Ültetés

A Trabant leültetésével stabilabb kanyarvételt, és szebb küllemet érhetünk el.
A hátsó futómű lejjeb engedése viszonylag egyszerűbb művelet. Íme egy megoldás a laprugós Trabikhoz:
Mivel alaphelyzetben is eléggé lent van a kaszni hátul, ezért elég a rugókötek két végénél lévő gumipogácsákat eltávolítani. Egy csavar fogja alulról(13-as kulcs), ezt kell kivenni. Persze előbb meg kell emelni az autót, mert ezekre fekszik fel a rugóköteg. Ha nincs benne, jobban fel tud feküdni a rugóköteg.
Akinek az ezzel elért magasság még így is sok, az kiveheti a rugókötegből a felső két lapot is.(ez még a terpesztést is pozitív irányba befolyásolja)Ez még 1 cm.
Ezzel együtt el kell távolítani a karosszéria és a laprugó között lévő gumibetéteket, ami a nagy kilengéseket fogja fel. A lengéscsillapítóka érdemes Skoda elsőre, vagy Lada elsőre cserélni.
Az első futómű manipulása már kicsit bonyolultabb. Előszőr is meg kell emelni az autót, míg a rugók nyugalmi állapotba nem kerülnek(különben Föld-körüli pályára térnek...). Ezek után a rugókat leszorító csavarokat(19-es kulcs) kell lecsavarni.(valamiféle erőkar is szükségeltetik, mert baromira jól érzik magukat a helyükön...). Kényelmesebb a csavargatás, ha a tankot előtte kimozdítjuk a helyéről. Nem kell kivenni, csak kiakasztani a benzincsapot, és kicsit arréb rakni. Ha esetleg sikerült leszedni a 8 csavart, akkor már csak a középső csavarral kell megbírkoznunk.(17-es) Ezt óvatosan kell lecsavarni, mert ha kicsit is feszülnek a rugók, szétugranak. Legjobb, ha valaki közben leszorítja, vagy fogóval összetartja. Ha szétjöttek a rugók, ki kell venni a felsőket(az alső 3-at ugyebár nem lehet) és az 1-3-5 rugókat(vagy tettszés szerint még hozzá lehet venni) be kell rakni az egész köteg alá. Ehhez le kell engedni az autót, amig az első rugók fel nem hajlanak a főfékhengerig.(óvatosan!) Most a kivett rugókat(1-3-5) be kell rakni alájuk. A csavart ne felejtsük ki! A legfontosabb, hogy a hajlított végű rugó a felső kötegben maradjon! A kivett rugókat persze úgy kell berakni alúlra, hogy lefele "nézzenek". Azzal ne nagyon törődjünk, ha esetleg a középső csavarra nem tudjuk rácsavarni az anyát, lényeg, hogy benne legyen. Ha ez sikerült, (kb. 1 óra, és rengeteg káromkodás, mire beszenvedtük a rugókat, és a csavar is belement a rugók lyukaiba) akkor vissza lehet csavarni a tartó csavarokat. Jól tépjük meg őket, nem véletlen volt olyan nehéz kicsavarni.
Idő közben kitaláltam egy könyeb szerelési verziót: A szerelés csak az összerakásnál változik. Illetve ott, hogy ki kell venni az egész laprugóköteget. Ehhez le kell venni mind a két első kereket, és fell kell emelni a kocsit. Majd a laprugó végénél lévő csavart és a biztosító sasszeget kell eltávolítani a rugóvillából. ezek után oldalra kihúzható a bennt maradt 3 lap.(előtte nyugodtan szétszedhetjük a köteg lapjait, hogy csak a legalsók maradjanak)
Ha kitaláltuk, hogy szeretnénk a lapokat, elhelyezni, szerzünk egy 10-es menetesszárat, befűzzük a rugólapokat, és összehúzatjuk a lapokat a menetesszár által(persze előbb a végére kontrás anya kell).
Ha ez megvan, (rendesen összehúztuk a köteget) befogjuk a köteget egy nagyobb satuba, vagy valami szorító alkalmasságba.(azért maradjunk a satunál....)
Most kivehetjük a menetesszárat, és behelyezhetjük az eredeti magcsavart, most ezt húzzuk meg. Rendesen húzzuk meg a satut, nehogy szétjöjjenek a lapok!
Ha kész, visszahelyezzük a kocsiba a köteget, két csavar és sasszegek vissza, majd jöhetnek a köteget leszorító csavarok meghúzása.
Ezzel a módszerrel egyedül is boldogulunk, és véleményem szerint könnyebb végrehajtani a műveletet, mint ha bent marad a köteg a kocsiban.
A másik előny, hogy így biztosan be tudjuk rakni a magcsavart, nem úgy, mint a másik módszerrel, mert ott csak behelyezni tudjuk, az anyát már nincs módunkban rátekerni...
Akinek esetleg ez a magasság kevés, az még esetleg kivehet felülről egyet, csak ne a hajlított végű legyen, mert iszonyú lágy lesz az autó. A Trabant lengéscsillapítói elég lágyak a sportos vezetéshez, ezért legjobb a Skoda 100-as első lengéscsillapító.(de jó még az Opel Manta gázos csillapítója is... :-)))
Ezzel a futóművel kerülni kell a földutakat, de még a falusi utak gödörjei se tesznek jót a köténylemeznek(le kell venni...)

A hátsó kerekek terpesztése

A hátsó kerekek terpesztése szintén hozzájárul a sportos útfekvéshez.
A lengőkar alváz közepénél lévő felfogatásához kell betenni az alváz és a lengőkar gumibetétje közé egy olyan tányért, mint ami alul van.
Mindjárt egyszerűbb lesz: Meglazítjuk a lengőkart fogó csavart (19-es kulcs) az alváz közepénél, mikor meg van, megemeljük a kocsit, és kicsavarjuk teljesen a csavart. Arra tányérra gondoltam, ami a csavar alatt van, közvetlenül. Ebből kell beszerezni még kettőt, és az alváz, és a lengőkar közé tenni.(lengőkaronként 1-1)
A művelethez még a lengéscsillapító felső felfogatási pontját is ki kell csavarni, így könnyeben mozog a lengőkar, azaz könnyebb beletalálni a lyukba a csavarral.
A műveletet olaj-emelővel(un. krokodil) egyszerúbb végrehajtani.

Aki kellő elszántsággal rendelkezik, az nyugodtan fogjon bele!(csak a fékcsőre vigyázzon)
Nem olyan megcsinálni, mint látszik.(kb. 2-3 óra az egész)
Ha esetleg rögtön nem fog a hátsó kerék kellő mértékben terpeszteni, ne kezdjünk el szentségelni, hanem rángassuk a kormányt, hogy beálljon a helyéra a gumi a lengőkarban.(meg egyébként is kell neki vagy 1-2 hét)

Az írások saját tapasztalat alapján készültek, de felelősséget nem vállalok értük!