14.TÉTEL
HOMIÉROSZ-
ODÜSSZEIA
Műfaji meghatározás:
Eposz: Olyan verses
formájú epikus alkotás, amelynek hőse történelmi személyiség. Rendkívüli
tulajdonságokkal bír, olyan tettet visz véghez, amely egy nép életét alapvetően
meghatározza. Hős ének, hősköltemény. Homérosz korában hősök hírét jelentette.
Az írott eposz költészetet megelőzte egy szóbeli eposz költészet. A rapszódoszok
(énekmondók) adták elő, lant kíséretében. Arisztokrata udvarokban a közönség
szórakoztatására, közismert hősökről szóló énekeiket. Ezekben már kialakultak
kötött szövegek, ún. eposzi kellékek, amelyek az írott eposz kellékei is
lesznek.
Ezek a
következők:
1;
invokáció —> fohász a múzsához, segélykérés a múzsától
2;
propozíció—>
témamegjelölés
3;
enumeráció—> seregszemle
4;
in medias res—> dolgok közepébe vágó történetkezdés, a történetet nem az elejérő
kezdi elbeszélni. Pl: az Odüsszeia nem Odüsszeusz hazaindulásával kezdődik,
hanem az otthoniak
helyzetének bemutatásával.
5;
deus ex machina—>isteni
gépezet jelentése, az isteni beavatkozás.
6;
epitenon ornamens —>díszítő jelzők, személyekhez, tárgyakhoz, jelenségekhez
járul azoknak
legjellemzőbb tulajdonságát jelölik. Ha személyhez kapcsolódik akkor a
jellemábrázolás eszköze is. Ezeknek szerepe a karakterábrázolás, hiszen egy-egy
Isten vagy halandót vagy tárgyat jellemez. Pl: fellegrázó Zeusz, tarkaeszű
Odüsszeusz, gyorslábú hírnök, piros orrú hajó.
7;
ismétlések—> állandó
epikus helyek és helyzetek. Pl.: találkozás, vendéglátás helyzete,
hajnal érkezése. „
merről járod a tengeri
ösvényt" „Isten vagy-e vagy földi
halandó" „mily szó
szökkent ki fogad kerítésén"
8;
epikus hasonlat—> hasonlításban egy mikro elbeszélés jelenik meg. A hasonlat
második tagja egy
történetet beszél el.
9;
időmértékes verselés—> hexameteres sorfajták, vagyis 6 verslábat tartalmazó,
daktilusokat és
spondeuszokat váltogató versfajta.
Az Odüsszeiában is íme!,
jelenik egy hősénekeket előadó vak rapszódosz, Démodokosz, aki
faják királyi udvart a trójai háború.
elbeszélésével szórakoztatja. Gyanítható, hogy
az énekmondó alakjában Homérosz önmagát
jelenítette meg. Annál is inkább, mert
a helyzetből nyilvánvaló, hogy Démodokoszt
tisztelet övezi és tudva való, hogy a
Homérosz név jelentés „ a költő".
Kompozíció: a .kompozícióban
az aranymetszés arányossága is érvényesül, amely a görög ember számára a
legtökéletesebb arányosság; az emberi test arányainak megfelelő.
Szépségszeretetét, harmónia vágyát tükrözi. In medias res kezdés, hagyományos
lineáris időrend megbontása. A főhős megjelenésének késleltetése, a 6.énekben
érkezik meg Odüsszeusz a fajákok szigetére,
s ott beszéli el a vele megtörtént kalandos eseményeket. Pl.: küklopsz kaland.,
Héliosz a napisten barmainak felfalása, áthajózás Szkülla Karübdisz a vízokádó
szörnyek között, a szirének énekének meghallgatása, Kirké a varázslónő
fogságában, találkozás Kalüpszó nimfával.
Odüsszeia
világának értékrendje:
Több mint egy emberközpontú idő válassza el
az Iliászt és az Odüsszeiát. Ez az időbeli távolság a két világ
értékrendjében is tükröződik. Ezért merül fel a homéroszi kérdés: azonos-e a két
világ szerzője? Elfogadott álláspont szerint két külön szerzőről van szó. Más
elképzelés szerint az Odüsszeia szerzője egy nő volt, mert ebben a
világban a nők sorsfordító szerepet játszanak és az értékrendben a családi
tűzhely az otthon, a szeretetteljes emberi viszonyok döntő fontosságúak. Ezt
példázza Odüsszeusz és fia Télemakhosz viszony, az a hirtelen kitörő
szenvedélyes szeretet amikor az apa hosszú távolléte után magához ölelheti
gyermekét. Az aggódó fiú aki kétségbeesetten próbál édesapja nyomára bukkanni,
városról- városra járva,
kérdezősködve. Vagy úr-szolga belsőséges viszonya, amit Odüsszeusz dajkájához
Eurükleia és kondásához Eumaioszhoz fűződő kapcsolata és a házastársak kitartó
hűsége igazol. A megjelenő értékrend is merőben más mint az Iliászbeli,
alapvető érték a mértéktartás mint erkölcsi parancs.
Odüsszeusz megkapja a Hübrisz vétségéért
azaz a mértéktelen dicsvágyért a 'büntetést. Mikor Devecseri Gábor szerint
„bemondja a küklopsznak a telefonszámát". Poszeidón a tengeristen által
támasztott viharba kerül. Menelaosz a spártai király szájából a mértékletesség
így hangzik amit Télemakhosznak mond: „ Nem ér semmit ki túlsággal szeret és
túlsággal gyűlöl, legjobb mindenben a mérték."
Vagy a kérők leölésének fontos része az igazság és a törvény szeretete, ezt
tükrözi Odüsszeusz
szavai, aki a küklopszok földére lépve megállapítja: „ vadak és durvák,
törvénybe nem járnak az igazság nem ismerői."
A másik ember tisztelete ugyancsak erkölcsi
parancs, társadalmi rangtól és vagyontól független pl.: ezt mutatja a koldus
álruhában hazatérő Odüsszeuszt a kondás Eum. osz királyi módon látja vendégül,
vagy az idegenként és hajótöröttként a faj ákok szigetére vetődő
Odüsszeuszt a faják király nagy tisztelettel
lakomával fogadja, ünnepli. Ez a helyzet arról ís árulkodik, hogy egy
befogadó társadalom ez a társadalom, sőt megmutatkozik egy újabb korérték ebben
a helyzetben a művészet szűkebb értelemben, a rapszódosz (énekmondó) és művészi
tevékenységének tisztelete csodálata. Ehhez társul szorosan a szépség szeretete
a görög ember hasznosat és a szépet nem
választja el egymástól. A leghétköznapibb tárgyakat is
szemgyönyörködtetőre készít, s ami szép annak hasznosnak is kell lennie. A
tárgyak díszítő jelzői is bizonyítják ezt, sőt a tárgyias környezet aprólékos
részletező realista ábrázolása. Ebben a korban az art (művészet) szó nem
művészeket, hanem kézművességet jelentett. A szépségszeretete egyszersmind a
harmóniaigényt is jelenti, életparancs volt, épp testben épp lélek gondolata.
Ezt mutatja, hogy Odüsszeusznak nem csak a lelke szép, hanem a külseje is:
edzett, sportversenyeken megerősödött férfi, akinek fontos a test kultúrája.
Apró jelen ennek, hogy az íjversenyen egyedül 6 tud az íjjal elbánni.
Az egész mű a homéroszi
életszemléletről derűs szemléletmód árulkodik.