|
Maga a szerkezet késõbbi
tervezés, mint a 2416, a klincskerekes konstrukció szele
a szovjet tervezõket is megérintette. A méretek miatt
minden kilincskerekes konstrukció precízebb megmunkálást
igényel, mint egy kapcsolókerekes megoldás, ráadásul
általában új elemeket kell gyártani hozzá
(míg a kapcsolókerekes rendszer általában
némi lemez és fogaskerék igényû csupán).
A rendszer elõnye,
hogy kisebb a kapcsolódási veszteség, mint akár
a 2416 -os automatikájában, nem véletlen a kilincskerekes
rendszeres elõretörése. Ráadásul a kapcsolókerekek
jobban ki vannak téve kopásnak, mint egy alakzáró
kilincses rendszer.
A képen jól
látszik a súlyos rotor, nem bízták a véletlenre
az elvtársak. A rotor tengelyét alkotó csõ
végén van kialakítva a felhúzást végzõ
fogaskerék.
|
|
A csupasz szerkezet
felépítésében ismerõs lehet a felhúzós
poljotokból.Az elsõ felhúzókerék érdemel
figyelmet, ami egy egyirányú kilincsmû is, a könnyû
felhúzást biztosítja, amikor szétkapcsolja
az automatikát. A szerkezet kilincsét is ide helyezték.
A képen látszik
az automata hídjának helye, három csavarjából
egy a futómû hídjával is közös.
|
|
Az automata híd,
egyben a rotorral, szépen leemelhetõ az alapszerkezetrõl.
A szerelést megkönnyíti az ilyen moduláris megoldás.
Alul egy közlõkerék
látható, ez kapcsolódik a felhúzókerékhez
az alapszerkezeten. Jobbra fent az egyik kilincskerék látszik.
Alul is kövezett mindenütt, ahol magasabb a fordulatszám,
így kellõen tartós és könnyû a
felhúzás. Az utolsó kerék (a közlõkerék)
az alsó automata híd csapján forog, ezáltal
a nyomaték itt már nagyobb felületen oszlik el, talán
jobb kenési viszonyokat biztosítva. Valószínûleg
ez motiválhatta a tervezõt, amikor nem hagyományos
tengelyt konstruált ide.
|
|
Az automatika alsó
hídját leemelve láthatjuk a felépítését.
A kilincsek alakzárók, kis belsõ fogas gyûrû
végzi a zárást (jobbra fent). A gyûrûn
a fogak kialakítása olyan, hogy a kilincskerék belsõ
fogastengelyének fogain egyik irányban elcsúszhatnak,
a másik irányban viszont zárnak. Zárt állapotban
magukkal viszik a külsõ kereket, ami az automatika többi
kerekével kapcsolódik (a belsõ fogastengely körül
a külsõ kerék elfodulhat, így nyitott irányban
szabadon foroghat).
Alul a rotor tengelye
látható, fényesre polírozott edzett acélcsap.
Aránylag hosszú, így jól tartja az olajat
is, és megfelelõ siklási tulajdonságokat biztosít.
|
|
Automata kerékrendszer:
felül a két kilincskerék, alsó fogastengelyükkel
kapcsolódnak a középen látható nagy fogaskerékhez,
mely fogastengelyén keresztl adja át a nyomatékot
az alul látható közlõkeréknek. Ez kapcsolódik
végül a felhúzókerékhez.
A két kilincskerék
teljesen egyforma, de ellentétesen forognak, hiszen egymáshoz
kapcsolódnak. Ezáltal egyik forgásirányba
egyikük nyomatékot visz át, vele ellentétesen
forgó társa pedig szabadon fut; a másik forgásirányba
pedig fordítva.
A középen
levõ lyukon nyúlik be a rotor fogastengelye, mely a jobbra
levõ kilincskereket hajtja. Látható, hogy itt a rotor
csak egy kerékkel kapcsolódik, nem úgy, mint az ETA-Eterna
-féle megoldásnál (ott viszont csak egyik kilincskerék
kapcsolódik az átviteli kerékhez).
|
|
Jobbra fent a kilincskerék
másik oldala, látható, hogy maga a kerék is
eléggé robosztus. Ezért is ilyen vaskos ez a szerkezet.
A kis fogastengely kapcsolódik a lent látható átviteli
kerékhez, meglehetõsen nagy redukáló áttételt
hozva létre.
|