Jókai Mór: Az arany 
ember
A mű 1872-ben született.
Jókai életművében kivételes helyet foglal el a realizmus, mert meghaladja saját 
korábbi regényeinek romantikus világlátását, melynek lényeges jellemzői voltak: 
a hit az erkölcsi szépségben, hit a nemzet felemelkedésében. Az illúzió vesztés 
regényének is tekinthető, a valósággal szembenéző, annak társadalmi tendenciáit 
felmérő.
Írói magatartása már 
realista alkotó magatartás is. 
Ebből a szempontból Az aranyembert közvetlenül megelőző 
Fekete gyémántok című regény tükörregénye. 
(ikerregény párja). Egymás ellentétei valósághoz való viszonyában, 
jellemábrázolásban, értékrendjében, társadalom-politikai nézetével szöges 
ellentéte. Annak főhőse, Berend Iván alakjában tükröződnek a jókais illúziók, 
melyek szerint a nemzeti haladást szolgálhatja a tőke megjelenése, a pénzvilág, 
s a tőkés, vállalkozó főhős nem csupán tehetsége, kreativitása és vagyona 
segítségével érvényesül, nemzetét szolgálja, hanem szociális érzékenysége 
következtében a munkásnépnek is jobb életkörülményeket biztosít. A pénzvilág 
ilyen pozitív értékelése válik illúzióvá Az aranyemberben. Alakjában ott van az 
illúzió, hogy lehetséges egy másik reformkor a kiegyezés után. 
Tímár Mihály életútja azt bizonyítja, hogy a pénz világa a külső életben 
felemelkedést, gazdagságot, ezáltal társadalmi tekintélyt biztosít. Ám ez a
felemelkedés együtt jár a belső élet válságával, az erkölcsi torzulásával.
 
Tímár jellemábrázolása realista, kapcsolatrendszerét teljes körűen bemutatja 
Jókai és realista módon dominánssá válik a lélekábrázolás. Önmagával 
meghasonlott hős, társadalmi felemelkedésének alapja a tőke. Az Ali Csorbadzsi 
halálával birtokába jutott kincs valójában nem az ő tulajdona, viszont ügyeskedő 
üzletemberként, morális megfontolásokat figyelmen kívül hagyva megsokszorozza a 
vagyonát.
Tímár Mihály alakját kezdetben erkölcsi igényesség jellemzi, megvesztegetéseknek 
nem kezdeményezője, hanem végrehajtója, s fokozatosan válik sikeres üzletemberré 
(hatalmas birtokokat vásárol, külkereskedelem: liszteladás Brazíliába), a világ 
szemében aranyemberré, minden arannyá válik, amihez csak hozzákezd, hozzáér. 
Mint a mitikus Mídász király, de ahogy Mídász ő is szerencsétlenné, 
boldogtalanná lesz, állandó lelkiismeret-furdalás, belső válság jellemzi. 
( A cím értelmezése is egyben. amerikai kiadás címe: A magyar Mídász.)
Örökös lelki vívódását, kezdetben önmentegető, majd önmagát egyre kegyetlenebbül 
vádoló tépelődéseit az író egy nála szokatlan eszközzel, a vissza-visszatérő 
belső monológgal jeleníti meg. Legelső lopásánál azzal nyugtatja magát, hogy 
tisztességesek a szándékai, csak azért akar gazdaggá lenni, hogy boldoggá 
tehesse Tímeát, de egy hang belülről azt súgta neki, hogy: „Tolvaj vagy!”. Ettől 
a hangtól sosem tudott menekülni, lelkiismeretének ostorozása egyre fájóbb, 
elviselhetetlen. Különösen akkor kerül tragikus helyzetbe, mikor tönkre téve 
Brazavicsot, dúsgazdaggá teszi Tímeát és feleségül veszi. Házassága ugyanis 
boldogtalan. Tímea hálát érez iránta, de szerelmet nem, mert rejtve, 
visszafojtva mást szeret. Ez pedig egyre elviselhetetlenebbé válik, mert 
tiszteli a férjét és felnéz rá. Így Tímár őt is szerencsétlenné és boldogtalanná 
tette.
