Trabant az „erőgép"

"Nehéz jó Trabantot építeni,  és akinek sikerül, nem szívesen tárja a nyilvánosság elé titkait. Ez alól kivétel Dörnyei Zsolt, aki szívesen mutatta meg autója minden porcikáját kameránknak.

A kasztnit a legutolsó Trabantok egyikéből alakították ki, kellő megerősítéssel, és a bukócső beépítésével. Az autó teljesen át lett kábelezve, így szinte minden nagyobb hibaforrási lehetőség a navigátor kezébe lett elhelyezve. A biztosítékoktól kezdve az ún. „fekete dobozig", amiből egy tartalék is helyet kapott a műszerfal alatt. Csúszósarus megoldásokkal verseny közben is korrigálni lehet a hibákat, így értékes másodperceket lehet spórolni.

Az autó talán leglényegesebb darabja az erőforrás, amibe Kuhár Antal varázsolta a lóerőket. A motor 5500-as fordulaton adja le a 46 lóerőt, de 6600-as percenkénti fordulatra is képes, így 0-100 km/h sebességre 12 másodperc alatt gyorsul fel. A háromfelömlős hengerekre a gyári német versenyhengerek kerültek, így a megnövekedett  kompresszióval megnövekedett a  forgatónyomaték is.
A motorblokkban megnövelték a  szívócsonk átmérőjét 30 mm-re, és a forgattyúsházban is megváltoztatták a vezérlést. Mivel a széria forgótárcsákat nem lehet kellőképpen  átalakítani, így újakat kellett gyártani.. A megfelelő  benzinellátás érdekében a benzincsapot cserélni kellett egy nagyobb áteresztő képességű csapra.

Az eredeti karburátor átesett néhány  speciális átalakításon,  így a többfuratú tűszelep, a pályának és időjárásnak  megfelelően növelt fúvókák tudják biztosítani a motornak a megfelelő mennyiségű üzemanyagot, ami nem csekély teljesítmény. Zsolték bevallása szerint Szombathelyen  50 literes (!) átlagfogyasztást mértek.
A motor hűtéséhez a széria ventillátor is elegendő, legalább azt nem kellett cserélni. A megnövekedett fordulatszám miatt gondosan kell ügyelni a motor kenésére, több próbálkozás után a Castrol TTS mellett döntöttek.

A kétütemű motoroknál jelentős szerepet kap a kipufogó. A leghatásosabbnak az álló rezonátort találták, amit 1,2 mm-es saválló acéllemezből készítettek el. Ezenkívül a 45 mm-es kipufogórendszer két  hangcsillapító dobot kapott, a gépátvételhez szükséges  megfelelő decibel elérése érdekében. A széria kipufogó leömlő túl szűknek bizonyult, ezért azt is 45 mm átmérőjű acélcsőből kellett gyártani. Az autó egyik érdekessége az  ötfokozatú váltó, aminek beszerzése manapság nem túl egyszerű.

A futóműveket Bilstein lengéscsillapítókkal látták el. A Trabant fékdobhoz speciális  Jurid fékbetétek tartoznak. A Wartburg fékes futóművek még nem készültek el, de a következő évadban már azzal szeretnék lassítani az autót. A negatív kerékdőlést a visszakovácsolt laprugóvégekkel érték el. Betonos versenyeken könnyűfém kerekek kerülnek az autóra Matador, vagy Pirelli P 7000 gumikkal. Vizes úton Michelin, murván pedig szintén Matador gumik tűntek megbízhatónak és árban is elérhetőnek.

Az autó gyújtása elektronikus, aminek fő darabjaiból tartalék is van az autóban. Az akkumuláor a jobb súlyeloszlás érdekében a csomagtartóban kapott helyet. "

Kacsándi Norbert