesztést
konstruáltak. Igaz, az az oldalirányú ütésekkel
szemben is védelmet nyújt, míg a GUb -é nem.
|
|
A rotor maga egyszerû
kivitelû, két darabból álló test, a
lengõtömeg rész szegecselve van a lemez alapra. Általában
nem a szegecselés a megszokott rögzítés, hanem
a két fél egymásra préselése. Ez itt
afféle "régimódi", munkaigényes
megoldás.
A rotor csapágyazása
rubin, alul és felül egy-egy nagyméretû rubingyûrûben
fut az acél csap. A fogaskoszorú acél.
|
|
Az automatika felsõ
hídja, az alsó maga a futómû hídja is.
Látszik, hogy a glashuttei hagyományoktól eltérõen
a rugóház külön hidat kapott. Érdekes,
hogy a billenõhidas megoldás határolása a
felsõ hídba mart két kis lyukkal történik
(a billegõ felé esõ két kis fogaskerék
tengelyét érdemes figyelni). A rotor a felé esõ
kis fogaskerékkel kapcsolódik, ami a tengely felé
kissé "belógat" néhány fogat. Az
automatikának is van külön kilincse, mindjárt
a billenõhíd utáni elsõ kereket zárja.
Irányváltáskor így a legkisebb a veszteség.
A rugóház szintén kapott egy hagyományos kilincset.
Sajnos a rotor tengelye
itt nem igazán látszik, de finomra munkált, polírozott
minõségi acél.
|
|
Az automata kerékrendszer.
A billenõ híd után az automatika kilincskereke, utána
egy közvetítõ kerék található,
majd egy jellengzetes, összetett kerék viszi a nyomatékot
a felhúzókerékre. A megszokottól eltérõen
ugyanis ebben a szerkezetben a felhúzókeréken keresztül
kapja az automatika irányából is a felhúzást.
A dolog hátránya, hogy a másik irányból
kizárólag a rugóház tengelyének csapágya
támasztja meg, nem segít neki egy másik kerék.
Ez egyoldalú kopást eredményezhet.
Érdekes még,
hogy a felhúzókerék, és a rugóház
kilincskereke közel azonos méretû (itt a kézi
felhúzás miatt szoktak erõsebben áttételezni).
|
|
A
billenõhíd alsó tengelyének csapja. Az aszimmetrikus
megoldás nem tökéletes, több okból. Ennél
a konstrukciónál a rotor nyomatéka kapcsolódás
után a nyomatékátadás közben a tengelyre
merõleges forgatónyomatékot kelt, így a kis
híd súrlódik a hidakon. Másrészt a billenõhíd
fogaskerekeit is a felsõ híd tartja a helyükön.
Nem véletlen, hogy elterjedtebb (igaz, összetettebb) a két
tengelyes, önálló egységet képezõ
billenõ híd (pl. Omega 491). |
|
Ezt a kis kereket említettük már, ez viszi át
az automatika irányából a felhúzónyomatékot
a rugóház felé. Közvetlenül a felhúzókerékhez
kapcsolódik, szerepe pedig a kézi felhúzás leválasztása
az automatikáról. Az "S" alakú lemez a lyuggatott
fogaskerék furatain egyik irányban rugalmasan "racsnizik",
a másikban viszont kitámaszt. Ez utóbbi irány
az automatika iránya. Kézi felhúzáskor szinte
nem is érezhetõ ellenállással enged, így
az óra felhúzása kézzel is könnyû.
Ez hasznos, ha valaki keveset mozog, és az óra rendszeresen
nem húz fel, vagy ha alkalomszerûen hordják az órát.
|
|
Maga
az automatika alulról így néz ki. A balra levõ
kerek, csapos valami a billenõ híd, utána látható
az automata kerékrendszer. Középen a rotor hajt. |
|
A kis kilincs, ami
az automatikán belül zár. A rotor irányváltásaikor
megakadályozza, hogy egy fognál többet visszaengedjen
az általa kontrollált kerék. Ilyenkor ugyanis a billenõhídon
levõ egyik kerék kilép a továbbító,
itt kilinccsel is rendelkezõ kerék kapcsolódásából,
és csak néhány pillanat múlva lép kapcsolódásba
a másik. A rugóház kilincskerekénél
lévõ kilincs ezen a keréken akár több
fordulatnyit is visszaengedne az áttétel miatt! Ez felhúzási
veszteséget okozna, és a visszaforgás megállítása
feleslegesen terhelné a fogakat is az automatikában.
Nagyrészt ennek
a kis elemnek köszönhetõen az óra felhúzása
kifejezetten jó.
|
|
Billenõhíd,
fogaskerekei és a kilincskerék. A két kis acél
fogaskerék a szintén polírozott minõségi
acél billenõhíd csapjain ül. Az automatika talán
legjobban igénybe vett alkatrészei, az állandó
kapcsolások miatt. (Ki-és bekapcsolódáskor nem
tökéletes gördülés, hanem nagymérvû
csúszás van a fogak között, a kilincskereket pedig
mindez kétszeresen éri). |
|
Az
óra automatika nélkül akár egy kézihúzós,
tökéletesen funkcionál is. A bevált futómûre
fejlesztett automatika kiválóan ellátja feladatát,
felhúzása jó, az óra pedig kézzel is
könnyen húzható. A billenõhidas rendszer hibáit
részben megfelelõ kilincsmegoldással küszöbölték
ki, részben jó anyagminõséggel. A maga nemében,
a keleti piacon az egyik legjobb automata, nem csak a saját korában.
Kár, hogy az NDK késõbbi óraipara nem a minõség
irányába mozdult el. |