Vissza

 

Babits Mihály: A fiatal Babits költészete

 

Levelek Íris koszorújából

Új költői program (ars poeticai versek: A lírikus epilógja, In Horatium)

A mindenséget, a világ teljességét kifejezni az alfától az ómegáig.

„Mindketten vágytunk a világ teljes átélésére és kifejezésére.” / Kosztolányihoz való megemlékezése/

Szakításai a lírai konvenciókkal, tehát nem az én beszéli el önmagát a versben, hanem a világ beszél. Ezt a fajta költészetet nevezzük objektív, tárgyias költészetnek. – Újítani akaró szándék.

Humoros utalás: Jákob és Ézsau története : „Első szülöttségemet egy tál objektív lencséért.”

A lírikus epilógja ugyanakkor megfogalmazza ennek az új költői programnak a gátját is, a megvalósulás lehetetlenségét is.: „a mindenséget vágyom versbe venni, de még tovább magamról nem jutottam.”

A szubjektív és az objektív filozófia problematikája van jelen. költészete alapvetően filozofikus költészet. – Nem képes túljutni saját magán.

Az In Horatium (jelentése: Horatius ellen és mellett) hitvallásában az újító szándék egyértelmű mind formai mind tartalmi és eszmei szempontból is. Hiányzik költészetéből a hagyományos lírai tematika, szerelmi, vallásos, hazafias vers. Már a szövegek külső képe is újat mutat, a hagyományos, strófikus szövegépítés helyett különböző hosszúságú sorok egy szövegtömböt alkotnak.

Szerepvers két szélsőségesen ellentétes férfi magatartás és szerelmi élmény jelenik meg benne. Szűzies, áhítatos, önmagát magasztaló – erotikus, testi vonzalom.

Másik jellemző minden és mindennek az ellentéte jelenik meg a költői világban. A hegel-i eszme alapján (a dolgok ellentétükkel nyerik el érvényességüket., Madách Imre: Az ember tragédiája) Ezt tükrözi a Himnusz Irishez és a Fekete ország párversként. Strófák wartburgi dalnok versekből: Wolfram így énekelt és Tannhauser pedig így énekelt.

A formabontás, az újítás, a sajátos verszenében, a szövegek zenei szerkesztettségében nyilvánul meg. A Fekete ország és a Theosophikus énekek indus szövege zenélő szöveg. Ennek forrásai az azonos nyelvtani szerkezet ismétlése (minőség jelzős alárendelő és névutós szerkezet). A sorhosszúság variációi ami miatt hol felgyorsul, hol pedig lelassul a vers dinamika. Rím variációk: a hangtestekben rejlő zenei lehetőségek kiaknázása, alliteráció.

A rímeket (asszonánc: 2-nél több szótagnyi összecsengés, a magánhangzók megegyeznek, a mássalhangzók pedig eltérőek) ahogyan Arany, úgy Babits is kedveli. Pl.: Az őszi tücsökhöz

 

Esti kérdés

Áthajlás (enjambement) – nyelvtanilag és logikailag szorosan összekapcsolódó nyelvtani szerkezetek tagjait a sor végén elszakítja egymástól.

Filozofikus jellem: egyetemes, egzisztenciális kérdés – Mi az élet értelme és oka? – Nincsen válasz állítás vagy kijelentés formájában, de mégis megadja a választ.

Megnyilvánul a  homo aestheticus – gyönyörködtetés és gyönyörködés a költői szándék.

sajátos, paradoxon módon belerejti a választ a kérdésbe. A világ gyönyörködtető képei az emlékezés, a világban való jelenlét, a létezés lehetséges értelme.

/ Bergson – idő filozófiai kérdésével foglalkozik: à tartam és egyidejűség (1922) – 2 rész a tudatos idő és az értelem ideje. tudatos idő: tartamnak nevezzük, értelem ideje: térbe kivetített idő – az értelem szerepét csak a cselekvésben és a tudományos kutatásban ismerte el. Az intuíciót tekintette a megismerés eszközének. /

Ahogyan sok versében tetten érhetőek meghatározó filozófusok nézetei, hatásai. Ebben a versben is megjelenik a Bergson-i szubjektív, termékeny idő tétele.

Meghökkentő lírai témaválasztás, tervezett versciklus a nagy város képeiről, így született meg: Emléksorok egy pécsi uszodáról, A világosság udvara

 

A világosság udvara

A szöveg arról árulkodik, hogy Babits nemcsak tematikailag, formailag a valósághoz való viszonyulásában merően más költő, hanem a stílus sokszínűsége szempontjából is. Lírájában egymás mellett, egyszerre van jelen a szimbolizmus (Fekete ország), a naturalizmus (A világosság udvarában) és az impresszionizmus ( Messze…messze). – benyomások, hangulatok kifejezése.

Erősen naturalista stílusú (természethű) – fotografikus hűséggel próbálja Babits bemutatni.

 

1912 – fordulat a költői pályán,a politikai állástól függetlenül kiáll minden humán értékeket pusztító, vesztő társadalmi - politikai - szociális jelenség ellen. Ennek az egyik megnyilvánulása a Véres Csütörtök kapcsán született verse: Május 23 Rákospalotán.

