 |
Maga a
szerkezet ránézésre is egyszerû kivitelû,
krómozott, legtöbbször felületi megmunkálás
nélküli hidakból, a horgony felett lemezhídból
áll. Az anyagok minõsége elmarad a megszokottól,
az acél csavarok edzettsége sokszor hagy kívánnivalókat
maga után.
Az ütésbiztosítás
a gyakran alkalmazott KIF másolat, a billegõ anyaga ismeretlen,
a hajszálrugó lapos spirál, nem ismert anyagú.
Pontossága elviselhetõ, az óra alapvetõen
hordható minõségû. (Az acéltok, amiben
kínálják, meglepõen jól kimunkált,
svájci kivitelben egy nagyságrenddel drágább
órát adnának így).
|
 |
Ha a rotort eltávolítjuk,
kiderül, hogy azért egy golyóscsapágyas, korszerû
felfüggesztéssel rendelkezik, a megszokottól nagyobb
számú golyóval. Az elsõ ránézésre
kör alakú csap, amire a rotor felfekszik, valójában
egyik oldalán kissé belapított keresztmetszetû
- így a csavar csak rögzít, de elfordulás ellen
nem kell biztosítania.
Második pillantásra
az is látszik, hogy a futómû és az automatika
a rugóházzal egyetlen, közös hidat kapott. Ez
a legolcsóbb, tömeggyártással legegyszerûbben,
nagy szériákban gyártható megoldás.
A képen balra a futómû, jobbra az automatika kerékrendszere
látható.
|
 |
A rotor maga egyszerû,
két részbõl összeállított lengõsúly,
valószínûleg rézötvözet vagy nikkelötvözet
tömegrésszel, vastag lemezbõl kipréselt középrésszel.
Szintén eléggé olcsó, de mûködõ
megoldás. Itt látszik a rotor aszimmetrikus furata is.
|
 |
A híd leemelésével
- külön kilincs híján a horgonyt és a bilegõt
eltávolítva kell a szerkezetet "lefuttatni" elõtte
a rugó feszültségmentesítéséhez
- láthatóvá válik az automatika és
a futómû. Utóbbi egy megszokott indirekt másodperces
megoldás, az automatika érdekesebb. Érdemes még
egy pillantást vetni a fent látható felhúzókerékre,
ezt is maga a híd tartja a helyén, így is kevesebb
csavart kellett felhasználniuk.
A felsõ nyíl
a rugóház kilincskerekéhez kapcsolódó
automata kerék alsó csapját jelzi, az alsó
nyíl az automatika (és lényegében az egész
szerkezet) kilincsét. Mivel ez a híd alaphelyzetében
nem hozzáférhetõ, általa nem tudjuk a rugót
leereszteni sem.
|
 
|
Az automatika kilincskereke.
Egyetlen van belõle, mindjárt meglátjuk, mennyire
egyszerû és önmagában ötletes megoldásról
van szó.
A kerék közös
csapon ágyazott két fogaskoszorúból és
egy fogastengelybõl áll, utóbbi viszi át a
nyomatékot, az alsó, ferde fogazású kerékkel
együtt fordul. Míg ez fel van szegecselve a tengelyre, a felsõ,
"normál" fogaskerék elfordulhat. Közöttük
kettõ horgony formájú kis elem van a fentrõl
is látható két tengelyre fogatva. Ezek egyik irányba
szabadon futnak, a másikban zárnak, így egyik irányban
a kerék nem visz át nyomatékot, csak a felhúzóirányban.
A rugóház lefutását a kilincs biztosítja.
|
 |
Az automatika: középen,
a másodpercengely leszorító rugója alatt a
rotor tengelye és fogaskereke. Ez hajtja meg a "K" jelû,
fent bemutatott kilincskereket. Itt látszik az alsó fogaskoszorújának
kilincsrendszerû fogazása.
Az "R" jelû
fogaskoszorû a rugóház klasszikus kilincskereke, ebben
a szerkezetben nincsen külön kilincse, az automatika zárása
miatt elhagyható. A rugóházat a "K" és
"R" között látható átviteli kerék
hajtja meg közvetlenül. Mivel a "K" jelû automata
kilincskerék alsó fogaskoszorúja és a tengelye/fogastengelye
egymáshoz képest nem mozdulhat el, ezért kizárólag
az alsó fogaskoszorú és a kilincs által engedett
irányban tud elfordulni. Ha a rotor a másik irányba
hajtana, szabadon fog futni.
A balra látható,
tengelyén kissé "lötyögõ" fogaskerék
biztosítja a kézi felhúzást és annak
leválasztását az automatikáról. Felhúzáskor
az automatika kilincse szabadon fut, annak leválasztásáról
nem szükséges gondoskodni, a felhúzás is könnyû
marad.
Látható,
hogy alapvetõen ötletes, jól mûködõ
koncepcióról van szó, gyenge pontjai a megfelelõ
anyagminõség híján az erõsen terhelt
automata kilincskerék környékén lehetnek: a
zárást biztosító karmok kopása, a kilincs
és a ferde fogazású kerék kopása jelenthetnek
hosszú távon rizikót.
|