Automata karórák - Ronda 1239

Ronda szerkezetek, ezek az új korukban is olcsónak számítóigáslovak általában nincsenek az érdeklõdés középpontjában. Az itt bemutatott automatájuk ötletesen olcsó megoldásaival, egyszerûségével érdemel figyelmet. Ilyen is lehet egy automata, mely akár évtizedesen tartós motorja lehetett egy órának. A képeken is látható darab egy, anno Magyarországon is kapható Sicura modellben ketyeg. Érdekes, hogy a Sicura más Ronda automatát is használt, sõt általában ezek vannak bennük.

Az 1946 -ban alapított Ronda gyár eleinte alkatrészeket, majd 1961 -tõl kész ébosokat gyártott. Alapvetõen egyszerûbb kivitelû, olcsó nagyszériás szerkezeteket az alsó - alsó-középkategória számára. A bemutatott automata szerkezet egy kalibercsalád tagja, melyek azonos felépítéssel, többféle méretben és dátummal készültek. Érdekességük, hogy kétféle gátszerkezettel: egy egyszerûbb, Roskopf-gátszerkezettel készült sorozat mellett (RL ébosjelzéssel) svájci-horgonygátszerkezetes kivitel is készült (RAX ébosjelzéssel). Bemutatott darabunk is utóbbiból származik. A gyár ma is él, sikeresen meglovagolta a kvarckorszakot, a távol-keleti lehetõségeket, de mechanikus modellje is létezett (mikro-rotoros Harley-Ronda 2538; gyártva: 1981-1989). Manapság, ha jól tudom, csak kvarcmodelleket gyárt, jelentõs kapacitásokkal a távol-keleten.

Lássuk tehát! A képek kattintva nagyíthatók!

Szép, sárgaaranyozott szerkezet, elsõ pillantásra csak az egyszerû hidak tûnnek fel. A csavarfejek polírozottak, az összkép nem is rossz.

A billegõ ütésbiztosítása KIF-Protechoc, a billegõ aránylag kicsi, valószínûleg egyszerûbb nikkelötvözet. Ez egy 1239, a második karakter jelöli a méretet, jelen esetben 12". Ezért is ilyen kicsi a billegõ, létezett 10" -s méret is (cal. 1039), mely lényegében azonos szerkezet, csak az alaplemez külsõ mérete változott. Érdekes a számlaplábak rögzítése, ugyanis akárcsak a régi 30 -as évekbeli karórák és zsebórák esetén, aszimmetrikus csavarfejekkel.

Nem közvetlenül tartozik ide a téma, de jól jellemzi a szerkezetet: gyárilag nincsen szotoár, a határolást a mutatóigazító karok geometriája adja. A dátumállítás is unikális: visszafelé forgatva a mutatókat, a dátum gyorsan lépeget elõre - a megoldás egy kis bolygókerékre épül. Utána elõrefelé normális módon állítható az idõ. A naptárcsát csak körbetekeréssel lehet állítani. A valóságban annyira nem is kényelmetlen megoldás!

A rotor egyszerû, préselt lengõtömeg, a csapágya réz. Egy kis lemezke tartja a helyén. Sima, jelöletlen, de elõfordult "Ronda-Matic" felirattal is.

Aránylag tartós a megoldás, járt a kezemben olyan darab, amelynek tokja hátulról gömbölyûre kopott (krómozott tokosak ezek a Sicurák), de a rotor még nem ért bele a hidakba. Persze, azért van helye bõven, nem olyan szûkre szabott, mint a "pillangórotoros" Omegákban.

Itt talán jobban látszanak a préselt lemez hidak, a felhúzókerék egyszerû fogazása. De az acél alkatrészek fényesre polírozottak, és jól láthatóan viszonylag minõségi acélból készültek. Látszik, hogy az automatika külön modul. A rotor tengelye acél, egyébként szegecselve van az automatika alsó hídjába.

Az automata modul. Látszik a rotor tengelye, peremezéssel rögzítették a hídba. Ha megkopik - komplett cserélni kell. Már, ha még foglalkozik ezzel bárki. Ezek már akkoriban is olcsó "divatórákba" készültek, és még így is alkalmasak voltak évtizedes használatra!

 

A kék nyilak az automatika két átviteli kerekének alsó csapágyazását jelölik. Egyszerû rézcsapágyak, de azért nem közvetlenül a híd anyagából készültek, a lehetõségekhez képest igényes megoldás!

