Vissza

 

 

3.TETEL

ADY ENDRE: ÚJFAJTA MAGYARSÁGTUDAT ÉS VALÓSÁGKÉP

A századfordulón a millennium lázában égett az ország, ez felerősítette a nemzettudatot, sőt

felerősítette annak szélsőséges megnyilvánulását a nacionalizmust. ,

Ez a valóságkép és magyarságtudat szembehelyezkedik a hivatalosan degradált nemzettudattal

és valóságképpel, amely a millenniumi ünnepségektől kezdődően szította a nemzeti érzést, a

faji öntudatot és megteremtette a nacionalizmusnak egy torz szélsőséges helyzetét.

A hivatalos kormánypolitika és kultúrpolitika úgy beszélt Magyarországról, mint egy tejjel-

mézzel folyó Kánaánról. Ebben a közhangulatban jelenik meg Ady verseskötete 1906-

ban Újversek címmel. Ady valóságlátásának előzménye: Petőfi Sándor: Okatootáia, és

Vajda János: Jubilate című alkotásaik. Amelynek meghatározó versciklusa a magyar ugar.

Leszámol a hazafias honvezetők hamis illúziókat keltő válság képével. Móricz Zsigmond aki

harcostársa volt Adynak pontosan rávilágít erre a helyzetre.

„Abban a legcsökönyösebb arisztokrata s a legkurucabb szittya is megegyezik, hogy

Magyarország egy tejjel-mézzel folyó Kánaán. Erre jön Ady s meglátja ezt a vidéket, abban a

pillanatban mikor ugar puszta és sáros és reménytelen. "

A magyar ugar című kulcsverse A magyar ugaron című vers az ugar az ország szimbóluma,

az a hely amely minden jóra törő szépre vágyó szándékot elpusztít. A magyar szimbólum

mellett olyan szimbolikus motívumok is jelzik az ország, nemzet helyzetét, sorát mint a

sírkert, temető, halálszagú róna pl.: A lelkek temetője, Ihar a tölgyek alatt című versei.

Magyarságtudat és történelem szemlélet szorosan összetartoznak nemzettől és nemzeti sorsról

gondolkodva egy újfajta történelmi ideált alkot meg, szemben a millenniumi Magyarország

. történelmi ideáljával. Ez olyan versekben jelenik meg mint pl.: Gyáva Barla diák, Szent

Margit legendája, Mátyás bolond diákja, A befalazott diák. .

Ez a történelmi ideáll szembeáll a párducbőrös kacagányos dicső honfoglalás kori ideállal.

Szent Margit legendája: vadbajszú barnás mokány legénnyel szembeáll a szelíd érzékeny

lelkű nem pusztító erőszakos barbár úr, hanem az otthonra vágyó életet teremtő kisember.

Erre jó példa a Gyáva Barla diák című versből: „Barta maradt, rótt, szántott, álmodott

Egy kis szláv leánnyal. ” Ahogy Király István tanár úr megfogalmazta, ő a történelemből

kimaradt úgynevezett életcsempész.

Magyarságtudatának szerves része az a gondolat, hogy az egyéni lét egyetlen történelmi

lét is. Ezzel indokolható, hogy magyarságának elengedhetetlen része, eleme a folyamatos

öndefiníció. Ez megjelenik A Hortobágy poétája, A Szajna partján, A Tisza-parton és a

Lelkek a pányván című verseiben.

Lehetetlenné válik az önmegvalósítás a művészi kiteljesedés, pl.->A Hortobágy poétája c.

versből : ,, De ha a piszkos, gatyás, bamba Társakra s a csordára nézett... ” azaz elhallgatás

a sorsa. A nagy életvágy sem valósítható meg, pl.: -> az Ének a porban című vers második

versszakában: ,, Ki magyar tájon nagy sorsra vágyik... ”

Szépet nagyot álmodni sem lehet, a lelki korlátoltság, a kulturálatlanság, a vadság és

bambaság országába pl.: -> A Tisza-parton című vers egészet. „Jöttem a Gangesz partjairól,

Hol álmodoztam déli verőn, A szívem egy nagy harangvirág S finom remegések: az erőm.

Gémes kút, malom alja, fokos, Sivatag, lárma, durva kezek, Vad csókok, bombák álom-bakók.

A Tisza-parton mit keresek? "A Tisza-part a magyar valóság szimbóluma.

Magyarságtudatának az eddigiek mellett legfontosabb elem, nem kirekesztő nacionalista,

rasszista, hiszen a kérdésre: Ki a magyar? az ő válasza, amely még máig hatóan érvényes

válasz lehet: „ Magyar az akit magyarra tesz parancs, sors, szándék és alkalom. Tehát nem

vérségi biológiai összetartozás, hanem erkölcsi, lelki-szellemi alapú hovatartozás.