Az órák ütésállóságáról

 

   Óráinkat a mindennapok során különféle behatások érik, fizikai koptató hatások (dörzsölés), nedvesség, pára,
víz illetve rezgések, ütések. Ez utóbbi már a korai időkben is komoly kihívást jelentett az órásoknak. Először 
Abraham Louis Breguet próbálta az óra billegőjét rugalmasan csapágyazni, azóta pedig számtalan megoldás 
született a problémára.
   De mi is a gond valójában az órát ért ütésekkel? 
   Kvarcórák esetén a nehezebb szerkezeti egységek elmozdulásukkal károsíthatják a kisebb, sérülékenyebb 
alkatrészeket, analóg óránál sérülhetnek a tengelycsapok is, de nem jellemző. Elmondható, hogy összességé-
ben a kvarcórák kevésbé sérülékenyek ütésekkel szemben a mechanikus óráknál. 
   Mechanikus óráknál leggyakrabban a billegő finom csapjai hajlamosak törésre. Ennek oka, hogy a pontosság 
és finom szabályozhatóság érdekében feláldozzák az ellenállóképességet, és a csapokat rendkívül finomra mé-
retezik. Különösen igaz ez a billegőre, amelynek csapjai a legvékonyabbak a nagy tömegű billegőkoszorúhoz
képest . Breguet 1800 körül kidolgozott egy ütésbiztosítási megoldást, az ún: „parachute” (ejtőernyő) konstruk-
ciót. Ennek elve megegyezik a mai, korszerű ütésbiztosításokkal:

   A rendszer lényege, hogy a billegő vékony tengelycsapja helyett, amely könnyen törik, annak vastagabb ten-
gelye, helyesebben annak válla ül fel a csapágylemez furatában. Ahhoz, hogy ezt megtehesse, a „parachute” 
rugós csapágytartó gondoskodott. A rendszert ma mégsem használják, elsősorban helyigénye és bonyolultabb 
tömeggyárthatósága miatt.
   A ma alkalmazott leggyakoribb rendszer az Incabloc, melynek működési elve megegyezik az előbbivel, de itt 
már egy lyukaskő és egy fedőkő rugózik. Tudniillik a későbbi órákban bevezetett ún. fedőlapos v. fedőköves 
csapágyazás a billegő csapágyazása egy-egy lyukaskőből és fedőkőből áll a súrlódás csökkentése érdekében.

   Az alábbi ábrákon az Incabloc csapágyazás felépítését láthatjuk. A képekre kattintva az alkotórészek neveit és 
funkcióját is tanulmányozhatjuk. Látható, hogy itt a lyukas- és fedőkő közösen van foglalva,  a fedőkő elmozdul-
hat a fészkében. A kőtartó két kúpfelületen fekszik fel, ezek finomra munkált felületén képes elcsúszni a rugó el-
lenében. A kúpoknak köszönhetően mind radiális, mind axiális ütésnél a kőtartó axiálisan enged, felültetve ezzel 
a billegő tengelyvállát a csapágycsészén.  
           

   A fent bemutatotthoz teljesen hasonlóan működik a többi ma használatos ütésbiztosítási megoldás is. Ilyen 
például az incabloc másik termékének, a Novodiac-nak a működése, vagy a másik gyakran alkalmazott rend-
szer, a KIF is. Ez utóbbi laposabb építési elvének köszönhetően elsősorban az elegánsabb órákban jellemző 
( a Zenith, Patek Philippe vagy Jaeger le Coultre szerkezetekben alkalmazzák például ).  
   A teljesség kedvéért érdemes megemlíteni néhány régebbi megoldást is:
( Mivel a billegő tengely csapágyazására állítólag legalább 300 féle szabadalom létezett, csak néhányat említe-
nék meg, jellemző elveket képvisel mindegyik. )
	
   A Monorex megoldás az Incabloc-kal ellentétben mindkét követ külön foglalja, itt a lyukaskő foglalata fekszik 
fel egy kúpfelületen, illetve annak sík peremén. A fedőkő ennek foglalatára szorul a rugó hatására.
   A Trishock biztosítás csak a lyukaskövet foglalja, a fedőkő közvetlenül ennek felületén ül.
   A Rufarex biztosításnál a lyukaskő a csapágycsésze kúpos oldalán és annak fenekén foglalatlanul ül, a fedőkő
fogalatát pedig a rugó szorítja a fészkébe.
   Létezett egy Super-Resist-Shock megoldás is, ennél a lyukaskő a parachute kicsinyített változatához hasonló 
rugalmas foglalatban volt, és a fedőkő foglalata, ami maga is rugalmas volt, tartotta a helyén. Itt teljesen külön ru-
góval működött mindkét kő, mozgásuk teljesen független lehetett.
   Alkalmazták még magának a szerkezetnek a rugalmas beágyazását ( pl. a Certina magának a billegőtengely- 
nek rugalmas beágyazása mellett, vagy a Junghans önmagában Trilastic néven, három gumigolyóval ).

Végezetül, hogy melyik órát tekinthetjük lökésbiztosnak:
   Amelyet  1 m magasról keményfa padlóra ejtve, semmilyen helyzetben nem szenved szerkezeti károsodást,
pontossága az addigi járáshoz képest nem romlik jelentősen ( kevesebb napi egy percnél ). Legalábbis régi
definíció szerint.