A rugó kilincse és kilincskereke is egyszerû kivitelû, könnyen kialakítható alkatrészek. A felhúzókerék (fent) szegecselt, fixen a hídban van, ott is megspóroltak egy csavarkötést, méghozzá egy drága fordított meneteset.

A járat viszont kövezett, teljesen korrekt.

Kézi szétválasztás nincsen, de az automatika kis ellenállású, így nélkülözhetõ.

A teljes automatika, látszik a két alsó csap, ami a fenti helyekre illik.

A nem látható alsó lemezen megtakarították az aranyozást.

Az automatika által a piros nyíl irányában történhet a felhúzás. A másik irányban a szerkezet kilincse is zár.

Persze nem csak a rugó kilincse végzi a zárást - az automatika is rendelkezik egy kilinccsel. Mint látni fogjuk, anélkül nem is lenne mûködõképes...

Az alsó híd bonyolultabb formájú, a felsõ egyszerû préselt lemez, ahogyan a kilincs is. A kis bolygókerék látható a rotortengelyhez közel - bizony, ez egy bolygókerekes automata. Az acél kilincs és a réz fogaskoszorû harcában hosszú távon a kilincs nyer - de a fogak jelentõs kopásához sok használat kell.

A kék nyíl jelzi az automata kilincset. Már az automatikában zár tehát a rendszer, korábban láttuk, hogy ez miért fontos.

A rotor tengelye mellett látszik a bolygókerék ovális csapágyazása. És igen, jól látszik, kissé szennyezett a szerkezet, a képek a szétszedés során készültek.

Piros nyíl jelzi a kis bolygókerék felsõ helyét. Nem hívnám csapágyazásnak, mivel ez egy félig nyitott kis nút, melybe a hídba préselt rugó szorítja a kereket. Itt is látható, hogy milyen szennyezett: gyárilag zsírozták, és az évek során ez megkeményedett és magába gyûjtött némi port.

A bolygókerekes elv hátránya egyébként a nem pontos kapcsolódás a nyomatékátadás kezdetén, a kis kopások okozta pontatlanság az elhasználódástól függõen, és a fogak csúszása a minden kapcsolódáskor. Éppen ezért a bolygókerék általában edzett, minõségi acélból készül.

A teljes automata kerékrendszer látható a képen. A kis bolygókerék a fent bemutatott csapágyazásban mozoghat. Nyugalmi helyzetben a rugó a rotor és az elsõ átviteli kerék közé nyomja, ahonnan a rotor elmozdulására már húzhat is. Amennyiben a piros nyíl irányába lendül a rotor, ez meg is történik, a kialakuló nyomatékviszonyok pedig stabilizálják a kis bolygókereket. Azaz az benyomódik a "helyére", és csapjai körül elfordul - az automatika húz.

Amennyiben azonban a másik irányba indul a rotor, a kis fogaskereket részben ki is emeli az átviteli kerék fogai közül, részben pedig elfordítja. Mivel ekkor az automatika kilincse is zár, a kis kerék "kénytelen" kiugrani a fogak közül, és "elracsnizik".

Ez a szerkezet mindkét irányban finoman "zizeg", ugyanis egyik irányban az engedõ kilincs, a másikban viszont a szabadon futó rotor által forgatott bolygókerék adja a hangot.

Összességében egy érdekes, ötletes és egyszerûen tömeggyártható szerkezet, mely az alsó-középkategóriát célozza meg.

Mivel csak egyirányban húz, ezért elméletileg nem túlzottan hatékony, viszont a mindennapi használat során ez nem így jelentkezik. Ugyanis a kéz kisebb mozgásai során ha a rotor kimozdul helyzetébõl, akkor oda vissza is tér, így egyik irányban mindenképpen húz. A viszonylag súlyos rotor és aránylag kis súrlódású automatika segíti ebben.

Tény, hogy nem életre szóló szerkezetnek szánták, de általános anyagválasztása, megoldásai hosszú élettartamot biztosítanak ennek a szerkezetnek. Mindenképpen képes túléni az egyszerû, krómozott-aranyozott tokos olcsóbb órákat, amikbe jellemzõen beépítették.

Hosszú távon az automatika fogai, a bolygókerék csapágyai kophatnak meg, és a nem igazán tisztítható felhúzókerék környékén is lehetnek kopások. A különféle préselt pozícionáló rugók törés esetén cserélhetõk, de a rotor tengelyének kopása esetén az csak komplett hídcserével orvosolható - igaz, a rotor rézcsapágya elõbb várható, hogy problémás lesz.

©teo