Automata karórák - Oris cal. 645


Az 1904 -ben alapított Oris gyár olcsó, de megbízható órákat gyártott. Utolsó saját szerkezetük volt a 645 -ös automata kaliber, amit bemutatunk.

1966 - cal. 645 gyártásba megy. Kb. a hetvenes évek közepéig gyártották.
1970 - a gyár az ASUAG tulajdonába kerül (ma Swatch Group)
1982 - menedzsmentváltás, a márka gyakorlati újjáéledése
A késõbbi, ETA alapú 645 -ös számozású Oris kaliber és az "õsi" 645 között semmiféle rokonság nincsen. Valószínûleg a 645 -ös volt az utolsó saját fejlesztésû mechanikus szerkezetük, de biztosat valószínûleg senki nem tud mondani. Az ASUAG tagjaként kifejezetten az olcsó szerkezetek gyártójának szerepét osztották rájuk, a svájci óraipari válság hatására szinte teljesen összeomlottak. Mai modellpolitikájuk a megbízható, ETA alapú szerkezeteken felépített divatos mechanikus órákkal sikeresnek bizonyult.

Az érdekesebb részletek kiemelésével mutatnám be a szerkezetet, a teljesség igénye nélkül:

Ötletes a rotor rögzítése, egyszerû bronzcsapágyat kapott. A billenõ fogaskerék éppen a felsõ fogaskerékkel van kapcsolódásban, azaz a rotor balra (óramutató járásával ellentétesen) forgott.

A rotort levéve láthatóvá válik az acél tengelye. Látszik, hogy az automatika hídja három csavar oldásával leemelhetõ.

A rotortengelytõl jobbra levõ kör alakú kivágásban forog a billenõkerék, határolását az alaplemezben látható kis kör alakú lyuk végzi.

Érdemes megfigyelni a két kilincset. Alul a motorrugó hagyományos kilincse látszik, fent a hídhoz simulva az automatika kilincse. Ez egy egyszerû lemez...

A rotor tengelye finom kivitelû acél, középen olajtartó horonnyal.

Modulszerû a felépítés, a szerkezet az automatika nélkül egyszerû kézifelhúzósként képes funkcionálni. Az automatika egyszerûen leemelhetõ, különálló egység.

Az automata kerékrendszer, a teljes automatika szinte önálló egység. Saját asó híddal. Jól látszik az egyszerû kilincs megoldása. A csapok alul is kõben futnak, egyszerûsége ellenére igényes megoldás. (Ebben az Oris mindig jó volt, gondoljunk a szabályozások miatt pecekgátszerkezetes, de kronométerminõségû szerkezetekre...)

Maga az automata kerékrendszer, itt a rotor is a helyén (balra). A középen levõ, a helyérõl kifordított kerék viszi át a nyomatékot az automatika módosító kerekére, akár a billenõkerékrõl, akár a másik kapcsolókerékrõl.

Itt jól látszik a billenõkerék, ez ennek az automata megoldásnak a lelke. Vagy egyik, vagy másik kapcsolókerékkel kapcsolódik és visz át nyomatékot.

Az alapszerkezet, a felhúzókerékkel kapcsolódó utolsó automata kerékkel.

Látszik, hogy az alapszerkezet egy hagyományo, modern elvek szerinti központi másodperces megoldás. Érdekesség, hogy a takarékosság jegyében az automatika és az alapszerkezet hidakat rögzítõ csavarjai azonosak... Az egész szerkezetre jellemzõ a praktikus, de alapvetõen korrekt megoldások alkalmazása. Egy jó minõségû, alsó-középkategóriás kaliber, tartós és olcsó.

Az automatika darabokban. Itt látszik, hogy a billenõkerék a rotorra van rögzíve, a rotor fogaskoszorúja alatt elforduló kis lemezen ül. A rotor fordító nyomatéka billenti kapcsolódásba. Határolását az alsó stiftje és az alaplemez furata végzi. A határolás biztosítja a fogak megfelelõ mélységû kapcsolódását, megakadályozza a túlterhelésüket és egyenletessé teszi a nyomatékátvitelt. A billenõ híd pedig a rotor fogaskerekével történõ kapcsolódás állandóságáért felel. Ez a megoldás sokkal jobb átviteli jellemzõkkel és tartóssággal bír, mint egy egyszerû bolygókerék.

©teo