6
V-os villamos hálózat átalakítása 12 V-osra:
Első
lépésként vételezzük szemre a kapcsolási
vázlatot. Feltűnhet a vezetékek vastagsága. Most ne foglalkozzunk a töltés és
az önindító madzagjaival, mert ott 50-100 Amperek is folyhatnak időnként.
Amúgyis ki lesznek rakva a berendezésekkel együtt.... Visszatérve, a vezetékek
keresztmetszete általában 1,5..2,5 mm2. Villamos szakiktól
hallottam, hogy a 0,5 mm2 keresztmetszetű hajlékony rézvezeték 10
Ampert is hordozhat, különösebb melegedés nélkül. Számoljunk: legnagyobb
fogyasztóink egyike a fényszóróizzó, 45 Watt teljesítményfelvétellel. Igényelt
árama: I= P/U =45/6 = 7,5 Amper. 10 Ampernél kevesebb, tehát indokolatlanul vastag
a vezeték. Szóljon az a németek mellett, hogy az általuk beépített vezeték
fajlagos ellenállása nagyobb, mint egy „rendes” rézvezetéknek, ezért a 0,5 mm2
keresztmetszetű huzaljuk felgyújtaná a kocsit...
Ebből
láthatjuk, hogy a 6 V-os Trabi villamos rendszere „bombabiztos” méretezéssel
készült. Érdemes békénhagyni, azonban ha valamiért kábelt kell cserélni,
tegyünk be 0,5 mm2-es rezet.
Miket kell
kicserélni a hálózat átalakításalor?
·
akku:
első feladat egy 12 V-os, 44 Amperórás aksi beszerzése (lehet Perion is)
·
indítómotor: maga a motor - rövid ideig - a 12 V-ot is bírja; azzal az óriási
előnnyel használhatjuk, hogy kétszeres az indítási fordulatszám !!; egyes 1986
utáni Trabikban is 6V-os indítómotor került beépítésre; azonban a BEHÚZÓMÁGNEST
KI KELL CSERÉLNI 12V-osra !!!!!
·
töltés:
dinamó =kuka, feszszabályzó =kuka; helyettük a Trabant 12V-os, szabályozóval
egybeépített generátort kell berakni (a dinamó helyére), vagy a G akárhányas
jelű orosz generátort (Lada), elektronikus СОВЕТСКАЯ
feszszabályzóval; mindkét megoldás üzembiztos; mellékelve a ruszki egység
beépítésének villamos vázlata, a Trabié a 12V-os kapcsolási vázlaton
·
gyújtótekercs: ellenállása kicsi (15 és 1 között mérhető, kb. 0,8..1,5 Ohm), 12
Voltos hálózaton rögtön kiég; 12 V-os tekercseket kell berakni (nagy Trabant,
közepes Trabant, közepes Wartburg, kis Wartburg) - bármilyen lehet; ezek
ellenállása ugyanis 2-3 Ohm
·
megszakító, kondenzátor: a megszakító mindenhol egyforma - helyén kell hagyni! ; kondenzátorunknál más
a helyzet, azt átütési feszültségre méretezik;
ha 400 V-os, akkor jó, de ha kisebb fesz.-re méretezték, akkor lehet,
hogy át fog ütni
·
ablaktörlő-ütemadó: egyszerű, relés áramkör, elvileg mindkét feszültségre jó
·
ablaktörlőmotor: csere
·
indexrelé: csere
·
izzók:
mind csere !
·
duda:
csere
·
biztosítékok: a 6V-os rendszerben kétszer akkora áramok folynak, mint a 12 V-osban
(I=U/R, ha R változatlan, U pedig kétszeres, akkor I is kétszeres lesz);
érdemes mindegyik biztit fele akkora kiolvadásúra cserélni (pl. 8A
fényszóróbiztit 4A-esre, stb.), de ha a régit hagyod benne, az is „elmegy”;
számolni kell azonban azzal a ténnyel, hogy ha pl.zárlatos a tompítottad, nem
az üzemi 3,75 Amper folyik a rendszerben hanem mondjuk 7 (kisebb 8-nál, nem
olvad a biztosíték), a vezetékek ettől már melegszenek - pont ez kell a
papírjaguárnak!
·
megjegyzés:
a gyújtótekercseket TILOS biztosítékon keresztül táplálni!
Remélem,
nem hagytam ki semmit. Ha van más, 6 V-os fogyaszó a kocsiban utólag beépítve
(pl. 6V-os rádió), azt ki kell venni, vagy elé kell kötni egy házi
feszültségstabilizátort. Természetesen abban az esetben, ha eddig transzverter
(6->12V) volt előtte, akkor elég azt kivenni.
Mennyibe kerül ez a munka?
Időben:
·
akku:
10 perc
·
indítómotor-behúzómágnes: 0,5..1 óra
·
töltés:
3..4 óra
·
gyújtótekercsek, kondenzátor: 1 óra
·
indexrelé, ablaktörlőmotor: 1,5 óra
·
duda, izzók, stb.: 2..4 óra
Összegezve: 1-2 szabad délelőtt, lehetőleg fedett helyen
Pénzben:
·
akku:
új, 6..10’000 Ft
·
indítómotor-behúzómágnes: új, 2’500 Ft
·
töltés:
LADA bontott, mindenestől kb. 5’000 Ft
·
gyújtótekercsek, kondenzátor: új, 3’000
Ft
·
indexrelé, ablaktörlőmotor: bontott, 1’500 Ft
·
duda, izzók, stb.: mindegy, 1’500 Ft
Összegezve: gyors
becsléssel kb. 25’000 Ft. Természetesen ha van ismerettség, vagy a bontóban
található minden eddigi, akkor arányosan olcsóbb a dolog. (LADA generátornál
kicsit másabb a felfogatás a motorra alul, erre figyelj)
Végkövetkeztetés: nem olyan bonyolult munka ez, csak nyugodtan kell csinálni, minden
fogyasztóra figyelemmel kell lenni,
és nem utolsósorban az indítómotoron,
illetve a töltőrendszeren végzett felújítást ÁLLANDÓ ELLENŐRZÉSSEL kell
végezni, minél nagyobb keresztmetszetű vezetékek alkalmazásával (ahogy a
rajzon- indítómotortól +30-as az akkuhoz 35 mm2, -31-es letestelés
35 mm2, generátornál töltőáram ki- sok mm2 /maradhat pl.