Tímár Mihály meghasonlottsága, lelki tépettsége még inkább elmélyül, mikor három 
és fél év után újra megjelenik a Senki szigetén, s ezzel megkezdődik két 
helyszínen kettős élete, Fél évig milliomos és kétségbeesetten boldogtalan, fél 
évig vagyontalan, két keze munkájából élő egyszerű ember, de kiegyensúlyozott, 
és boldog Noémi odaadó szerelme által. De ettől kezdve folytonos hazugságban 
kellett élnie.
Nemcsak a belső beszéd, hanem az álmok ábrázolása is eszköze a realista 
jellemábrázolásnak. Amikor álmában aranyhegyben fuldokol, az előre 
vetíti=anticipálja sorsának lehetséges tragikumát. A kettős élet, mely 
meghasonlottságát eredményezi, az ember és polgár dilemmáját is tükrözi, amely a 
felvilágosodás óta az emberi társadalom problémája, amelyet már Csokonai is 
megfogalmazott a Tihanyi echohoz című versében, s melynek lényege a természet és 
a civilizáció, vagyis ember és polgár között létre jöhet e harmónia. Tímár 
sorsa, kettős élete a nemleges válasz erre. 
Az illúzióvesztést a sajátos kompozíciós megoldás is tükrözi. Az epilógusszerű 
regénybefejezésben kiderül, hogy az ember egészséges, külső és belső életet csak 
valamilyen valóság feletti helyen élhet, a Senki szigetén. Az egészséges élet 
lehetetlenségét az is tükrözi, hogy Tímár életének beteljesedése deus ex 
machinaként történik meg.
Romantikus alkotás is:
Romantikus cselekmény bonyolítás – Tímár Mihály kettős életének párhuzamos regénypora, ezek keresztezik egymást.
Később felvett és elfelejtett cselekményszál – Krisztyán Tódor élete.
Különleges helyzetek, helyszínek – sziget (hely), a leselkedés szituációja (helyzet) /Tímár, kacsuka, Tímea/
A jellemábrázolásban még ott szélsőséges ellentételezés: a belső csúfság (Tódor, Athalie) és a belső szépség (Tímea, Noémi). Jellemformálások is romantikus még nem fejlődő , tetteiben még nyilvánvaló eposzi jellemek drámai nagyjelenet, melynek sajátossága az élet konfligtus helyzet, amely dialógus formában nyilvánul meg. Pl.: Krisztyán Tódor és Tímár találkozása a Balatonon.
Csodás deux ex machina (isteni beavatkozás) szerű beavatkozás a cselekmény menetében is romantikus elem pl.: a vízi ember útvesztése a Balaton jegén.
Realista alkotás is: jelleformálásában és szemléletmódjában. Tímár karakterformálása már nem eposzi: teljes embert ábrázol. Bonyolult lelki életű, érzésvilágú hős. Dominánssá válik a pszichologizálás, a lélektaniság.
Ennek eszközei:
· a belső beszéd, monológ
· az álmok megjelenítése (Nem sokkal később Freud- aki a modern pszichológia megalapozója – elsőként tulajdonít sorsdöntő jelentőséget az álmoknak) Tímár álma a lázas betegség állapotában
A regénybeli értékrend és a főhős sorsa:
· Feketegyémántok: egyéni tehetség, tudás, tisztesség, a nemzet és a többi ember szolgálata – a pénz eszköz nem pedig cél
Tükrözi Jókai hitét a boldogság – boldogulás lehetőségében, a nemesi, vállalkozói alapú nemzeti fejlődésben, az erkölcsben, a boldog családban
· Az aranyember: tisztességtelen, korrekt, a társadalmi érvényesülés eszközei: csalás, hazugság, képmutatás
Minden illúzióvá válik. Nincs nagy nemzet, nincs boldog család, nincsen erényes nemzet – a Senki szigete is ezt árulja el, mert nem létezik. Mitikus hellyé formálja. Az epilógus szerű befejezés is erősíti annak a tudatát, hogy a Senki szigete a földi paradicsom mitikus messzeségben van a valóságtól. ennek eszköze az időtleníts, elszakad a valós időtől is a nemzedékek utóéletének bemutatásával.