Ültetés
A Trabant leültetésével
stabilabb kanyarvételt, és szebb küllemet érhetünk el.
A hátsó futómű lejjeb engedése viszonylag egyszerűbb művelet.
Íme egy megoldás a laprugós Trabikhoz:
Mivel alaphelyzetben is eléggé lent van a kaszni hátul, ezért
elég a rugókötek két végénél lévő gumipogácsákat eltávolítani.
Egy csavar fogja alulról(13-as kulcs), ezt kell kivenni. Persze
előbb meg kell emelni az autót, mert ezekre fekszik fel a rugóköteg.
Ha nincs benne, jobban fel tud feküdni a rugóköteg.
Akinek az ezzel elért magasság még így is sok, az kiveheti a
rugókötegből a felső két lapot is.(ez még a terpesztést is
pozitív irányba befolyásolja)Ez még 1 cm.
Ezzel együtt el kell távolítani a karosszéria és a laprugó
között lévő gumibetéteket, ami a nagy kilengéseket fogja
fel. A lengéscsillapítóka érdemes Skoda elsőre, vagy Lada
elsőre cserélni.
Az első futómű manipulása már kicsit bonyolultabb. Előszőr
is meg kell emelni az autót, míg a rugók nyugalmi állapotba
nem kerülnek(különben Föld-körüli pályára térnek...).
Ezek után a rugókat leszorító csavarokat(19-es kulcs) kell
lecsavarni.(valamiféle erőkar is szükségeltetik, mert
baromira jól érzik magukat a helyükön...). Kényelmesebb a
csavargatás, ha a tankot előtte kimozdítjuk a helyéről. Nem
kell kivenni, csak kiakasztani a benzincsapot, és kicsit arréb
rakni. Ha esetleg sikerült leszedni a 8 csavart, akkor már csak
a középső csavarral kell megbírkoznunk.(17-es) Ezt óvatosan
kell lecsavarni, mert ha kicsit is feszülnek a rugók, szétugranak.
Legjobb, ha valaki közben leszorítja, vagy fogóval összetartja.
Ha szétjöttek a rugók, ki kell venni a felsőket(az alső 3-at
ugyebár nem lehet) és az 1-3-5 rugókat(vagy tettszés szerint
még hozzá lehet venni) be kell rakni az egész köteg alá.
Ehhez le kell engedni az autót, amig az első rugók fel nem
hajlanak a főfékhengerig.(óvatosan!) Most a kivett rugókat(1-3-5)
be kell rakni alájuk. A csavart ne felejtsük ki! A
legfontosabb, hogy a hajlított végű rugó a felső kötegben
maradjon! A kivett rugókat persze úgy kell berakni alúlra,
hogy lefele "nézzenek". Azzal ne nagyon törődjünk,
ha esetleg a középső csavarra nem tudjuk rácsavarni az anyát,
lényeg, hogy benne legyen. Ha ez sikerült, (kb. 1 óra, és
rengeteg káromkodás, mire beszenvedtük a rugókat, és a
csavar is belement a rugók lyukaiba) akkor vissza lehet csavarni
a tartó csavarokat. Jól tépjük meg őket, nem véletlen volt
olyan nehéz kicsavarni.
Idő közben kitaláltam egy könyeb szerelési verziót: A
szerelés csak az összerakásnál változik. Illetve ott, hogy
ki kell venni az egész laprugóköteget. Ehhez le kell venni
mind a két első kereket, és fell kell emelni a kocsit. Majd a
laprugó végénél lévő csavart és a biztosító sasszeget
kell eltávolítani a rugóvillából. ezek után oldalra kihúzható
a bennt maradt 3 lap.(előtte nyugodtan szétszedhetjük a köteg
lapjait, hogy csak a legalsók maradjanak)
Ha kitaláltuk, hogy szeretnénk a lapokat, elhelyezni, szerzünk
egy 10-es menetesszárat, befűzzük a rugólapokat, és összehúzatjuk
a lapokat a menetesszár által(persze előbb a végére kontrás
anya kell).
Ha ez megvan, (rendesen összehúztuk a köteget) befogjuk a köteget
egy nagyobb satuba, vagy valami szorító alkalmasságba.(azért
maradjunk a satunál....)
Most kivehetjük a menetesszárat, és behelyezhetjük az eredeti
magcsavart, most ezt húzzuk meg. Rendesen húzzuk meg a satut,
nehogy szétjöjjenek a lapok!
Ha kész, visszahelyezzük a kocsiba a köteget, két csavar és
sasszegek vissza, majd jöhetnek a köteget leszorító csavarok
meghúzása.
Ezzel a módszerrel egyedül is boldogulunk, és véleményem
szerint könnyebb végrehajtani a műveletet, mint ha bent marad
a köteg a kocsiban.
A másik előny, hogy így biztosan be tudjuk rakni a magcsavart,
nem úgy, mint a másik módszerrel, mert ott csak behelyezni
tudjuk, az anyát már nincs módunkban rátekerni...
Akinek esetleg ez a magasság kevés, az még esetleg kivehet felülről
egyet, csak ne a hajlított végű legyen, mert iszonyú lágy
lesz az autó. A Trabant lengéscsillapítói elég lágyak a
sportos vezetéshez, ezért legjobb a Skoda 100-as első lengéscsillapító.(de
jó még az Opel Manta gázos csillapítója is... :-)))
Ezzel a futóművel kerülni kell a földutakat, de még a falusi
utak gödörjei se tesznek jót a köténylemeznek(le kell venni...)
A hátsó kerekek terpesztése
A hátsó kerekek terpesztése
szintén hozzájárul a sportos útfekvéshez.
A lengőkar alváz közepénél lévő felfogatásához kell
betenni az alváz és a lengőkar gumibetétje közé egy olyan tányért,
mint ami alul van.
Mindjárt egyszerűbb lesz: Meglazítjuk a lengőkart fogó
csavart (19-es kulcs) az alváz közepénél, mikor meg van,
megemeljük a kocsit, és kicsavarjuk teljesen a csavart. Arra tányérra
gondoltam, ami a csavar alatt van, közvetlenül. Ebből kell
beszerezni még kettőt, és az alváz, és a lengőkar közé
tenni.(lengőkaronként 1-1)
A művelethez még a lengéscsillapító felső felfogatási
pontját is ki kell csavarni, így könnyeben mozog a lengőkar,
azaz könnyebb beletalálni a lyukba a csavarral.
A műveletet olaj-emelővel(un. krokodil) egyszerúbb végrehajtani.
Aki kellő elszántsággal
rendelkezik, az nyugodtan fogjon bele!(csak a fékcsőre vigyázzon)
Nem olyan megcsinálni, mint látszik.(kb. 2-3 óra az egész)
Ha esetleg rögtön nem fog a hátsó kerék kellő mértékben
terpeszteni, ne kezdjünk el szentségelni, hanem rángassuk a
kormányt, hogy beálljon a helyéra a gumi a lengőkarban.(meg
egyébként is kell neki vagy 1-2 hét)
Az írások saját tapasztalat alapján készültek, de felelősséget nem vállalok értük!