a D+ 6 mm2, 50-eshez elég a 0,5 mm2).
Orosz áramfejlesztő rendszer:
86 * * 85
30/51 *
87
* töltésjelző
izzó
PC 702 A 12 B relé
testelve
összekötve
csillagpont
generátor 67
67 * * 15
15
30 30
gyújtáskapcsoló
121.3702.14B
indítómotorra feszszabályzó 31 pont
(csillagpont: ha áll a gen., akkor +12..14,4 V, ha
működik, akkor testpont)
Magyarázat az előbb ismertetett rendszerhez:
A
generátor a felfogatáson át van letestelve. 3 vezeték jön ki belőle, a
legvastagabb a 30-as, az indítómotor 30-as fülén van rögzítve a
biztosítéktábla-, és a világításkapcsoló (+vészvillogó) felé menő vezetékkel
együtt. Van a csillagpont, amely forgó motornál 31 (így nevezem a testpontot),
álló motornál pedig 30 (+Ut). Ez nem 12 V feszültség, általában 14,2..14,4 Volt
közötti érték.
86
85
87
15/30
Itt látható
a relé belső kapcsolási vázlata. A gyújtás ráadásakor (30-15 összezár) a
15-ösre kötött 85-ös bemeneten nem folyik áram (relé-86-csillagpont), mert a
csillagpont akku + potenciálon van, mint a 15-ös. Nincs potenciálkülönbség, a
relé nem húz be. Ekkor zárt a 15/30 és 87 közötti kapcsoló, és mert a 87-es
pont összeköttetésben van 15-össel, itt már folyhat az áram - a 87-eshez
kapcsolt, majd letestelt töltéslámpán keresztül!
Amint
elindult a motor, a generátor (persze ha megy) csillagpontja leesik testpotenciálra.
A relé ekkor behúz, és nyitja a 15/30-87 kapcsolót, elalszik a töltéslámpa.
A
feszszabályzó működési elve nagyon egyszerű, 15-ös bemenetén keresztül
állandóan figyeli az akkufeszültséget. Ha ez eltér a megengedettől (12V< Ut
> 14,4V), akkor növeli vagy csökkenti a generátor gerjesztőáramát (67
kimenet).
FIGYELEM! A
feszszabályzó és a relé bekötésekor kizárólag a gyújtás ráadásakor szabad
világítania a töltéslámpának, a motor beindítása után el kell aludnia. HA
TÉVEDÉSBŐL A 30-ASRA KÖTÖTTED A FESZSZABÁLYZÓ 15-ÖS BEMENETÉT, AKKOR MELEGEDNI
FOG. Melegszik-melegszik, majd pár órán belül szétég..... Ezért a beépítés után
pár perccel (gyújtás nélkül, akkusaruk rajta) érdemes megtapogatni a szabályzó
műanyag házát. Ha melegszik - szét az egészet, újrakötni. Mert a 30-as a
gyújtáskapcsoló ELŐTTI vezeték, a 15-ös pedig az UTÁNI zsineg. Ha a
gyújtáskapcsoló 0 állapotában nem folyik rajta áram, akkor semmi ilyen baj nem
lesz.
Tapasztalat 1: én „véletlenül” megtapintottam a szabályzót a
szereléskor (bár nekem 12V-osított 30 éves kombim van, olyan szeméthegy volt az
aksi mőgé tömve - vezetékek címmel - , hogy ki kellett szednem a relét és a
feszszabályzót, majd „rendes” rézvezetékekkel újrakötni), meleg volt. Saruk le,
szakembert kérdez. „Hová kötötte?”, „30-asra.”. „Hát ezért melegszik!”.
Tapasztalat 2: kicseréltem a megpusztult önindítót; az ezutáni
3.indításkor se kép, se hang...., a behúzótekercs szikrázik, én meg ott vagyok
a Tesco parkolójában, 1-2 mélyhűtendő zacsival...., segítségkér, betolat, tűnés
haza; szakembert kérdez. „az Apám 12V-os Trabijában is 6V-os motor van. Mi a
baj?”, „Behúzótekercs?”, „Nekem, a 6V-osé.”, „Hát ez a baj!”; csere 12V-osra,
megy a kocsi.
Jó szórakozást kívánok a 6-12V átalakításhoz minden
kísérletezőnek. Javaslatom: feszültségmérő, vagy legalább egy 12V-os stecklámpa
legyen kéznél, és 300 m idegszál az agyadban.... A villanyrendszer nagyon sok
meglepetést szokott okozni. Én speciel dühömben az egészet kihajítottam,
újramadzagoltam a saját fejem szerint. Egyelőre megy.
De ha már 12V-os a hálózat, akkor jókat lehet
csemegézni az egységek elektronikussá való átalakításán, átfolyásmérő
berakásán, stb.