12. Jókai Mór: Az aranyember
Jókai életművében kivételes helyet foglal el a 
realizmus, 
mert meghaladja saját korábbi regényeinek romantikus világlátását, melynek 
lényeges jellemzői voltak: a hit az erkölcsi szépségben, hit a nemzet 
felemelkedésében. Az 
illúzióvesztés regényének is tekinthető, 
a valósággal szembenéző, annak társadalmi tendenciáit felmérő.
Írói magatartása már 
realista alkotói magatartás. 
Ebből a szempontból Az aranyembert közvetlenül megelőző 
Fekete gyémántok című regény tükörregénye. 
Annak főhőse, Berend Iván alakjában tükröződnek a jókais illúziók, melyek 
szerint a nemzeti haladást szolgálhatja a tőke megjelenése, a pénzvilág, s a 
tőkés, vállalkozó főhős nem csupán tehetsége, kreativitása és vagyona 
segítségével érvényesül, nemzetét szolgálja, hanem szociális érzékenysége 
következtében a munkásnépnek is jobb életkörülményeket biztosít. A pénzvilág 
ilyen pozitív értékelése válik illúzióvá Az aranyemberben. 
Tímár Mihály életútja azt bizonyítja, hogy a pénz világa a külső életben 
felemelkedést, gazdagságot, ezáltal társadalmi tekintélyt biztosít. Ám ez a
felemelkedés együtt jár a belső élet válságával, az erkölcs torzulásával.
Tímár jellemábrázolása realista, kapcsolatrendszerét teljes körűen bemutatja 
Jókai és realista módon dominánssá válik a 
lélekábrázolás. 
Önmagával meghasonlott hős, társadalmi felemelkedésének alapja a tőke. Az Ali 
Csorbadzsi halálával birtokába jutott kincs valójában nem az ő tulajdona, 
viszont ügyeskedő üzletemberként, morális megfontolásokat figyelmen kívül hagyva 
megsokszorozza a vagyonát.
Tímár Mihály alakját kezdetben erkölcsi igényesség jellemzi, megvesztegetéseknek 
nem kezdeményezője, hanem végrehajtója, s fokozatosan válik sikeres üzletemberré 
(hatalmas birtokokat vásárol, külkereskedelem: liszteladás Brazíliába), a világ 
szemében aranyemberré, minden arannyá válik, amihez csak hozzákezd, hozzáér. 
Mint a mitikus Mídász király, de ahogy Mídász ő is 
szerencsétlenné, boldogtalanná lesz, állandó lelkiismeret furdalás, belső válság 
jellemzi.
Örökös lelki vívódását, kezdetben önmentegető, majd önmagát egyre kegyetlenebbül 
vádoló tépelődéseit az író egy nála szokatlan eszközzel, a vissza-visszatérő 
belső monológgal jeleníti meg. Legelső lopásánál azzal nyugtatja magát, hogy 
tisztességesek a szándékai, csak azért akar gazdaggá lenni, hogy boldoggá 
tehesse Tímeát, de egy hang belülről azt súgta neki, hogy: „Tolvaj vagy!”. Ettől 
a hangtól sosem tudott menekülni, lelkiismeretének ostorozása egyre fájóbb, 
elviselhetetlen. Különösen akkor kerül tragikus helyzetbe, mikor tönkre téve 
Brazavicsot, dúsgazdaggá teszi Tímeát és feleségül veszi. Házassága ugyanis 
boldogtalan. Tímea hálát érez iránta, de szerelmet nem, mert rejtve, 
visszafojtva mást szeret. Ez pedig egyre elviselhetetlenebbé válik, mert 
tiszteli a férjét és felnéz rá. Így Tímár őt is szerencsétlenné és boldogtalanná 
tette.
Tímár Mihály 
meghasonlottsága, 
lelki tépettsége még inkább elmélyül, mikor három és fél év után újra megjelenik 
a Senki szigetén, s ezzel 
megkezdődik két helyszínen kettős élete, 
Fél évig milliomos és kétségbeesetten boldogtalan, fél évig vagyontalan, két 
keze munkájából élő egyszerű ember, de kiegyensúlyozott, és boldog Noémi odaadó 
szerelme által. De ettől kezdve folytonos hazugságban kellett élnie.
Nemcsak a belső beszéd, hanem az 
álmok ábrázolása 
is eszköze a realista jellemábrázolásnak. Amikor álmában aranyhegyben fuldokol, 
az előre vetíti=anticipálja sorsának lehetséges tragikumát. A kettős élet, mely 
meghasonlottságát eredményezi, az ember és polgár dilemmáját is tükrözi, amely a 
felvilágosodás óta az emberi társadalom problémája, amelyet már Csokonai is 
megfogalmazott a Tihanyi echohoz című versében, s melynek lényege a természet és 
a civilizáció, vagyis ember és polgár között létre jöhet e harmónia. Tímár 
sorsa, kettős élete a nemleges válasz erre. 
Az illúzióvesztést a sajátos kompozíciós megoldás is tükrözi. Az 
epilógusszerű regénybefejezésben 
kiderül, hogy az ember egészséges, külső és belső életet csak valamilyen valóság 
feletti helyen élhet, a Senki szigetén. Az egészséges élet lehetetlenségét az is 
tükrözi, hogy Tímár életének beteljesedése deus ex machinaként történik meg.