Automata karórák I.
Az automata karórák fejlõdése
Mit jelent
az, hogy egy óra automata? Gyakorlatilag azokat a mechanikus óraszerkezeteket
értjük ezen kifejezés alatt, amelyek felhúzása nem igényel külön beavatkozást
felhasználójától. A rugó felhúzása mintegy "önműködően" megy végbe, amihez különféle
fizikai törvényszerűségek segítségét veszi igénybe. Ez kényelmes megoldás, és
a felhúzás elfelejtéséből adódó óra-megállás nem fordulhat elő. Voltak próbálkozások
a légnyomás vagy a hőmérséklet változásait felhasználni a felhúzáshoz (mint
pl. a Jaeger LeCoultre asztali órájánál, az Atmos -nál), vagy hordozható óráknál
egyes jellegzetes mozdulatokat (tok kinyitása). Bennünket most leginkább az
automata karórák érdekelnek, melyek a mai mechanikus óragyártásban a legnagyobb
súlyt képviselik - történetük viszont a zsebórák korába nyúlik vissza…
Az
első megoldás Abraham Louis Perrelet (1729-1826) nevéhez fűződik 1770 -ből.
Zsebórájában Perrelet körforgó rotort alkalmazott, de ez a konstrukció egy keveset
mozgó zsebórában nem volt túl sikeres - akkoriban a zsebórákat "órazsebben"
vagy hasonló, rögzített helyen hordták. Egy ilyen keveset mozgó tárgy nem volt
képes elegendő energiát biztosítani a rugó számára.
A jobbra található két képen látható automata zsebóraszerkezeteket Perrelet -nek tulajdonítják.
Abraham-Louis
Breguet (1747-1823) volt az a mester, aki tökéletesítette Perrelet konstrukcióját,
és egy ingás mechanizmusra változtatta azt, ahol a felhúzást egy farkasfogas
kilincsszerkezettel oldotta meg. Ez a rendszer már alkalmas volt zsebórában
való használatra, Breguet "perpetuelles" néven készítette ilyen óráit.
Az automata felhúzás mindenesetre sohasem terjedt el igazán a zsebórák korában,
talán azért is, mert a felhúzás a kevés mozgás miatt sohasem volt igazán tökéletes.
Az kis képen a Breguet nevéhez fûzõdõ konstrukció látható.
Az 1900 -as évek elején,
ahogyan a karórák kezdtek divatba jönni és elterjedni, újra előtérbe került
az automatikus felhúzás problémája. 1922 -ben Léon Leroy Párizsban kis sorozatban
automata felhúzású karórákat készített. Ezek voltak az elsők… felhúzás mechanizmusa
egy felfüggesztett ovális lengősúly és egy retesz-szerkezet felhasználásával
leginkább Breguet megoldásához állt közel.
1922 -től John Harwood egy automata felhúzó megoldáson dolgozott, és 1924 -ben
svájci szabadalmat jegyeztetett be. Célja az óraszerkezet egyik "gyenge pontja",
a felhúzó-mutatóállító szerkezet redukálása volt. Megoldása egy tömeggyártásra
alkalmas ún. kalapács-rendszerű felhúzás volt (aminél a felhúzótengely kiküszöbölésére
a lünettával voltak állíthatók a mutatók). 1924 - 1929 között az Anton Schild
S.A ("AS") vállalattal közösen kidolgozta találmánya gyártásba-vitelét. Az AS
gyártotta a nyers szerkezeteket (egy bevált AS kézifelhúzós konstrukció alapjain),
a Fortis órgyár (Walter Vogt) pedig tokozta azokat, és az első vállalat volt,
mely sorozatgyártott automata órákkal jelent meg a piacon. 1926 -tól a Blancpain
is készített Harwood szabadalma alapján prototípusokat.
1929 volt az az év, melyben a Bázeli kiállításon megjelent az első Harwood (Fortis)
automata karóra. Ugyanebben az évben Harwood és üzlettársa, Harry Cutts licenszjogokat
adott el a Perpetual Watch Company -nak, mely az amerikai lpiacra gyártott órákat
(USA és Kanada). Sajnos a konstrukció gyermekbetegségekkel küzd, és a gazdasági
világválság őket sem kíméli, Harwood még ebben az évben tönkremegy.
Közben 1930 -tól a Rolex is saját automata szerkezeten dolgozott Emile Borer
technológiai igazgató vezetésével...
1931. A "Wig-Wag" (La Champagne), "Rolls" (Léon Hatot), Perpetual (Frey&Co)
konkures automata szerkezetek szabadalmaztatásra kerülnek.
1931 Fortis/Harwood egy új típussal, az Autorist szögletes szerkezettel jön
ki, de üzletileg megbukik.
