A kétütemű erőforrások teljesítményét az ifjabb Ninausz György által tervezett kipufogódob mintegy 20 százalékkal növeli, a károsanyag-kibocsátás és a fogyasztás ugyanakkor alig változik, sőt még csökkenhet is - főleg országúton hajtva.
A kétütemű erőforrásoknál
a kipufogógázok keltette nyomáslengések(lásd a keretes írást)
illetve a részveszteség megfelelő terelés révén teljesítménynövekedés
érhető el.
Az évek alatt összegyűjtött
tapasztalat, a szakirodalom alapos tanulmányozása és a több
tucat próbadarabbal elvégzett kísérletek
alapján a “tanár úr”(tanár a végzettsége) végül arra
a következtetésre jutott, hogy a legjobb, ha a dob vége kúpos
alakú, ugyanis ez optimálisabb nyomáslengéseket gerjeszt,
vagyis jobb töltetcserét eredményez mint a “tompa” gyári.
Emellett a dob belső
kialakítása révén a résveszteség bizonyos százaléka is
visszaterelhető a hengerbe, ahol munkára is fogható.
Happy end
Ezek együttes hatása a
Közlekedéstudományi Intézet mérései szerint a teljesítményt
átlagosan 15-20 százalékkal emeli, sőt, egyes fordulatszám-tartományokban
akár 30-35 százalékos lóerőnövekmény igy elérhető. Ráadásul
mindezt “jóindulatúbban”, azaz szélesebb fordulatszám-tartományban
adja le a Ninausz-dobbal kezelt Trabantok erőforrása.
Az egykor oly közkedvelt NDK-beli népautók egyébként még ma is a hazai járműállomány
mintegy !1/6!-odát teszik ki – a Központi Statisztikai
Hivatal adatai szerint 21631 Barkas, 155 885 Wartburg, és nem
kevesebb mint 248 368 Trabant szerepelt tavaly a hivatalos nyilvántartásban(1998).
Nagy számuk a dicsőségen túl üzleti sikerrel is
kecsegtet. Gyártót - egyelőre csak a Trabant-verzióra, a
Wartburgé még fejlesztés alatt áll – talált már a feltaláló,s
a cég szerint a Ninausz-dob ára, nem vagy csak alig haladja meg
majd a normálét.
Szerző: -bod-
(Autó-Motor, 1999április 6)
Megjegyzések: Eléggé reklámnak tűnik ez a cikk, az én érdeklődésemet is teljesen felkeltette. De az igazság ennyire nem szép. Az ára 10-11 ezer körül van, csak az első dob, meg az összekötő cső.
Nyomáslengések és részveszteség
A kétütemű
motorok hengeréből a kipufogógáz lefelé tartó mozgása során
kinyíló kipufogórésen át az égéstermék magas nyomása
miatt távozik, a bent rekedt maradékot pedig az öblítéskor
az öblítőrésen keresztül belépő, elősűrített benzin-levegő
keverék tolja ki. A kinyíló
résen át kitoluló gázok a kipufogórendszerben hirtelen nyomásnövekedést
idéznek elő, ami a csőben nyomáshullámot indít el. Az azt követő
vákuumhullám mintegy kiszívja a kipufogógázokat, és egy kevés
benzin-levegő keveréket, majd az utóbbit egy pozitív nyomáshullám többé-kevésbé vissza is
tolja a hengerbe, csökkentve a veszteséget.
Az öblítéskor benyomuló benzin-levegő
keverék egy kis hányada azonban “dolgavégezetlenül” , a
kipufogógázokkal együtt “lelép”. Ez a jelenség a résveszteség.