12. Jókai Mór: Az aranyember
Jókai életművében kivételes helyet foglal el a
realizmus,
mert meghaladja saját korábbi regényeinek romantikus világlátását, melynek
lényeges jellemzői voltak: a hit az erkölcsi szépségben, hit a nemzet
felemelkedésében. Az
illúzióvesztés regényének is tekinthető,
a valósággal szembenéző, annak társadalmi tendenciáit felmérő.
Írói magatartása már
realista alkotói magatartás.
Ebből a szempontból Az aranyembert közvetlenül megelőző
Fekete gyémántok című regény tükörregénye.
Annak főhőse, Berend Iván alakjában tükröződnek a jókais illúziók, melyek
szerint a nemzeti haladást szolgálhatja a tőke megjelenése, a pénzvilág, s a
tőkés, vállalkozó főhős nem csupán tehetsége, kreativitása és vagyona
segítségével érvényesül, nemzetét szolgálja, hanem szociális érzékenysége
következtében a munkásnépnek is jobb életkörülményeket biztosít. A pénzvilág
ilyen pozitív értékelése válik illúzióvá Az aranyemberben.
Tímár Mihály életútja azt bizonyítja, hogy a pénz világa a külső életben
felemelkedést, gazdagságot, ezáltal társadalmi tekintélyt biztosít. Ám ez a
felemelkedés együtt jár a belső élet válságával, az erkölcs torzulásával.
Tímár jellemábrázolása realista, kapcsolatrendszerét teljes körűen bemutatja
Jókai és realista módon dominánssá válik a
lélekábrázolás.
Önmagával meghasonlott hős, társadalmi felemelkedésének alapja a tőke. Az Ali
Csorbadzsi halálával birtokába jutott kincs valójában nem az ő tulajdona,
viszont ügyeskedő üzletemberként, morális megfontolásokat figyelmen kívül hagyva
megsokszorozza a vagyonát.
Tímár Mihály alakját kezdetben erkölcsi igényesség jellemzi, megvesztegetéseknek
nem kezdeményezője, hanem végrehajtója, s fokozatosan válik sikeres üzletemberré
(hatalmas birtokokat vásárol, külkereskedelem: liszteladás Brazíliába), a világ
szemében aranyemberré, minden arannyá válik, amihez csak hozzákezd, hozzáér.
Mint a mitikus Mídász király, de ahogy Mídász ő is
szerencsétlenné, boldogtalanná lesz, állandó lelkiismeret furdalás, belső válság
jellemzi.
Örökös lelki vívódását, kezdetben önmentegető, majd önmagát egyre kegyetlenebbül
vádoló tépelődéseit az író egy nála szokatlan eszközzel, a vissza-visszatérő
belső monológgal jeleníti meg. Legelső lopásánál azzal nyugtatja magát, hogy
tisztességesek a szándékai, csak azért akar gazdaggá lenni, hogy boldoggá
tehesse Tímeát, de egy hang belülről azt súgta neki, hogy: „Tolvaj vagy!”. Ettől
a hangtól sosem tudott menekülni, lelkiismeretének ostorozása egyre fájóbb,
elviselhetetlen. Különösen akkor kerül tragikus helyzetbe, mikor tönkre téve
Brazavicsot, dúsgazdaggá teszi Tímeát és feleségül veszi. Házassága ugyanis
boldogtalan. Tímea hálát érez iránta, de szerelmet nem, mert rejtve,
visszafojtva mást szeret. Ez pedig egyre elviselhetetlenebbé válik, mert
tiszteli a férjét és felnéz rá. Így Tímár őt is szerencsétlenné és boldogtalanná
tette.
Tímár Mihály
meghasonlottsága,
lelki tépettsége még inkább elmélyül, mikor három és fél év után újra megjelenik
a Senki szigetén, s ezzel
megkezdődik két helyszínen kettős élete,
Fél évig milliomos és kétségbeesetten boldogtalan, fél évig vagyontalan, két
keze munkájából élő egyszerű ember, de kiegyensúlyozott, és boldog Noémi odaadó
szerelme által. De ettől kezdve folytonos hazugságban kellett élnie.
Nemcsak a belső beszéd, hanem az
álmok ábrázolása
is eszköze a realista jellemábrázolásnak. Amikor álmában aranyhegyben fuldokol,
az előre vetíti=anticipálja sorsának lehetséges tragikumát. A kettős élet, mely
meghasonlottságát eredményezi, az ember és polgár dilemmáját is tükrözi, amely a
felvilágosodás óta az emberi társadalom problémája, amelyet már Csokonai is
megfogalmazott a Tihanyi echohoz című versében, s melynek lényege a természet és
a civilizáció, vagyis ember és polgár között létre jöhet e harmónia. Tímár
sorsa, kettős élete a nemleges válasz erre.
Az illúzióvesztést a sajátos kompozíciós megoldás is tükrözi. Az
epilógusszerű regénybefejezésben
kiderül, hogy az ember egészséges, külső és belső életet csak valamilyen valóság
feletti helyen élhet, a Senki szigetén. Az egészséges élet lehetetlenségét az is
tükrözi, hogy Tímár életének beteljesedése deus ex machinaként történik meg.