Trabant az erőgép"
"Nehéz jó Trabantot építeni, és akinek sikerül, nem szívesen tárja a nyilvánosság elé titkait. Ez alól kivétel Dörnyei Zsolt, aki szívesen mutatta meg autója minden porcikáját kameránknak.
A kasztnit a legutolsó Trabantok egyikéből alakították ki, kellő megerősítéssel, és a bukócső beépítésével. Az autó teljesen át lett kábelezve, így szinte minden nagyobb hibaforrási lehetőség a navigátor kezébe lett elhelyezve. A biztosítékoktól kezdve az ún. fekete dobozig", amiből egy tartalék is helyet kapott a műszerfal alatt. Csúszósarus megoldásokkal verseny közben is korrigálni lehet a hibákat, így értékes másodperceket lehet spórolni.
Az autó
talán leglényegesebb darabja az erőforrás, amibe Kuhár Antal
varázsolta a lóerőket. A motor 5500-as fordulaton adja le a 46
lóerőt, de 6600-as percenkénti fordulatra is képes, így 0-100
km/h sebességre 12 másodperc alatt gyorsul fel. A háromfelömlős
hengerekre a gyári német versenyhengerek kerültek, így a megnövekedett
kompresszióval megnövekedett a forgatónyomaték is.
A motorblokkban megnövelték a szívócsonk átmérőjét
30 mm-re, és a forgattyúsházban is megváltoztatták a vezérlést.
Mivel a széria forgótárcsákat nem lehet kellőképpen
átalakítani, így újakat kellett gyártani.. A megfelelő
benzinellátás érdekében a benzincsapot cserélni kellett egy
nagyobb áteresztő képességű csapra.
Az eredeti
karburátor átesett néhány speciális átalakításon,
így a többfuratú tűszelep, a pályának és időjárásnak
megfelelően növelt fúvókák tudják biztosítani a motornak a
megfelelő mennyiségű üzemanyagot, ami nem csekély teljesítmény.
Zsolték bevallása szerint Szombathelyen 50 literes (!) átlagfogyasztást
mértek.
A motor hűtéséhez a széria ventillátor is elegendő, legalább
azt nem kellett cserélni. A megnövekedett fordulatszám miatt
gondosan kell ügyelni a motor kenésére, több próbálkozás
után a Castrol TTS mellett döntöttek.
A kétütemű motoroknál jelentős szerepet kap a kipufogó. A leghatásosabbnak az álló rezonátort találták, amit 1,2 mm-es saválló acéllemezből készítettek el. Ezenkívül a 45 mm-es kipufogórendszer két hangcsillapító dobot kapott, a gépátvételhez szükséges megfelelő decibel elérése érdekében. A széria kipufogó leömlő túl szűknek bizonyult, ezért azt is 45 mm átmérőjű acélcsőből kellett gyártani. Az autó egyik érdekessége az ötfokozatú váltó, aminek beszerzése manapság nem túl egyszerű.
A futóműveket Bilstein lengéscsillapítókkal látták el. A Trabant fékdobhoz speciális Jurid fékbetétek tartoznak. A Wartburg fékes futóművek még nem készültek el, de a következő évadban már azzal szeretnék lassítani az autót. A negatív kerékdőlést a visszakovácsolt laprugóvégekkel érték el. Betonos versenyeken könnyűfém kerekek kerülnek az autóra Matador, vagy Pirelli P 7000 gumikkal. Vizes úton Michelin, murván pedig szintén Matador gumik tűntek megbízhatónak és árban is elérhetőnek.
Az autó gyújtása elektronikus, aminek fő darabjaiból tartalék is van az autóban. Az akkumuláor a jobb súlyeloszlás érdekében a csomagtartóban kapott helyet. "
Kacsándi Norbert