Vissza

 

Zrínyi Miklós
 Szigeti veszedelem

 

A magyar ellenreformáció , a magyar  barokk korának a legjelentősebb alkotása.Történelmi válsághelyzetben keletkezett.

Alapvető forrásai:            -homéroszi eposzok
-Tasso barokk eposza : A megszabadított Jeruzsálem

Hőse,a dédapa – Zrínyi Miklós – igazi barokk hérosz. Rendkívűli egyéniség, aki két hatalmat szolgál:nem zetét és Istenét. Főhőse a barokk ember ideálja (athleta christi – Isten bajnoka)
               A mű kompozíciója is megfelel a barokk esztétikának, amit maga Tasso fogalmaz meg értekezésében. A cselekménynek változatosnak , rugalmasnak kell lennie. (Hiszen  a barokk a hatáskeltés,  a lenyűgözni akarás művészete is.)
Tartalmaznia kell várostromot, párviadalt.
-Zrínyi párviadala a török Mehmettel
-Siklósi vár ostroma , szigetvár ostroma
-Deli Vid viadala,
-Delimán és Krusztán bég párviadala
               Boldog és boldogtalan szerelem   pl: Delimán bég szerelme Cuncilla
               Tragikus szerelmi történet ?         Sárkányvérrel mérgezett ital
               Bajtársiasság    pl. Két végvári vitéz ,Juranics és Kadivoj -megakarja menteni bajtársát és így ő is fogságba kerül.

A műfajválasztás ,az eposz műfaja is a barokk stílus jellegzetességét tükrözi : monumentalitás
(A művészet minden ágában jelen van, a katolikus egyház erejét,időállóságát fejezi ki)

Az eposzi kellékek is a barokk szellemében formálódtak.

·        invokáció:segítségkérés               Szűz Máriához szól

·        deus ex machina : csodás gépezet
Ennek a gépezetnek a résztvevői a keresztény mitológiából származnak  , angyalok, akik segítik Zrínyit és vitézeit. –Mehmet és Zrínyi párviadalakor a megjelenő angyal fordítja el Mehmet kardját, megmentve Zrínyit a haláltól.
Zrínyi jóslatot kap sorsáról ,feszület előtt imádkozva – 3szor meghajlik előtte.
„Mártíromságot fogsz pogánytól szenvedni”
--Racionálisnak,irracionálisnak együttléte ugyancsak a barokk kor jellemzője. Ezt mutatja az utolsó ének záróképe –Az angyali sereg az elesett szigetiek holttestét felragadják a harcmezőről és a mennybe viszik őket.Ez a kép rendkívűl érzékletes. ---monumentális barokk freskó

A nyelvhasználat is barokkos.Hatalmas körmondatok jellemzik a nyelvtani formát.

               A műben megjelenő értékrend
A dédapa ,főhős ,a mártírt halált vállaló hérosz. A barokk korban a keresztényeszme szolgálata akár mártíromság által a kor központi értéke.
Barokkra erkölcsi jellemző : 4 sarkalatos erény:
-erő                      okosság
-mértékletesség               -igazságosság


A végvári vitézek erkölcsének alappillére is.  Jól példázza ezt:
Amihez olyan értékek társulnak mint : -becsületesség       -kölcsönös megbecsülés               -összetartás
-szeretet : Isten , hanem a haza szeretete?     Ez az erkölcsi nagyság a seregszemlében válik először nyilvánvalóvá.
A végváriak erkölcsi fölénye a vereség ellenére mennybemenetelükben is megnyilvánul.
-Janicsov és Kadivoj—szeretet
-Zrínyit rá akarják venni a vár átadására                 kősziklaként áll ellen—becsületességŰ
Ez a helyzet a törökök erkölcsi kicsinységét is mutatja.
Szulimán méltó ellenfele Zrínyinek  bátorságban ,eszességben , ám, de erkölcsi kicsinységét példázza  , hogy megöleti 1.szülött fiát, hogy kedvezzen kedvenc feleségétől született fiának.
A végváriak emberi,erkölcsi fölényét Balassy Bűálint szavaival lehet megjelölni:
„Az  jó hírért ,névért ,az szép tisztességért, ők mindeneket hátra hagynak.Ömberségből példát, vitézségről formát mindeneknek ők adnak”.
A hazaszeretet a szerző értékrendjének is alapértéke a perorátióban (berekesztés,végszó) megfogalmazza , hogy feladata nem csak szóval , hanem tetteivel is szolgálni nemzetét.
-Nem csak pennával , hanem karddal is védeni hazám
Az eposz máig ható érvényessége hazaszeretetre  nevel.
(különösen a mai ,globalizált világban fontos a nemzettudat erősítése ,a nemzeti identitás megtartása. Hiszen  a fiatalok egyre gyengébb szálakkal kötődnek hazájukhoz.-különböző világokat akar megtapasztalni, hiszen sok szempontból nagyobb a csábítás ,hajlandó elfeledkezni gyökereiről.)