Személyes sorsában is tragikus változás történik, a politikai – hatalmi játszma áldozatává válik szerelmes versének záró sorai miatt (Játszottam a kezével). Gimnáziumi tanári állásából elbocsájtják, perbe fogják, művészi pályáján kezdetét veszi a „DADOGÓS KORSZAKA”

A pálya első szakaszán jellemző a könnyed, lendületes virtuóz és játékos versbeszéd helyébe lép. A Húsvét előtt című verse is a szólása nehézségéről árulkodik, 4-szer rugaszkodik neki mondanivalójának, ennek formája a feltételes tagmondat fokozásos ismétlése:

                                                              „S ha kiszakad ajkam”

                                                              „ha szétszakad ajkam”

                                                              „s ha ajkam ronggyá szétszakad”

                                                              „de ha szétszakad ajkam”

A háború Babits nemzedéke számára rendkívül megrázó, tragikus élmény volt. Azt a szöveg intenzív érzés világa és annak kifejező költői eszközei, a szóismétlések és a fokozások mutatják. Mindezek a feszültség teremtés eszközei is. Az érzelmi tetőpont után megtörténik a feszültség oldás, amelynek formája a megváltozott verselési technika: a népdal forma megjelenése, a beszéd leegyszerűsítése, ütem hangsúlyos verselés, egy fajta imádság jellege van a záró résznek. Két motívum hálózza be a szöveget: a vér, amely az életnek és a halálnak lesz a metaforája és a malom a hozzá társuló gép metaforája, amely az embertelen, pusztító hatalom metaforája. ( rájátszás Vörösmarty: a vén cigány c. verséből és Berzsenyi Magyarokhoz II c. ódájához utal vissza) A záró népdal jellegű szövegnek van egy vallásos hangoltsága, imádság szerű. áthangszerelt vallásosság jelenik meg.

A Fortissimo című vers is magatartása is azt tükrözi, hogy kell a tiszta és erős hang, a ’közjutalmazott honvesztők’ harsogó üvöltésével szemben.

A fordulat nem csak azt jelenti, hogy a virtuóz lendületes versben való beszéd helyét átveszi a „dadogó beszéd”, hanem azt is jelenti, hogy a filozofikus, létkérdéseket felvető líra helyébe egy a minden napok eseményeire (társadalmi, politikai, szociális jelenségekre) személyesebben és közvetlenebbül reagáló közéletibb és politikusabb költészet kerül.: Danaida lányok mit érdekel ez már.”

 

Vallásos hangoltság magyarázata:

A széthulló, értékeket pusztító európai valóságban nagy szükség van az egyéni lét szintjén, az életbe vetett hitre ( a vallásnak ez az egyik fontos szerepe), de szükség van  a közösségi lét szintjén egy olyan rendező elvre, amely humánus értékek szerint működteti a világot és képes annak egységét megteremteni. Ez a vágy tükröződik a vallásos hangszerelésben.

 

Második pályaszakasz

Sziget és tenger, Az Istenek halnak az ember él & A gazda bekeríti házát

A 20-as évek végén újabb változás történik a pályán, ennek a változásnak a lényegét egy ekkor született kötetén is jelzi: Sziget és tenger. Árulkodó a metaforikus cím. kezdetét veszi a valóságtól való elszakadás próbája. – a háborgó tenger, egyensúlyából kibillent zavaros világ metaforája. Egyfajta szigetlét lesz jellemző léthelyzet – a hajótörött ember keres védettséget, biztonságot.

Két jelentéssíkú vers jelenik meg – az egyik a rendkívül személyes, konkrét reáliákban megjelenített léthelyzet6élethelyzet. az otthon a kuckó tere, amely a szigetlakónak biztonságot nyújthat, mert az egyéni egzisztencia veszélybe kerül. – a másik sík: elemelkedik ettől és a fenyegetettség az egyetemes emberi lét valóságává, igazságává válik. Apró reáliák például: ragyogó kék tavasz, fecskék odakinn repkednek.

 

Harmadik pályaszakasz

1933 – Verseny az esztendőkkel

Metaforikus, beszédes cím. elkezdődött egyik szenvedéstörténete az egyéni lét szintjén ez a súlyosbodó betegség története – versenyfutás az idővel. Az egyetemes lét szintjén pedig a katasztrófába sodródó emberiség története, történelme.

A költői szemléletmódban a valósághoz való viszonyításban egyszerre szétválaszthatatlanul jelen van az – Én (ego) és a - Felettes Én (szuper ego) – vagyis a dolgok megítélésében egy személyes érdekektől és körülményektől mentes, magasabb rendű, tisztább erkölcsiség működik. ezzel függ össze egy új költőszerep megjelenése – Hold próféta a hegyen. Új költőszerep  a prófétaszerep – a bibliai próféta szerepe egy magasabb rendű igazság, a teremtő igazságának, üzenetnek közvetítése az emberiség számára à posta szerep.

Jeremiás Ószövetségi könyve panaszkatalógus, amelynek nyomán válságos történelmi helyzetben, a reformáció idején új műfaj születik: a jeremiád. à amelyben megjelenik az írástudó történelmi kötelessége fohászkodni a nemzet megmaradásáért a Teremtőhöz.

A babitsi prófétai magatartásnak is lényegévé lesz egy magasabb rendű üzenet közvetítése. (dombtető a helyszín – esztergomi hely – a messzebbről és a kívülről látás). Ezzel függ össze a kívülről és a felülről való szemlélet, valósság közelítés.