1933 -ban a Rolex szabadalmaztat egy rotoros automata szerkezetet, amit azóta
fejlesztve mai szerkezeteik gyökerét vetik meg. Az elve tulajdonképpen azon
alapszik, hogy "egyszerűen" elhagyja a kalapács határoló tuskóit, amiből ezáltal
rotor lesz. Természetesen ez a kis változtatás magával hordoz sok-sok konstrukciós
módosítást a felhúzó- és kilincsmechanizmusban. Megkezdődik a Rolex Oyster Perpetual
pályafutása…
Az 1930 -as évektől kezdve gyakorlatilag az 1940 -es évek közepéig-végéig egymás
mellett él a hagyományos, Harwood -féle kalapácsos konstrukció és az új, rotoros
elv, de a tökéletesebb technológia végül kiszorítja a régit, a későbbi automaták
java része rotoros felhúzással rendelkezik. Tulajdonképpen a zsebórában hasznos
határolás, miáltal a kis mozgásokat voltak képesek hasznosítani, a sokat mozgó
karórában sokat elvesz a kapott lendületi energiákból, ami a szerkezetet érő
ütésekben tűnik el. A rotoros elv esetében a belső súrlódások emésztik fel csupán
ezt az energiát, így hasznosítása, ezáltal a felhúzás hatásfoka megnövekszik.
1942 -ben a Felsa kifejleszti a "Bidynator" -t, amelynek rotorja mindkét irányban
biztosít energiaátadást a rugó részére. A kétirányú és egyirányú felhúzás harca
kezdődik ettől fogva az automata konstrukciók között, de mivel mindkettő egyformán
alkalmas lehet a tökéletes felhúzásra, ez máig sem dőlt el teljesen.
A következő mérföldköveket csak röviden említeném:
1948 Jaeger-LeCoultre - az első "power reserve indicator" (felhúzottság-jelző),
a "Powermatic."
1948 Eterna - az első golyóscsapágyas rotor.
1955 Jaeger-LeCoultre - "Futurematic", a kizárólag automata karóra, kézi felhúzása
nem is lehetséges. A mutatóigazítás a hátlap felől történhet - megvalósult Harwood
álma?
1956 Jaeger-LeCoultre - az első automata ébresztős karóra, a "Memovox".
1957 Buren - "Super-Slender", csupán 4.2 mm vastag automata szerkezet.
1959 Piaget - Cal. 12P, csupán 2.3 mm vastag, a legvékonyabb automata szerkezet
rekordját 1978 -ig tartja.
1978 Bouchet - Lassale S.A. - the Cal. 2000, csupán 2.08 mm vastag automata
kaliber.
Az
1930 -as évek óta rengeteg variáció született a különféle automata megoldásokra.
A megoldás minden esetben lengő tömegből, átviteli kerékrendszerből és kilincsműből
áll. Szükség van még egy, a túlhúzást megakadályozó szerkezetre is. A lengő
tömeg a tok, illetve a szerkezet elmozdulásakor (a kar mozgásakor) tehetetlensége
miatt először elmarad, majd megálláskor további mozgásba lendül. Ezt a mozgást
rendszerint egy lassító (kisebb fordulaton nagyobb nyomatékot átvivő) áttételen
keresztül a felhúzó rugóra viszik. Egy-egy mozgás esetén gyakran nem elegendő
a hagyományos kilincsmű alkalmazása, mivel a lassító áttétel miatt a lengősúly
elmozdulása a kilincskeréken csak igen kicsit mozdít. A visszafutás megakadályozására
kilincsműre van szükség.
Az kis képeken egy kalapács-rendszerû és egy rotoros elvû felhúzási mód vázlata látható.
A
leírt rendszerek kifejlesztése, tökéletesítése során a kisebb-nagyobb márkák
is sokszor többféle kilincsművet alkalmaztak fejlesztéseik során. Igényes, drága
órákon a rotor nehéz nemesfémből (arany, platina) is készülhet (bár ez inkább
napjaink "divatja"), csapágyazhatják rubinban, egyszerű rézperselyben vagy kis
golyóscsapágy alkalmazásával, kiképezhetik technológiai vagy esztétikai célszerűségek
alapján. Alkalmaznak mikro-rotort, amely rendszerint nem a szerkezet középtengelyében,
hanem valahol oldalt van csapágyazva (planéta-rotor), és jóval kisebb méretű.
Különféle irányváltó mechanizmusokat alkalmaznak a rotor mindkét irányú mozgásának
hasznosítására, ezek általában a kilincsmű feladatát is ellátják.
A rugó túlhúzását legtöbbször egy ún. csúszóféknek nevezett kis tengelykapcsolóval
oldják meg, ami miatt ezeket az órákat gyakorlatilag a "végtelenségig" lehet
húzni.
Az automata felhúzó szerkezetek az 1950 -es évek óta lényegileg már nem változtak,
azonban sokat finomodtak, a konstrukciók változtak. Céljuknak már mindegyik
megfelel: kényelmesek, könnyebben gyártható vízzáró megoldású tokban, a szinte
teljesen felhúzott rugó miatt viszonylag állandó nyomatékleadás miatti nagyobb
relatív pontossággal akár életreszóló társat jelenthetnek manapság is.